Определение по дело №229/2023 на Административен съд - Перник

Номер на акта: 334
Дата: 6 юли 2023 г. (в сила от 6 юли 2023 г.)
Съдия: Антония Атанасова Атанасова-Алексова
Дело: 20237160700229
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 юли 2023 г.

Съдържание на акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ№ 334

гр. Перник, 06.08.2023

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД  - ПЕРНИК, в закрито заседание  проведено на 06 юли 2023 г. по адм.д. № 229 по описа на съда за 2023г., съдия Антония Атанасова-Алексова, като се запозна с материалите по докладваното административно дело и съобрази релевантните за произнасянето обстоятелства, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано по жалба подадена

ОТ: Д.С.И. ЕГН **********

с адрес: ***,

СРЕЩУ: Заповед/Решение/ за избор на длъжността „Директор на регионален исторически музей - Перник“ от 30.05.2023г. на Кмета на Община Перник

С ОСОБЕНО ИСКАНЕ: ДА СЕ СПРЕ изпълнението на заповедта/решението, тъй като с неговото предварително изпълнение е възможно да настъпят вреди за жалбоподателя, както и за самия Регионален исторически музей в Перник, тъй като можело да  бъде ръководен от евентуално некомпетентен ръководител или от такъв, назначен при опорочена процедура на избора му.

Въз основа на данните от представената административна преписка с писмо вх. № 1913/06.07.2023г. допълнена с писмо№ 1920/06.07.2023г., съдът намира за установено следното от фактическа страна:

Във връзка с обявен конкурс за заемане на длъжността „Директор на регионален исторически музей - Перник“, обявен със Заповед № 598/10.04.2023г. на Кмета на Община Перник, е било праведно заседание на комисия определена със Заповед № 900/23.05.2023г. Назначената комисия провела  събеседване с кандидатите за заемане на длъжността „Директор на регионален исторически музей - Перник“, като всеки член на комисията нанесъл в Оценъчна карта (Приложение № 1 от Правилата за провеждане на конкурса) своя оценка за представянето на отделните кандидати, съобразно представените от тях документи, разработената Концепция за дейността и развитието на РИМ - Перник, нейната защита и проведеното събеседване.

След нанасяне на оценките в оценъчната карата за всеки от кандидатите, комисията провеждащата конкурсната процедура в десетчленен състав, единодушно взема решение максималния брой точки да е 450, като в касирането можело да е участва кандидат получил  най-малко 60% от максимално възможния окончателен резултат - 270 точки, от общо максимално възможни 450 т.

На база получените окончателни оценки, за успешно класирани – комисията подредила кандидатите по низходящ ред на резултатите, в следния ред : 1. М.В.М.- 429 точки; 2. О.С.Р.- 360 точки; 3. Д.С.И. - 231 точки; 4. Я.А.И.- 195 точки.

Въз основа на класирането комисията предложила на Кмета на община Перник с класирания на първо място: М.В.М.с резултат 429 точки да бъде сключен договор за срок от 5 (пет) години, съгласно чл. 28, ал. 6 от Закона за културното наследство.

Така съставения протокол от 30.05.2023г., на комисията е утвърден от Кмета на Община Перник и въз основа на него е сключено споразумение № 188/02.06.2023г. на осн чл. 107 вр. с чл. 89 от КТ между Кмета на Община Перник в качеството му на работодател и М.В.М.- служител, класиран на първо място в Протокол от 30.05.2023г. на комисия назначена със заповед № 900/23.05.2023 за заемане на длъжност „директор“ на регионален исторически музей – Перник, считано от 05.06.2023г.

Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на културата (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) общинските културни институти са юридически лица с бюджет, които се създават, преобразуват и закриват с решение на общинския съвет, съгласувано с министъра на културата, а съгласно разпоредбата на чл.5 (Изм. - ДВ, бр. 106 от 2006 г., бр. 77 от 2012 г.) - правоотношенията на директорите на общинските културни институти с кмета на общината възникват въз основа на конкурс съгласно Кодекса на труда за срок от 4 години, освен ако друго не е предвидено в специален закон. Условията на конкурса се съгласуват с Министерството на културата, т.е. правоотношенията на директорите на общински културни институти с кмета на общината възникват въз основа на конкурс съгласно КТ.

Процедурата по обявяване, допускане и провеждането на конкурси е уредена с разпоредбите на чл. 91-96 от Кодекса на труда КТ/. Съгласно нормите на чл.89 и чл.90 от КТ, конкурс може да се провежда за заемане на всяка длъжност освен за длъжност, за която е предвидено да се заема въз основа на избор. Длъжностите, които ще се заемат с конкурс, се определят в закон, в акт на Министерския съвет, на министър или ръководител на друго ведомство или от работодателя.  Конкурс се обявява за длъжност, която е обявена за заемане с конкурс със закон, или когато длъжността е свободна или предстои да бъде освободена, както и при продължително отсъствие на лицето, което я заема, за времето до завръщането му.  Следователно, оспореният акт е елемент от процедура за възникване на трудово правоотношение с определена категория служител от кръга на посочените в закона. По своята правна същност е волеизявление на работодателя в изпълнение на задълженията му по провеждане на конкурс, като основание за възникване на трудовото правоотношение с кандидата, определен с крайния акт на комисия по чл. 93, ал.1 от КТ. По своя характер не е разпореждане на орган на власт в това му качество, чийто белег би го причислил към административните актове, изброени в чл. 21 от АПК. Конкурсът, чиято уредба е регламентира в КТ е основание за възникване на трудово правоотношение.

В практиката си по точното прилагане на закона и до уеднаквяване на съдебната практика допринасяща  за развитието на правото с Определение  № 404 / 31.05.2012г. по гр.д. д. № 343 / 2012г. на IV г.о Върховния касационен съд приема, че акта на кмета издаден в процедура по провеждане на конкурс по чл. 89 – чл. 97 от КТ (независимо от правното основание, посочено в нея) кметът на общината издава, не в качеството си на административен орган, респ. на орган на местно самоуправление, а в качеството си на представител по закон на общината (юридическото лице) – работодател, набираща персонал чрез конкурса. С оглед на това, тази заповед не подлежи на обжалване по реда на АПК (респ. на ЗМСМА или на ЗАдм) – пред областния управител или пред административния съд.

Във всички случаи актовете на работодателя, свързани с обявяването и провеждането на конкурса чл. 89 – чл. 97 от КТ не са индивидуални административни актове по смисъла на чл. 21, ал. 1-4 от АПК.

Липсата на годен за обжалване акт, като задължителна процесуална предпоставка за образуването и развитието на съдебното производство, за които съдът следи служебно, обуславя прилагането на чл.159 т.1 от АПК, на което основание се следва оставяне на жалбата и направеното с нея особено искане за спиране, без разглеждане и прекратяване на образуваното по нея съдебно производство.

С оглед гореизложеното и съгласно разпоредбата на чл. 87, ал. 1 от КТ приложима за оспорване на законосъобразността на проведен избор като основание за възникване на трудово правоотношение - компетентен да се произнесе е Районен съд -  Перник. /В този смисъл и Решение № 1078 от 17.IV.1995 г. по гр. д. № 785/94 г., III г. о./

Водим от изложеното и на осн. чл. 135, ал. 2 от АПК, СЪДЪТ

ОПРЕДЕЛИ

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 229 / 2023 г. на Административен съд – Перник.

ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Районен съд – гр. Перник.

ДА СЕ ВРЪЧИ на страните препис от настоящото разпореждане на осн. чл. 138 от АПК по реда на чл. 137 от АПК.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

СЪДИЯ: /п/