Р Е
Ш Е Н
И Е
№
гр. П., 06.02.2019год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
П.ският районен съд, VІI граждански състав, в
публичното заседание на двадесет и пети януари през две хиляди и деветнадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЗОРНИЦА
БАНКОВА
при секретаря Поля Цанева като разгледа докладваното от съдията Банкова
гр. д. №6160 по описа за 2018 година, и на основание данните по делото и
закона, за да се произнесе, взе предвид следното:
Пред РС П. е постъпила искова молба от „***“
ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявана от ***Ц.Л.,
против ***, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, с адрес за
призоваване – чрез Директора на РЗОК-П.. В молбата се твърди, че ищецът е
изпълнител на болнична медицинска помощ на задължително здравноосигурени лица
по клинични пътеки, съгласно сключен на основание чл.59, ал.1 от Закона за здравното
осигуряване индивидуален договор №***/23.05.2018г. за оказване на болнична
помощ по КП. Сочи се, че страна-възложител по договора е ***, чрез Директора на
РЗОК-П.. Твърди се, че съгласно договора, ответникът се е задължил да заплаща
дейностите по ал.1 ежемесечно въз основа на фактури и спецификации. Твърди се,
че болницата е извършила и отчела по електронен път в утвърдени от *** формати, в съответствие с
чл.352, ал.1 от НРД за МД за 2018г.Твърди се, че може да е възникнала грешка
при подаване на информацията, която не може да се вмени във вина на
ищеца.Твърди се, че за реално извършената и отчетена в РЗОК-П. / болнична
медицинска помощ за м. април 2017г., е
издадена фактура №5153/05.07.2018г. и дебитно известие към ф.№5054/23.05.2018г.
на стойност 21710лв. за дейност за м.април 2018г. по КП и ф.№5154/05.07.2018г.
, дебитно известие към ф.№5058/23.05.2018г. на стойност 256лв. за АПр. за м.
април 2018г. В заключение се сочи, че болницата е изпълнила задълженията си да
окаже здравна помощ на всички здравноосигурени лица, за които за м.април 2017
г. се е полагало здравно осигуряване, дейността е реално извършена, отчетена и
приета, но неплатена; моли се съда да осъди *** да заплати на ищеца сумата от 21966лв.,
дължима за извършена болнична медицинска помощна задължително здравноосигурени
лица по клинични пътеки за м.април 2017г. по Договор №***/23,05,2015 г. за
оказване на БМП по КП и Договор №***/23.05.2018г. за извършване на Апр., ведно
със законната лихва от датата на предявяване на иска до окончателното изплащане
на сумата. Претендират се и сторените деловодни разноски.
В срока по чл.131 от ГПК е депозиран писмен отговор от Директор на ***.
Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства и становищата
на страните, констатира следното от фактическа страна:
Не се спори по делото, че са налице валидно възникнали правоотношения
между страните съгласно сключени Договор №***/23.05.2018г. за оказване на БМП
по клинични пътеки /КП/ и Договор №***/23.05.2018г. за извършване на
амбулаторни процедури /АПр./.Не се спори, че болничната медицинска помощ по
клинични пътеки /КП/ и амбулаторна процедура /АПр./, предмет на иска е
осъществена - предоставена е на задължително-здравноосигурени лица. / ЗЗОЛ /.Не
се спори между страните и цената на иска, формиран на база сбор от
регламентирана единична цена за всяка една от различните клинични пътеки /КП/ и
амбулаторна процедура / АПр. /
Спорни, са обстоятелствата относно отчитането на осъществената болнична медицинска помощ.
Ответникът посочва
разпоредбата на чл.273, ал.6 от НРД за МД за 2018г.-липса на чекиране на
пациентите на вход или на изход, което съгласно чл.352, ал.12, т.6 от НРД за МД
за 2018г. е основание за отхвърляне от заплащане. Посочва, че при подобен
проблем лечебното заведение е следвало да се обърне към фирмата поддържаща
софтуера. Сочи се, че видно от приложените към ИМ дебитни известия с дата
05.07.2018г., същите са подадени в РЗОК-П. извън установените за това срокове.
Допуснати,
приети и неоспорени по делото са СИЕ, изготвена от вещо лице Т.И. и СТЕ,
изготвена от вещо лице Е.А.. Изслушани са свидетелите П.В.-*** в ищцовото
дружество и К.И.-*** в РЗОК-П.. Приети, като писмено доказателства по делото
са: Справка за регистрирани събития за месец април 2018г.; Писмо изх.№К-
559/13.11.2018г. от фирма „***”; Писмо изх.№11-02-448/19.11.2018г. на ***на ***-***Д.Д.;
Таблица, обозначаваща пациентите, приети по „Спешност” за процесния период.
Съгласно ал. 6 чл.273 от НРД за МД за 2018г. лечебното заведение — изпълнител на БМП, събира
данните от документа за самоличност по ал. 1 и 4, както и информация за датата и
часа на постъпване и на напускане на лечебното заведение — изпълнител на БМП, в
клиентската част на информационна система на *** „Регистрационна система на
събития по хоспитализация и дехоспитализация “. Данните от документите с
машинночитаема зона се събират чрез електронен четец, а тези от документите без
машинночитаема зона се въвеждат ръчно.Съгласно ал.9- Лечебното заведение — изпълнител на БМП,
незабавно изпраща чрез клиентската част на информационната система по ал. 6
електронния документ по ал. 8 в сървърната част на системата, разположена в ЦУ
на ***.
Видно от
заключението на СИЕ, е че издадените дебитни известия фактура
№5153/05.07.2018г., дебитно известие към фактура №5054/23.05.2018г. и фактура
№5154/05.07.2018г. дебитно известие към фактура №5058/23.05.2018г. съответстват
на дейността за месец Април 2018г., осчетоводени са в счетоводството на „***”
ЕАД. Установено е, че общата сума по всяка от спецификациите посочена като сбор
от единичната цена на всяка от видовете дейности, съобразно регламентирана цена
на клинични пътеки/КП/, амбулаторни процедури /АПр./е изчислена вярно и възлиза
на 21 710лв. и съответно 256лв. Посочено е, че са налице случаи на пациенти,
приети по спешност през м.април 2018г.общо в размер на 9460лв.по посочените
дебитни известия.
Видно от
посоченото в Писмо изх.№К-559/13.11.2018г. от фирма „***”СД е, че:”... ХАДИС не
подсигурява получаването на данните от страна на БИС-той изпраща на
конфигурирания адрес без да се интересува дали те са получени, при прекъсване
на връзката или временно спиране на приемащата страна съобщенията се губят
безвъзвратно...” .
Същото обстоятелство, че данните е възможно да
се изгубят, без за това да има субективен фактор, се установява от свидетеля П.В.
и от вещото лице Е.А..Свид. В. посочва, че към месец април не е имало възможност в програмата да се виждат запазени събития,
които са регистрирани, но не са били изпратени по технически причини. Установява се, че от страна на медицинския
персонал, събиращ и въвеждащ данните, не е могло към месец април 2018г. в
реално време, да се види, дали същите са получени от приемащата страна.
Свид. И.подробно е разяснил начина на действие на системата Хадис и какво
представлява, за какво служи и как работи, че се подава ежедневно информация от
болничното заведение и информацията постъпва в сървъра на ЗК и когато няма връзка
със сървъра *** какво става в системата.Посочва, че е имало работна среща между
ръководството на болницата и РЗОК във връзка с пропуски и след това нещата са
минали в нормален вид, като пропуските са намалели драстично.
ВЛ посочва, че всяка болница си е поръчител на съответната софтуерна
програма, че *** не се интересува по места в болниците и болничните
информационни системи дали има необходимата интеграция.Посочва, че дори и да е
изпратено всичко към сървърите на ***,
би трябвало да излиза съобщение и едва след доработка от фирмата обслужваща болничната информационна
система е започнало ясно да се вижда и разбира кога не е изпратена
информацията.Посочва, че системата Хадис не следи дали е успешно получена информацията
за процесния период.Посочва, че данните за пациентите са събирани, въведени/
ръчно или чрез електронен четец/от мед. Персонал и съхранени в ИС, за което има
категорични доказателства в ИС на ЦУ на НОК.Сървърът на Болницата за процесния
период е бил онлайн режим.Посочва се, че проблем е несъвършенството на
комуникация между двете софтуерни системи и че след изпращането на събраните и въведени
данни на пациента, въвеждащото лице, не е могло в реално време да установи дали
същите са успешно транслирани и получени в ***.При всички случаи за процесния период на м.април
2018г. има регистрирано поне едно събитие на „вход“ /хоспитализация/ или
„изход“ /дехоспитализация/. Изпълнени са изискванията в диагностично-лечебния
алгоритъм /ДЛА/, налице е завършена клинична пътека, по която пациентите са
били приети и изписани. По причини, които не зависят от „***“ ЕАД, се случва
между работната станция в лечебното заведение и сървърът на *** да няма връзка.
В този случаи, регистрираните в „офлайн режим“ събития се запаметяват и
автоматично се изпращат към сървърите на *** след установяване на връзка. Има
случаи, когато поради претовареност на сървъра на *** връзката се установява на
следващ ден. Когато няма връзка със сървъра на ***, служителите на болницата от
съответните клиники и отделения няма как да бъдат сигурни, дали дадено събитие
е регистрирано.
Въз основа на изложеното, съдът приема, че болницата е изпълнила основното си
задължение, да окаже медицинска помощ на всички здравноосигурени лица, за които
се е полагало здравно осигуряване, изпълнявайки реално основна държавна функция
по силата и на сключените договори с ***, включително и за пациенти, приети по
спешност, по силата на чл.82, ал. 1, т. 1 от Закона за здравето и Наредба
№25/1999г. за оказване на спешна медицинска помощ. Към това задължение,
изпълнителят на болнична помощ има и други съпътстващи задължения, каквото е
т.нар. „чекиране”, /чрез предоставяне от пациента на документ за самоличност/,
тоест събитията по хоспитализация и дехоспитализация да бъдат регистрирани в
електронна система он-лайн. Целта на това задължение, е да се
предотвратят случаи на фиктивни пациенти и неправомерно изплащане на средства.Съдът приема, че е изпълниляа задължението си по
чл.273, ал.6 от НРД за МД за 2018г., като допуснатите несъответствия, които системата е
отчела не могат да бъдат вменени във вина на болницата, тъй като е извършила
необходимите действия по регистрация, но тя въпреки това не е отчетена от сървъра.При това положение следва
да се уважи предявения иск като основателен и доказан.
При този изход на делото ответникът следва да заплати на ищеца на осн. чл.78, ал.1 от ГПК сумата 2417,64лв., представляващи направени деловодни разноски.
Водим от горното, съдът
Р Е
Ш И :
ОСЪЖДА на основание чл.59, ал.1 от ЗЗО вр.чл.79, ал.1 от ЗЗД ***,
ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, ДА ЗАПЛАТИ НА „***“ ЕАД, ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление ***, сумата от общо 21 966,00лв. /двадесет и една
хиляди деветстотин шестдесет и шест лева/, съставляваща незаплатена главница,
дължима за извършена болнична медицинска помощ на задължително здравноосигурени
лица за месец - АПРИЛ 2018г. съгласно Договор №***/23.05.2018г. за оказване на
БМП по клинични пътеки /КП/ и Договор №***/23.05.2018г. за извършване на
амбулаторни процедури /АПр./, ведно със законната лихва върху сумата, считано
от датата напредявяване на иска-24.08.2018г. до окончателното й изплащане, както направените по делото разноски.
ОСЪЖДА на основание чл.78, ал.1 от ГПК ***, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, ДА ЗАПЛАТИ НА „***“ ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление ***, представлявана от ***Ц.Л., сторените по делото разноски-2417,64лв.
Решението подлежи на
обжалване пред П.ски окръжен съд в двуседмичен
срок от връчването му на страните, с въззивна жалба.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: