Решение по дело №1424/2020 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 260009
Дата: 12 август 2020 г.
Съдия: Стояна Илиева Илиева Станева
Дело: 20203110201424
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                              

    260009   /  12.8.2020г.        Град Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският районен съд                                                 четиридесет и пети състав

На десети август                                                       Година две хиляди и двадесета

В публично заседание в следния състав:

 

                                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:СТОЯНА ИЛИЕВА

 

Секретар : Маргарита Стефанова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 1424  по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

             Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано  по жалба на „ В.и к.” ООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявана от В.В.-управител  срещу НП № 11-3-396-18/06.03.2020 год. на директор на РИОСВ Варна, с което за нарушение на нормите по показатели БПК5, ХПК, неразтворени вещества и общ азот, регламентирани в Таблица 1 от Приложение № 3 към чл. 11, ал. 3 от Наредба №6 за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти (ДВ бр. 67 от 2000 г. с изм. и доп.), във вр. с чл.69,ал.1 и ал.8  от Закона за опазване на околната среда (ДВ, бр. 91/2002 г. с изм. и доп.), чл. 1, ал. 1 и чл. 19, ал.1, ал. 6, ал. 7, ал. 9 от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения (ДВ, бр.70/2011 г.). на осн. чл. 69, ал. 1, ал. 8, чл. 69а, ал. 1, т.4 от Закона за опазване на околната среда (ДВ, бр. 91/2002 г. с изм. и доп.), чл. 1, ал. 1 и чл. 19, ал.1, ал. 6, ал. 7, ал. 9 от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения (ДВ, бр.70/2011 г.), на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 44 439 лв.. за заустване на отпадъчни води във Варненско езеро, превишаващи нормите по показатели: БПК5,ХПК, неразтворени вещества и общ азот, регламентирани в Таблица 1 от Приложение №3 към чл. 11, ал. 3 от Наредба №6 за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти (ДВ бр. 67 от 2000 г. с изм. и доп.), считано от 06.02.2020 г.

            С жалбата се твърди, че АНО е допуснал множество съществени нарушения закона-както на материалния, така и на процесуалния, при установяване на нарушението и неговата квалификация, и при издаване на НП № И-3-396-1В от 06.03.2020г. Тези нарушения при провеждане на процедурата по установяване и реализиране на административно-наказателната отговорност на „В.и к." ООД водят до незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

Твърди се, че описаното в НП изпълнително деяние „ заустване на отпадъчни води във Варненското езеро, превишаващи нормите по показатели БПК5, ХПК, неразтворени вещества и общ азот, регламентирани в Таблица № 1 от Приложение № 3 към чл.11, ал.З от Наредба № 6 от 09.11.2000г." не може да се квалифицира като административно нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН.

Твърди се, че нито в КП-АУАН № 805-1 от 24.02.2020г., нито в НП  е посочено кое правило за поведение санкционираното лице е нарушило, респ. кое свое задължение не е изпълнило. Не ставало ясно в какво се състои обвинението спрямо дружеството и защо е издадено именно на дружеството.

Твърди се, че съгласно разпоредбата на чл.11, ал.З от Наредба № 6 от 09.11.2000г. отпадъчните води от селищните пречиствателни станции по ал.1 и 2 трябва да отговарят на изискванията по буква „Б" на Приложение № 3, а канално-помпената станция-Аспарухово не е селищна пречиствателна станция. Селищната пречиствателна станция, която пречиства отпадъчните води на гр.Варна е Пречиствателна станция за отпадъчни води (ПСОВ)-Варна и се намира в с.Тополи. Функционалното предназначение на КПС-Аспарухово е да припомпи (транспортира) отпадъчните води от кв.Аспарухово до ПСОВ-Варна, където те се пречистват. Ето защо, поради факта, че КПС-Аспарухово не е селищна пречиствателна станция, АНО неправилно е приложил изискванията за ПСОВ по отношение и на КПС. Изискванията, посочени в Таблица № 1 от Приложение № 3 към чл.11, ал.З от Наредба № 6 от 09.11.2000г., не са относими към КПС-Аспарухово, тъй като тя не е пречиствателна станция за отпадъчни води.

Сочи се, че  АНО е наложил санкция за превишение на нормата по показател общ азот, каквато норма липсва в Таблица № 1 от Приложение № 3 към чл.11, ал.З от Наредба № 6 от 09.11.2000г.

Оспорва се констатацията на АНО, че деянието съставлява нарушение на нормите по гореспоменатите четири показателя във връзка с чл.69, ал.1 и ал.8 от ЗООС, чл.1, ал.1 и чл.19, ал.1, ал.6, ал.7 и ал.9 от Наредбата, като се твърди, че този текст  от наредбата определя отговорността на лицата при неспазване на определените индивидуални емисионни ограничения или норми. Индивидуалните емисионни ограничения се регламентират в съответното разрешително за заустване, каквото за КПС-Аспарухово няма издадено.

Твърди се, че АНО е допуснал и друго съществено процесуално нарушение, тъй като не е посочил конкретната нарушена законова хипотеза на чл.69 от ЗООС, която съдържала три хипотези на съставомерно деяние.

            Твърди се, че е допуснато и   нарушение при квалифициране на деянието като нарушение по чл.1, ал.1 от Наредбата, като АНО не е конкретизирал по коя от трите самостоятелни хипотези е квалифицирано деянието. С това според жалбоподателя АНО е възпрепятствал санкционираното лице да узнае какво точно нарушение е извършил, а с това е затруднил и упражняването на правото му на защита в административно-наказателния процес.

Оспорва се процедурата по вземане на водната проба, въз основа на резултатите от която е издадено процесното НП.

Оспорва се НП и по отношение на вида, характера и размера на наложената санкция. Твърди се, че в процесното НП липсват мотиви, в които АНО да обоснове решението си за налагане на текуща санкция с фиксиран размер.В случая е наложена текуща санкция с фиксиран размер от 44 439лв./месечно, считано от 06.02.2020г. без да е посочен крайният срок на дължимост на санкцията, както и че наказващия орган не е обосновал наложената санкция.  Според жалбата макар, че АНО е разполагал с информация за възникналата аварийна ситуация по транспортиращия тръбопровод е нарушил материалния закон, като е определил не еднократна, а текуща санкция без да обсъди и анализира в процесното НП данните за настъпила авария.

Твърди се и, че нито в КП-АУАН, нито в НП е посочена датата или времето на извършване на нарушението, което има съществено значение, както с оглед възможността на лицето, посочено като нарушител да организира защитата си, така и във връзка с давностните срокове. По този начин е възпрепятствано упражняването на съдебния контрол за законосъобразност. С горното се излага твърдението, че е допуснато нарушение на императивната разпоредба на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, както и че допуснато нарушение на чл.57, ал.1, т.6 от ЗАНН, тъй като АНО не е посочил нарушените законови разпоредби, а е посочено единствено разпоредбите на основание, на които се издава. Според жалбоподателя АНО е нарушил чл.57, ал.1, т.5, предложение четвърто ЗАНН, тъй като не е посочил обстоятелствата, при които е извършено нарушението. Твърди се, че посоченото в обстоятелствената част на НП не дава възможност дружеството да разбере дали деянието е осъществено чрез действие или бездействие, с оглед преценка на дължимото поведение, което дружеството е трябвало да спази или чрез кои свои действия/без действия то е нарушило вменени му задължения.

            В съдебно заседание дружеството- жалбоподател, редовно призовано се представлява от адв. Б.М., ВАК, която поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено.

            Въззиваемата страна – РИОСВ Варна, редовно призована, се представлява от юк Костадинова, която моли НП да бъде потвърдено изцяло и по размер. Депозира и писмено становище.

            Актосъставителят , редовно призован, взема становище по жалбата и поддържа направените констатации в съставения АУАН.

Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на обжалваното наказателно постановление по отношение на неговата законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното наказание, прави следните изводи:

            От фактическа страна:

             С Констативен протокол – Акт за установяване на административно нарушение № 805-1/24.02.2020 год., административния орган е приел за установено от фактическа страна, че при извършена на 06.02.2020 год. проверка  на Канално-помпена станция / КПС/ „Аспарухово” гр.Варна , стопанисван от „В.и к.” ООД е констатирано, че отпадъчните води от КПС „Аспарухово", представляваща част от канализационната система на гр. Варна, стопанисвана от "В.и к." ООД се заустват във Варненско езеро и превишават нормите, регламентирани в Таблица 1 от Приложение № 3 към чл. 11, ал. 3 от Наредба № 6 за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти (ДВ бр. 67 от 2000 г. с изм. и доп.) по показатели БПК5, ХПК, неразтворени вещества и общ азот. При норма за БПК5 - 25,0 mg/dm3 е констатирано 125,0 mg/dm3, при норма 125,0 mg/dm3 за ХПК е установено 138,0 mg/dm3, при норма за неразтворени вещества 35,0 mg/dm3 е установено 143 mg/dm3 и при норма за общ азот 15,0 mg/dm3 е установено 28,8 mg/dm3. Резултатите от анализа на взетата при проверката водна проба са отразени в протокол от изпитване № 04-0131/12.02.2020 г. на акредитирана регионална лаборатория Варна-04 при ИАОС.

Количеството на заустените отпадъчни води за 24 часа е 8346 м , отчетено от измервателното устройство в обекта за последното денонощие.

За канализационната система на гр. Варна, стопанисвана от "В.и к." ООД има издадено разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 2374 0047/31.03.2014 г., но в него няма регламентирани индивидуални емисионни ограничения за заустване на отпадъчни води от КПС "Аспарухово" във Варненско езеро.

Деянието е прието от актосъставителя като нарушение на нормите по показатели БПК5, ХПК, неразтворени вещества и общ азот, регламентирани в Таблица 1 от Приложение № 3 към чл. 11, ал. 3 от Наредба № 6 за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти (ДВ бр. 67 от 2000 г. с изм. и доп.), във връзка с чл. 69, ал. 1 и ал. 8 от Закона за опазване на околната среда (ДВ, бр. 91/2002 г. с изм. и доп.), чл. 1, ал. 1 и чл. 19, ал.1, ал. 6, ал. 7, ал. 9 от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения (ДВ, бр.70/2011 г.)

 Акта бил съставен и предявен на упълномощено лице, което в графата бележки и възражения не отразило да има такива.

В срока по чл.44 от ЗАНН не било направено възражение.

Въз основа на съставения АУАН, АНО издал обжалваното НП, с което  за нарушение на нормите по показатели БПК5, ХПК, неразтворени вещества и общ азот, регламентирани в Таблица 1 от Приложение № 3 към чл. 11, ал. 3 от Наредба №6 за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти (ДВ бр. 67 от 2000 г. с изм. и доп.), във вр. с чл.69,ал.1 и ал.8  от Закона за опазване на околната среда (ДВ, бр. 91/2002 г. с изм. и доп.), чл. 1, ал. 1 и чл. 19, ал.1, ал. 6, ал. 7, ал. 9 от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения (ДВ, бр.70/2011 г.). на осн. чл. 69, ал. 1, ал. 8, чл. 69а, ал. 1, т.4 от Закона за опазване на околната среда (ДВ, бр. 91/2002 г. с изм. и доп.), чл. 1, ал. 1 и чл. 19, ал.1, ал. 6, ал. 7, ал. 9 от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения (ДВ, бр.70/2011 г.), наложил на дружеството имуществена санкция в размер на 44 439 лв.. за заустване на отпадъчни води във Варненско езеро, превишаващи нормите по показатели: БПК5,ХПК, неразтворени вещества и общ азот, регламентирани в Таблица 1 от Приложение №3 към чл. 11, ал. 3 от Наредба №6 за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти (ДВ бр. 67 от 2000 г. с изм. и доп.), считано от 06.02.2020 г.

В хода на съдебното производство е разпитан в качеството на свидетел актосъставителя Т.Д., която потвърждава изложеното в акта. Посочва, че акта е бил съставен въз основа на получения от лабораторията протокол и установените в него завишения на емисионните норми за допустимо съдържание на вредни и опасни вещества в отпадните води, зауствани във водни обекти.

От показанията на св.И.Р. се установява, че по поръчка на РИОСВ Варна са били взети проби от КПС Аспарухово – изходяща шахта преди заустването в езерото.За проверката бил съставен протокол от 06.02.2020 год. . Взетите проби били анализирани от лаборанти за което е бил изготвен протокол  № 04-01-21/12.02.2020 год..

От показанията на св.Н.П. се установява, че от 2019 год. ВиК Варна имали съмнение за пробив на тръбопровода, който прекарва отпадните води от Аспарухово към КПС Запад и оттам към с.Тополи.Извършвани били серия от проверки и опити да се установи къде е пробивът, тъй като част от тръбопровода преминавал през езерото, друга част преминавала сухоземно.След дадено от РИОСВ Варна предписание с писмо от 04.02.2020 год.ВиК Варна ги уведомило, че мястото на аварията е в района на 121 и 124 сигнални буйове на плавателен канал 1, където тръбопровода бил прекъснат и двата дефектирали края отстояли на 44 метра един от друг.Това според свидетелката доказвало по безспорен начин, че водите на КСП Аспарухово се изливали във Варненското езеро. След това екип от РИОСВ Варна, в който била и свидетелката отишли в КСП Аспарухово и взели проба от потока заустен в езерото,като мястото било от черпателен резервоар, непосредствено преди да се включат помпите и да се прати водата по тръбата, която е дефектирала.След като е направено изпитване на пробата е бил съставен АУАН.

От показанията на св.Б.М. се установява, че в качеството му на помпиер в КСП Аспарухово е присъствал при извършване от страна на РИОСВ Варна на 06.02.2020 год. проверка в КСП Аспарухово.Свидетелят потвърждава, че служители на РИОСВ Варна са взели проба от водата преди черпателите, което място се намирало далеч преди тръбопровода.

Описаната фактическа обстановка съдът прие за установена, въз основа на събраните по делото гласни доказателства: показанията на свидетелите Д., Р., П. и М. , дадени в хода на съдебното следствие, и от приложените по делото писмени доказателства , прочетени и приети от съда по реда на чл.283 от НПК.

От правна страна:

Жалбата е депозирана от надлежно легитимирано лице, спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана.

Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Директор на РИОСВ Варна, въз основа на Заповед № РД-734/06.08.2010 год. на Министъра на околната среда и водите, като акта също е съставен от компетентно лице.

АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.

АУАН е съставен в присъствието на нарушителя и свидетел,  присъствал при извършване или установяване на нарушението. 

Съдът не констатира нарушение на разпоредбите на чл. 42 от  ЗАНН – относно описание на нарушението. В акта е направено пълно и детайлно описание на нарушението, датата и мястото на извършване, както и на обстоятелствата при които е извършено. Посочени са  и законовите разпоредби, които са нарушени.Отразени са всички данни относно индивидуализацията на нарушителя – наименование, БУЛСТАТ, седалище и адрес на управление, представляващ- трите имена, ЕГН, адрес.

Спазено е от страна на административно - наказващия орган на изискването на чл.57, ал.1 от ЗАНН, а именно в издаденото наказателно постановление да бъде дадено пълно описание на нарушението, на обстоятелствата, при които е извършено, на доказателствата, които потвърждават извършеното административно нарушение. Вмененото във вина на нарушителя нарушение е конкретизирано в степен, позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво се защитава, наложените наказания са индивидуализирани, в хода на производството не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са довели до ограничаване правото на защита на жалбоподателя.

На дружеството-нарушител е вменено  нарушение по чл.69, ал.1 от ЗООС, изразяващо се в заустване във Варненското езеро на вредни и опасни вещества в отпадъчните води по показатели БПК5, ХПК, неразтворени вещества и общ азот. При норма за БПК5 - 25,0 mg/dm3 е констатирано 125,0 mg/dm3, при норма 125,0 mg/dm3 за ХПК е установено 138,0 mg/dm3, при норма за неразтворени вещества 35,0 mg/dm3 е установено 143 mg/dm3 и при норма за общ азот 15,0 mg/dm3 е установено 28,8 mg/dm3.

Безспорно е установено, че „ Водоснабдявани и канализация-Варна” ООД Варна е оператор на Канализационна система на гр.Варна, съгласно договор сключен на 09.03.2016 год. с Асоциация по ВиК на обособена територия, обслужвана от „ В.и к.” ООД за стопанисване, поддържане и експлоатация.

КПС /канално помпена станция / „ Аспарухово” е част от канализационната система на гр.Варна експлоатирана от „ ВиК-Варна” ООД.

С Разрешение за ползване  № СТ-05-1427/06.12.2011 год. е въведен в експлоатация обект „ трансформиране на пречиствателна станция за отпадни води ПСОВ „Аспарухово” в помпена станция и конструиране на тласкател под дъното на Варненското езеро”, изпълнен по линия ИСПА с възложител Министерството на околната среда и водите и бенефициент Община Варна. По този начин КПС Аспарухово отвежда отпадните води от кв.Аспарухово и кв.Галата по посока ПСОВ-Варна чрез транспортиращ тръбопровод ф500 с дължина 2689 метра, преминаващ под дъното на Варненското езеро.В края на месец август 2019 год. „ВиК- Варна”ООД установява проблеми с проводимостта на тръбопровода. На 11.09.2019 год. е извършена проверка от РИОСВ Варна на КПС Аспарухово и КПС Запад, във връзка с писмо от МОСВ вх. № 04-003831/02.09.2019 год., обективирана в констативен протокол № 011056/11.09.2019 год.. При извършен оглед на КПС Запад е констатирано, че от колектора при КПС Аспарухово не постъпват отпадни води при работещи помпи. С констативен протокол РИОСВ Варна дава предписания на ВиК-Варна ООД да установи мястото на компрометирания участък от напорния тръбопровод свързващ КПС Аспарухово и КПС Запад до 09.03.2020 год.. ВиК-Варна ООД възлага на Аква Пром ООД да извърши водолазен оглед за установяване състоянието на участъка от трасето на напорен тръбопровод ф500 в акваторията на Варненско езеро. На 21.01.2020 год. Аква Пром ООД  извършва обследване при което установява, че е налице участък от тръбата, който е напълно прекъснат.За извършения оглед ВиК-Варна ООД уведомява Община Варна. С писмо изх. №ИП-177/03.02.2020 год. ВиК-Варна ООД уведомява РИОСВ Варна за предприетите действия във връзка с дадените предписания.

С писмо-предписание изх. № 24-00-836/А1/07.02.2020 год. РИОСВ Варна уведомява ВиК-Варна ООД  и Кмета на Община Варна, че в срок до 24.02.2020 год. следва да предприемат действия по възстановяване целостта на тръбопровода.

С писмо изх. № ИП-269/24.02.2020 год. ВиК-Варна ООД е уведомило МРРБ за необходимостта от предприемане на незабавни действия по ремонт на тръбопровода, който ремонт следва да бъде извършен от изпълнителя на обекта.

С писмо изх. № ВП-318/24.02.2020 год. от ВиК-Варна ООД до РИОСВ Варна, Областен управител и Кмета на Община Варна е предоставена информация за предприетите от ВиК –Варна ООД действия по предписанията, дадени от РИОСВ Варна, както и че извършването на аварийно-възстановителните работи е необходимо да бъдат извършени от изпълнителя на строежа СФЕЛИНОС СА- Струма имоти ООД , тъй като обекта е в гаранционен срок, а възложител на обекта е МОСВ.

На 06.02.2020 год. е извършена проверка на КПС Аспарухово, като с протокол за проверка № 000805 от същата дата е взета водна проба от „потока механично пречистени отпадни води от ревизионна шахта при черпателен резервоар , непосредствено преди заустването им във Варненското езеро”.

С протокол от № 04-0131/12.02.2020 год. е извършено изпитването на пробата, като резултатите са посочени в т.7 . Видно от същите е, че при норма за БПК5 - 25,0 mg/dm3 е констатирано 125,0 mg/dm3, при норма 125,0 mg/dm3 за ХПК е установено 138,0 mg/dm3, при норма за неразтворени вещества 35,0 mg/dm3 е установено 143 mg/dm3 и при норма за общ азот 15,0 mg/dm3 е установено 28,8 mg/dm3.

Установеното превишава нормите регламентирани в Таблица 1 от Приложение № 3 към чл. 11, ал. 3 от Наредба №6 за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти (ДВ бр. 67 от 2000 г. с изм. и доп.

За канализационната система на гр.Варна, стопанисвана от „ ВиК-Варна” ООД има  издадено разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадни води в повърхностни води № 2374 0047/31.03.2014 год., като в него няма регламентирани индивидуални емисионни ограничения за заустване на отпадъчни води от КПС „Аспарухово” във Варненското езеро.

Според пар.1,т.3 от ДР на НАРЕДБА № 10 от 3.07.2001 г. за издаване на разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване издадена от министъра на околната среда и водите , обн., ДВ, бр. 66 от 27.07.2001 г., "заустване" е вливането във водните обекти на отпадъчни води чрез едно или повече хидротехнически съоръжения. Съгласно т.4 от същата наредба "емисионни норми" означава стойностите за веществата и показателите за качеството на отпадъчните води по смисъла на Наредба № 6 от 2000 г. за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти .

Съгласно чл.4 от Закона за водите / отм./ воден обект е постоянно или временно съсредоточие на води със съответни граници, обем и воден режим, в земните недра и в естествено или изкуствено създадени форми на релефа заедно с принадлежащите към тях земи.

Съда намира за неоснователно възражението  за липса на надлежно отразяване на дата на извършване на нарушението.За дата на конкретното нарушение е приета  датата на неговото установяване, към който момент е констатирано самото нарушение и това е датата на проверката, към която е взета и водната проба за анализ.Тази дата фигурира и в протокола за проверка № 000805/06.02.2020 год..Следва да се отбележи и, че самото естество на нарушението е такова, че може да бъде установено само след извършване на химичен анализ на взета проба. В чл. 7, ал. 1 от Наредбата изрично е предвидена такава възможност.

         Не се споделят и доводите за липса на яснота относно самото изпълнително деяние и непълно описание на извършеното нарушение. Нарушението на чл. 69, ал. 1 ЗООС се състои в  увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения. В текста на НП изрично е посочено, че е налице заустване във Варненското езеро на отпадъчни води, които превишават нормите на вредни и опасни вещества, регламентирани в Таблица 1 от Приложение № 3 към чл.11,ал.3 от Наредба № 6.

            Неоснователно е оспорването на процедурата по вземане на пробата . Вземането на проба е извършено от оправомощено лице – пробовземач, в присъствието на представител на дружеството – св.М., помпиер в КПС, който не е вписал възражения при вземането на пробите. Такива не са депозирани и след получаването на КП-АУАН от представител на юридическото лице. Видно от протокола за изпитване  № 04-0131/12.02.2020 год. е, че вземането на пробата е извършено от Акредитирана лаборатория за изпитване със сертификат за акредитация № 135ЛИ/24.06.2019 год. , валиден до 17.03.2020 год. издаден от ИА БСА, съгласно изискванията на БДС EN  ISO/ IEC 17025.

От фактическа страна по делото няма спор, че лицето, което зауства водите във Варненското езеро е дружеството жалбоподател, като стопанисващ КПС -Аспарухово. В това си качество жалбоподателят е и годен субект на вмененото му нарушение. На мястото на извършване на заустването са направени и необходимите измервания.

С оглед гореизложеното може да се заключи, че дружеството е допуснало описаното в КП-АУАН и НП законово неизпълнение, което е основание за ангажиране на административнонаказателната му отговорност с налагане на санкция, определена по реда на наредбата, приета на осн. чл. 69, ал. 8 от ЗООС.

За нарушение на разпоредбите на чл.69, ал.1 от ЗООС, от законодателя е предвидено,       че едноличните търговци и на юридическите лица се налагат санкции. Санкциите са еднократни или текущи, като последните са с фиксиран размер или нарастващи, съгласно чл.69, ал.5 от ЗООС. 

В конкретния случай на дружеството е наложена текуща санкция в размер на 44 439 лв., считано от 06.02.2020 год..

Състава на съда намира за неоснователно направеното в жалбата възражение относно определения вид санкция. Разпоредбите на чл. 3, ал. 2, т. 1 и т. 3 от Наредбата изрично изброяват случаите, в които се налага еднократна санкция: 1. при допуснато аварийно замърсяване, 2. по данни от извършени собствени непрекъснати измервания - при изпускане в атмосферния въздух на отпадъчни газове, съдържащи вредни вещества (замърсители) над нормите за допустими емисии или емисионните норми, определени в комплексните разрешителни.

Действително налице са доказателства, че е настъпила авария на транспортиращия тръбопровод, покриваща дефиницията за „авария” по смисъла на пар.1,т.51 от ДР на ЗООС. В конкретния случай обаче пробата е взета от „ потока механично пречистени отпадни води от равизионна шахта при черпателен резервоар,непосредствено преди заустването им във Варнеското езеро, а не от местоположението на аварията – района на сигнални буйове 121-124 на плавателен канал № 1.

Предвид горното според състава на съда, правилно АНО законосъобразно е ангажирал отговорността на дружеството чрез налагане на текуща месечна санкция, определена по реда на Наредбата за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или при замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения.

Санкцията е изчислена съобразно изискванията на ал.6 ,ал.7 и ал.9  по формулата по т. 2,  от Приложение № 1.

Не са налице основания случаят да бъде счетен за маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, тъй като засегнатите в случая обществени отношения са особено значими, а от друга страна са настъпили и тежки последици за околната среда.

По разноските:

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 3 ЗАНН страните имат право на разноски.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 63, ал. 3 от ЗАНН на ОД на МВР- Варна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен в чл. 37 от Закона за правната помощ ЗПП/, съгласно препращащата разпоредба на чл. 63, ал. 5 от ЗАНН.

Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПП заплащането на правната помощ е съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по предложение на НБПП.

В случая за защита по дела по ЗАНН чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ предвижда възнаграждение в размер от 80 до 120 лева.

Производството по делото не се отличава с фактическа или правна сложност, поради което следва да се присъди възнаграждение в размер на предвидения в закона минимум от 80 лева.

Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът  

 

Р  Е  Ш  И :

 

 

ПОТВЪРЖДАВА  НП № 11-3-396-18/06.03.2020 год. на директор на РИОСВ Варна, с което на „ В.и к.” ООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявана от В.В.-управител  за нарушение на нормите по показатели БПК5, ХПК, неразтворени вещества и общ азот, регламентирани в Таблица 1 от Приложение № 3 към чл. 11, ал. 3 от Наредба №6 за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти (ДВ бр. 67 от 2000 г. с изм. и доп.), във вр. с чл.69,ал.1 и ал.8  от Закона за опазване на околната среда (ДВ, бр. 91/2002 г. с изм. и доп.), чл. 1, ал. 1 и чл. 19, ал.1, ал. 6, ал. 7, ал. 9 от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения (ДВ, бр.70/2011 г.). на осн. чл. 69, ал. 1, ал. 8, чл. 69а, ал. 1, т.4 от Закона за опазване на околната среда (ДВ, бр. 91/2002 г. с изм. и доп.), чл. 1, ал. 1 и чл. 19, ал.1, ал. 6, ал. 7, ал. 9 от Наредба за вида, размера и реда за налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми и/или при неспазване на определените емисионни норми и ограничения (ДВ, бр.70/2011 г.)  е наложена имуществена санкция в размер на 44 439 лв.. за заустване на отпадъчни води във Варненско езеро, превишаващи нормите по показатели: БПК5,ХПК, неразтворени вещества и общ азот, регламентирани в Таблица 1 от Приложение №3 към чл. 11, ал. 3 от Наредба №6 за емисионни норми за допустимото съдържание на вредни и опасни вещества в отпадъчните води, зауствани във водни обекти (ДВ бр. 67 от 2000 г. с изм. и доп.), считано от 06.02.2020 г..

            ОСЪЖДА „ В.и к.” ООД, със седалище и адрес на управление ***, представлявана от В.В.-управител да заплати на РИОСВ -Варна сумата от 80 /осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

 

            Решението подлежи на обжалване пред Административен съд гр.Варна в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено и обявено.

 

 

                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ: