Решение по дело №443/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 17
Дата: 13 януари 2023 г.
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20227080700443
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 юли 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

17

 

гр. Враца, 13.01.2023 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, VI-ти състав, в публично заседание на 15.12.2022 г. /петнадесети  декември  две хиляди двадесет и втора година/ в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: ТАТЯНА КОЦЕВА

 

при секретаря СТЕЛА БОБОЙЧЕВА, като разгледа докладваното от съдията  адм. дело № 443 по описа на АдмС – Враца за 2022 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството  е  второ по ред и по реда на чл.19ж, ал.2 от АПК във връзка с чл.45а, ал.4 вр. чл.45, ал.1, т.3 от Закон за здравното осигуряване /ЗЗО/.

С Решение № 6597/05.07.2022г., постановено по адм.дело №1972/2022г. на ВАС е отменено Решение № 6/07.01.2022г., постановено по ад.дело № 371/2021г.  на  АдмС - Враца и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда.

Образувано по искова молба от „***“ ЕООД ***, ЕИК *********, седалище и адрес на управление ***, представлявано от * * Г.Т., срещу НАЦИОНАЛНА ЗДРАВНООСИГУРИТЕЛНА КАСА /НЗОК/ гр.София, ЕИК *********, относно неизпълнение на административен договор № 060354/25.02.2020г. и   присъждане на сума в размер на 47 934.13 лв., представляваща  допълнителни трудови възнаграждения и дължими осигуровки за сметка на страните по трудово правоотношение в съответствие с  действащата нормативна уредба.

В  исковата молба се твърди, че между „***“ ЕООД и НЗОК-София във връзка със сключен договор за финансиране с Министерство на здравеопазването по проект BG05М90З001-1.099-0001 „Подкрепа на работещите в системата на здравеопазването в условията на заплаха  за общественото здраве от *** за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG05М90З001-1.099-0001 „Защита на населението от заплахи за общественото здраве, причинени от пандемични кризи“, лечебното заведение има право да получи, съгласно чл.5 вр. чл.2, ал.1 и чл.1, ал.3 от този договор, възнаграждение в размер на по 1 000 лв. на служител за работа при неблагоприятни условия по повод определената епидемична обстановка. През м.март 2021г. в „***“ са хоспитализирани по спешност трима пациенти в отделение „**“ и в сектор „**“, които по време на престоя си са регистрирани с положителен антигенен тест за ***. Същите са коректно отразени в информационната система на НЗОК, но паради технически причини, независещи от лечебното заведение, лечението на пациентите и техните данни са отразени с по-късна дата в Националната информационна система за борба с ***. С писмо от РЗОК-Враца е уведомено лечебното заведение, че отразяването с по-късна дата на хоспитализация и дехоспитализация  в  Националния регистър за борба с ***, не кореспондира с действителното пролежаване и лечение на пациентите в лечебното заведение, поради което не може да се потвърди заплащането на средствата за допълнителни трудови възнаграждения за медицинския и немедицинския персонал за м. март 2021г. Претендираните средства за заплащане в размер на 47 943.13 лв. са съгласно разпоредбата на чл.7а.4 от Методиката № РД-НС-05-9-6/16.02.2021г. - до 5 бр. вкл. хоспитализирани лица с доказан *** за календарен месец, допълнително възнаграждение до 40 човека медицински и немедицински персонал, участвал пряко в лечебно-диагностичния процес. В  конкретния  месец март 2021г. на работа в „***“ са били общо 31 човека. За проблема с отчитането на трите случая с *** лечебното заведение е уведомило РЗИ-Враца, с приложени 3 бр. епикризи, като е постъпил отговор, че РЗИ-Враца не разполага с възможност да коригира данните и информацията в модул „Клинично протичане“ в регистъра за пациенти с ***. Същото води до лишаване на персонала, участвал в лечебно-диагностичния процес на процесните пациенти от допълнително трудово възнаграждение. Ищеца намира, че са налице всички предпоставки за заплащане от страна на ответника на претендираната сума. Претендират се и направените  по делото съдебно-деловодни разноски.

В  с.з. ищецът се  представлява от * Р.Х., поддържа се исковата  молба. Моли за акт, с  който да се уважи предявената претенция на *** за заплащане на сумата в размер на 47 934,13 лв., представляваща допълнителни трудови възнаграждения и съответните осигуровки разпределени между страните по трудов договор работодател *** и персонала на ***, участвал  непосредствено в лечението на трима пациенти през м.март 2021г. с диагноза *** инфекция и приложено лечение, съгласно утвърдените терапевтични схеми от МЗ. Доказателства в тази насока е изслушаната съдебно - медицинска експертиза по делото, която по категоричен начин потвърждава, че трите пациентки са имали установено заболяване с диагноза COVID–19, както и приетата и потвърдена съдебно-счетоводна експертиза и събраните писмени и гласни доказателства,  за което се навеждат съображения.  Претендират се  направените по делото разноски, съгласно представен  по делото списък.

Ответникът-НЗОК-София, чрез процесуален представител ** Е.Р. в с.з. моли за отхвърляне на предявения иск, като неоснователен и недоказан. Посочва се, че НЗОК е изпълнила точно задълженията си по процесния договор сключен с *** и методиката, и претендираната от ищеца сума е недължима, поради което и искът следва да се остави без уважение. Не е налице неизпълнение на договора от страна на НЗОК. Претендират се разноски за юрисконсултско възнаграждение. Съображения  за това са изложени и в представена по делото писмена защита.

По делото са събрани  допълнително доказателства, с оглед дадените от ВАС указания, както и са  приети и приобщени събраните доказателства при първоначалното разглеждане на делото.

Съдът, след като обсъди събраните по делото доказателства, заключението на съдебно-счетоводна експертиза и на съдебно–медицинската експертиза поотделно и в тяхната съвкупност, становищата на страните  приема за установено следното от фактическа страна:

По делото не се спори, че ищеца „***“ ЕООД е лечебно заведение, регистрирано съгласно изискванията на чл.10, т.3б от Закон за лечебните заведения ЗЛЗ/ и чл.113 и сл. от Търговския закон ТЗ/ и осъществява лечебна дейност, съгласно актуално Разрешение за осъществяване на лечебна дейност № КОЦ-81/11.10.2017г., издадено от Министъра на здравеопазването, като същото е видно и от приложените доказателства.

НЗОК е ЮЛ със седалище в гр.София и предмет на дейност: осъществяване на задължителното здравно осигуряване съгл. чл.6, ал.1 от ЗЗО. РЗОК-Враца е регионална структура на НЗОК със седалище *** и предмет на дейност: осигуряване на задължителното здравно осигуряване на територията на област Враца, управлява се от директор, който е второстепенен разпоредител с бюджетни средства. В изпълнение на разпоредбите на чл.20, ал.1, т.4 и чл.59, ал.1 от ЗЗО и чл.39, т.5 и т.11 от Правилника за устройство и дейност на НЗОК и чл.4, ал.4, т.4 и т.5 от Правилника за устройство и дейност  на РЗОК, сключва договорите с изпълнителите на медицинска помощ на територията на област Враца и осъществява плащанията на изпълнителите по реда и в сроковете предвидени в НРД и сключените индивидуални договори.

Видно от представените писмени доказателства /л.9-33 и л.78-104, л.104-114 от адм.дело №371/2021г./, на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО и в съответствие с Националния рамков договор /НРД/ за медицински дейности за 2020-2022г. между НЗОК и „***“ ЕООД е сключен индивидуален договор /ИД/ № 060354/25.02.2020г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури, който договор е изменян многократно с подписване на допълнителни споразумения /ДС/ към договора. Този договор е действащ в процесния период. Съгласно чл.344, ал.1, т.6 от НРД за медицинските дейности за 2020-2022г. НЗОК закупува договорената и извършената дейност от изпълнителите на Болнична медицинска помощ /БМП/ от обхвата на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, съгласно Наредба № 9 от 2019г. за работа при неблагоприятни условия, свързани с обявено извънредно положение, съответно извънредна епидемична обстановка, съгласно методика, приета от НС на НЗОК и съгласувана с представителите на БЛС, определени по реда на чл.54, ал.3 от ЗЗО.

Приета е Методика за определяне на размера на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ, на дентална помощ и на медико-диагностични дейности за работа при неблагоприятни условия по повод обявената епидемична обстановка /Методиката/, изменяна многократно,  като в процесния период Методиката е изменена с Методика за изменение и допълнение на Методиката, №РД-05.9-7/04.03.2021г. и №РД-05-9-8/30.03.2021г. /л.38-44 и л.115-117, л.118-136 от първоначалното дело/. Във връзка с този ИД ищеца е сключил Договор за финансиране с Министерство на здравеопазването по проект BG05М90З001-1.099-0001 „Подкрепа на работещите в системата на здравеопазването в условията на заплаха  за общественото здраве от *** за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG05М90З001-1.099-0001 „Защита на населението от заплахи за общественото здраве, причинени от пандемични кризи“ /л.34-36/.

През м.март 2021г.  в „***“ ЕООД били хоспитализирани по спешност трима пациенти в отделение „**“ и в сектор „**“, които по време на престоя са регистрирани с положителен антигенен тест за ***, а именно К.Т., Г.П. и И.Б., съответно в периодите 15-26.03.2021г., 12-26.03.2021г. и 06-11.03.2021г. При проведени бързи антигенни тестове е отчетен положителен резултат, като пациентката И.Б. е била постъпила по спешност с **, преведена в „***“ от  *** - *** от **. Относно пациентката Г.Й., хоспитализирана в „***“ на 15.03.2021г., в деня на изписването й 25.03.2021г. е направен изследване с ***, в резултат на което тя е установена с положителен резултат за ***, поради което е изписана и преведена същия ден за лечение в  ***, където е  било проведено лечение от 25.03.2021г. до 02.04.2021г. За тези четири пациентки за лечението им в „***“ е отчетено в системата HOSP_CPW с хоспитализации и дехоспитализации през м.март 2021г., съответно заплатени суми по клинични пътеки – за К.Т.  сума 3 251.60 лв., за Г.П.  сума  3 251.60 лв.,  за Г.Й. сума  1 067.00 лв. и за И.Б. сума 2 659.80 лв./ Епикризи – л.153-154, л.155-156, л.157, л.162 и справки – л.169, л.174, л.175, л.176 от първоначалното дело/.

С  писмо  изх. № 316/09.04.2021г. от Управителя на „***“ ЕООД до Директора на РЗИ-Враца и до Директора на РЗОК-Враца /л.45/, се уведомява за хоспитализирането на три пациентки с ***, а именно: Г.П., К.Т. и Г.И., като е посочено, че същите са подавани в ежедневните сведения към РЗИ-Враца. Уточнено е, че поради технически причини независещи от лечебното заведение клиничното протичане и хоспитализациите са отразени с по-късна дата в системата *** /Националния регистър за борба с ***/.  Реалните дати на пролежаване не могат да бъдат отразени поради невъзможност за корекция в календара за дата на постъпване и дата на изписване. Моли се за коректно съдействие за решаване на проблема с оглед на това обслужващия персонал от съответните отделения да получи определените възнаграждения за работа с пациенти при доказана ***.

От  РЗОК-Враца е отговорено с  писмо  изх. № 29-02-388/14.04.2021г. и вх.№ 331/15.04.2021г. на ***,  че  след справка е установено, че трите посочени  пациентки са отчетени в системата HOSP_CPW, през м.март на 2021г., но в Националния регистър за борба с ***, пациентките Г.П. и К.Т. са отразени през м.април, 05-08.04.2021г., а за пациентката Г.И.  няма данни в регистъра. Цитирани са текстовете на т.7а.5 и т.7а.4 от Методиката. Уведомява се „***“, че РЗОК-Враца не може да потвърди заплащането на средствата за м.март на 2021г., тъй като пациентите не са отразени в Националния регистър за борба с ***, през отчетения календарен месец март 2021г /л.46/.

С  последващо писмо до Директора на РЗИ-Враца /л.47/, Управителя на „***“ ЕООД, уведомява за проблем с отчитане на случаите на лечение на пациенти в лечебното заведение с ***.  Посочено е за пациентката И.Б., че е приета по спешност на 06.03.2021г. в „**“, като преди това е била в *** за лечение с ***, където е и регистрирана. В „***“ ЕООД е извършено оперативно лечение и след стабилизиране пациентката е изписана и е продължила лечението си от *** в ***. Националната електронна система отчита лечението от *** в ***, но  не и лечението в „***“ ЕООД, като така се ощетява персонала на хирургическото отделение. Посочено е и за случаите с трите пациентки в първото писмо – Г.П., К. Т.  и Г.И.. Поискан  е  отговор  и  решение  на проблема.

От  РЗИ-Враца с писмо изх. № 363/11.05.2021г. е отговорено, че съгласно указанията от МЗ, финансирането на допълнителните възнаграждения ще се осигурява от НЗОК. Посочено е, че всяко лечебно заведение е длъжно да попълва и подава своевременно и коректно изискуемите данни. Уточнено е, че РЗИ не могат да правят корекции и/или регистрации в Модул „Клинично протичане“ от името на дадено лечебно заведение /л.48/.

Съгласно съответните документи /л.49-57/, за м.март 2021г. на „***“ ЕООД следва да се изплати общо сумата от 47 934.13 лв. за заплащане на персонала на служителите на лечебното заведение – допълнително възнаграждения за работа с пациенти при доказана ***.

От справка /л.145/ от РЗОК-Враца, се установява, че до 29.07.2021г. в счетоводството на РЗОК не са постъпвали фактури и не е извършвано плащане на допълнителни възнаграждения на лица, извършвали пряко дейностите по наблюдение, диагностика и лечение на пациенти, представляващи потвърден случай на ***, за м. март на 2021г. по договор № 060354/2021г. на „***“ ЕООД.

Съгласно Заповед № РД-01-38/09.02.2021г. на Директора на РЗИ-Враца /л.197-199/ са определени за „**“ задължителен брой легла 15 за лечение на пациенти с ***, а със Заповед №51/11.02.2021г. на Управителя на „***“ /л.200/  е разкрита зона за лечение на пациенти с *** с 15 легла, разположени в три болнични стаи на първия етаж в сграда стационар в непосредствена близост до източния вход на сградата.

При първоначалното производство е допусната и назначена съдебно- счетоводна експертиза с ВЛ Л.П.Г.-Т., която е приета и изслушана и в настоящото производство. Съгласно заключението на ВЛ, в частта констатации е посочено, че през м.март 2021г. в „***“ ЕООД са били хоспитализирани лицата Г.П., К.Т. и И.Б. с положителен резултат за ***. Същите са отчетени в ежедневните отчети по КП в ПИС, като хоспитализирани и дехоспитализирани за м.март на 2021г. С  писма за всеки отделен пациент, лечебното заведение е информирало РЗИ-Враца, с предложение за предписание за изолиране в *** зона. РЗИ-Враца дава съответните преписания за задължителна изолация в ЛЗ /лечебното заведение/ отделно за всеки пациент и пациентите са изолирани в ** в „***“. В последствие ЛЗ установява, че освен чрез електронен подпис на * М.П. за модул „Клинична лаборатория“, е необходимо да се извърши регистрация с отделен електронен подпис на друго лице в друг модул. Това води до забавяне и затова болните са регистрирани в другия месец – април 2021г. Уведомени за това са РЗОК-Враца и РЗИ-Враца, както и за причините за отчитането с по-късна дата. РЗОК уведомява „***“, че не може да заплати лечението на трите пациентки, тъй като не са подадени своевременно за м.март на 2021г. в Националния регистър за борба с ***. На практика, това са технически причини, които са в резултат от организационен проблем от страна на съответните институции, които не са уведомили своевременно ЛЗ за необходимостта от друг електронен подпис за работа в модел „Клинично протичане“. Претендираната сума от „***“, в размер на 47 934.13 лв. е изчислена правилно за съответните категории персонал, съгласно методиката за определяне на размера на сумите заплащани от НЗОК на изпълнителите на медицинска помощ. Възоснова на тези констатации ВЛ в т.1 дава заключение, че болните са хоспитализирани и дехоспитализирани през м.март 2021г., но поради технически проблем – по-късно издадения електронен подпис за модул „Клинично протичане“, същите са отчетени през м.април 2021г.  В  т.2 посочва, че претендираната сума в исковата молба от 47 934,13 лв. е правилно изчислена.

В с.з. ВЛ поддържа  първоначалното си заключение. Уточнява, че по отношение на пациентката И.Б. същата е била приета с *** от *** и оттам е назначено лечението, което е изпълнено от ***. На останалите две пациентки заболяването от *** е установено в самия *** и е назначено лечение. Болните са хоспитализирани и дехоспитализирани  през м.март 2021г., но поради техническа проблем с ел.подпис са изпратени като отчет в РЗИ-Враца в м.април и оттук е възникнал проблема. Посочената сума в исковата молба е така, като същата е изчислена на база на графиците за съответните категории персонал, които са били по време на престоя на пациентите в болничното заведение. Всички които са били ангажирани с тези три пациентки по време на лечението са описани подробно по график по дати, който график е подробен и е наличен в ***.

По  делото е  назначена и изслушана и съдебно –медицинска експертиза с ВЛ * Й.Т.Ц..  От заключението на ВЛ се установява, че  от страна на *** по отношение на трите пациентки К.Т., Г.П. и И.Б. е осъществено лечение за ***. Пациентките К.Т. и Г.П. при приемането са били с отрицателни за *** и по време на пролежаването са се заразили и са били лекувани своевременно. И.Б. е била преведена от ***, ** т.е била е положителна и заедно с оперативното лечение по спешност е провеждано и лечение на ***. Посочва терапевтичните схеми по които са били лекувани пациентките, както и че същите са лекувани в различни стадии на заболяването с различни терапевтични схеми, като са спазени правилата за добра терапевтична практика/спазени са препоръките за лечение издадени по това време от МЗ/.

В  с.з. ВЛ поддържа заключението. Дава пояснения относно лекуването на трите пациентки, като същите са лекувани по начин определен от МЗ. По отношение на пациентката И.Б.  е завършено само хирургичното лечение на заболяването, а лечението на *** не е завършено, същата отново е преведена в ***. Посочва лекарствата, с които са лекувани  пациентките.

Експертизите не са оспорени от страните, поради което и съдът ги кредитира, като обективни и компетентно дадени.

В  настоящото производство не са събрани гласни доказателства. Такива са събрани при първоначалното  производство. От показанията на св.С.К.И. е видно, че е служител на „***“ – „**“  от м. март на 2020г. Същата сочи, че проблема е възникнал, тъй като през м. март на 2021г. пациентите с **** са били  отразени в персонализираната система на РЗОК, като приети, изписани и заплатени на лечебното заведение, но същите не били отразени в регистъра в друг модул. Квалифициран електронен подпис имала само * М.П., но само за модул „Клинична лаборатория“, тя нямала достъп до този друг модул „Клинично протичане“ и трябвало да се издаде ел. подпис на друго длъжностно лице. На 08.04.2021г. именно на св. С.И. бил издаден от РЗИ  такъв ел. подпис за модул „Клинично протичане“ и същата се опитала да вкара пациентите с ***  в системата, но се позволявало от системата връщане само с три дни назад и затова пациентите били вкарани с периода 05-08.04.2021г.

При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва от страните,  настоящия съдебен състав прави следните правни изводи:

Със Закона за изменение и допълнение на Административно-процесуалния кодекс /ДВ, бр.74/20.09.2016г./ е регламентиран нов институт за националното ни право – "административният договор", като с § 129 от ПЗР на ЗИДАПК /ДВ бр.77/18.09.2018 г./ е изменена разпоредбата на чл.45а, ал.1 от Закона за здравното осигуряване/ЗЗО/ и е предвидено, че договорът, сключен между НЗОК, съответно РЗОК по чл.45 от ЗЗО, и физически или юридически лица е административен договор. В чл.45, ал.4 от същия закон е предвидено, че по отношение на тези административни договори приложение намират нормите на чл.19а и сл. от АПК. Разпоредбата на чл.19ж от АПК/в сила от 01.01.2019г./изрично предвижда, че споровете относно действителност, изпълнение, изменение или прекратяване на административните договори се решават от компетентния административен съд. Съгласно §149, ал.4 от ПЗР на ЗИД АПК /ДВ бр. 77/18.09.2018 г., в сила 01.01.2019г./ съдебните производства по спорове относно недействителност, изпълнение, изменение или прекратяване на административни договори, сключени преди влизането в сила на този закон, с изключение на тези по ЗУСЕСИФ, се извършват по реда на Гражданския процесуален кодекс пред гражданските съдилища.

Съгласно  чл.128, ал.1, т.3 от АПК административните съдилища да разглеждат дела по искания за изпълнение на административен договор, доколкото не е предвидено друго в специален закон. Нормата е процесуална  и намира приложение от момента на влизането й в сила, спрямо всички спорове, породени във връзка със съществуването и изпълнението на административни договори. Разпоредбата на чл.19ж от АПК/ в сила от 01.01.2019г./, също изрично предвижда, че споровете относно действителност, изпълнение, изменение или прекратяване на административните договори се решават от компетентния административен съд. С  оглед на изложеното съдът приема, че така предявения иск е допустим и е подсъден за разглеждане и произнасяне от административен съд.

Материалнотоправното основание, възоснова на което ищецът претендира сумата  е сключения между него и НЗОК ИД № 060354/25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури с НЗОК и той е административен договор по см. на чл.45а, ал.4 ЗЗО. Въз основа на този ИД № 060354/25.02.2020 г. ищецът сочи, че е сключил и договор за финансиране с МЗ по проект BG05М90З001-1.099-0001 „Подкрепа на работещите в системата на здравеопазването в условията на заплаха  за общественото здраве от *** за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG05М90З001-1.099-0001 „Защита на населението от заплахи за общественото здраве, причинени от пандемични кризи“. В случая паричната сума, за която ищецът претендира плащане от ответника, е включена в обхвата на сключения между тях индивидуален договор № 060354/25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури с НЗОК, действащ към момента на дехоспитализацията на пациентите.

Ответника НЗОК закупува договорената и извършената дейност от изпълнителите на Болнична медицинска помощ /БМП/ от обхвата на пакета от здравни дейности, гарантиран от бюджета на НЗОК, съгласно Наредба № 9 от 2019г. за работа при неблагоприятни условия, свързани с обявено извънредно положение, съответно извънредна епидемична обстановка, съгласно методика, приета от НС на НЗОК и съгласувана с представителите на БЛС, определени по реда на чл.54 ал.3 от ЗЗО.

Приета е Методика за определяне на размера на сумите, заплащани от НЗОК на изпълнители на медицинска помощ, на дентална помощ и  на медико-диагностични дейности за работа при неблагоприятни условия по повод на обявена епидемична обстановка/Методика/, изменяна  многократно,  като в процесния период Методиката е изменена с Методика за изменение и допълнение на Методиката, №РД-05.9-7/04.03.2021г. и №РД-05-9-8/30.03.2021г.

В Методиката са регламентирани сроковете, условията и реда за отчитане от лечебните заведения и заплащане от НЗОК на средства за възнаграждения по т.7а.1 и т.7а.5. Съгласно т.7а.5 от Методиката/в редакция от изм. 04.03.2021г./лечебните заведения-изпълнители на болнична медицинска помощ по чл.10,т.3б „комплексен онкологичен център“ от ЗЛЗ, имат право на допълнителни трудови възнаграждения за медицински и немедицински персонал, пряко ангажирани и участвали при провеждането на дейностите за лекуване на пациенти, представляващи потвърден случай на ***, съгласно въведени със Заповед № РД-01-724/22.12.2020г. на МЗ дефиниция за случай по приложение №1 към т.2, и отразени в Национален регистър за борба с ***.

Съгласно т.7а.6 от Методиката /редакция от 16.02.2021г./ НЗОК предоставя възнагражденията по чл.7а и т.7а.5, след подаване на „Декларация-искане за заплащане на средства месец……2021г., неразделна част към методиката за брутни допълнителни възнаграждения/съответно за II  и III категория труд/  за едно лице и дължимите осигурителни вноски за работодателя, за всеки месец, изчислени за лицата в лечебното заведение, които отговарят на изискванията на чл.7а.1 и 7а,5, така че нетното допълнително трудово възнаграждение, което трябва да получи всяко едно от тях да е 1000 лева, съгласно националното законодателство.

Съгласно т.7а.8 от Методиката средствата се предоставят, въз основа на информацията за отразени в Национален регистър за борба с *** за хоспитализирани пациенти, наблюдавани, диагностицирани и лекувани с ***  за преходния месец, попълнени в „Декларация-искане за заплащане на средства за месец …2021г.“ и „Поименна декларация за лицата имащи право да получават допълнителни възнаграждения за отчетния месец…2021г.“, неразделна част от методиката.

Съгласно т.7а.9 от Методиката РЗОК превежда по банкова сметка ***, посочена в сключения договор за медицински дейности по НРД за МД 2020-2022г. ежемесечно до 25 число на месеца, следващ отчетния дължимите суми на база на „Декларация-искане за заплащане на средства за месец … 2021г.“ и „Поименна декларация за лицата имащи право да получават допълнителни възнаграждения за отчетния месец…2021г.“ Съгласно т.7а.10 от Методиката лечебните заведения, изпълнители на болнична медицинска помощ до 18-то число на месеца, следващ отчетния месец, подават чрез услугата за електронна препоръчана поща, а именно Система за електронно връчване, съгласно разписаните правила за ползване на услугата, предоставена от Държавна агенция за електронно управление/ДАЕУ/ и публикувана на  https//edelivery.egov.bg. всички изискуеми документи, придружени с фактура в PDF формат, подписани с КЕП, съгласно чл.13, ал.2 ЗЕДЕП.

От доказателствата по делото се установява, че  ищеца „***“ ЕООД е осъществил лечение на трите пациентки за *** през м.март 2021г. и същите са лекувани в лечебното заведение с придружаваща  диагноза от ***, а именно К.Т., Г.П. и И.Б., съответно в периодите 15-26.03.2021г., 12-26.03.2021г. и 06-11.03.2021г., за което са заявени, отчетени и заплатени, но по основната им диагноза и КП, съгласно Епикризите и справките от системата HOSP_CPW  на РЗОК. Факта, че по отношение на тези пациентки е осъществено през м.март лечение за ***, както и че същите са лекувани по съответните терапевтични схеми, утвърдени от МЗ се потвърждава и  от заключението на ВЛ по изготвената и изслушана по делото съдебно-медицинската експертиза, което е подробно и по отношение на всяка една от трите пациентки ВЛ е посочило, че са лекувани и начина по който са лекувани, както и че са спазени правилата за добра терапевтична практика. Това се установява и от заключението на съдебно-счетоводната експертиза.  В исковата молба не са посочени имената на трите пациентки, но в писмото на *** до РЗИ и РЗОК са посочени първите две пациентки Г. и К., и трета пациентка Г., а във второто писмо до РЗИ и проблема с пациентката И.Б.. Установи се за тази пациентка, че  е била постъпила по спешност с остър перитонит, преведена в „***“ от *** и за лечението й от *** е заявено само от ***. За пациентката Г.М.И. хоспитализирана в „***“ на 15.03.2021г., в деня на изписването й 25.03.2021г. й е направен изследване с ***, в резултат на което тя е установена с положителен резултат за ***, поради което е изписана и преведена същия ден за лечение в ***, където й било проведено лечение от 25.03.2021г. до 02.04.2021г. В случая безспорно от всички доказателства по делото, в т.ч. и от заключенията на приетите по делото две експертизи/неоспорени от страните/ се установява, че три пациентки са лекувани в лечебното заведение с придружаваща диагноза от ***, а именно К.Т., Г.П. и И.Б., за които не е заплатено на персонала допълнителното трудово възнаграждение за работа при неблагоприятни условия по повод определената епидемична обстановка. Не се оспорва и че са полагани грижи от служителите на лечебното заведение по отношение на тези пациентки по време на лечението им. Този факт не е спорен по делото от страните, а именно че през м. март 2021г. от *** е извършено лечение на трите пациентки от ***.

Спорът по делото се  свежда  до  отчитането на дейностите по лечението на тези три пациентки К., Г. и И. с ***  и  същите правилно ли са отчетени, респ. налице ли са основния за заплащане на претендираната сума с исковата молба  за  извършената дейност м.март 2021г. от лечебното заведение.  

От доказателствата по делото се установява, че  в случая извършената дейност от ищеца „***“ ЕООД за месец март 2021г. по отношение на лечението на трите  пациентки с ***, въз основа на която се претендира и съответното заплащане по договора  не  са  отчетени от страна на ищеца.  В случая за отчетения календарен месец март 2021г. трите пациентки не са отчетени, съгласно Методиката и в съответния модул на Националния регистър за борба с ***.  Не са и подавани и съответните декларации и други документи необходими за получаване на суми за допълнителното трудово възнаграждение от по 1 000 лв. на служител, като срокът съгласно т.7а.10 от Методиката  е  18.04.2021г.  Видно  е  от приложени по преписката разпечатки и справки, че такива документи не са подавани. Тоест в  срока по т.7а.10 документи по т.7а.8 от Методиката не са подавани за отчетния период м.март 2021г., както и фактура съгласно т.7а.10 от Методиката. Видно е от събраните по делото доказателства/разпечатка и справки от Национален регистър за борба с ***, че трите пациентки не са отразени от ищеца в Национален регистър за борба с *** през месец март 2021г., съгласно т.7а.5 от Методиката. Първите две пациентки обаче са отразени за м.април на 2021г., а третата пациентка И.Б. е отразена в регистъра за м.март, но от ***, в което е хоспитализирано на 11.03.2021г. и дехоспитализирано на 18.03.2021г., видно от представена по делото справка от Национален регистър за борба с ***, като същото ЛЗ надлежно е въвело данни в регистъра за хоспитализираните лица с *** през м.март 2021г.

В  т.7а.4 от  Методиката е разписан максималния брой на персонала, който може да се отчита за заплащане от лечебното заведение –изпълнител на болнична помощ, който е в зависимост от броя на хоспитализираните пациенти, представляващи потвърден случай на ***, като условието е същите да бъдат отразени в Национален регистър за борба с *** през отчетния календарен месец. Отразяването на по-късна дата на хоспитализация и дехоспитализация в Националния регистър за борба с *** от страна на ищеца не кореспондира с действителното пролежаване и лечение на пациентите в ЛЗ.  В тази насока следва да се посочи, че  НЗОК/РЗОК не въвежда данни в Националния регистър за борба с *** за хоспитализираните пациенти в ЛЗ, а същото съгласно т.14,б.в от Заповед № РД-091-724/22.12.2020г. на министъра на МЗ и публикувана на интернет страницата на МЗ такова задължение имат лечебните заведения за болнична помощ, които въвеждат ежедневно цялата информация за лицата с основна диагноза или с придружаваща инфекция ***, хоспитализирани в тях и отразяват всички промени свързани с тях. В случая ищецът през м.март не е изпълнил тези свои задължения, видно от данните по преписката.  Съгласно т.11 от заповед  № РД-01-724/22.12.2020г. на Министъра на здравеопазването, публикувана на страницата на МЗ и  публично достъпна и известна на ЛЗ достъпът до информация в НИС по т.9, б.“в“ и „г“ се осъществява посредством КЕП, като това се потвърждава и от факта че ЛЗ е имало достъп до регистъра, но с друг КЕП на * М.П..        

От събраните по делото доказателства се установява, че ищеца „***“ ЕООД не е изпълнило задълженията си за въвеждане на данни за въпросните пациентки в Национален регистър за борба с *** през м.март 2021г. и не са отчитани за плащане през НЗОК по описаните в Методика правила, която методика с всички изм. и доп. е била публикувана и достъпна на интернет страницата на НЗОК. След като ищецът не е изпълнил в срок разписаните правила в Методиката, макар и да е установено че по отношение на тези пациентки е приложено лечение  по терапевтични схеми и същите са лекувани през м. март в ЛЗ  от ***, съгласно указанията на МЗ, с оглед не изпълнение на разписаните правила в Методиката за тяхното отчитане не може да се приеме, че за НЗОК е възникнало задължение да заплаща претенидраната сума от ищеца за м.март 2021г. по сключения договор и съгласно Методиката.  Освен, че по отношение на пациентите  следва да се приложи  лечение  от ***, то и същото следва да бъде отразено в Национален регистър за борба с ***, което от страна на ищеца не е осъществено за м.март 2021г. Следва да се посочи, че своевременното определяне на служители от ЛЗ, които да въвеждат ежедневно информация в Националния регистър за борба с ***  и издаване на КЕП за тези лица е задължение на ЛЗ, както  и  подаване на заявка в РЗИ и извършване на регистрация.  

Съдът не възприема възраженията на ищеца, че причините за неотчитане на тези пациентки през м.март 2021г. в съответния регистър се дължи на технически проблем, независещ от лечебното заведение, за което  своевременно в срока преди  18.04.2021г. е сигнализирал, както РЗОК-Враца, така и  РЗИ-Враца, с  посочените писма, но съответните инстанции са се позовали на методиката и на практика, че не могат да решат проблема и отговорността за това е на лечебното заведение. Макар и да са налице изготвени съответните документи от ищеца за м.март и приложени по преписката  същите не са подадени и отчетени по надлежния ред, съгласно определените правила в Методиката. Видно и от справка /л.145/ от                      РЗОК-Враца, че до 29.07.2021г. в счетоводството на РЗОК не са постъпвали фактури и не е извършвано плащане на допълнителни възнаграждения на лица, представляващи потвърден случай на ***, за м. март на 2021г. по договор № 060354/2021г. на „***“ ЕООД.

Макар и своевременно да е уведомил съответните институции за отчитането на тези пациентки, не може да се приеме че същото се дължи по технически причини, които са по вина на съответните институции. Съответните заповеди издадени от МЗ и Методиката са били публикувани на интернет страницата на МЗ и на НЗОК и са били общодостъпни за всички ЛЗ. Ответника няма задължение да уведомява съответните ЛЗ, вкл. и ищеца че ЛЗ следва да разполага и  с друг електронен подпис за работа в модул „Клинично протичане“. От писмените доказателства, показанията на св.С.И., както и  заключението на съдебно-счетоводната експертиза, което съдът кредитира е видно, че  болните са хоспитализирани и дехоспитализирани през м.март 2021г., но поради технически причини – по късно издадения електронен подпис за  модул „Клинично протичане“ същите са  отчетени през м.април 2021г. Не може да се приеме, че по-късно издадения ел.подпис от ЛЗ е в резултат на  организационен проблем от страна на съответните институции, които не са уведомили своевременно ЛЗ за необходимостта от издаването на такъв. Ето защо, съдът приема, че некоректното отчитане на  лечението на пациентите лекувани с *** в „***“, пред НЗОК/РЗОК, не  се дължи на обективни причини от страна на ответника.  Своевременното определяне на служители от ЛЗ, които да въвеждат информация в Националния регистър за борба с  *** и издаване на КЕП за тези лица е задължение на лечебното заведение и въпрос на организация от страна на управителя на дружеството.

С оглед на изложеното съдът приема, че в случая макар и да се установява по безспорен начин от доказателствата по делото, че лечебното заведение  коректно е извършило съответните медицински дейности по индивидуален адм. договор № 060354/25.02.2020 г. за оказване на болнична помощ по клинични пътеки и извършване на амбулаторни процедури с НЗОК, за лечение на трите пациентки през м.март 2021г. от ***, както и че претендираната сума е правилно изчислена, то некоректното й отразяване, съгласно реда  и правилата  определени в  Методиката, като  съдът не приема, че  същото  е  по технически причини от страна на институциите/ответника, поради  което  искът е неоснователен и  недоказан и  следва да се отхвърли.

При този  изход на спора  на  ищеца не следва да се присъждат разноски по делото, въпреки направеното своевременно искане. Такива следва да се присъдят на ответника за юрисконсултско възнаграждение в размер на 200.00 лева, определено съгласно чл.37 от ЗПП вр. чл. 24, изр.2  от  Наредбата за правната помощ.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 АПК, Съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ  исковата молба  на „***.“ ЕООД ***,  ЕИК *********, представлявано от * * Г.Т. за сумата от 47 934.13 лв., представляваща цената на извършена, но незаплатена, болнична медицинска помощ по Договор № 060354/25.02.2020 г., за лечение на пациенти с ***, през м.март на 2021г.

ОСЪЖДА  „***“ ЕООД, ***,  ЕИК *********  да заплати  на Национална Здравноосигурителна Каса разноски по делото в размер на 200.00 лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване, чрез Административен съд Враца, пред Върховен административен съд–София, в 14 дневен срок от съобщението до страните,че е изготвено.                                                                  

                                                             

АДМ.СЪДИЯ: