Решение по дело №786/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 614
Дата: 26 март 2021 г. (в сила от 26 март 2021 г.)
Съдия: Петър Георгиев Касабов
Дело: 20217180700786
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

РЕШЕНИЕ

 

  614

 

гр. Пловдив, 26.03.2021 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXVII състав в закрито заседание на двадесет и шести март през две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ПЕТЪР КАСАБОВ

                                                                                                   

Като разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 786 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:

І. Производството и исканията на страните:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.12, ал.4 от Закона за събранията, митингите и манифестациите /ЗСММ/.

Образувано е по жалба от ПП „Възраждане“, ЕИК ***, с адрес: гр. София, бул. „Христо Ботев“ № 111, представлявана от К. Т. К. , чрез Г. Н. Н. – секретар на ПП „Възраждане“ в гр. Пловдив, чрез адвоката Е.Г., срещу заповед № 117/25.03.2021г. на кмета на община Стамболийски.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорената заповед и се иска нейната отмяна. Поддържа се, че не са налице сочените от административния орган фактически и правни основания за налагане забрана върху провеждането на предизборна кампания (агитация) от страна на оспорващия. Сочи се, че действащите в страната противоепидемични мерки не поставят ограничени за провеждане на предизборна агитация на открито. Твърди се, че административния акт препятства упражняването на конституционно гарантирани права. Иска се присъждане на сторените в съдебното производство разноски.

ІІ. По допустимостта на жалбата:

Жалбата е подадена в предвидения преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява ДОПУСТИМА.

ІІІ. Фактите по делото:

От страна на ПП „Възраждане“ е подадено уведомление рег. № 1682/24.03.2021г. до кмета на община Стамболийски, че съгласно чл. 181 от Изборния кодекс вр. чл. 8 и чл. 11 от Закона за местното самоуправление и  местната администрация  /ЗМСМА/, като партия в предизборна кампания с право да води предизборна агитация, на 27.03.2021г. от 09:00 ч. до 13:00 часа, в района на Общински пазар, на площ от 2 кв.м., ще позиционира агитационен щанд и ролбанер и ще раздава рекламни материали.

Във връзка с уведомлението административният орган издал заповед № 117/25.03.2021г., с която забранил провеждането на заявеното мероприятие, тъй като провеждането на предизборна кампания в района на Общински пазар, където потокът от хора е голям, представлява сериозна опасност за общественото здраве и може да затрудни или да забави противоепидемичните мерки. Като допълнителен мотив е посочено, че с усложняващата се епидемична обстановка, провеждането на предизборна кампания в района на Общински пазар е в разрез с разпорежданията на министъра на здравеопазването.  Отбелязано е, че разпореждането е с цел ограничаване разпространението на епидемията от COVID – 19, а последиците от неспазването на противоепидемичните мерки ще доведат до значителни или трудно поправими вреди, включително и непоправими вреди за живота и здравето на хората.

Сред правни основания за издаване на заповедта, органът е посочил чл. 12, ал. 2, т. 3 от ЗСММ във вр. чл. 63, ал. 4, 6, 7 и 11 и чл. 63в от Закона за здравето, заповед № РД-01-173/18.03.2021г. на министъра на здравеопазването и решение № 72 на Министерски съвет от 26.01.2021г. за удължаване срока на обявената с решение № 325 на Министерски съвет от 14.04.2020г. извънредна епидемична обстановка, удължена с решение на Министерски съвет от 12.06.2020г.

IV. От правна страна:

Според чл. 12, ал. 2 вр. ал. 3 от ЗСММ, кметът на общината може с мотивиран писмен акт да забрани провеждането на събранието, митинга или манифестацията, когато има несъмнени данни, че: 1. са насочени към насилствено изменение на конституционно установения ред или срещу териториалната цялост на страната; 2. застрашават обществения ред в съответното населено място; 3. застрашават народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка; 4. нарушават правата и свободите на другите граждани.

Правилата на чл. 63, ал. 4, 6, 7 и 11 от Закона за здравето, регулират реда и способите за обявяване на извънредна епидемична обстановка. Последната се обявява за определен период от време с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на здравеопазването въз основа на извършена от главния държавен здравен инспектор оценка на съществуващия епидемичен риск. При обявена извънредна епидемична обстановка министърът на здравеопазването въвежда със заповед временни противоепидемични мерки по предложение на главния държавен здравен инспектор за територията на страната или за отделна област.

С решение № 72 на Министерски съвет от 26.01.2021г. е удължена обявената в страната  извънредна епидемична обстановка от 1 февруари 2021 г. до 30 април 2021 г.

Със заповед № РД-01-173/18.03.2021г. на министъра на здравеопазването е въвел на територията на Република България считано от 22.03.2021 г. до 31.03.2021 г. следните временни противоепидемични мерки:

„1. Преустановяват се присъствените учебни занятия (в т.ч. учебни практики, стажове, изнесени учебни часове, изпити, дуална система на обучение и др.) в училищата и центровете за подкрепа за личностно развитие. Решението за преминаване в обучение в електронна среда от разстояние се взема от министъра на образованието и науката при условията и по реда на чл. 105, ал. 6 и 115а, ал. 1, 4 и 5 от Закона за предучилищното и училищното образование.

2. Преустановява се провеждането в присъствена среда на групови извънкласни дейности и занимания, дейности по интереси, занимални и други, организирани в училищна и извънучилищна среда за всички възрастови групи.

3. Преустановява се присъственият учебен процес във висшите училища, с изключение на провеждането на практически обучения и изпити по практика на студенти, специализанти и докторанти от професионално направление „Медицина“, „Дентална медицина“, „Здравни грижи“, „Фармация“ и „Обществено здраве“, както и държавните изпити и защити на дипломни работи за всички професионални направления.

4. Преустановяват се присъствените групови занятия в езикови центрове, образователни центрове и други обучителни центрове и школи, организирани от юридически и физически лица.

5. Преустановяват се посещенията в детски градини и детски ясли, както и в детски центрове, клубове и други, предоставящи организирани групови услуги за деца.

6. Преустановява се провеждането на конгресно-конферентни мероприятия, семинари, конкурси, обучения, тимбилдинги, изложения и други обществени мероприятия в присъствена форма. Забраната не се отнася за конкурсите, провеждани по реда на Кодекса на труда, Закона за държавния служител, Закона за развитието на академичния състав в Република България и други специални закони.

7. Преустановява се провеждането на всички културни и развлекателни мероприятия (кина, театри, сценични прояви, концерти, музеи, галерии, библиотеки, занятия от танцовото, творческото и музикално изкуство и други), включително и такива провеждани на открито (събори, фестивали и др.).

8. Не се допуска организирането и провеждането на събирания и тържества от частен характер (сватби, кръщенета, погребения и други) с присъствие на повече от 15 човека.

9. Преустановява се провеждането на спортни мероприятия с тренировъчен и състезателен характер при колективните спортове за лица под 18 годишна възраст. Изключение се допуска само за картотекирани спортисти към спортните федерации. Спортните състезания за всички възрастови групи се провеждат без публика.

10. Преустановяват се посещенията на фитнес центрове, спортни зали и клубове и плувни басейни и комплекси. Забраната не се отнася за картотекираните спортисти към спортните федерации.

11. Преустановяват се посещенията в самостоятелните и прилежащите към места за настаняване балнеолечебни (медикъл СПА) центрове, СПА центрове, уелнес центрове и таласотерапевтични центрове.

12. Преустановяват се посещенията във всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл. 124 от Закона за туризма. Допускат се само доставки или взимане на храна за дома и офиса. Ресторантите на територията на местата за настаняване могат да предоставят храна само за гости на съответното място за настаняване, доставена в съответните стаи (румсървиз).

13. Преустановяват се посещенията в игралните зали и казина.

14. Преустановяват се посещенията на търговските центрове (представляващи една или повече сгради, в които са разположени магазини, заведения и други търговски обекти) и търговските центрове тип МОЛ, с изключение на магазините за хранителни стоки, лечебните заведения, аптеките, дрогериите, оптиките, зоомагазините, банките, застрахователите, доставчиците на пощенски и куриерски услуги, доставчиците на платежни услуги, офисите на телекомуникационните оператори, доставчиците на съобщителни и комунални услуги и услуги по химическо чистене в тях.

15. Преустановяват се посещенията в магазините с нетна търговска площ над 300 кв. м., предлагащи нехранителни стоки. Нетна търговска площ е площта в съответния търговски обект, в т.ч. щандовете, която е достъпна за клиентите. Забраната не се отнася за магазини (хипермаркети и супермаркети), предлагащи предимно хранителни стоки.

16. Преустановява се провеждането на групови туристически пътувания с организиран транспорт в страната и в чужбина и групови посещения на туристически обекти в страната.

17. Всички физически и юридически лица, които са собственици или управляват търговски, административни или други обекти, които предоставят услуги на гражданите, и чиято дейност не е преустановена с тази заповед, създават организация за контрол на броя на клиентите в съответния обект, като не допускат повече от 1 човек на 3 кв. м.

18. На всички пазари, тържища и базари се създава организация за еднопосочно движение и осигуряване на дистанция от най-малко 1,5 м. между посетителите. Работещите и посетителите са длъжни да носят защитна маска за лице.

19. Работодателите и органите по назначаване да организират работния процес на работниците/служителите в дистанционна форма (работа от разстояние/надомна работа), където е възможно, като допускат присъствена работа на най-много 50% от персонала.

20. Магазините за хранителни стоки организират работата си, като не допускат лица под 65-годишна възраст в съответните обекти в часовете между 8.30 и 10.30 часа.

21. Забраняват се посещения на външни лица/свиждания в лечебни заведения за болнична помощ, с изключение на свижданията на пациенти в терминален стадий. Забраната не се отнася за контролните органи при осъществяване на контролната им дейност.

22. В специализираните институции за предоставяне на социални услуги и такива за социални услуги от резидентен тип за деца и възрастни се допускат посещения на външни лица по изключение и по преценка на директора на институцията при спазване на въведените противоепидемични мерки и представяне на декларация от посетителя, че не е в контакт със заразно болни, няма признаци на остро респираторно заболяване и ще спазва въведените противоепидемични мерки на територията на институцията. Ограничението не се отнася за контролните органи при осъществяване на контролната им дейност.

23. Дейностите, които не са преустановени или забранени с тази заповед, се провеждат при спазване на всички противоепидемични мерки, въведени със Заповед № РД-01-51 от 26.01.2021 г.

24. Министрите и държавните органи съгласно функционалната си компетентност да предприемат спешни и незабавни контролни мерки на територията на цялата страна, като усилията да бъдат насочени към задължително прилагане и спазване на настоящата заповед и на Заповед № РД-01-51 от 26.01.2021 г.

25. Министърът на земеделието, храните и горите да възложи на Българска агенция по безопасност на храните реализирането на проверки в заведенията за хранене и развлечения, контролирани от агенцията.

26. Министърът на труда и социалната политика да възложи на Изпълнителна агенция „Главна инспекция по труда“ реализирането на проверки на работодатели, относно спазване на изискванията на настоящата заповед и на Заповед № РД-01-51 от 26.01.2021 г.

27. Областните управители и органите на местно самоуправление и местна администрация, в рамките на функционалната си компетентност и при максимално използване на контролните си правомощия и административен капацитет, да създадат необходимата организация за контрол по спазване на противоепидемичните мерки на територията на страната, като разпореждат организационни мерки, в случай на необходимост, при отчитане на конкретната специфика и данни за съответната област“.

 

 

С решение № 2056-НС/15.02.2021 г. на Централната избирателна комисия партия „ВЪЗРАЖДАНЕ”е регистрира за участие в изборите за народни представители на 04 април 2021 г.

С решение № 2064-НС/16.02.2021 г. на Централната избирателна комисия са утвърдени Общи правила относно условията и реда за провеждане на предизборната кампания в в изборите за народни представители на 04 април 2021 г. Според т. 5 предизборните събрания са публични. За реда при провеждането им отговарят организаторите и органите на Министерството на вътрешните работи. Събранията се организират съгласно Закона за събранията, митингите и манифестациите, и при спазване на противоепидемичните мерки, заповеди и указания за провеждане на изборния процес в условията на обявена извънредна епидемична обстановка във връзка с COVID-19, издадени от Министерството на здравеопазването.

Нормата на чл. 43 от Конституцията на Република България гарантира право за гражданите да се събират мирно и без оръжие на събрания и манифестации. Редът за организиране и провеждане на събрания и манифестации се определя със закон.

Според чл. 181 от Изборния кодекс, гражданите, партиите, коалициите, инициативните комитети, кандидатите и застъпниците имат свобода на изразяване и на предизборна агитация в устна и писмена форма на предизборни събрания, както и чрез доставчиците на медийни услуги. Предизборните събрания са публични. За реда при провеждането им отговарят организаторите и органите на Министерството на вътрешните работи. Събранията се организират съгласно Закона за събранията, митингите и манифестациите.

По време на предизборната кампания кандидатите, партиите, коалициите и инициативните комитети може да изготвят и разпространяват плакати, обръщения и други агитационни материали. На всеки агитационен материал задължително се отбелязва от чие име се издава /чл. 183 от ИК/.

Правилото на  чл. 182 от ИК въвежда забрана за предизборна агитация в държавни и общински учреждения, институции, държавни и общински предприятия и в търговски дружества с повече от 50 на сто държавно или общинско участие в капитала.

Съгласно чл. 2 и чл. 8 вр. чл. 5 от ЗСММ, събрания, митинги и манифестации могат да се организират и провеждат от граждани, от сдружения, от политически и други обществени организации, по всяко време на денонощието освен в часовете от 22 до 8 часа. За свикване на събрание или на митинг на открито организаторите най-малко 48 часа преди началото му писмено уведомяват кмета на общината, на чиято територия ще се проведе, като посочват организатора, целта, мястото и времето на събранието или митинга.

Събранието или митингът може да се провежда на открито или в закрито помещение, с изключение на местата, посочени в чл. 7, ал. 2 и ал. 3 от ЗСММ.

При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че оспорената заповед е издадена от материално и териториално компетентен орган без съществени процесуални нарушения, но в противоречие с материално правните норми и целта на закона.

Безспорен е фактът, че на територията на страната действа извънредна епидемична обстановка, респ. тече и подготовка за провеждане изборите за народни представители на 04 април 2021 г. Като регистрирана за участие в изборите партия ПП „Възраждане“ има правото да организира политическа агитация по реда на чл. 181 от ИК. Партията е подавал в срок изискуемото по чл. 8, ал. 1 от ЗСММ уведомление до кмета на община Стамболийски, като е заявила провеждането на изборна агитация чрез допустими средства, в допустимо време, на място, което не е забранено от закона. Не се установява и сочената от ответния орган забрана по силата на административен акт. Видно от съдържанието на заповедта на министъра на здравеопазването, не е въведена забрана за функционирането на пазари, тържища и базари на територията на страната, още по – малко е налице забрана за провежда на изборна агитация на открито. Дадените от компетентния орган предписания по прилагане на противоепидемични мерки необосновано са възприети от ответния административен орган като правно основание за забрана на заявеното от политическата партия мероприятие. Преценката за въвеждане на извънредната епидемична обстановка е от компетентността на централните органи на изпълнителната власт, при което прилагането на съответните мерки за ограничаване на епидемията се свежда като правомощия и задължения на административните органи по места. Това задължение макар да се изпълнява в условията на оперативна самостоятелност по никакъв начин не следва да засяга упражняването на конституционно гарантирани права. Отделно в хипотезата на чл.  12, ал. 2, т. 3 от ЗСММ административния орган дължи фактически установявания и  мотиви относно несъмнени данни, че провеждането на предизборната агитация ще застраши народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка. Тоест фактическия състав на нормата изисква кумулативно наличието на реален риск за здравето и обявена епидемична обстановка. Тук следва да се отбележи, че не иде реч за обосноваване на общата непосредствената опасност за живота и здравето на гражданите от епидемично разпространение на заразна болест, визиран в чл. 63 от ЗЗ, тъй като същата е съобразен при обявяване на самата епидемична обстановка. Задължението на административния орган се отнася до установяване на конкретни  несъмнени данни, че провеждането на предизборната агитация ще застраши народното здраве въпреки предвидените противоепидемични мерки. Оспореният административен акт не съдържа каквито и да е мотиви в тази насока, напротив основан е единствено на предположението, че провеждането на мероприятието може да затрудни или да забави противоепидемичните мерки. Този подход освен в пряко противоречие с материалния закон се явява и в разрез с принципа за съразмерност, залегнал в чл. 6 от АПК, доколкото със заповедта се засегна права на адресата в степен по-голяма от необходимото за изпълнение на законово установените правомощия на административния орган.

Мотивиран от горното при проверката по чл. 168 от АПК съдът намира, че оспореният административен акт е незаконосъобразен и подлежащ на отмяна, а подадената срещу него жалба се явява основателна

V. По съдебните разноски.

Предвид изхода на делото на жалбоподателя  следва да се присъдят сторените съдебни разноски, които се доказват в размер на 10 лева за заплатена държавна такса. По правилото на чл. 143, ал. 1 във вр. §1, т. 6 от ДР на АПК разноските следва да бъдат поети от юридическото лице, в структурата на което е административният орган.

Ето защо, Съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ заповед № 117/25.03.2021г. на кмета на община Стамболийски.

ОСЪЖДА община Стамболийски да заплати на ПП „Възраждане“, ЕИК ***, с адрес: гр. София, бул. „Христо Ботев“ № 111, представлявана от К. Т. К. , сумата от 10 (десет) лева, представляваща направени по делото разноски.

Решението не подлежи на обжалване.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: