Решение по дело №558/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 9 декември 2019 г. (в сила от 3 януари 2020 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20197160700558
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 550

гр. Перник, 09.12.2019 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд-Перник, в открито съдебно заседание на двадесет и девети ноември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

Съдия: Слава Г.

при съдебен-секретар Е. В. и  с участието на прокурор Николай Цветков от Окръжна прокуратура-Перник, като разгледа докладваното от съдия Г. административно дело № 558/2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Дял трети, Глава единадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във вр. с чл. 1, ал. 1  във връзка с чл. 4 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди (ЗОДОВ).

Образувано е по искова молба от П.Ц.Н., с ЕГН **********, с адрес ***  чрез представителя си по пълномощие адв. В.К. против Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, със седалище гр. София, ул. “ген. Гурко” № 5. 

С исковата молба се претендира присъждане на сума в размер на 300 лева, обезщетение за претърпени имуществени вреди, причинени от незаконосъобразно наказателно постановление (НП) № 34-0000043/18.03.2019г., издадено от началник отдел ОО”АА”-Перник, което е отменено с решение № 355 от 31.05.2019г., постановено по административнонаказателно дело ***/2019г. по описа на Районен съд- Перник, заедно със законната лихва, считано от дата на депозиране на исковата молба - 28.08.2019г. до окончателното й изплащане. Иска се и присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание ищецът не се явява и не изпраща представител. По делото е постъпила молба от адв. В.К. с характер на писмени бележки. Придружена е със списък на разноските. В нея се излагат аргументи исковите претенции да се уважат. 

Ответникът по иска - Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация е депозирал отговор, в който оспорва иска като неоснователен и недоказан. В открито съдебно заседание не изпраща представител.

Представителят на Окръжна прокуратура-Перник дава заключение за основателност на предявения иск.

Административен съд-Перник, след като обсъди доводите на страните, прецени събраните по делото относими доказателства по реда на чл. 235 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

От събраните по делото писмени доказателства се установява, че с НП № 34-0000043/18.03.2019г., началникът на отдел ОО”АА”-Перник е наложил на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона на автомобилните превози на П.Ц.Н., административно наказание "глоба" в размер на 2000 лв. за извършено административно нарушение на чл. 89, т. 1 от Наредба № 33 от 03.11.1999г. Наказателното постановление е обжалвано и е образувано  административнонаказателно дело ***/2019г. по описа на Районен съд-Перник. Пред районния съд е  ползвана адвокатска защита осъществена от адв. В.К., съгласно представено по делото пълномощно и договор за правна защита и съдействие от 26.03.2019г.. Съгласно отбелязаното в договора, уговореното възнаграждение за един адвокат по делото е в размер на 300 лева. Пълномощникът се е явил в откритите съдебни заседания и е осъществил процесуално представителство. С решение № 355/31.05.2019г., постановено по делото, наказателното постановление е отменено. Решението на районния съд не е обжалвано и е влязло в сила на 22.06.2019г..

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Предявеният иск е допустим. Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК, гражданите и юридическите лица могат да предявят искове за обезщетение за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица. В случая се претендират вреди в резултат на незаконосъобразно наказателно постановление отменено с влязъл в сила съдебен акт, издадено от длъжностно лице на ответника. Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" е юридическо лице на бюджетна издръжка към Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията със седалище в София, съгласно чл. 2, ал. 3 от ЗАвП.  Следва, че искът за отговорност на държавата за вреди, причинени от незаконосъобразен акт на администрацията, е редовно предявен от надлежна страна, в хипотезата на чл. 204, ал. 1 от АПК, срещу субект по чл. 205 от АПК. По изложените съображения съдът дължи произнасяне по съществото на правния спор.

Разгледан по същество, искът е основателен.

Съгласно, разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност. Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице.

Ищецът основава претенцията си на отменено като незаконосъобразно НП и от тази отмяна се твърди настъпили имуществени вреди, представляващи платено адвокатско възнаграждение, чието обезщетение се претендира с разглежданата искова молба.

Основателността на иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ предполага кумулативното наличие на следните предпоставки: незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата при или по повод изпълнение на административна дейност, отменени по съответния ред; вреда (претърпяна загуба или пропусната полза) от такъв административен акт или от незаконно действие или бездействие; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието и настъпилата вреда. Липсата, на който и да е от елементите на този фактически състав препятства реализирането на отговорността на държавата по посочения ред. Първото условие е актът да е в изпълнение на административна дейност.

В разглеждания случай се установи, че издаденият от администрацията на ответника акт, чийто адресат е ищецът, а именно - НП  34-0000043/18.03.2019г., на началника на отдел ОО”АА”-Перник, е отменен като незаконосъобразен с влязло в сила съдебно решение. Изхождайки от мотивите по т. 1 от Тълкувателно постановление № 2/19.05.2015г. по ТД № 2/20014г. на Общото събрание на колегиите на ВАС и Гражданската колегия на ВКС, съдът приема, че издаването на това наказателно постановление е последица от изпълнение на нормативно възложени задължения, упражнена административнонаказателна компетентност, законово предоставена на органите в рамките на административната им правосубектност. Изпълнението на тези задължения по своето съдържание е административна дейност и в този смисъл наказателното постановление представлява властнически акт, издаден от административен орган и въпреки, че поражда наказателноправни последици, е резултат от санкционираща административна дейност. Именно такъв акт е отменен от съда като незаконосъобразен. Следва, че е осъществена първата от визираните в чл. 204, ал. 1 от АПК предпоставки - отменен като незаконосъобразен акт на държавен орган, издаден при упражняване на административна дейност. Следва да се отбележи също така, че нито чл. 204, ал. 1 от АПК, нито чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ държат сметка на какво основание е отменен акта. Необходимо условие за допустимост на иск с такъв характер е отмяна на акта, като в случая тази отмяна е налице.

 

Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждащото действие, като цитираната разпоредба е приложима и по отношение на вредите, причинени от незаконосъобразни наказателни постановления, отменени по съдебен ред. Провеждането на производство по обжалване пред съд е необходима предпоставка за отмяната на наказателното постановление и единствено средство за защита на лицето, което твърди, че не е виновно и че неговите права са накърнени неправомерно от административния орган. Ако в производството по съдебно обжалване на отмененото НП ищецът е ползвал адвокатска защита, защото не е могъл сам да се защити, заплатеното възнаграждение за осъществяване на тази защита съставлява увреждане на имуществената сфера на адресата на незаконосъобразното наказателно постановление. Така претърпяната загуба е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен акт на администрацията, доколкото ищецът не би заплатил адвокатското възнаграждение, ако не бе издадено наказателното постановление, за обжалването на което е ангажирал квалифициран защитник (адвокат). Заплащането на адвокатската защита в съдебното производство е дължим и присъщ разход за обезпечаване на успешния изход на спора, и се намира с обжалвания акт в отношение на обуславяща причина и следствие. Адвокатският хонорар, платен за осъществяване на тази защита, е имуществена вреда, която е в пряка причинна връзка с отменения като незаконосъобразен административен акт и е непосредствена последици от него. Независимо, че плащането на адвокатското възнаграждение е извършено въз основа на изрично писмено пълномощно и по силата на облигационно отношение между адвоката и ищеца, несъмнено съществува пряка причинно-следствена връзка между настъпилата вреда и отменения незаконосъобразен акт, тъй като единствената причина за упълномощаването и използването на адвокатска услуга, за реализиране на правото на защита, включително и чрез съдействие на адвокат, е издаденото наказателно постановление от орган на ответника. Следва, че ангажирането на адвокатска помощ срещу заплащане на съответно възнаграждение, е пряка и непосредствена последица от издаденото наказателно постановление. Намаляването на имуществото на ищеца, следва да се приеме, че е предизвикано от издаването на това наказателно постановление, което впоследствие е отменено от съда.

Съдът приема за установена и третата предпоставка – настъпване на имуществена вреда, изразяваща се в реално плащане на уговореното адвокатско възнаграждение от настоящия ищец на адв. В.К.  в претендирания размер от 300 лева. Съобразявайки Тълкувателно решение № 1/15.03.2017г. на ОСС от I и II колегия на Върховния административен съд по тълкувателно дело № 2/2016г., настоящият съдебен състав намира предявеният иск за имуществени вреди за доказан по основание и в претендирания размер от 300 лева, тъй като това е реално заплатената сума по договора за правна защита и съдействие 26.03.2019г. С тълкувателно решение № 1 от 15.03.2017 г. на Общото събрание на колегиите във ВАС, по тълкувателно дело № 2 от 2016 г., се прие, че при предявени пред административните съдилища искове по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ за имуществени вреди от незаконосъобразни наказателни постановления изплатените адвокатски възнаграждения в производството по обжалването и отмяната им представляват пряка и непосредствена последица по смисъла на чл. 4 от ЗОДОВ. Размерът на вредата  е доказан в настоящото исково производство. В АНД ***/2019г. е приложен оригиналът на договор за правна защита и съдействие от 26.03.2019г. В него е посочено, че уговорената сума е заплатена в брой при подписване на договора.  Въз основа и съгласно тълкувателно решение № 6/2012г. на ВКС вписването на направеното плащане в договора за правна защита е достатъчно за установяване на действително извършеното заплащане и договора в тази му част има характер на разписка. Следователно са налице доказателства за реално заплащане на претендираната сума.

Въз основа на изложеното и като се взе предвид, че не е осъществена безплатна правна помощ се приема, че  за осъществяване предмета на договора за правна защита и съдействие настоящия ищец е заплатил на адв. В.К. възнаграждение в размер на 300.00лв.. Предявеният иск е основателен и доказан в размер на 300. 00 лева. Представлява обезщетение, съответстващо на критериите на чл. 36, ал. 2 от ЗАдв. - "справедлив и обоснован размер" и е в минимален размер, съгласно чл. 18, ал. 2 от Наредба № 1 от 1 от 09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Следователно искът е изцяло доказан и ще бъде уважен в размера, в който е предявен.

Ответникът ще бъде осъден да заплати на ищеца сумата от 300 лв., представляваща обезщетение за причинени на ищеца имуществени вреди изразяващи се в платено адвокатско възнаграждение при ангажирането на адвокат по АНД ***/2019г. по описа на Районен съд-Перник. Налице е доказана пряка причинно-следствена връзка между изплатената сума за адвокатско възнаграждение в размер на 300.00 лв. и отмененото като незаконосъобразно наказателно постановление.

Поради изложените съображения искът за имуществени вреди следва да бъде уважен в пълния размер от 300 лева. Направеното искане за присъждане на лихва върху претендираната сума е основателно. Предвид уважаване на главния иск, следва да бъде уважена и акцесорната претенция за присъждане на законната лихва върху сумата от 300.00лв. от датата на подаване на исковата молба – 28.08.2019г. до датата на окончателно й изплащане (в този смисъл е и съдебната практика - решение № 7709 от 19.06.2017г. по АД № 4087/2016г. на ВАС; решение № 7496 от 14.06.2017г. по АД № 4099/2016г. на ВАС; решение № 7111 от 07.06.2017г. по АД № 4286/2016г. на ВАС и др.).

По разноските:

С оглед изхода на спора и на основание чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, съдът осъжда ответника да заплати разноските по производството, като заплати на ищеца внесената държавна такса, както и възнаграждение за един адвокат, съразмерно с уважената част на иска. Пълномощникът на ищеца е представил списък на разноските по чл. 80 от ГПК. Предвид специалната разпоредба на чл. 10, ал. 3 от ЗОДОВ, ответната страна следва да бъде осъдена да заплати на ищеца сумата от 310 лева, представляваща заплатена държавна такса от 10 лв. за образуване на производство и 300.00 лв. разноски за адвокатско възнаграждение, съобразно приложен договор за правна защита и съдействие от 28.08.2019г..  Договореното възнаграждение е заплатено изцяло и разноските са надлежно доказани в посочения размер. В отговора е застъпено, че разноски не се дължат, тъй като ответникът не бил дал повод за завеждане на делото. Възражението не се споделя, тъй като не са налице предпоставките на чл. 78, ал. 2 от ГПК. Исковите  претенции до приключване на съдебното дирене не са признати нито по основание, нито по размер, съответно и няма данни да са заплатени.  По изложените съображения съдът осъжда ответника да заплати на ищеца сумата от 310 лева – разноски по делото.

Така мотивиран и на основание чл. 203 и чл. 204, ал. 1 и ал. 4 от АПК във вр. с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, със седалище гр. София, ул. “ген. Гурко” № 5 да заплати на П.Ц.Н., с ЕГН **********, с адрес ***  сумата от 300 (триста) лева, представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди, от незаконосъобразно наказателно постановление № 34-0000043/18.03.2019г., издадено от началник на отдел ОО”АА”-Перник, което е отменено с решение № 355/31.05.2019г., постановено по административнонаказателно дело ***/2019г. по описа на Районен съд-Перник, заедно със законната лихва върху тази сума от 28.08.2019г. до окончателното й изплащане.

ОСЪЖДА Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, със седалище гр. София, ул. “ген. Гурко” № 5 да заплати на П.Ц.Н., с ЕГН **********, с адрес *** сумата от 310 (триста и десет) лева,  представляваща разноски по административно дело № 558 по описа за 2019г. на Административен съд-Перник.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България, в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

 

СЪДИЯ: /п/