Присъда по дело №303/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260004
Дата: 31 март 2021 г. (в сила от 16 април 2021 г.)
Съдия: София Сотирова Монева
Дело: 20205340200303
Тип на делото: Наказателно дело от общ характер
Дата на образуване: 22 декември 2020 г.

Съдържание на акта

П Р И С Ъ Д А

260004

гр. Първомай, 31.03.2021 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД – ПЪРВОМАЙ, втори съдебен състав, в публично заседание на тридесет и първи март две хиляди двадесет и първа година, с

 

Председател: София Монева

Съдебни заседатели: А. А. Ч.Н. С. Г.

 

при участието на секретаря Петя Монева и прокурора Валерий Велчев,

след като разгледа докладваното от съдията НОХД № 303 по описа за 2020 г. и

 

П Р И С Ъ Д И:

 

ПРИЗНАВА подсъдимия П.Г.Г., роден на *** ***, българин, български гражданин, със средно образование, разведен, безработен, неосъждан, с постоянен адрес:***, с ЕГН: **********, за виновен в това, че през периода от неустановена дата в средата на месец юли 2018 г. до 31.08.2018 г., в гр. Първомай, общ. Първомай, обл. Пловдив, противозаконно е присвоил чужди движими вещи – един брой мотопед марка „Сузуки“, модел „Сепия“ – произведен  около 2007 г. на стойност 150,00 лева; един брой мотоциклет марка „ИЖ“, модел „56“ – произведен около 1956 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „Ц51“ – произведен около 1988 г. на стойност 50,00 лева; един брой Мотопед марка „Симсон“, модел „50“ – произведен около 1978 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Върховена“ – 50 кубика на стойност 40,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“ – произведен около 1964 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“ – произведен около 1988 г. на стойност 50,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „175“ – произведен около 1982 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“ – произведен около 1970 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотоциклет марка „ИЖ“, модел „56“ – произведен около 1969 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотопед марка „Suzuki“ – произведен около 1962 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотоциклет – произведен в Китай около 2000 г. с автоматични скорости на стойност 120,00 лева; един брой мотопед марка „Мото Аупа“, модел „0В50QT“ – произведен около 2005 г. на стойност 120,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“ – произведен  около 1982 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „Люлин“ – произведен около 1960 г. на стойност 40,00 лева;  един брой мотопед марка „Рига“, модел „50“ – произведен около 1985 г. на стойност 50,00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“ – произведен около 1979 г. на стойност 50,00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“ – произведен около 1981 г. на стойност 50,00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“ – произведен около 1987 г. на стойност 50,00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1971 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1972 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „350“ – произведен около 1956 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „С51“ – произведен около 1989 г. на стойност 60,00 лева; един брой мотоциклет марка „Honda“, модел „CBR“ – произведен около 1985 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотоциклет марка „Балкан“, модел „75“ – произведен около 1980 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотоциклет марка „Aprilia“ от 350 кубика – произведен около 1990 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотопед марка „Gilera“ от 50 кубика – произведен около 1990 г. на стойност 80,00 лева; един брой мотоциклет марка „Балкан“, модел „250“ – произведен около 1970 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1975 г. на стойност 50,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „Ифа“ – произведен около 1950 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотопед китайско производство – произведен около 2000 г. на стойност 100,00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „Стар“ – произведен около 1965 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Веспа“ – произведен около 1970 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „КР51“ – произведен около 1960 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „СР51“ – произведен около 1960 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1970 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Peugeot“ – произведен около 1980 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Ямаха“, модел „Минт 50“ – произведен около 1990 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Ямаха“, модел „Минт 50“ – произведен около 1990 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „Трофи“ – произведен около 1968 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Сакс“, модел „50“ – произведен около 1990 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотоциклет марка „Киевка“, модел „125“ – произведен около 1969 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“ – произведен около 1984 г. на стойност 40,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“ – произведен около 1984г. на стойност 40,00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1974 г. на стойност 40,00 лева;  един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1970 г. на стойност 30,00 лева; един брой мотоциклет марка „Ява“, модел „175“ – произведен около 1965 г. на стойност 30,00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1970 г. на стойност 30,00 лева;  един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1970 г. на стойност 30,00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1970 г. на стойност 30,00 лева;  един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1970 г. на стойност 30,00 лева;  един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1970 г. на стойност 30,00 лева; един брой мотопед марка „Пиаджо“, модел „50“ – произведен около 1990 г. на стойност 30,00 лева;  един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“ – произведен около 1970 г. на стойност 30,00 лева;  един брой мотопед марка „Ямаха“, модел „50“ – произведен около 1990 г. на стойност 30,00 лева;   един брой рамка  от мотопед марка „ Симсон“, модел „КР50“ – произведен около 1963 г. на стойност 20,00 лева и един брой рамка  от мотопед марка „ Симсон“, модел „КР50“ – произведен около 1963 г. на стойност 20,00 лева, всичко на обща стойност 3320,00 лева, собственост на П. ***, които е владеел и пазел, поради което и на основание чл. 206, ал. 1 във вр. с чл. 58а, ал. 4 във вр. с чл. 55, ал. 1, т. 1 от Наказателния кодекс (НК) го ОСЪЖДА на лишаване от свобода в размер на пет месеца.

ОТЛАГА на основание чл. 66, ал. 1 от НК изпълнението на така наложеното на подсъдимия наказание лишаване от свобода с изпитателен срок от три години, считано от влизане на присъдата в сила.

ОСЪЖДА подсъдимия П.Г.Г., със снета по-горе самоличност, да заплати, както следва:

Ø на П.Д.Ч., ЕГН: **********, с адрес: ***, сумата от 3 320, 00 (три хиляди триста и двадесет) лева, представляваща обезщетение за причинените от престъплението по чл. 206, ал. 1 от НК имуществени вреди, ведно със законната лихва, считано от датата на довършване на деянието – 31.08.2018 г., до окончателното й изплащане;

Ø по сметка на Областна дирекция на МВР – Пловдив сумата от 230, 00 (двеста и тридесет) – разноски по делото за изготвена автооценъчна експертиза;

Ø в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд – Първомай сумата от 132, 80 лева (сто тридесет и два лева и осемдесет стотинки) – държавна такса за разглеждане на гражданския иск съразмерно на уважената му част, като за разликата над уважения до пълния предявен размер от 10 000, 00 (десет хиляди) лева ОТХВЪРЛЯ гражданският иск като неоснователен.

 

Присъдата подлежи на обжалване и протест пред Окръжен съд – Пловдив в 15-дневен срок, считано от днес.

Председател:           п         

 

Съдебни заседатели: 1.                 п         

 

2.                     п         

СМ / ПМ

Съдържание на мотивите

М О Т И В И

към

Присъда № 260004/31.03.2021 г. по НОХД № 303/2020 г. по описа на Районен съд – Първомай, ІІ състав

 

Настоящото производство е образувано по реда на чл. 247, ал. 1, т. 1 от НПК по внесен обвинителен акт, с който Районна прокуратура – Пловдив, Териториално отделение – Първомай, повдига обвинение срещу П.Г.Г., ЕГН: **********, с адрес: ***, за престъпление по чл. 206, ал. 1 от Наказателния кодекс НК), с оглед на това, че: през периода от неустановена дата в средата на месец юли 2018 г. до 31.08.2018 г., в гр. Първомай, общ. Първомай, обл. Пловдив, противозаконно е присвоил чужди движими вещи – един брой мотопед марка „Сузуки“, модел „Сепия“, произведен около 2007 г., на стойност 150, 00 лева; един брой мотоциклет марка „ИЖ“, модел „56“, произведен около 1956 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „Ц51“, произведен около 1988 г., на стойност 50, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1978 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Върховена“, 50 кубика, на стойност 40,00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1964 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1988 г., на стойност 50, 00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „175“, произведен около 1982 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1970 г. на стойност 100, 00 лева; един брой мотоциклет марка „ИЖ“, модел „56“, произведен около 1969 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотопед марка „Suzuki“, произведен около 1962 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотоциклет, произведен в Китай около 2000 г., с автоматични скорости, на стойност 120, 00 лева; един брой мотопед марка „Мото Аупа“, модел „0В50QT“, произведен около 2005 г., на стойност 120, 00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1982 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „Люлин“, произведен около 1960 г. на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Рига“, модел „50“, произведен около 1985 г., на стойност 50, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1979 г., на стойност 50, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1981 г., на стойност 50, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1987 г., на стойност 50, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1971 г. на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1972 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „350“, произведен около 1956 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „С51“, произведен около 1989 г. на стойност 60, 00 лева; един брой мотоциклет марка „Honda“, модел „CBR“, произведен около 1985 г. на стойност 100, 00 лева; един брой мотоциклет марка „Балкан“, модел „75“, произведен около 1980 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотоциклет марка „Aprilia“ от 350 кубика, произведен около 1990 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотопед марка „Gilera“ от 50 кубика, произведен около 1990 г., на стойност 80, 00 лева; един брой мотоциклет марка „Балкан“, модел „250“, произведен около 1970 г. на стойност 100, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1975 г. на стойност 50, 00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „Ифа“, произведен около 1950 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотопед китайско производство, произведен около 2000 г., на стойност 100, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „Стар“, произведен около 1965 г. на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Веспа“, произведен около 1970 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „КР51“, произведен около 1960 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „СР51“, произведен около 1960 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Peugeot“, произведен около 1980 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Ямаха“, модел „Минт 50“, произведен около 1990 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Ямаха“, модел „Минт 50“, произведен около 1990 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „Трофи“, произведен около 1968 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Сакс“, модел „50“, произведен около 1990 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотоциклет марка „Киевка“, модел „125“, произведен около 1969 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1984 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1984 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1974 г., на стойност 40, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г., на стойност 30, 00 лева; един брой мотоциклет марка „Ява“, модел „175“, произведен около 1965 г., на стойност 30, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г., на стойност 30, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г., на стойност 30, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г., на стойност 30, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г., на стойност 30, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г., на стойност 30, 00 лева; един брой мотопед марка „Пиаджо“, модел „50“, произведен около 1990 г., на стойност 30, 00 лева; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г., на стойност 30, 00 лева; един брой мотопед марка „Ямаха“, модел „50“, произведен около 1990 г., на стойност 30, 00 лева; един брой рамка от мотопед марка „Симсон“, модел „КР50“, произведен около 1963 г., на стойност 20, 00 лева, и един брой рамка от мотопед марка „Симсон“, модел „КР50“, произведен около 1963 г., на стойност 20, 00 лева, всичко на обща стойност 3 320,00 лева, собственост на П. ***, които е владеел и пазел.

С протоколно Определение от 31.03.2021 г. е приет за съвместно разглеждане граждански иск с правно основание чл. 45, ал. 1 от Закона за задълженията и договорите (ЗЗД), предявен от пострадалия П.Д.Ч. срещу подсъдимия за присъждане на обезщетение за причинените от престъплението имуществени вреди в размер на 10 000, 00 лева, ведно със законната лихва от датата на довършване на деянието – 31.08.2018 г., до окончателното издължаване.

В открито съдебно заседание:

Ø  представителят на прокуратурата пледира подсъдимият да бъде признат за виновен и след отчитане, от една страна, на смекчаващите отговорността му обстоятелства, към които причислява самопризнанието му, чистото му съдебно минало и оказаното от него съдействие в досъдебната фаза, а от друга, сравнително високата стойност на присвоеното като отегчаващ вината му факт, да му бъде наложено на основание чл. 54, ал. 1 от НК наказание „Лишаване от свобода” в размер около законоустановения минимум, което по правилото на чл. 58а, ал. 1 от НК да се намали с една трета и чието изтърпяване да се отложи по чл. 66, ал. 1 от НК със съответен изпитателен срок, както и да бъде осъден да заплати разноските по производството, а на гражданския ищец – обезщетение съобразно справедливостта и константната съдебна практика;

Ø  защитникът адв. З.Н.Т. поддържа предложението на прокурора, като настоява при индивидуализацията на наказанието да се съобрази, че подзащитният й многократно е приканвал пострадалия да отстрани инкриминираните вещи от двора му;

Ø  гражданският ищец не застъпва процесуална позиция;

Ø  подсъдимият признава изцяло фактите, изложени в обстоятелствената част на обвинителния акт, изразява съгласие за тях да не се събират доказателства, както и съжаление за стореното, и моли за най-леката санкция.

След провеждане на предварително изслушване на страните по реда на Глава двадесет и седма от НПК делото е разгледано при условията на чл. 373, ал. 2 във вр. с чл. 372, ал. 4 във вр. с чл. 371, т. 2 от НПК.

Съдът, след като прецени събраните доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, и съобрази наведените от страните съображения, приема от фактическа страна следното:

П.Г.Г. е роден на *** ***, българин, български гражданин, със средно образование, разведен, безработен, неосъждан, с постоянен адрес:***, и ЕГН: **********.

През годините след 1986 г. свид. П.Д.Ч. закупувал и внасял от чужбина с колекционерска цел различни по марка и модел мотопеди и мотоциклети. В изминалия от 2010 г. до 2018 г. период поради липса на достатъчно пространство в дома си в гр. Първомай със съгласието на своя добър приятел в лицето на подсъдимия оставил на съхранение в двора на жилището му, находящ се в ***, следните свои превозни средства и части от такива: 1) годни за движение: един брой мотопед марка „Сузуки“, модел „Сепия“, произведен около 2007 г.; един брой мотоциклет марка „ИЖ“, модел „56“, произведен около 1956 г.; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „Ц51“, произведен около 1988 г.; един един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1978 г.; един брой мотопед марка „Върховена“, 50 кубика; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1964 г.; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1988 г.; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „175“, произведен около 1982 г.; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1970 г.; един брой мотоциклет марка „ИЖ“, модел „56“, произведен около 1969 г.; един брой мотопед марка „Suzuki“, произведен около 1962 г.; един брой мотоциклет, произведен в Китай около 2000 г., с автоматични скорости; един брой мотопед марка „Мото Аупа“, модел „0В50QT“, произведен около 2005 г.; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1982 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „Люлин“, произведен около 1960 г.; един брой мотопед марка „Рига“ модел „50“, произведен около 1985 г.; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1979 г.; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1981 г.; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1987 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1971 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1972 г.; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „350“, произведен около 1956 г.; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „С51“, произведен около 1989 г.; един брой мотоциклет марка „Honda“, модел „CBR“, произведен около 1985 г.; един брой мотоциклет марка „Балкан“, модел „75“, произведен около 1980 г.; един брой мотоциклет марка „Aprilia“ от 350 кубика, произведен около 1990 г.; един брой мотопед марка „Gilera“ от 50 кубика, произведен около 1990 г.; един брой мотоциклет марка „Балкан“, модел „250“, произведен около 1970 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1975 г.; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „Ифа“, произведен около 1950 г.; един брой мотопед китайско производство, произведен около 2000 г.; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „Стар“, произведен около 1965 г.; един брой мотопед марка „Веспа“, произведен около 1970 г.; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „КР51“, произведен около 1960 г.; един брой мотопед марка „Симсон“, модел „СР51“, произведен около 1960 г., един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г., 2) негодни за движение: един брой мотопед марка „Peugeot“, произведен около 1980 г.; един брой мотопед марка „Ямаха“, модел „Минт 50“, произведен около 1990 г.; един брой мотопед марка „Ямаха“, модел „Минт 50“, произведен около 1990 г.; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „Трофи“, произведен около 1968 г.; един брой мотопед марка „Сакс“, модел „50“, произведен около 1990 г.; един брой мотоциклет марка „Киевка“, модел „125“, произведен около 1969 г.; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1984 г.; един брой мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1984 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1974 г., и 3) с липсващи части (двигател, гуми, рами): един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; един брой мотоциклет марка „Ява“, модел „175“, произведен около 1965 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; един брой мотопед марка „Пиаджо“, модел „50“, произведен около 1990 г.; един брой мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; един брой мотопед марка „Ямаха“ модел „50“, произведен около 1990 г., както и 4) два броя рамки от мотопеди марка „ Симсон“, модел „КР50“, произведени около 1963 г.

През 2018 г., тъй като му пречили да ползва имота си и от разливащите се моторни масла дърветата му вехнели, а на многократните му покани да ги отстрани пострадалият всеки път отвръщал с молба за отсрочка поради ненамиране на подходящо място, където да ги премести, подсъдимият решил да се освободи от държането им и от средата на месец юли 2018 г. до 31.08.2018 г. без знанието и позволението на собственика се разпоредил с: мотопед марка „Сузуки“, модел „Сепия“, произведен около 2007 г.; мотоциклет марка „ИЖ“, модел „56“, произведен около 1956 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „Ц51“, произведен около 1988 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1978 г.; мотопед марка „Върховена“, 50 кубика; мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1964 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1988 г.; мотоциклет марка „МЗ“, модел „175“, произведен около 1982 г.; мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1970 г.; мотоциклет марка „ИЖ“, модел „56“, произведен около 1969 г.; мотопед марка „Suzuki“, произведен около 1962 г.; мотоциклет, произведен в Китай около 2000 г., с автоматични скорости; мотопед марка „Мото Аупа“, модел „0В50QT“, произведен около 2005 г.; мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1982 г.; мотопед марка „Балкан“ модел „Люлин“, произведен около 1960 г.; мотопед марка „Рига“, модел „50“, произведен около 1985 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1979 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1981 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „50“, произведен около 1987 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1971 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1972 г.; мотоциклет марка „МЗ“, модел „350“, произведен около 1956 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „С51“, произведен около 1989 г.; мотоциклет марка „Honda“, модел „CBR“, произведен около 1985 г.; мотоциклет марка „Балкан“, модел „75“, произведен около 1980 г.; мотоциклет марка „Aprilia“ от 350 кубика, произведен около 1990 г.; мотопед марка „Gilera“ от 50 кубика, произведен около 1990 г.; мотоциклет марка „Балкан“, модел „250“, произведен около 1970 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1975 г.; мотоциклет марка „МЗ“, модел „Ифа“, произведен около 1950 г.; мотопед китайско производство, произведен около 2000 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „Стар“, произведен около 1965 г.; мотопед марка „Веспа“, произведен около 1970 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „КР51“, произведен около 1960 г.; мотопед марка „Симсон“, модел „СР51“, произведен около 1960 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; мотопед марка „Peugeot“, произведен около 1980 г.; мотопед марка „Ямаха“, модел „Минт 50“, произведен около 1990 г.; мотопед марка „Ямаха“, модел „Минт 50“, произведен около 1990 г.; мотоциклет марка „МЗ“, модел „Трофи“, произведен около 1968 г.; мотопед марка „Сакс“, модел „50“, произведен около 1990 г.; мотоциклет марка „Киевка“, модел „125“, произведен около 1969 г.; мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1984 г.; мотоциклет марка „МЗ“, модел „150“, произведен около 1984 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1974 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; мотоциклет марка „Ява“, модел „175“, произведен около 1965 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; мотопед марка „Пиаджо“, модел „50“, произведен около 1990 г.; мотопед марка „Балкан“, модел „50“, произведен около 1970 г.; мотопед марка „Ямаха“, модел „50“, произведен около 1990 г.; рамка от мотопед марка „Симсон“, модел „КР50“, произведен около 1963 г., и рамка от мотопед марка „Симсон“, модел „КР50“, произведен около 1963 г. Една част от изброените вещи, общата пазарна стойност на които според заключението на назначената в хода на досъдебната фаза автооценъчна експертиза възлиза 3 320, 00 лева, продал в средата на месец юли 2018 г. срещу 500, 00 лева на свидетелите С.Г.М. и А.М.А., които ги откарали с каруците си в пункт за изкупуване на черни и цветни метали в гр. Чирпан, обл. Стара Загора, стопанисван от „Кондор – Н. Д.“ ЕООД, гр. Чирпан, с управител свид. Н.И. Д., получавайки за тях сумата от 1 000, 00 лева, а друга – на 27.08.2018 г. и 31.08.2018 г. предал в търговски обект с идентична дейност на „ЕКО МЕТАЛ“ ЕООД, гр. Пловдив, находящ се на ул. „Княз Борис І“ № 78 в гр. Първомай, където декларирал, че ги притежава.

Междувременно на 22.07.2018 г., придружен от свид. Н.И.Д., свид. П.Ч., който предишният ден узнал от лицето Ч.С.Й. (починал на 09.09.2019 г.), че роми с каруци изнасят возилата му, посетил и взел от двора на подсъдимия четири от останалите там мотопеди съответно марка „Симсон Стар“, „Ява“, „Балкан“ и „Пежо“, а последният му признал, че липсващите е отчуждил за вторични суровини. Няколко дни по-късно пострадалият разпознал елементи от имуществото си в гореспоменатия пункт в гр. Чирпан, включително и мотопеда си марка „Симсон – Стар“, който откупил за сумата от 80, 00 лева, а впоследствие сезирал правоохранителните органи за случая.

В съответствие с чл. 373, ал. 3 от НПК гореизложената фактическа обстановка се приема за установена по безсъмнен начин въз основа на направеното от подсъдимия признание на обстоятелствата, наведени в обвинителния акт, което изцяло се подкрепя от приобщените в рамките на досъдебното производство доказателствени източници: обясненията на обвиняемия, показанията на свидетелите П.Д.Ч., Н.И.Д., А.М.А., С.Г.М., Н.И. Д. и Н.К.В., заключението на изготвената автооценъчна експертиза, което се кредитира като обективно и компетентно изготвено, както и от приобщените писмени доказателства: Справки рег. № № 11/10.01.2019 г., 346/30.11.2020 г. и 47/19.02.2021 г. за съдимост, издадени от „Бюро за съдимост” при Районен съд – Първомай, характеристична справка, договори за покупко-продажба на моторно превозно средство, регистрационни талони, свидетелства за регистрация, сертификат за произход на отпадъци от черни и цветни метали, митническа декларация, комбинирана застрахователна полица, квитанция, покупко-изплащателни сметки и справки от АИС „Български документи за самоличност”.

При така очертаните фактически положения съдът от правна страна намира, че подсъдимият е осъществил обективните и субективни признаци от състава на вмененото му престъпление по чл. 206, ал. 1 от НК, тъй като от средата на месец юли 2018 г. до 31.08.2018 г. в гр. Първомай противозаконно е присвоил инкриминираните движими вещи, принадлежащи на свид. П.Д.Ч., експертно остойностени на 3 320, 00 лева, като се е разпоредил с тях, след като са му били поверени от последния за пазене. Доказателственият масив позволява да се заключи, че е съзнавал общественоопасния характер на деянието, предвиждал е и е искал настъпването на общественоопасните му последици.

За провинението му текстът на чл. 206, ал. 1 от НК предвижда наказание „Лишаване от свобода” от една до шест години. Съгласно специалната разпоредба на чл. 58а, ал. 1 от НК след индивидуализацията му, която е подчинена на правилата на Общата част на НК, подлежи на намаляване с една трета.

Ръководейки се от критериите по чл. 54, ал. 1 от НК, съдът съобрази, че  конкретната проява разкрива типичната за простъпки от този вид и отчетена при криминализацията й степен на социална укоримост, както и че деецът е с ниска обществена опасност. Липсват отегчаващи отговорността му обстоятелства, като не се споделя застъпеното от държавния обвинител становище за значителната стойност на инкриминираните предмети. Открояват се обаче многобрайни смекчаващи такива – самопризнането на подсъдимия, оказаното от него съдействие за разкриване на обективната истина в досъдебната фаза, чистото му съдебно минало, добрите му характеристични данни, изразеното от него съжаление за посегателството и изтеклият от извършването му до момента продължителен период от време. Кумулативното им наличие обслужва извод, че и най-лекото, предвидено в закона, наказание се явава несъразмерно тежко. Казаното налага определянето му под най-ниския предел при режима на чл. 55, ал. 1, т. 1 от НК, който по указанието на чл. 58а, ал. 4 от НК подлежи на прилагане като по-благоприятен вместо този на чл. 58а, ал. 1 от НК. Според настоящия състав набелязаните от чл. 36 от НК цели за поправяне и превъзпитаване на извършителя и ограничаването му да върши други престъпления, както и за упражняване на възпитателно и предупредително въздействие върху останалите членове на обществото, биха се реализирали с лишаване от свобода от пет месеца. Изпълнени са и предпоставките за отлагане на изтърпяването му с подходящ изпитателен срок – а именно от три години, тъй като субектът не е осъждан и за постигане на генералната и специалната превенция и преди всичко за поправянето му принудителната му изолация в пенитенциарна среда не е наложителна.

Доколкото в пряка причинна връзка с деликта – предмет на обвинението, гражданският ищец П.Д.Ч. е претърпял имуществени вреди, изразяващи се в намаляване на патримониума му с присвоеното и невъзстановено до приключване на съдебното дирене в настоящата инстанция движимо имущество на обща стойност 3 320, 00 лева, на основание чл. 45, ал. 1 от ЗЗД делинквентът му дължи за репариането им парично обезщетение в размер на 3 320, 00 лева, до който гражданският иск следва да се уважи с присъждане и на законната лихва, считано от 31.08.2018 г. до окончателното издължаване, а за разликата над уважения до пълния предявен размер от 10 000, 00 лева – да се отхвърли като неоснователен.

При уредбата на чл. 189, ал. 3 във вр. с ал. 1 от НПК в тежест на осъдения следва да се възложи заплащането по сметка на Областна дирекция на МВР – Пловдив на разноските по делото от 230, 00 лева за изготвена автооценъчна експертиза в хода на предварителното разследване, а в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на Районен съд – Първомай – на държавна такса от 132, 80 лева за разглеждане на гражданския иск съразмерно на уважената му част.

В процеса не са събрани веществени доказателства, поради което произнасяне не се дължи.

Водим от горното, съдът постанови присъдата.

 

                                                Председател на съдебния състав: (п)

                                                                                                       (Съдия София Монева)

 

СМ/ПМ