Определение по дело №161/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 118
Дата: 22 март 2022 г.
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20227100700161
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2022 г.

Съдържание на акта

 

 

                     О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

                                         

                         гр. Добрич, 22.03.2022 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - Добрич, ІV състав, в закрито заседание на двадесет и втори март две хиляди двадесет и втора година в  състав:

                                                     СЪДИЯ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

 

като разгледа дело номер 161 по описа за 2022 година докладвано от съдията, и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 167, във вр. с чл. 60 от АПК.

Производството по делото е образувано по жалба на „ПЪТНИЧЕСКИ ПРЕВОЗИ“ ЕООД гр. Добрич и „ПГ КОМЕРС“ ООД гр. Добрич срещу Решение №31-15 от 22.02.2022 г. на Общински съвет гр. Добрич. С процесното решение, ОбС Добрич одобрява проект на Договор за обществена услуга с „Градски транспорт Добрич“ ЕООД за възлагане на обществен превоз на пътници по утвърдена транспортна схема на община гр. Добрич.

С молба, вх. №1171/21.03.2022 г., подадена от ответника – ОбС Добрич се иска съда да допусне  предварително изпълнение на оспорената решение  по реда на чл. 167, във вр. с чл. 60 от АПК. Излагат се подробни мотиви за допускане на предварителното изпълнение, а именно: защита на държавни или обществени интереси и от закъснението може да последва значителна или трудно поправима вреда. Твърди се, че процесното решение е гласувано в изпълнение на Административен договор №BG16RFOP001-1.011-0007-С01, съгласно който община Добрич съвместно с „Градски транспорт Добрич“ ЕООД- партньор изпълняват Проект „Развитие на интегрирана система на градския транспорт на Добрич“ по процедура BG16RFOP001-1.011 „Изпълнение на интегрирани планове за градско възстановяване и развитие 2014-2020 – Добрич“, Приоритетна ос 1 „Устойчиво и интегрирано градско развитие“ на ОПРР 2014-2020 г. Посочва се, че една от изпълнените дейности по Проекта е „Закупуване на нов подвижен състав, зарядни станции и маслен трансформатор“, чрез която ще се закупят 4 броя електробуси, две зарядни станции и една трансформаторна машина от „Градски транспорт Добрич“ ЕООД. Стойността на проекта е 8 183 546,72 лева. Позовава се на чл.44, ал.2 и ал.3 от АДБФП, като в изпълнение на същите клаузи е гласувано Решение №2-3/26.11.2019 г. на общински съвет Добрич за публикуване на обявления за предварителна информация, относно пряко възлагане на обществения превоз  на „Градски транспорт Добрич“ ЕООД, който е открил и провел процедура за възлагане на обществена поръчка с предмет „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на електробуси, зарядни станции и маслен трансформатор по обособени позиции“. Сключени са и три договора по проекта, като общата стойност на договорите възлиза на 1 632 247 лева без ДДС. Към настоящият момент подвижният състав е придобит.

Релевират се доводи, че поради оспорване на решението, бенефициентът община Добрич е въведен в обективна невъзможност да изпълни задълженията си, съгл. чл.44, ал.2 от АДБФП, а именно: да представи на УО на ОПРР 2014-2020 г. до датата на придобиване на цитираните активи, Договорът за обществена услуга, с който пряко се възлага услугата на партньора по проекта, приведен в съответствие с изискванията на Регламент 1370/2007 г. Това обстоятелство ще доведе до отказ от верификация на средства в размер на 1 632 247 лева, без ДДС. Сочи се, че неусвояването на средства в такъв размер неминуемо повлича значителна вреда за държавния икономически интерес. Посочва се, че от неизпълнение на оспореното решение ще бъдат засегнати важни обществени интереси, като се излагат подробни мотиви. Твърди се, че поради изтичането на 07.11.2021 г. на сключените договори за обществен превоз на пътници по автобусни линии от утвърдените Общинска, Областна и Републиканска транспортни схеми на община гр. Добрич по обособени позиции са сключени договори за извършване на обществен превоз на пътници по линиите от Общинската транспортна схема. Областният управител със свое решение е допуснал прилагане на спешна мярка чрез пряко възлагане, извършването на обществена услуга за превоз на пътници по автобусните линии до сключване на Договор за обществена услуга с вътрешен икономически оператор, но не по-късно от две години, считано от датата на издаване на заповедта. Срокът е удължен до 08.07.2022 г. В тази връзка се сочи, че тъй като не е ясно в кой момент ще има краен съдебен акт по оспорването, то обществената услуга ще бъде прекъсната, което ще засегне важни обществени интереси на населението в гр. Добрич.Моли,  да се допусне предварително изпълнение на Решението на ОбС Добрич.

Към молбата се представени писмени докателства в подкрепа на изложеното в същата.

От страна на „ПЪТНИЧЕСКИ ПРЕВОЗИ“ ЕООД и „ПГ КОМЕРС“ ООД е постъпило писмено становище в което считат, че няма основание, нито доказана нужда за предварително изпълнение.

„ГРАДСКИ ТРАСПОРТ ДОБРИЧ“ ЕООД в срока посочен от съда не представя  становище.

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Добрич, след като се запозна и обсъди изложените от страните съображения, обосновава от правна страна следното:

По силата на чл. 167, ал. 1 от АПК "при всяко положение на делото по искане на страна съдът може да допусне предварително изпълнение на административния акт при условията, при които то може да бъде допуснато от административния орган". Целта на производството по чл. 167 от АПК е да осигури привременна защита на особено важен интерес на страна в административния процес /широк смисъл на понятието/, който може да бъде накърнен от късното изпълнение на административен акт.  В конкретния случай молбата с искане за допускане на предварително изпълнение е допустима, подадена от активно легитимирано лице.

Предварителното изпълнение на административния акт следва да бъде допуснато при условията, при които то може да бъде постановено от административния орган, т.е. преценката за основателността на искането обхваща наличието на материално-правните предпоставки по чл. 60, ал. 1 АПК. Те са изброени най-общо: осигуряване живота или здравето на гражданите; защита на особено важни държавни или обществени интереси; опасност, че може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта; значителна или трудно поправима вреда, която може да последва от закъснението на изпълнението или неизпълнението на акта въобще; защита на особено важен интерес на някоя от страните. Предпоставките по чл. 60, ал. 1 от АПК са посочени алтернативно и наличието на една от тях /с оглед конкретните факти и обстоятелства по казуса/ обезпечава и извод за основателността на обективираното по чл. 167, ал. 1 във връзка с чл. 60, ал. 1 от АПК искане.

Налице са две от посочените хипотези - на първо място: защита на особено важни държавни и обществени интереси, и на второ място значителна или трудно поправима вреда, която може да последва от закъснението на изпълнението или неизпълнението на акта въобще. В искането се мотивират съображения, че от закъснението на изпълнението на акта ще последва значителна или трудно поправима вреда за гражданите на гр. Добрич, както и значителна и трудно поправима вреда за държавния икономически интерес, с оглед неизпълнението на страна на община Добрич на АДБФП. Представени са доказателства за сключен административен договор и за участието в проект по ОПРР 2014-2020 г.

Съдът намира, че са налице предпоставките, предвидени в чл.167, ал.1 от АПК – защитим значителен обществен интерес, изразяващ се в осигуряване на транспортно обслужване на населението в община Добрич и значителна или трудно поправима вреда, която би настъпила от неизпълнението на сключения Административен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПРР 2014-2020 г. между община Добрич и МРРБ. С регламентацията на обществения превоз следва да се гарантира нормалното и спокойно осигуряване на обществения транспорт в общината, като общинският транспорт несъмнено въплъщава обществения интерес в областта на свободното движение на хора. А евентуалното неизпълнение на административния договор би довело за загуба на средства от страна община Добрич, а е възможно дори и връщане на такива по договора.

С оглед на горното, искането на молителя е мотивирано и подкрепено с конкретика и писмени доказателства и поради това настоящият съдебен състав го намира за основателно.

Мотивиран от горното, АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД Добрич, пети състав на основание чл. 167 АПК,

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ДОПУСКА предварителното изпълнение на Решение №31-15 по Протокол №31 от заседание на Общински съвет гр. Добрич, проведено на 22.02.2022 г.

 ОПРЕДЕЛЕНИЕТО на основание чл. 167, ал. 3 от АПК подлежи на обжалване пред Върховния административен съд на РБ в 3-дневен срок от получаване на уведомлението до страните за неговото постановяване.

ПРЕПИС от определението на основание чл. 138 АПК да се връчи на страните по делото.

 

 

                                           СЪДИЯ: