Р Е Ш Е Н И Е
№………./…….07.2020 г.
гр. Варна
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
ВАРНЕНСКИ
ОКРЪЖЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ
в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и девети юни през две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАЯ НЕДКОВА
ЧЛЕНОВЕ: КОНСТАНТИН ИВАНОВ
ИВАН СТОЙНОВ –МЛ.С.
при секретар Петя Петрова,
като разгледа докладваното от съдия Мая
Недкова
въззивно гражданско
дело № 761 по описа на ВОС за 2020 г.,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по
въззивна жалба вх. № 10283/06.02.2020г. от ОД на МВР гр. **** срещу Решение № 340/23.01.2020г.
по гр.д. № 16893/2019г. на ВРС, 7св.,в
частта, с която въззивникът е
осъден ДА
ЗАПЛАТИ на В.А.А., ЕГН **********
с адрес *** сумата от общо 1589,63лева, представляваща
незаплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за периода 17.10.2016г.-
30.09.2019г. получен в резултат на преизчисляване на положен нощен
труд с коефициент 1.143,
ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на
исковата молба- 17.10.2019г. до окончателното изплащане на задължението и сумата
от 216,73лева, представляваща сбор
от обезщетение за забава начислено считано от падежа на всяко задължение по
тримесечие- първо число на месеца следващ отчетния период до 16.10.2019г.вкл. на
основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл.
86 ЗЗД.
Считайки обжалваното решение за
неправилно и необосновано, моли за
отмяната му в обжалваната част и постановяване на друго, с което иска
да бъде отхвърлен. Излагат се
твърдения , че доколкото ищецът е държавен служител – полицейски орган съгласно
чл.142 ал.1 т.1 от ЗМВР неговите служебни правоотношения съгласно ал.2 на
чл.142 от ЗМВР се уреждат именно със ЗМВР,
и неговия статут е различен от статута на държавните служители по
трудово правоотношение - чл.142 ал.1 т.2
и т.3 от ЗМВР. Твърди, че е налице изрична норма, която урежда уреждаща
заплащането на положения от ищеца нощен
труд. Твърди се, че съда неправилно е приложил разпоредбите на КТ ,т.к. в
Закона за МВР, чл.187 ал.3 продължителността на нощния труд е не повече от осем
часа. Оспорва и алгоритъма за изчисляване
на положен от ищеца нощен труд .Твърди , че през процесния период са действали специални
законови уредби – Наредба № 81213-776 от 29.07.2016г. ,в които е посочено ,че работните
часове през нощта не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24 часов
период. Ограничението било не повече от 8 часа нощен труд, което е равно на
коефициент 1, а не както е по КТ – 7 часа към 8 часа , което е равно на сочения от ищеца коефициент 1.143. Излагат се твърдения
, че ЗМВР е специален и по никакъв начин приложението не дискриминира ищеца т.
к. на служителите в МВР, в качеството им на държавни такива са предоставени
повече дни платен годишен отпуск , по висок процент клас прослужено време на
всяка година, обезщетения при прекратяване на служебните правоотношения ,
социални придобивки и др. . Твърди се ,
че при постъпване на работа ищеца е бил запознат със спецификата на работа и е
приел условията посочени от законодателя в специални закон , а именно ЗМВР.
В условията на евентуалност , ако се
прецени, че предявения иск е законосъобразен е отправено искане за частичното
му отхвърляне в обжалваната част за периода 01.01.2018г. – 16.07.2018г., поради
липсваща нормативна уредба уреждаща преизчисляването на нощен труд към дневен
за сумата от 255.85лева / дължима за първо и второ тримесечие на 2018г.
/138.89лв. и 116.96 лв./,както и мораторна лихва за първо и второ тримесечие в
общ размер на 55.38 лева/сбор от 21.76лв. и 33.62 лева/ съгласно заключението
на вещото лице.
Моли за присъждане на направените по делото разноски.
В срока по чл.263, ал.2 от ГПК е
депозиран отговор от насрещната по
жалбата страна, в който жалбата се оспорва като неоснователна.Отправено е
искане първоинстанционното решение ,
като правилно и обосновано , в обжалваната част да бъде потвърдено. Претендира
присъждане на сторените по делото разноски.
В съдебно заседание по същество,
въззивника, редовно призован, не се явява,чрез
процесуалния си представител, с писмена молба, поддържа доводите си от
въззивната жалба, моли същите да бъдат уважени и да му се присъдят направените
по делото разноски. Прави възражение по чл.78 ал.5 от ГПК в условията на евентуалност, ако
претендираното възнаграждение на процесуалния представител на въззиваемия
надвишава минимума в Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения. Представя писмени бележки.
В съдебно заседание по същество, въззиваемия,
редовно призован не се явява,чрез процесуалния си представител, излага
твърдения за неоснователност на въззивната
жалба идентични с тези от исковата молба. Моли същата да бъде оставена без уважение, като първоинстанционното
решение бъде потвърдено, като правилно и законосъобразно. Представя писмени
бележки.
За
да се произнесе по спора, съставът на ВОС съобрази следното:
Производството е образувано по искова
молба на от В.А.А., ЕГН ********** с
адрес *** срещу ОД на МВР гр. ****
искове с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86 ЗЗД да бъде осъден
ответникът да заплати сумите, както следва: главница от общо 1589,63лева /след допуснато изменение в
размера на претенцията по чл. 214 ГПК с протоколно определение от о.с.з. от
13.01.2020г./, представляваща незаплатено допълнително възнаграждение за
положен извънреден труд за периода 17.10.2016г.- 30.09.2019г., ведно със
законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на исковата
молба- 17.10.2019г. до окончателното изплащане на задължението и 263,81лева, представляваща сбор от
обезщетение за забава начислено считано от падежа на всяко задължение до 16.10.2019г.вкл.,
като сбор по периоди, както следва: 102,15лева за периода 17.10-31.12.2016г. и
обезщетение за забава в размер на 28,92лева за периода 01.01.2017г. до 16.10.2019г.вкл.;
128,21лева за периода 01.01-31.03.2017г. и обезщетение за забава в размер на 33,08лева
за периода 01.04.2017г. до 16.10.2019г.вкл.; 103,78лева за периода
01.04-30.06.2017г. и обезщетение за забава в размер на 24,15лева за периода
01.07.2017г. до 16.10.2019г.вкл.; 164,83лева за периода 01.07-30.09.2017г. и
обезщетение за забава в размер на 34,15лева за периода 01.10.2017г. до 16.10.2019г.вкл.;
140,30лева за периода 01.10-31.12.2017г. и обезщетение за забава в размер на 54,31лева
за периода 01.01.2018г. до 16.10.2019г.вкл.; 138,89лева за периода
01.01-31.03.2018г. и обезщетение за забава в размер на 21,78лева за периода
01.04.2018г. до 16.10.2019г.вкл.; 116,96лева за периода 01.04-30.06.2018г. и
обезщетение за забава в размер на 33,62лева за периода 01.07.2018г. до 16.10.2019г.вкл.;
153,51лева за периода 01.07-30.09.2018г. и обезщетение за забава в размер на 16,24лева
за периода 01.10.2018г. до 16.10.2019г.вкл.; 116,97лева за периода
01.10-31.12.2018г. и обезщетение за забава в размер на 9,39лева за периода
01.01.2019г. до 16.10.2019г.вкл.; 56,30лева за периода 01.01-31.03.2019г. и
обезщетение за забава в размер на 3,11лева за периода 01.04.2019г. до 16.10.2019г.вкл.;
152,81лева за периода 01.04- 30.06.2019г. и обезщетение за забава в размер на 4,58лева
за периода 01.07.2019г. до 16.10.2019г.вкл.; 112,57лева за периода 01.07-
30.09.2019г. и обезщетение за забава в размер на 0,50лева за периода
01.10.2019г. до 16.10.2019г.вкл.
Иска е
основан на твърдения за възникнало служебно правоотношение с ответника,
по силата на което ищецът е назначен на длъжност ст. полицай в Четвърто РУ Варна при ОД на МВР
Варна в периода 17.10.2016г. до 30.09.2019г. Твърди, че в периода 17.10.2016г.
до 30.09.2019г. е положил общо 1504часа нощен труд, който преизчислен към
дневен води до извънреден труд от 215часа, което изчислено на база основното
месечно възнаграждение и увеличено с 50% възлиза в размер на исковата сума, което
обуславя правният му интерес от предявяване на осъдителните претенции.
Ответникът ОД на МВР гр. Варна оспорва иска по размер релевирайки
правопогасяващо задължение за плащане на претендираните суми. Не оспорва
служебните си правоотношения с ищеца през
процесния период, като за същия В. Ангел е заемал длъжността „мл.автоконтрольор“ в група ООР към сектор
“Охранителна полиция“ към Четвърто РУ Варна. Твърди, че за процесния период е
била действаща Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. за реда за организацията и разпределянето
на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, време за отдих и почивките на
държавните служители в МВР / обн. ДВ
60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г./, поради, което не е налице празнота в
закона.
В съдебно заседание страните поддържат тезите си и претендират за
присъждане на направените по делото разноски.
Настоящият
състав на Варненски окръжен съд, като съобрази предметните предели на
въззивното производство, очертани в жалбата, приема за установено от фактическа
и правна страна, следното:
Жалбата, инициирала
настоящото въззивно произнасяне, е подадена в срок, от надлежно легитимирана
страна, при наличието на правен интерес от обжалване, поради което е допустима
и следва да бъде разгледана по същество.
Съгласно разпоредбата на
чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а
по допустимостта – в обжалваната му част. Обжалваното решение е валидно
постановено в пределите на правораздавателната власт на съда, същото е
допустимо, като постановено при наличие на положителните и липса на
отрицателните процесуални предпоставки.
По отношение
неправилността на първоинстанционния съдебен акт, съобразно разпореждането на
чл. 269, ал. 1, изр. второ ГПК, въззивният съд е ограничен от посочените в
жалбата оплаквания.
От събраните по делото пред първа инстанция доказателства
съдът, намира за установено следното от
фактическа страна:
По делото не се спори, а и видно от представените и приети писмени
доказателства/кадрова справка-л.16 от дело/,че страните са обвързани от служебно правоотношение,
по силата на което ищецът
В.А.А., ЕГН ********** през процесния период от 01.10.1016г. до 30.09.2019г. е
полагал труд на длъжност „мл.автоконтрольор“ в група ООР към сектор
“Охранителна полиция“ към Четвърто РУ Варна – ОД МВР Варна, която дирекция е на
структурно подчинение в МВР.
По делото са приети като писмени
доказателства: кадрова справка, справки за въведени болнични
листи и вида обезщетение за временна нетрудоспособност, платежни бележки за
начислени и изплатени часове за положен извънреден труд за претендирания период,
графици за дежурства.
По делото е прието за безспорно
установено между страните и ненуждаещо се от доказване, че в периода 17.10.2016г.- 30.09.2019г. ищецът е
работил на 12-часови смени.
Прието по делото е заключение по ССЕ, неоспорено от страните,
което съда кредитира, в което вещото лице е в табличен вид е изготвило справка за общо положения нощен труд за
периода 17.10.2016г. – 30.09.2019г. Съобразно
поясненията и направените от в.л. допълнителни изчисления при изслушването му
пред ВРС, се установява, че след приравняване на нощните часове отработени от
ищеца в дневни и след отчитане на ползван отпуск за временна неработоспособност
и платен годишен отпуск, размерът на допълнителното възнаграждение за положен
извънреден труд, възлиза на сумата от 1589,63лв.,
което не е заплатено на ищеца. Размерът е определен при отчитане на ползвани отпуск за временна
неработоспособност и платен годишен отпуск от ищеца, съобразно разрешението
дадено с ТР 8/2013г. на ОСГК на ВКС. По отделните периоди същото е, както
следва: 102,15лева за периода 17.10-31.12.2016г.; 128,21лева за периода 01.01-31.03.2017г.;
103,78лева за периода 01.04-30.06.2017г.; 164,83лева за периода 01.07-30.09.2017г.;
140,30лева за периода 01.10-31.12.2017г.; 138,89лева за периода 01.01-31.03.2018г.;
116,96лева за периода 01.04-30.06.2018г.; 153,51лева за периода 01.07-30.09.2018г.;
116,97лева за периода 01.10-31.12.2018г.; 56,30лева за периода 01.01-31.03.2019г.;
152,81лева за периода 01.04- 30.06.2019г.; 112,57лева за периода 01.07- 30.09.2019г.
Съдът, след съвкупния анализ на
събраните по делото пред първа инстанция доказателства, по вътрешно убеждение и въз основа на закона,
достигна до следните правни изводи:
Предявени и разгледани пред ВРС са облигационни претенции за заплащане на
допълнително възнаграждение за положен от ищеца извънреден труд при
преизчисляване на положения нощен труд през периода 17.10.2016г. – 30.09.2019г., в едно с акцесорна претенция
за заплащане на законна лихва от дата на предявяване на исковата молба до окончателното
изплащане на претенцията, както и
мораторна лихва за забава върху
начислено считано от падежа на всяко задължение по тримесечие - първо число на
месеца следващ отчетния период до 16.10.2019г.вкл.
Настоящия съдебен състав счита,
че по отношение на
държавните служители в МВР и
териториалните й служби, какъвто безспорно е ищецът по делото, намират
приложение разпоредбите на Закона за Министерството на вътрешните работи в редакцията от 27.06.2014 г. / в
сила от 01.07.2014г./, доколкото в
този закон не е
предвидено друго. ЗМВР е специален по отношение на ЗДСл и в него е уреден
статутът на държавните служители, полагащи труд по служебно правоотношение в
системата на МВР арг. от чл. 142, ал. 2 ЗМВР).
По делото няма спор , че предвид
характера на заеманата длъжност през процесния период ищеца е полагал труд както
през нощта / 22.00 – 06.00 часа /, изпълнявал е служебните си задължения на
12-часови работни смени,съгласно графици, а отработеното работно време се е
изчислявало сумарно. Надвишаването на нормата на работни часове за периода се
заплаща като извънреден труд. Спорен по делото е алгоритъма на изчисляването на положените часове
труд и съответно размера на дължимото
допълнително възнаграждение.
По
отношение на претенцията с правно основание чл. 178 ал.1 т.3 от ЗМВР за
заплащане на допълнително възнаграждение за положен извънреден труд чрез преизчисляването
на положения нощен труд и обезщетение за забава в размера на законна лихва и
мораторна лихва,предмет на въззивното обжалване, съдът намира следното:
Както
вече беше посочено за целия процесния период 17.10.2016г. до 30.09.2019г., за
който се претендира заплащането на нощен
труд, чрез преизчисляването му в дневен и отчитането му като извънреден, относими
са разпоредбите на чл. 187 ЗМВР
в редакцията от
27.06.2014 г. / в сила от 01.07.2014г./ В ал.3 на същия е посочено, че работното време
на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите
на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. От ал.5 на
същата разпоредба е видно, че работата извън редовното работно време се
компенсира със:1. допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни
и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни -
за служителите на ненормиран работен ден;2. възнаграждение за извънреден труд
за отработени до 70 часа на отчетен период - за служителите, работещи на смени.
В ал.9 е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните
служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих
и почивките за държавните служители се определят с Наредба на министъра на
вътрешните работи.
В периода от 17.10.2016г. до 30.09.2019г.
е действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г./ /обн., ДВ, бр.
60/02.08.2016г., в сила от 02.08.2016г., отменена с решение №
16766/10.12.2019г. по адм.д. № 8601/2019г. на ВАС, петчленен състав/ издадена от министъра на вътрешните работи, уреждаща
реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи. В чл. 3, ал.3 е посочено,че "При работа на смени е възможно
полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не
следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период".
Преди това са действали - Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г.-
отменена с приемането на Наредба № 8121з-592 издадена от министъра на
вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 40 от 02.06.2015 г. Наредба № 8121з-592 от
своя страна е отменена с Решение № 8585 от 11.07.2016 г. на ВАС по адм.д. №
5450/2016 г., влязло в сила от датата на постановяването му и
обнародвано-29.07.2016г.
Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014г.
за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото
отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима
на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи
/ДВ, бр.69 от 19.08.2014 г., отм. ДВ, бр.40 от 02.06.2015 г., в сила от
1.04.2015 г./. изрично
е предвидено, че при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове
положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143 –
чл.31, ал.2 от наредбата.
В следващите две Наредби изрична регламентация за преизчисляване липсва.
Доколкото в цитираната наредба е посочено, че отново се касае за сумарно
отчитане на работното време, но не е посочен алгоритъм за преизчисляване,
правилно първоинстнанционния съд е приел, че е налице празнота и следва да се
приложи по аналогия КТ и по специално - чл.9
ал.2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Съгласно
текста - при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат
в дневни с коефициент,равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място.Ето защо положеният от ищеца
извънреден труд подлежи на възмездяване и то чрез преизчисляване на положения
нощен с коефициент 1.143 за целия претендиран период.
Размера
на дължимата сума за доплащане е посочена в приетото по дело и неоспорено от
страните заключение по ССЕ.
Предвид
изложените аргументи за алгоритъма на изчисляване на дължимото възнаграждение,
депозираната въззивна жалба е неоснователна и като такава следва да бъде
отхвърлена. Първоинстанционното решение
следва да бъде потвърдено, както за присъдената главница в размер на
1589.63 лева, така и за акцесорните претенции за 216.73 лева и законна лихва , считано от
дата на подаване на исковата молба.
Предвид изхода на настоящото производство, на въззивника
не се дължат разноски. На въззиваемия следва да бъдат присъдени разноски в
размер на 400.00 лева, съгласно приложения списък по чл.80 от ГПК и
доказателства за извършването им.
Мотивиран от гореизложеното, съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
Решение № 340/23.01.2020г.
по гр.д. № 16893/2019г. на ВРС, 7св.,в
частта, с която ОД на МВР гр. **** Е
ОСЪДЕН да заплати на В.А.А., ЕГН **********
с адрес *** сумата от общо 1589,63/хиляда
петстотин осемдесет и девет лв. и шестдесет и три ст./лева, представляваща
незаплатено допълнително възнаграждение за положен извънреден труд за периода 17.10.2016г.-
30.09.2019г. получен в резултат на преизчисляване на положен нощен
труд с коефициент 1.143,
ведно със законната лихва върху главницата, считано от датата на подаване на
исковата молба- 17.10.2019г. до окончателното изплащане на задължението и сумата
от 216,73лева, представляваща сбор
от обезщетение за забава начислено считано от падежа на всяко задължение по
тримесечие- първо число на месеца следващ отчетния период до 16.10.2019г.вкл. на
основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл.
86 ЗЗД.
В останалата част решението не е
обжалвано и е влязло в законна сила.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1.
2.