Решение по дело №3/2021 на Районен съд - Девин

Номер на акта: 19
Дата: 19 април 2021 г.
Съдия: Илияна Росенова Ферева - Зелева
Дело: 20215410200003
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 януари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 19
гр. Девин , 19.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДЕВИН в публично заседание на осемнадесети март, през
две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:Илияна Р. Ферева - Зелева
в присъствието на прокурора Районна прокуратура - Смолян, ТО-Девин
като разгледа докладваното от Илияна Р. Ферева - Зелева Административно
наказателно дело № 20215410200003 по описа за 2021 година
Производството е по реда на чл.59 и следващи ЗАНН, във връзка с
чл.137 а, ал.1, във връзка чл.184, ал.4, предложение първо от Закон за
движение по пътищата /ЗДвП/.
Образувано е по жалба от С. Й. И., с ЕГН **********, от гр. Б.,
к/с „Б. М., бл. *, вх. *, ап. * против Наказателно постановление № 20-0252-
000375/19.12.2020г., издадено от Р. Т. Х. - началник група към РУ – Девин
към ОД на МВР - Смолян, упълномощен със заповед № 8121з-
515/14.05.2018г., издадена от министъра на вътрешните работи, с което на
основание чл.184, ал.4, предложение първо ЗДвП, за нарушение на чл.137а,
ал.1 ЗДвП й е наложено административно наказание глоба в размер 50.00
лева.
В жалбата поддържа твърдения за незаконосъобразност и молба
за отмяна. Твърди, че АУАН е съставен в нарушение на материалния и
процесуалния закон, поради което моли съда да отмени НП като
незаконосъобразно и необосновано.
В съдебно заседание жалбоподателката, чрез адв. К. в писмено
становище поддържа жалбата.
1
Въззиваемият, р. пр. не изпраща представител.
Районна прокуратура - Смолян, Териториално отделение - Девин,
уведомена по реда на чл.62 ЗАНН, не изпраща прокурор.
Съдът прие от фактическа и правна страна следното:
Жалбата е процесуално допустима. Постъпила е от наказаното
лице в срока по чл.59, ал.2 ЗАНН, с вх. № 252000-90/07.01.2021г., започнал да
тече от датата на връчване с разписка на 03.01.2021г.
Разгледана по същество е основателна, по следните съображения:
Установи се, от показанията на свидетелите /актосъставителят Зл.
А./ и свидетелите по установяване на нарушението и съставяне на акта / св. Я.
Ч. и св. Е. Х./, че на 18.11.2020г., изпълнявали служебните си задължения като
полицейски служители в РУ – Девин на третокласен път 197 – 77км. + 700
метра, с. Т., общ. Д. по линия на КАТ. Около 15.25ч. извършили проверка на
джип „Тойота“, с бургаска регистрация, в който пътували три лица.
Жалбоподателката се возила на задна дясна седалка и като пътник в
автомобила не е използвала обезопасителен колан, с който автомобилът е
оборудван. Съставен е фиш, със серия Х бл. № 00014075, който отказала да
подпише и поради това е бил съставен АУАН.
Съставен акт за установяване на административно нарушение
/АУАН/ № 432/18.11.2020г. от св. Зл. А., изпълняващ длъжността мл.
полицейски инспектор в РУ – Девин към ОД на МВР - Смолян, в
присъствието на св. Я. Ч. и св.Е. Х. против жалбоподателката, за това, че на
18.11.2020г., около 15.25ч., в община Д., на път трети клас № 197 на
77км.+700м., с. Т., общ. Д., движещ се в посока с. Гр. – към с. Тр., като
пътник в МПС „Тойота Рав 4“, с рег. № ****, на задна седалка от дясна
страна не използва обезопасителен колан, с който автомобилът е оборудван.
Нарушението е квалифицирано по чл.137 а, ал.1 ЗДвП.
Актът е съставен на 18.11.2020г., в присъствие на нарушителя.
Вписала е, че коланът го е свалила след спиране на колата за проверка.
Въз основа на съставения АУАН бл. № 999975, №
2
432/18.11.2020г. е издадено и обжалваното наказателно постановление № 20-
0252-000375/19.12.2020г., издадено от Р. Х. - началник група към РУ – Девин
към ОД на МВР - Смолян, упълномощен със заповед № 8121з-
515/14.05.2018г. издадена от министъра на вътрешните работи, с което за
това, че като пътник в МПС от категории М 1, М 2, М 3 и N 1, N 2 и N 3,
когато е в движение не използва обезопасителен колан, с който МПС е
оборудвано, за нарушение на чл.137 а, ал.1 ЗДвП, за което на основание
чл.184, ал.4, предложение първо ЗДвП й е наложено административно
наказание глоба в размер 50.00 лева.
При тези данни от фактическа страна, от правна съдът прие
следното:
АУАН и НП са съставени от компетентни длъжностни лица,
съгласно чл.189, ал.1 и ал.12 ЗДвП, във връзка с 8121з-515/14.05.2018г.,
издадена от министъра на вътрешните работи.
Спазени са сроковете по чл.34 ЗАНН.
АУАН и НП съдържат изискващите се реквизити по чл.42, във
връзка чл.53, ал.2 ЗАНН, във връзка с чл.57 ЗАНН.
Съгласно чл.189, ал.2 ЗДвП редовно съставените актове по този
закон имат доказателствена сила до доказване на противното. Съгласно ал.3
свидетел по акта може да бъде и служебно лице. Актът е редовно съставен,
тъй като е съставен от компетентно длъжностно лице по смисъла на чл.189,
ал.1, във връзка с приложената заповед № 8121з-515/14.05.2018г. издадена от
министъра на вътрешните работи, с която служителите изпълняващи
длъжността полицейски инспектор имат правомощия да съставят актове за
установяване на административни нарушения по ЗДвП.
АУАН е съставен с предписаното от императивната разпоредба на
чл.42, във връзка с чл.53, ал.2 ЗАНН съдържание, поради което има
доказателствена сила за изложените в него фактически и правни основания до
доказване на противното, аргумент от чл.189, ал.2 ЗДвП. Последната обаче не
изключва преценка на доказаността на деянието и неговият извършител от
съда, съобразно чл.84 ЗАНН, във връзка с чл.16 и чл.18 НПК. Изложените в
АУАН и НП фактически и правни основания следва да бъдат преценени
3
съобразно всестранния анализ на събраните доказателства от допуснатите
доказателствени средства.
Разпоредбата на чл. 137а ЗДвП предвижда задължение на
водачите и пътниците в моторни превозни средства от категории M1, M2, M3
и N1, N2 и N3, когато са в движение да използват обезопасителните колани, с
които моторните превозни средства са оборудвани.
Разпоредбата на чл.184, ал.4, предложение първо ЗДвП предвижда
глоба в размер на 50.00 лева за пътник, който не изпълнява задължението за
използване на предпазен колан.
В чл.28 ЗАНН е предвидено, че за "маловажни случаи" на
административни нарушения наказващият орган може да не наложи
наказание, като предупреди нарушителя, устно или писмено, че при повторно
извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Съгласно ТР№1/12.12.2007г. ВКС по н.д. №1/2007г., ОСНК, преценката на
административнонаказващия орган за "маловажност" на случая по чл.28
ЗАНН се прави по законосъобразност и подлежи на съдебен контрол. При
тълкуване на посочената норма следва да се съобразят същността и целите на
административнонаказателното производство, уредено в ЗАНН, като се има
предвид и субсидиарното приложение на НК и НПК.
Административнонаказателният процес е строго нормирана дейност, при
която за извършено административно нарушение се налага съответно
наказание, а прилагането на санкцията на административнонаказателната
норма, във всички случаи, е въпрос само на законосъобразност и никога на
целесъобразност. При извършване на преценка дали са налице основанията
по чл.28 ЗАНН, наказващият орган е длъжен да приложи правилно закона,
като отграничи "маловажните" случаи на административни нарушения от
нарушенията, обхванати от чл.6 ЗАНН. Когато деянието представлява
"маловажен" случай на административно нарушение, наказващият орган
всъщност освобождава от административнонаказателна отговорност, т.е при
наличие на основанията по чл.28 ЗАНН адм. наказващият орган не налага
наказание, а отправя предупреждение, от което произтичат определени
законови последици. Когато съдът констатира, че предпоставките на чл.28
ЗАНН са налице, но наказващият орган не го е приложил, това е основание за
4
отмяна на наказателното постановление поради издаването му в
противоречие със закона. Съдът изследва и решава всички въпроси, както по
фактите, така и по правото, от които зависи изходът на делото, поради което в
конкретния казус съдът намира, че НП е издадено незаконосъобразно, поради
издаването му в нарушение на чл.28 ЗАНН. Спрямо деянието и нарушителя е
налице квалификация „маловажен случай“ на адм. нарушение , при който
адм. наказващият орган не налага наказание, а отправя предупреждение
спрямо нарушителя, че при повторно нарушение ще му бъде наложено адм.
наказание.
В конкретния казус безспорно е установено от доказателствата, че
жалбоподателят е извършила деянието, за което й е наложено адм. наказание,
но с оглед цялостната характеристика на деянието и дееца, липсната на
съставомерни обществено опасни последици или тяхната незначителност,
съгласно чл.93, т.9 НК и чл.11 ЗАНН, е налице по-ниска степен на
обществена опасност на конкретното нарушение, в сравнение с обикновените
случаи на нарушения от същия вид, като основание за квалифицирането му
като маловажен случай на административно нарушение по см. на чл. 28
ЗАНН. НП като не съдържа приложение на чл.28 ЗАНН, а същият е бил
приложим спрямо деянието и дееца, е постановено в нарушение на закона,
което е основание за отмяна съгласно възприетото в ТР № №1/12.12.2007г.
ВКС по н.д. №1/2007г., ОСНК.
Мотивиран от изложените съображения, на основание чл.63
ЗАНН, Девинският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 20-0252-
000375/19.12.2020г., издадено от Р. Т. Х. - началник група към РУ – Девин
към ОД на МВР - Смолян, упълномощен със заповед № 8121з-
515/14.05.2018г. издадена от министъра на вътрешните работи, с което на С.
Й. И., с ЕГН **********, от гр. Б., к/с „Б. М., бл. *, вх. *, ап. *, на основание
чл.184, ал.4, предложение първо ЗДвП, за нарушение на чл.137 а, ал.1 ЗДвП е
наложено административно наказание глоба в размер на 50.00 лева, като
незаконосъобразно.
5
РЕШЕНИЕТО може да се обжалва от страните пред
Административен съд - Смолян в 14 дневен срок, считано от съобщението.

Съдия при Районен съд – Девин: _______________________
6