Решение по дело №9/2023 на Окръжен съд - Благоевград

Номер на акта: 74
Дата: 15 февруари 2023 г.
Съдия: Владимир Ковачев
Дело: 20231200500009
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 4 януари 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 74
ГР.Б., 14.02.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
ОКРЪЖЕН СЪД – БЛАГОЕВГРАД, ЧЕТВЪРТИ ВЪЗЗИВЕН
ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично заседание на девети февруари през
две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Николай Грънчаров
Членове:Владимир Ковачев

Г. Янев
при участието на секретаря Герасим Ангушев
като разгледа докладваното от Владимир Ковачев Въззивно гражданско дело
№ 20231200500009 по описа за 2023 година
взе предвид следното:
Въззивното производство е образувано по жалба на ГДПБЗН-МВР, подадена срещу
решение № 906877 от 01.11.2022 г., постановено по гражданско дело № 3397 от 2019 г.
на Районен съд Благоевград, в частите му, с които са уважени претенциите на К. К. Ч.
за присъждане на възнаграждение за извънреден труд и законна лихва. В жалбата се
твърди, че атакуваното решение е незаконосъобразно и неправилно поради нарушение
на материалния закон. Съгласно разпоредбата на чл. 141, ал. 1, т. 1 от ЗМВР,
служителите на МВР били държавни служители - полицейски органи и органи по
пожарна безопасност и защита на населението. Правата и задълженията на ищеца,
произтичащи от заеманата от него длъжност, се уреждали от ЗМВР. Ищецът имал
качеството на държавен служител по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, а чл. 142,
ал. 2 от ЗМВР предвиждал, че статутът на държавните служители в МВР се урежда с
този закон, който имал характер на специален. Не била налице празнота в
нормативната уредба и възможност за запълването й посредством нормите на НСОРЗ,
тъй като ЗМВР бил специален закон, относим към държавните служители на
министерството. ЗМВР съдържал ясни и конкретни норми по въпросите относно
образуването на работната заплата на служителите на МВР, допълнителните
възнаграждения, работното време, обезщетенията при напускане и категоризацията на
труда, които били в отклонение от общата уредба и се прилагали вместо нея. В ЗМВР
1
липсвало препращане или основание за прилагане, по аналогия или субсидиарно, на
КТ и НСОРЗ, касаещи нощния и и извънредния труд на държавните служители в МВР.
Разпоредбата на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ следвало да бъде тълкувана във връзка с ал. 1 на
чл. 9 от същата наредба и да намира приложение само при работа на смени, чиято
нощна продължителност на работното време била по-малка от тази на дневното,
установени при подневното отчитане на работното време. За държавните служители в
МВР обаче нощната продължителност на работното време, съгласно чл. 187, ал. 3 от
ЗМВР, не била по-малка от тази на дневното, като съотношението помежду им било 1
/8:8/, поради което общата трудова норма на чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ не намирала
приложение за държавните служители в МВР. Освен това превръщането на нощните
часове в дневни с коефициент 1,143 при сумирано изчисляване на работното време,
целяло да определи възнаграждението на служителя така, че когато той работи 7 часа
през нощта, да получава трудово възнаграждение за 8 часа, а не водело до възникване
на извънреден труд, какъвто нямало. Нямало основание за преизчисляване с
коефициент 1,143 и не бил налице положен от ищеца извънреден труд. Съгласно
приложимата редакция на чл. 187, ал. 1 от ЗМВР, нормалната продължителност на
работното време на държавните служители в МВР била 8 часа дневно и 40 часа
седмично при 5-дневна работна седмица. Според чл. 187, ал. 3 от ЗМВР, работното
време на държавните служители в МВР се изчислявало в работни дни - подневно, а за
работещите на 8, 12 или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. При работа
на смени било възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 ч. и 06:00 ч.,
като работните часове не следвало да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период. Трудът с 8-часова продължителност, полаган от работещите на смени
държавни служители в интервала от 22:00 до 06:00 ч., бил нощен. Нормата на чл. 187
от ЗМВР се явявала специална спрямо общите правила в КТ. ЗМВР въвеждал еднаква
продължителност на работното време на служителите в МВР през деня и през нощта от
8 часа в сравнение с чл. 140, ал. 1 от КТ, според който нормалната продължителност на
седмичното работно време при 5-дневна работна седмица, през нощта била 35 часа.
Това различие се обуславяло от функциите, вменени с чл. 2, ал. 1 от ЗМВР на
служителите от МВР. Извънреден бил трудът, полаган от служителя по разпореждане
или без такова, но със знанието и без противопоставянето на работодателя и който
труд попадал извън установеното за служителя работно време по график. Нормата на
чл. 187, ал. 7 от ЗМВР ограничавала извънредния труд, който не можел да надвишава
70 часа на тримесечен период и 280 часа годишно, а разпоредбите на ал. 5 и 6 указвали
как следва да бъде възмезден положеният от служителя извънреден труд. Правото на
изплащане на допълнително възнаграждение за нощен труд било регламентирано в чл.
179, ал. 2 от ЗМВР, според който размерът на допълнителните възнаграждения за
нощен труд се определял със заповед на министъра на вътрешните работи, докато
размерът на допълнителните възнаграждения за извънреден труд бил определен в
2
самия закон - за служителите, работещи на смени, той се компенсирал с
възнаграждение за извънреден труд в размер на 50 % увеличение върху основното
месечно възнаграждение /чл. 187, ал. 6 от ЗМВР/. В приложимата за процесния период
наредба било указано, че служителите в МВР могат да полагат труд през нощта между
22:00 ч. до 06:00 ч., като работните часове не следвало да надвишават средно 8 часа за
всеки 24-часов период, което съответствало на чл. 187, ал. 3 от ЗМВР. Не била налице
празнота в ЗМВР и издадените въз основа на него наредби, която да налага
субсидиарното приложение на ЗДСл или КТ, а още по-малко - на подзаконовите
нормативни актове, приети въз основа на КТ, и по-конкретно - нормата на чл. 9, ал. 2
от НСОРЗ, приета с ПМС № 4/17.01.2007 г., за преобразуването на часовете нощен
труд с коефициент 1,143. Нормата била неприложима за служебните правоотношения
по ЗМВР. С новия и специален закон нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време била еднаква - 8 часа. При работата на смени /дежурства/,
работното време на държавните служители в МВР се отчитало по специален ред, което
правело недопустимо аналогичното приложение на ЗДСл или КТ и конвертиране на
часовете труд, положен през нощта, в дневни часове с коефициент 1,143.
Превръщането на нощните часове в дневни съгласно НСОРЗ било установено с цел
увеличаване заплащането на нощния труд, а не за заплащане на извънреден труд по
смисъла на чл. 143, ал. 1 от КТ. В конкретния случай нямало основание да се
извършват преизчисления с коефициент 1,143 заради полагане на нощен труд от ищеца
и да се достига до резултат на обезщетение за положен извънреден труд и лихви за
забава върху него. Тези изводи не се променяли от постановеното решение на СЕС от
24.02.2022 г., постановено по дело № С-262/2020 г., по преюдициално запитване,
отправено от Районен съд Луковит. СЕС приел, че е допустима разлика в третирането
по отношение на нормалната продължителност на нощния труд при полицаи и
пожарникари в сравнение с работниците от частния сектор, когато е предвидена в
националното законодателство на държава-членка и е свързана с допустима от закона
цел и е съразмерна с тази цел, каквато била предвидена в ЗМВР и произтичала от
функциите, вменени с чл. 2, ал. 1 от ЗМВР на служителите от МВР. Не се налагало на
националната правна система да урежда, че нормалната продължителност на нощния
труд за работниците от публичния сектор като полицаи и пожарникари е по-кратка от
предвидената за тях нормална продължителност през деня. В полза на тези служители
следвало да са предвидени други мерки за защита под формата на продължителност на
работното време, заплащане, обезщетения и придобивки, с които се компенсирала
особената тежест на полагания труд. Такива безспорно били предвидени в ЗМВР. Чл.
20 и 31 от ХОПЕС допускали определената продължителност на труда от 7 часа по
реда на общото трудово законодателство да не се прилага за работниците от публичния
сектор, включително за полицаите и пожарникарите, основана на обективен и разумен
критерий. Компенсаторни мерки в България към труда на пожарникарите били приети
3
- първа категория труд, по-големи от установените за други сектори отпуски,
възможност за ранно пенсиониране и др. Pайонен съд Благоевград не разгледал изцяло
и в пълнота изводите на СЕС и неправилно ги приложил. Моли се за отмяна на
неговото решение в обжалваните му части и отхвърляне на предявените претенции.
Не е подаден отговор от насрещната страна.
Жалбата е редовна и допустима.
Не се събираха нови доказателства.
Атакуваното решение е валидно и допустимо. То се явява и правилно в обжалваните
му части. На основание чл. 272 от ГПК, въззивният съд препраща към мотивите на
първата инстанция и добавя следното:
В съображения 7 и 8 от Директива 2003/88/ЕО на Европейския парламент и на Съвета
от 4 ноември 2003 г., касаеща някои аспекти на организацията на работното време,
изрично се подчертава неблагоприятното въздействие на нощния труд върху човешкия
организъм. В съображение 7 от Директивата се сочи, че изследванията са показали, че
човешкото тяло е по-чувствително през нощта към смущения в околната среда и към
някои тежки форми на организация на работата, както и че дългите периоди на нощен
труд могат да са вредни за здравето на работниците и да застрашат безопасността на
работното място. В съображение 8 от Директивата се изтъква, че е необходимо да се
ограничи продължителността на нощния труд, включително на извънредния такъв. В
съображение 10 от Директивата пък се подчертават потенциално вредните последици
от нощния труд и необходимостта да се ограничи неговата продължителност, за да се
гарантира по-високо равнище на опазване на безопасността и здравето на работниците
/така и т. 44 от решението на СЕС от 24 февруари 2022 г. по дело С-262/20/. В тази
връзка, в т. 48 на споменатото решение на СЕС се изтъква, че предвиденото в чл. 12,
буква „а“ от Директивата задължение да се предприемат необходимите мерки, така че
работниците, които полагат нощен труд, и работниците на смени да се ползват с
подходяща за естеството на работата им защита, оставя известна свобода на преценка
на държавите-членки по въпроса какви подходящи мерки да приложат. С оглед това, в
т. 51 от решението си СЕС изрично подчертава, че въпросното задължение на
държавите-членки трябва да се изпълнява така, че да се постигнат защитните цели,
определени от самата директива. По-конкретно, когато определят необходимото
равнище на защита на здравето и безопасността на работниците, които полагат нощен
труд, държавите-членки трябва да следят да е гарантирано спазването на принципите
на защитата на безопасността и здравето на работниците и в полза на полагащите
нощен труд работници да има други мерки за защита, под формата на продължителност
на работното време, допълнително заплащане, обезщетения или сходни придобивки,
които да позволяват да се компенсира особената тежест на този вид труд, подчертана и
в Директива 2003/88, а съответно и да се съобрази естеството на нощния труд. В т. 53
4
от решението на СЕС се сочи, че като се има предвид по-голямата тежест на нощния
труд в сравнение с труда през деня, намаляването на нормалната продължителност на
нощния спрямо тази на дневния труд може да е подходящо решение за гарантирането
на защитата на здравето и безопасността на съответните работници, макар и това да не
е единственото възможно решение. В тази връзка, в т. 54 на решението на СЕС се
припомня, че съгласно съображение 6 от Директива 2003/88, следва да се отчитат
принципите на МОТ за организацията на работното време, включително онези, които
се отнасят за нощния труд, както и че съгласно чл. 8 от Конвенция № 171 на МОТ,
компенсациите за полагащите нощен труд работници, под формата на
продължителност на работното време, допълнително заплащане или сходни
придобивки, трябва да са съобразени с естеството на нощния труд. Ето защо, в т. 55 от
решението на СЕС се прави извод, че макар чл. 8 и чл. 12, буква „а“ от Директива
2003/88 да не налагат да се приема национална правна уредба, която да предвижда, че
нормалната продължителност на нощния труд за работниците от публичния сектор,
като полицаите и пожарникарите, е по-кратка от предвидената за тях нормална
продължителност на труда през деня, то при всички случаи в полза на такива
работници трябва да има други мерки за защита, под формата на продължителност на
работното време, допълнително заплащане, обезщетения или сходни придобивки,
които да позволяват да се компенсира особената тежест на полагания от тях нощен
труд. Именно разглежданият в настоящото производство механизъм за преобразуване
на нощния труд в дневен с коефициент 1,143 и изплащането му като извънреден е
такава мярка за защита, под формата на допълнително заплащане, която позволява да
се компенсира особената тежест на полагания от служителите на МВР нощен труд.
Не следва да се сподели възражението, че за служителите на МВР не е предвидено
преобразуване на нощния труд в дневен с коефициент 1,143 и изплащането му като
извънреден, защото с оглед спецификата на служебните правоотношения на
държавните служители в МВР, са предвидени редица други компенсаторни механизми,
като допълнително възнаграждение за прослужено време /чл. 178, ал. 1, т. 1 от ЗМВР/,
размер на основния платен годишен отпуск /чл. 189 от ЗМВР/, обезщетения за
неизползван платен годишен отпуск /чл. 234, ал. 1 от ЗМВР/, обезщетения за
прекратяване на служебното правоотношение /чл. 234, ал. 1 от ЗМВР/, по-
благоприятен режим на заплащане на извънредния труд според неговата
продължителност /чл. 187, ал. 5, 6 и 7 от ЗМВР/ и др. Тези компенсаторни механизми
са дължими само на посочените правни основания, предвидени за тази категория
служители, и са напълно различни от правното основание на процесната претенция.
Това се потвърждава и от вече цитираното решение на СЕС, в т. 51, 54 и 55 на което
многократно се подчертава, че макар намаляването на нормалната продължителност на
нощния спрямо тази на дневния труд да не е единственото възможно решение за
гарантирането на защитата на здравето и безопасността на полагащите нощен труд
5
работници, предвид по-голямата тежест на нощния труд в сравнение с труда през деня,
то при всички случаи в полза на полагащите нощен труд работници трябва да има и
други мерки за защита.
Неоснователна се явява и позицията, според която след като за нощния труд е
заплатено допълнително възнаграждение от 0,25 лв. на час, не следва да се прави
преизчисляване и преобразуване на нощния труд в дневен, понеже се получава
дублиране на заплащането. Разпоредбите на чл. 8 и 9, ал. 2 от НСОРЗ се прилагат
едновременно, т. е. при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни с коефициент 1,143 и за същите тези нощни часове се заплаща и
допълнително трудово възнаграждение за нощен труд. В този смисъл е и Решение №
14 от 27.03.2012 г. на ВКС по гр. д. № 405/2011 г., IV г. о., ГК, докладчик съдията
Албена Бонева. Трудовото законодателство дава право на работещите да получават, от
една страна, завишено почасово заплащане за нощния си труд, а от друга задължава
работодателите да преизчисляват нощните часове в дневни и така да съобразяват
продължителността на работния ден. Когато последната е надвишена, се касае за
положен извънреден труд, който следва да бъде компенсиран. Това са две различни
основания за заплащане на допълнителни възнаграждения. От дължимото
допълнително възнаграждение за положен извънреден труд, получен в резултат на
преизчисляване на положения нощен труд с коефициент 1,143, не следва да се
приспада заплатеното възнаграждение в размер на 0,25 лв. на час, защото тези
възнаграждения са дължими на самостоятелни и независими едно от друго правни
основания.
Друг важен момент в решението на СЕС от 24 февруари 2022 г. по дело С-262/20, на
който трябва да се наблегне, са насоките, дадени относно тълкуването и прилагането на
принципа на равно третиране. Чл. 20 от ХОПЕС гласи, че всички хора са равни пред
закона. В т. 58 от решението, както и многократно в постоянната си практика, СЕС
постановява, че принципът на равно третиране, закрепен в чл. 20 и 21 от ХОПЕС,
представлява общ принцип на правото на ЕС, който изисква да не се третират по
различен начин сходни положения и да не се третират еднакво различни положения,
освен ако такова третиране не е обективно обосновано. Разликата в третирането е
обоснована, когато се основава на обективен и разумен критерий, т. е. когато е
свързана с допустима от закона цел на съответната правна уредба и е съразмерна на
тази цел. Следва да се обърне внимание, че в същата тази т. 58 от решението СЕС
препраща към т. 55 и следв. от друго свое решение - това от 9 март 2017 г. по дело С-
406/15, в което подробно е разгледано нарушаване на принципа на равно третиране,
касаещо предоставянето на специфична закрила при уволнение на лица с увреждания,
работещи по трудово правоотношение, и липсата на такава закрила за държавните
служители със същите увреждания. В тази връзка, в т. 65 от решението по дело С-
262/20 СЕС отбелязва, че разликата в третирането, основана на характера на
6
правоотношението - същинско служебно правоотношение или договорно
правоотношение, по принцип може да се подлага на преценка от гледна точка на
принципа на равно третиране. С оглед това, в т. 67 от решението СЕС най-напред
уточнява, че за да се определи дали е налице нарушение на принципа на равно
третиране, сходството между разглежданите положения трябва да се преценява
специфично и конкретно по отношение на всички характеризиращи ги елементи, с
оглед, по-специално, на предмета и целта на националната правна уредба, която
установява съответното различие, както, евентуално, и на принципите и целите в
областта, към която се отнася тази национална правна уредба. В тази връзка е
необходимо да се подчертае, че съгласно трайната практика на СЕС, се изисква
разглежданите положения да бъдат не идентични, а само сравними, и тази сравнимост
трябва да се анализира конкретно съобразно предмета и целта на националната правна
уредба, установяваща разглежданото различие. В настоящия казус е изпълнено
изискването за сходство на разглежданите положения и е налице разлика в
третирането, която не се основава на обективен и разумен критерий, т. е. не е свързана
с допустима от закона цел на съответната правна уредба и не е съразмерна на тази цел.
Видно от принципните разяснения, съдържащи се в мотивите към т. 23 от
Тълкувателно решение № 6 от 6.11.2013 г. на ВКС по тълк. д. № 6/2012 г., ОСГТК,
докладвано от съдиите Елеонора Чаначева и Албена Бонева, в МВР има служители,
назначени по трудови договори, и такива по служебно правоотношение, като тези от
втората група са държавни служители по смисъла на ЗДСл и общият закон /ЗДСл/
намира субсидиарно приложение спрямо тях. Обратното разбиране би поставило в
неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо другите държавни
служители, както и спрямо работниците и служителите, работещи по трудови
правоотношения, за които се прилага регламентацията по КТ. Макар в действащия
ЗМВР да няма законова делегация, препращаща към общия ЗДСл /подобно на § 1а от
ДР на отменения ЗМВР/, доколкото няма изрично уредено нещо друго, ЗДСл намира
субсидиарно приложение. Съобразно разпоредбата на чл. 67, ал. 3 от ЗДСл,
минималните и максималните размери на основните заплати по нива и степени за
държавните служители, размерите на допълнителните възнаграждения по ал. 7, т. 1-5,
както и редът за получаването им, се определят с наредба на МС и не могат да бъдат
по-ниски от определените в трудовото законодателство. Възприемането на
становището, че спрямо държавните служители в МВР не са приложими разпоредбите
на НСОРЗ, означава същите да бъдат поставени в неравностойно положение спрямо
работниците и служителите, работещи по трудово и служебно правоотношение, чиито
правоотношения се регулират от ЗДСл, КТ и НСОРЗ. В подкрепа на този извод е и
Решение № 311 от 8.01.2019 г. на ВКС по гр. д. № 1144/2018 г., IV г. о., ГК, докладчик
съдията Боян Цонев. В него е посочено, че лишаването на държавните служители в
системата на МВР от допълнителни възнаграждения за нощен труд и за труд през
7
официалните празници, ще ги постави в неравностойно положение както спрямо
останалите държавни служители, така и спрямо работниците и служителите по трудово
правоотношение, които получават такива допълнителни възнаграждения съгласно
разпоредбите на чл. 261 и 264 от КТ. Решението е мотивирано с основния правен
принцип за равенство и недопускане на дискриминация, закрепен в чл. 6 от КРБ и чл.
14 от ЕКЗПЧОС. Разрешението, според което държавните служители в МВР не следва
да бъдат поставяни в по-неблагоприятно положение от работещите по трудово или
служебно правоотношение по КТ и ЗДСл, съответства и на чл. 7 от МПИСКП, който е
въвел като задължение за държавите-страни по него, сред които е и Република
България, да гарантират равенство на правата на лицата, предоставящи наемен труд,
без оглед на спецификите на правоотношението, в рамките на което реализират
правото си на труд.
В т. 77-78 от решението си по дело С-262/20, СЕС изрично подчертава, че аргументи от
икономически и финансов порядък не могат да бъдат оправдание, тъй като не
представляват цел от общ интерес. В тази връзка, както вече се посочи, целта на
националната правна уредба, касаеща разглеждания в настоящото производство
механизъм за преобразуване на нощния труд в дневен, с коефициент 1,143, и
изплащането му като извънреден, е да представлява мярка за защита под формата на
заплащане, която позволява да се компенсира особената тежест на полагания от
служителите на МВР нощен труд, в изпълнение на предвиденото в чл. 12, буква „а“ от
Директива 2003/88 задължение на държавите-членки да предприемат необходимите
мерки, така че работниците, които полагат нощен труд, и работниците на смени да се
ползват с подходяща за естеството на работата им защита. Следователно, целта на
разглежданата национална правна уредба е да предостави закрила на работник или
служител не с оглед на правната връзка, от която е възникнало неговото
правоотношение - трудово или служебно, а с оглед да се компенсира особената тежест
на полагания от работниците или служителите нощен труд. При това положение става
ясно, че различието, което такава правна уредба провежда между лицата, полагащи
нощен труд и работещи по трудово правоотношение, и държавните служители в МВР,
полагащи нощен труд, не е адекватно в светлината на преследваната от тази правна
уредба цел, още повече че и двете категории лица могат да бъдат назначени на работа в
същата администрация, тъй като, както беше посочено вече, в МВР има служители,
назначени по трудови договори, и такива по служебно правоотношение, като тези от
втората група са държавни служители по смисъла на ЗДСл. В този смисъл са и т. 60-61
от решението от 9 март 2017 г. по дело С-406/15 на СЕС.
С оглед гореизложеното се налага изводът, че неприлагането на правната уредба,
касаеща механизма за преобразуване на нощния труд в дневен, с коефициент 1,143, и
изплащането му като извънреден, по отношение на служителите в МВР, представлява
разлика в третирането, която не се основава на обективен и разумен критерий, т. е. не е
8
свързана с допустима от закона цел и не е съразмерна на тази цел. Съгласно
постоянната практика на СЕС, при установяване на наличие на дискриминация,
противоречаща на правото на ЕС, и до приемането на мерки за възстановяване на
равното третиране, спазването на принципа за равно третиране може да се гарантира
единствено, ако на категорията лица в по-неблагоприятно положение се предоставят
същите предимства като тези, от които се ползват лицата в привилегированата
категория /в този смисъл са решението от 9 март 2017 г. по дело С-406/15, т. 66,
решението от 26 януари 1999 г. по дело С-18/95, т. 57, решението от 22 юни 2011 г. по
дело С-399/09, т. 51, и решението от 28 януари 2015 г. по дело С-417/13, т. 46/. Лицата в
по-неблагоприятно положение трябва да бъдат поставени в същото положение като
лицата, които се ползват от съответната привилегия /решението от 11 април 2013 г. по
дело С-401/11, т. 35/. В тази хипотеза националният съд е длъжен да не прилага
дискриминационната национална разпоредба, без да е необходимо да иска или да
изчаква нейната предварителна отмяна от законодателя, и да приложи по отношение на
групата лица, които се намират в неравностойно положение, същия режим като този,
от който се ползват лицата от другата категория /в този смисъл са решението от 12
декември 2002 г. по дело С-442/00, т. 43, решението от 7 септември 2006 г. по дело С-
81/05, т. 46, и решението от 21 юни 2007 г. по дела С-231/06-С-233/06, т. 39/. В този ред
на мисли, липсата на изрична правна уредба в ЗМВР и наредбите по прилагането му,
която да предвижда преизчисляване на положения нощен труд в дневен през
процесния период, не може да бъде в ущърб на съответните служители в МВР. С цел
избягване поставянето на служителите в МВР в неравностойно положение спрямо
останалите държавни служители и работещите по трудово правоотношение и
постигане на несправедлив резултат, в случая субсидиарно се прилага нормата на чл. 9,
ал. 2 от HCОPЗ. Като акт от общото трудово законодателство, последната намира
приложение тогава, когато в другите специални подзаконови нормативни актове,
издадени по прилагане на ЗДСл или ЗМВР, са налице празноти или са предвидени по-
неблагоприятни разпоредби относно условията и размерите на допълнителните
възнаграждения и реда за получаването им. Нейното приложение може да се изключи
само в случай, че е налице специална правна уредба, която дава в по-голяма степен
защита на правата на работещите в системата на МВР, но не и когато такава уредба
липсва или урежда по-неблагоприятни условия.
Разгледана през призмата на горните доводи и аргументи, въззивната жалба се явява
неоснователна. Актът на първата инстанция следва да бъде потвърден в атакуваните му
части.
На въззиваемия трябва да се присъдят направените разноски за адвокатско
възнаграждение. Техният размер е съобразен с минимума, фиксиран в нормата на чл. 7,
ал. 2, т. 2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г.
9
Цената на главния иск е над 5000 лева, поради което правилността на настоящото
въззивно решение ще подлежи на проверка по касационен ред.
Водена от изложеното, втората съдебна инстанция
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА решение № 906877 от 01.11.2022 г., постановено по гражданско
дело № 3397 от 2019 г. на Районен съд Благоевград, в обжалваните му части, с които са
уважени претенциите на К. К. Ч. за присъждане на възнаграждение за извънреден труд
и законна лихва.
ОСЪЖДА Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ на
Министерство на вътрешните работи, гр. С., ул. „П.“ № ***, представлявана от А.И.Д.,
да заплати на К. К. Ч., ЕГН **********, адрес ГР.Б., ж. к. „А.М.“, ****, сумата от 400
/четиристотин/ лева, представляваща направените от Ч. по въззивното дело разноски за
адвокатско възнаграждение.
Копия на настоящия въззивен съдебен акт да се връчат на страните, като ГДПБЗН-МВР
може да го обжалва в едномесечен срок, считано от връчването, пред Върховния
касационен съд, с касационна жалба, която се подава чрез Окръжен съд Благоевград.
Председател: _______________________
Членове:
1._______________________
2._______________________
10