Решение по НАХД №1410/2020 на Районен съд - Кюстендил

Номер на акта: 260134
Дата: 18 май 2021 г. (в сила от 14 декември 2021 г.)
Съдия: Николай Александров Николов
Дело: 20201520201410
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р    Е    Ш    Е     Н     И     Е

 

гр.Кюстендил, 17.05.2021г.

 В    И М Е Т О   Н А    Н А Р О Д А

Кюстендилският районен съд, в открито съдебно заседание на петнадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:

                                                          Районен съдия : Николай Николов             

при секретаря  Валентина Спирова,

като разгледа докладваното от съдията АНД№1410 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе, взе предвид:

 

 

 

 

 

Делото е образувано по жалба от “Катстрой-13”ЕООД, с.Катрище 2537, община Кюстендил, Мина Катрище, представлявано от управителя Л. А. Х. против наказателно постановление №Е-НП-2/10.01.2020г., издадено от министъра на енергетиката, с което на основание чл.94, ал.1 ЗПБ на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 50 000 лева. Претендира се отмяна на атакуваното постановление, с доводи: за допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, за недоказаност на нарушението, както и за липса на извършено такова.

АНО, чрез юрисконсулт Йорданова, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Районен съд-гр.Кюстендил, след като се запозна с доказателствата по делото и прецени същите поотделно и в тяхната съвкупност, намери за установено следното:

На 16.04.2019г. свидетелите Т.Д. и Г.Л. – служители на министерство на енергетиката извършили проверка на място на находище „Катрище“, находящо се в землището на с.Катрище, община Кюстендил с концесионер – дружеството-жалбоподател. Проверката целяла осъществяване на контрол за цялостното изпълнение на концесионния договор в периода от последната проверка от 27.05.2018г. до момента на провежданата.

Направени били съответните констатации, в това число, че: по време на проверката от находището не се извършват откривни работи и добив на въглища; извършва се преработка на депонирани в предишни периоди строителни материали; на концесионната площ е депонирана готова продукция в конкретни количества; концесионерът има изготвен ПУМО (план за управление на минните отпадъци) през 2012г., но не е представил такъв, съгласно изискванията на Наредба за управление на минни отпадъци, приета с ПМС№1 от 07.01.2016г. и не представя отчети за изпълнение на ПУМО (т.17 от посочения по-долу протокол).

Констатациите от проверката били отразени в констативен протокол от същата дата, който е представен и подписан от управителя на дружеството-жалбоподател.

Съставен бил АУАН№19/10.07.2019г. срещу дружеството-жалбоподател в отсъствие на негов представител, поради неявяването на такъв след получена покана. В акта са отразени част от посочените констатации, идентични с отразените в т.17 от констативния протокол. Върху тях е поставен основният фокус в образуваното административнонаказателно производство, а именно – „концесионерът не е представил ПУМО, съобразно изискванията на Наредба за управление на минни отпадъци, приета с ПМС№1 от 07.01.2016г.“. В допълнение е направен просторен анализ на правната уредба, регламентираща ПУМО с посочване на текстовете на съответните разпоредби от обсъжданата материя.

Като заключение е изведено следното: Катстрой-13”ЕООД не е представило актуализиран ПУМО и не е представило за преразглеждане от министъра на енергетиката такъв план, съгласно съответните изисквания и извършва действия по управление, включително, но не само по депониране, преработване, използване и обезвреждане на минни отпадъци без план за управление по чл.22г, ал.5 ЗПБ, което представлява нарушение на чл.87, ал.1 във вр. с чл.88, т.1 ЗПБ и др. и подлежи на налагане на административно наказание, съгласно чл.94, ал.1 ЗПБ.

Актът е предявен и е връчен препис от него на 29.07.2019г.

Въз основа на акта е издадено атакуваното НП. В него е възпроизведено съдържанието на акта. На основание чл.94, ал.1 ЗПБ на жалбоподателя е наложена посочената имуществена санкция.

Наказателното постановление е връчено на 19.02.2019г.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото доказателства, а именно: документите, съдържащи се в административнонаказателната преписка, показанията на посочените свидетели.

В събрания доказателствен материал не се констатираха противоречия, които следва да бъдат обсъждани.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срок срещу подлежащ на атакуване акт и от лице, което има право на такава.

Разгледана по същество, жалбата е основателна по съображения, различни от поддържаните:

В администратвинонаказателното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

Административнонаказателното обвинение и наложената имуществена санкция са за това, че на 16.04.2019г. Катстрой-13”ЕООД в Мина Катрище извършва действия по управление, включително, но не само по депониране, преработване, използване и обезвреждане на минни отпадъци без план за управление по чл.22г, ал.5 ЗПБ – нарушение по чл.94, ал.1 ЗПБ.

Фактическото обвинение е фокусирано единствено и само върху диспозицията на приложената санкционна норма, а именно липсата на ПУМО. Последното безспорно е установено, доколкото съществуващият такъв не е актуализиран по съответния ред.

Както в АУАН, така и в НП обаче липсват каквито и да е твърдения, досежно изпълнителното деяние от състава на нарушението. Акцентът е поставен върху непредставянето на ПУМО за сметка на посочването на конкретни действия, които биха могли да се квалифицират като предвидените в състава на нарушението – такива по управление, включително, но не само по депониране, преработване, използване и обезвреждане на минни отпадъци. Впрочем, такива установявания към датата на твърдяното нарушение липсват въобще.

При това положение, без да е установен основен елемент от фактическия състав, определящ съставомерността на визираното в НП нарушение, обвинението и приложената санкция са напълно необосновани.

Налага се извод, че АНО незаконосъобразно е ангажирал отговорността на дружеството-жалбоподател, поради което НП следва да се отмени.

 

Воден от горното, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление №Е-НП-2/10.01.2020г., издадено от министъра на енергетиката, с което на основание чл.94, ал.1 ЗПБ на “Катстрой-13”ЕООД, с.Катрище 2537, община Кюстендил, Мина Катрище е наложена имуществена санкция в размер на 50 000 лева.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр.Кюстендил в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                                                  Районен съдия: