ОПРЕДЕЛЕНИЕ№ 334
гр.
Перник, 06.08.2023
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЕРНИК, в закрито заседание проведено на 06 юли 2023 г. по адм.д. № 229 по описа на съда за 2023г., съдия Антония Атанасова-Алексова,
като се запозна с материалите по докладваното административно дело и съобрази
релевантните за произнасянето обстоятелства, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е образувано по жалба подадена
ОТ: Д.С.И. ЕГН **********
с адрес: ***,
СРЕЩУ: Заповед/Решение/ за избор на
длъжността „Директор на регионален исторически музей - Перник“ от 30.05.2023г.
на Кмета на Община Перник
С ОСОБЕНО ИСКАНЕ: ДА СЕ СПРЕ изпълнението на
заповедта/решението, тъй като с неговото предварително изпълнение е възможно да
настъпят вреди за жалбоподателя, както и за самия Регионален исторически музей
в Перник, тъй като можело да бъде
ръководен от евентуално некомпетентен ръководител или от такъв, назначен при опорочена
процедура на избора му.
Въз основа на данните от представената административна преписка с писмо вх.
№ 1913/06.07.2023г. допълнена с писмо№ 1920/06.07.2023г., съдът намира за
установено следното от фактическа страна:
Във връзка с обявен конкурс за заемане на длъжността „Директор на
регионален исторически музей - Перник“, обявен със Заповед № 598/10.04.2023г.
на Кмета на Община Перник, е било праведно заседание на комисия определена със
Заповед № 900/23.05.2023г. Назначената комисия провела събеседване с кандидатите за заемане на
длъжността „Директор на регионален исторически музей - Перник“, като всеки член
на комисията нанесъл в Оценъчна карта (Приложение № 1 от Правилата за
провеждане на конкурса) своя оценка за представянето на отделните кандидати,
съобразно представените от тях документи, разработената Концепция за дейността
и развитието на РИМ - Перник, нейната защита и проведеното събеседване.
След нанасяне на оценките в оценъчната карата за всеки от кандидатите,
комисията провеждащата конкурсната процедура в десетчленен състав, единодушно
взема решение максималния брой точки да е 450, като в касирането можело да е
участва кандидат получил най-малко 60%
от максимално възможния окончателен резултат - 270 точки, от общо максимално
възможни 450 т.
На база получените окончателни оценки, за успешно класирани – комисията
подредила кандидатите по низходящ ред на резултатите, в следния ред : 1. М.В.М.-
429 точки; 2. О.С.Р.- 360 точки; 3. Д.С.И. - 231 точки; 4. Я.А.И.- 195 точки.
Въз основа на класирането комисията предложила на Кмета на община Перник с
класирания на първо място: М.В.М.с резултат 429 точки да бъде сключен договор
за срок от 5 (пет) години, съгласно чл. 28, ал. 6 от Закона за културното
наследство.
Така съставения протокол от 30.05.2023г., на комисията е утвърден от Кмета
на Община Перник и въз основа на него е сключено споразумение №
188/02.06.2023г. на осн чл. 107 вр. с чл. 89 от КТ между Кмета на Община Перник
в качеството му на работодател и М.В.М.- служител, класиран на първо място в
Протокол от 30.05.2023г. на комисия назначена със заповед № 900/23.05.2023 за
заемане на длъжност „директор“ на регионален исторически музей – Перник,
считано от 05.06.2023г.
Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 1 от Закона за закрила и развитие на
културата (Изм. - ДВ, бр. 15 от 2013 г., в сила от 1.01.2014 г.) общинските
културни институти са юридически лица с бюджет, които се създават, преобразуват
и закриват с решение на общинския съвет, съгласувано с министъра на културата,
а съгласно разпоредбата на чл.5 (Изм. - ДВ, бр. 106 от 2006 г., бр. 77 от 2012
г.) - правоотношенията на директорите на общинските културни институти с кмета
на общината възникват въз основа на конкурс съгласно Кодекса на труда за срок
от 4 години, освен ако друго не е предвидено в специален закон. Условията на
конкурса се съгласуват с Министерството на културата, т.е. правоотношенията на
директорите на общински културни институти с кмета на общината възникват въз
основа на конкурс съгласно КТ.
Процедурата по обявяване, допускане и провеждането на конкурси е уредена с
разпоредбите на чл. 91-96 от Кодекса на труда КТ/. Съгласно нормите на чл.89 и
чл.90 от КТ, конкурс може да се провежда за заемане на всяка длъжност освен за
длъжност, за която е предвидено да се заема въз основа на избор. Длъжностите,
които ще се заемат с конкурс, се определят в закон, в акт на Министерския
съвет, на министър или ръководител на друго ведомство или от работодателя. Конкурс
се обявява за длъжност, която е обявена за заемане с конкурс със закон, или
когато длъжността е свободна или предстои да бъде освободена, както и при
продължително отсъствие на лицето, което я заема, за времето до завръщането
му. Следователно, оспореният акт е елемент от процедура за
възникване на трудово правоотношение с определена категория служител от кръга
на посочените в закона. По своята правна същност е волеизявление на
работодателя в изпълнение на задълженията му по провеждане на конкурс, като
основание за възникване на трудовото правоотношение с кандидата, определен с
крайния акт на комисия по чл. 93, ал.1 от КТ. По своя характер не е
разпореждане на орган на власт в това му качество, чийто белег би го причислил
към административните актове, изброени в чл. 21 от АПК. Конкурсът, чиято уредба
е регламентира в КТ е основание за възникване на трудово правоотношение.
В практиката си по точното прилагане на закона и до уеднаквяване на
съдебната практика допринасяща за
развитието на правото с Определение №
404 / 31.05.2012г. по гр.д. д. № 343 / 2012г. на IV г.о Върховния касационен съд
приема, че акта на кмета издаден в процедура по провеждане на конкурс по чл. 89
– чл. 97 от КТ (независимо от правното основание, посочено в нея) кметът на
общината издава, не в качеството си на административен орган, респ. на орган на
местно самоуправление, а в качеството си на представител по закон на общината
(юридическото лице) – работодател, набираща персонал чрез конкурса. С оглед на
това, тази заповед не подлежи на обжалване по реда на АПК (респ. на ЗМСМА или
на ЗАдм) – пред областния управител или пред административния съд.
Във всички случаи актовете на работодателя, свързани с обявяването и
провеждането на конкурса чл. 89 – чл. 97 от КТ не са индивидуални административни
актове по смисъла на чл. 21, ал. 1-4 от АПК.
Липсата на годен за обжалване акт, като задължителна процесуална
предпоставка за образуването и развитието на съдебното производство, за които
съдът следи служебно, обуславя прилагането на чл.159 т.1 от АПК, на което
основание се следва оставяне на жалбата и направеното с нея особено искане за
спиране, без разглеждане и прекратяване на образуваното по нея съдебно
производство.
С оглед гореизложеното и съгласно разпоредбата на чл. 87, ал. 1 от КТ приложима за оспорване на законосъобразността на
проведен избор като основание за възникване на трудово правоотношение - компетентен
да се произнесе е Районен съд - Перник.
/В този смисъл и Решение № 1078 от 17.IV.1995 г. по гр. д. № 785/94 г., III г.
о./
Водим от изложеното и на осн. чл. 135, ал. 2 от АПК, СЪДЪТ
ОПРЕДЕЛИ
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 229 / 2023
г. на Административен съд – Перник.
ИЗПРАЩА делото по подсъдност на Районен съд – гр. Перник.
ДА СЕ ВРЪЧИ на страните препис от настоящото
разпореждане на осн. чл. 138 от АПК по реда на чл. 137 от АПК.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ: /п/