Р Е Ш
Е Н И
Е
гр.Кюстендил, 17.05.2021г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Кюстендилският районен съд, в открито съдебно заседание
на петнадесети април две хиляди двадесет и първа година, в състав:
Районен съдия :
Николай Николов
при секретаря Валентина Спирова,
като разгледа
докладваното от съдията АНД№1410 по описа на съда за 2020г., за да се
произнесе, взе предвид:
Делото е образувано по жалба от “Катстрой-13”ЕООД,
с.Катрище 2537, община Кюстендил, Мина Катрище, представлявано от управителя Л. А. Х. против наказателно постановление №Е-НП-2/10.01.2020г., издадено от
министъра на енергетиката, с което на основание чл.94, ал.1 ЗПБ на дружеството
е наложена имуществена санкция в размер на 50 000 лева. Претендира се отмяна на
атакуваното постановление, с доводи: за допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила, за недоказаност на нарушението, както и за липса на
извършено такова.
АНО, чрез юрисконсулт Йорданова, изразява
становище за неоснователност на жалбата.
Районен съд-гр.Кюстендил, след като се запозна с
доказателствата по делото и прецени същите поотделно и в тяхната съвкупност,
намери за установено следното:
На 16.04.2019г. свидетелите Т.Д. и Г.Л. –
служители на министерство на енергетиката извършили проверка на място на
находище „Катрище“, находящо се в землището на с.Катрище, община Кюстендил с
концесионер – дружеството-жалбоподател. Проверката целяла осъществяване на
контрол за цялостното изпълнение на концесионния договор в периода от
последната проверка от 27.05.2018г. до момента на провежданата.
Направени били съответните констатации, в това
число, че: по време на проверката от находището не се извършват откривни работи
и добив на въглища; извършва се преработка на депонирани в предишни периоди
строителни материали; на концесионната площ е депонирана готова продукция в
конкретни количества; концесионерът има изготвен ПУМО (план за управление на
минните отпадъци) през 2012г., но не е представил такъв, съгласно изискванията
на Наредба за управление на минни отпадъци, приета с ПМС№1 от 07.01.2016г. и не
представя отчети за изпълнение на ПУМО (т.17 от посочения по-долу протокол).
Констатациите от проверката били отразени в
констативен протокол от същата дата, който е представен и подписан от
управителя на дружеството-жалбоподател.
Съставен бил АУАН№19/10.07.2019г. срещу
дружеството-жалбоподател в отсъствие на негов представител, поради неявяването
на такъв след получена покана. В акта са отразени част от посочените
констатации, идентични с отразените в т.17 от констативния протокол. Върху тях
е поставен основният фокус в образуваното административнонаказателно
производство, а именно – „концесионерът не е представил ПУМО, съобразно
изискванията на Наредба за управление на минни отпадъци, приета с ПМС№1 от
07.01.2016г.“. В допълнение е направен просторен анализ на правната уредба,
регламентираща ПУМО с посочване на текстовете на съответните разпоредби от
обсъжданата материя.
Като заключение е изведено следното:
Катстрой-13”ЕООД не е представило актуализиран ПУМО и не е представило за
преразглеждане от министъра на енергетиката такъв план, съгласно съответните
изисквания и извършва действия по управление, включително, но не само по
депониране, преработване, използване и обезвреждане на минни отпадъци без план
за управление по чл.22г, ал.5 ЗПБ, което представлява нарушение на чл.87, ал.1
във вр. с чл.88, т.1 ЗПБ и др. и подлежи на налагане на административно
наказание, съгласно чл.94, ал.1 ЗПБ.
Актът е предявен и е връчен препис от него на
29.07.2019г.
Въз основа на акта е издадено атакуваното НП. В
него е възпроизведено съдържанието на акта. На основание чл.94, ал.1 ЗПБ на
жалбоподателя е наложена посочената имуществена санкция.
Наказателното постановление е връчено на
19.02.2019г.
Горната фактическа обстановка се установява от
събраните по делото доказателства, а именно: документите, съдържащи се в
административнонаказателната преписка, показанията на посочените свидетели.
В събрания доказателствен материал не се
констатираха противоречия, които следва да бъдат обсъждани.
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в
срок срещу подлежащ на атакуване акт и от лице, което има право на такава.
Разгледана по същество, жалбата е основателна по
съображения, различни от поддържаните:
В администратвинонаказателното производство не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
Административнонаказателното обвинение и наложената имуществена санкция са
за това, че на 16.04.2019г. Катстрой-13”ЕООД в Мина Катрище извършва действия
по управление, включително, но не само по депониране, преработване, използване
и обезвреждане на минни отпадъци без план за управление по чл.22г, ал.5 ЗПБ –
нарушение по чл.94, ал.1 ЗПБ.
Фактическото обвинение е фокусирано единствено и само върху диспозицията на
приложената санкционна норма, а именно липсата на ПУМО. Последното безспорно е
установено, доколкото съществуващият такъв не е актуализиран по съответния ред.
Както в АУАН, така и в НП обаче липсват каквито и да е твърдения, досежно
изпълнителното деяние от състава на нарушението. Акцентът е поставен върху
непредставянето на ПУМО за сметка на посочването на конкретни действия, които
биха могли да се квалифицират като предвидените в състава на нарушението –
такива по управление, включително, но не само по депониране, преработване,
използване и обезвреждане на минни отпадъци. Впрочем, такива установявания към
датата на твърдяното нарушение липсват въобще.
При това положение, без да е установен основен елемент от фактическия
състав, определящ съставомерността на визираното в НП нарушение, обвинението и
приложената санкция са напълно необосновани.
Налага се извод, че АНО незаконосъобразно е ангажирал
отговорността на дружеството-жалбоподател, поради което НП следва да се отмени.
Воден от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ наказателно
постановление №Е-НП-2/10.01.2020г., издадено от министъра на енергетиката, с
което на основание чл.94, ал.1 ЗПБ на “Катстрой-13”ЕООД, с.Катрище 2537, община
Кюстендил, Мина Катрище е наложена имуществена санкция в размер на 50 000 лева.
Решението подлежи на
обжалване с касационна жалба пред Административен съд-гр.Кюстендил в 14-дневен
срок от съобщаването му.
Районен съдия: