Определение по дело №27/2021 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 януари 2021 г. (в сила от 15 януари 2021 г.)
Съдия: Галин Николов Косев
Дело: 20217090700027
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е  № 65

гр. Габрово, 15.01.2021 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГАБРОВО......... в закрито съдебно заседание на петнадесети януари две хиляди двадесет и първа година в състав:        

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИН КОСЕВ

при секретаря  ........................ и в присъствието на прокурора ................ като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ АД № 27 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е образувано във връзка с Определение № 260518/17.12.2020г. по гражданско дело №1615/2020г. на Районен съд габрово, въз основа на което е изпратено копие от Искова молба на ищеца С.Н.К. против Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество /КОНПИ/, като правоприемник на Комисията за установяване на имущество, придобито от престъпна дейност /КУИППД/ заедно с приложенията към нея за разглеждане по реда на чл. 1 ЗОДОВ във връзка с чл. 32 от ЗОПДИППД.

Настоящият съдебен състав на ГАС намира, че производството по така представената Искова молба от С.К. не му е подсъдно по следните съображения.

С Исковата молба ищеца претендира заплащане на обезщетение за неимуществени вреди, претърпени от ищеца от  незаконосъобразни действия от служители на КОНПИ. С изменението на ЗОДОВ от 19.11.2012г отговорността на Комисията като субституент на държавата е изведена в изрична разпоредба- чл. 2а ЗОДОВ. И преди посоченото изменение на ЗОДОВ държавата, чрез Комисията като специализиран държавен орган отговаря по реда на ЗОДОВ по силата на изричното препращане в чл. 32 от ЗОПДИППД (отм.);. В случая, се твърдят вреди от незаконна дейност на служители на Комисията, без да се конкретизират тези действия или актове.

Съгласно разпоредбата на чл. 32 от ЗОПДИППД (отм.); за вреди, причинени от незаконни действия или бездействия, извършени във връзка с този закон, държавата носи отговорност при условията и по реда на ЗОДОВ, който предвижда специален ред и условия за обезщетяване на вреди от действията на административни органи и на правозащитни органи в случаите, изброени в чл. 1 и чл. 2. Съгласно разпоредбата на чл. 1, ал.1 от ЗОДОВ пред административните съдилища подлежат на разглеждане искове за обезщетение за вреди, причинени от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, т.е. при упражняване на властнически правомощия, свързани с възложените на тези административни органи и длъжностни лица със съответен закон функции. Такъв характер на упражняване на властнически правомощия - действията на КУИППД безспорно не притежават. С разпоредбата на §9 на ПЗР на Закон за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, в сила от 19.11.2012 г., която въвежда промени в ЗОДОВ - в чл. 2 от ЗОДОВ е създадена нова ал.2, съгласно която Държавата отговаря за вредите, причинени на граждани от съдебни актове по Закона за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество; създадена е новата разпоредба на чл. 2а ЗОДОВ, с която е предвидена изрична отговорност за дейност на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество. С оглед систематичното място на разпоредбата на чл. 2а от ЗОДОВ, законодателят е имал предвид отговорността на Държавата за дейността на Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество да се реализира пред общите съдилища по ГПК подобно на отговорността за дейността на правозащитните органи, какъвто характер носят белезите на производството и дейността на Комисията, а не пред административните по АПК.

Административните съдилища не са част от системата на общите съдилища, а са специализирани такива, съгласно чл. 119, ал. 2 от Конституцията на Република България. Съгласно чл. 128 от АПК на административните съдилища са подведомствени всички дела по искания за: 1. издаване, изменение, отмяна или обявяване на нищожност на административни актове; 2. обявяване на нищожност или унищожаване на споразумения по този кодекс; 3. защита срещу неоснователни действия и бездействия на администрацията; 4. защита срещу незаконно принудително изпълнение; 5. обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица; 6. обезщетения за вреди от принудително изпълнение; 7. обявяване на нищожност, обезсилване или отмяна на решения, постановени от административните съдилища; 8. установяване неистинността на административни актове по този кодекс. В случая претенциите не попадат в обхвата на чл. 128, ал. 1 от АПК.

Административните съдилища са компетентни да разглеждат искове за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица, съгласно чл. 203 от АПК. По силата на чл. 204, ал. 1 от АПК такъв иск се предявява след отмяната на административния акт.

Административните съдилища са компетентни да разглеждат искове за присъждане на обезщетение за вреди, причинени на граждани и юридически лица, единствено и само в хипотезата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а всички други претенции за обезщетения за вреди, извън чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, са родово подсъдни на общите граждански съдилища - вреди по чл. 45 и следващите от ЗЗД или по чл. 2 и  чл. 2а от ЗОДОВ.

Настоящият съдебен състав приема, че в случая е неприложима разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ и така предявеният иск не може и не следва да се разглежда по АПК във връзка с чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, поради което административният съд не е компетентен да разгледа същия.

В този смисъл е установената съдебна практика (Определение № 52 от 27.07.2016 г. по адм. д. № 43/2016 г. и Определение № 65 от 25.10.2017 г. по адм. д. № 49/2017 г., Смесен 5 чл. с-в).

По изложените съображения, настоящия състав намира, че постъпилата Искова молба от С.Н.К., във връзка с Определение № 260518/17.12.2020г. по Гражданско дело № 1615/2020г. на Районен съд Габрово не подлежи на разглеждане от административен съд. Налице е спор за подсъдност между общ и административен съд, който следва да се разреши от състав, включващ представители на Върховния касационен съд и представители на Върховния административен съд.

Водим от горното и на основание чл. 135, ал.5 от АПК съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПОВДИГА спор за подсъдност и ИЗПРАЩА делото, образувано по повод депозирана в РС Габрово Искова молба от С.Н.К. *** по реда на ЗОДОВ с искане за присъждане на обезщетение за претърпени от ищеца неимуществени вреди от действия на КОНПИ, на Върховен административен съд за определяне подсъдността на иска на С.Н.К..

ПРЕКРАТЯВА производството по Адм.дело №27 по описа на Административен съд Габрово за 2021 г.

Определението не подлежи на обжалване.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :