Решение по адм. дело №141/2024 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1525
Дата: 18 февруари 2025 г.
Съдия: Дарина Матеева
Дело: 20247180700141
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 19 януари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1525

Пловдив, 18.02.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - I Състав, в съдебно заседание на двадесет и първи януари две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДАРИНА МАТЕЕВА
   

При секретар КОСТАДИНКА РАНГЕЛОВА като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА МАТЕЕВА административно дело № 20247180700141 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.26а, ал.3 от Закон за мерките и действията по вре-ме на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, и чл.9, ал.5, ал.6 и ал.8 от Постановление №197 на МС от 15.06.2021г. за определяне на условията, критериите, реда и размера на проценти от оборота на средствата, които се предоставят на лица, извършващи туроператорска дейност, съгласно чл.26а, ал.3 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (ПМС №197/15.06.2021г.).

Образувано е по жалба на „Абакс“ ЕООД, ЕИК ***чрез управителя Г. В. П., със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, *** против Заповед № Т-РД-16-1/03.01.2024 год. на Министъра на туризма, с която е потвърдено предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на дружеството-жалбоподател по заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0084 до размера, одобрен със Заповед № Т-РД-16-225/07.09.2021 год. по Схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 год., съгласно чл. 26а ЗМДВИППП.

По подробно изложени съображения в жалбата се иска от настоящия съдебен състав ,на първо място, да бъде обявена за нищожна оспорената заповед с оглед нормата на чл. 177, ал. 2 от АПК,като се поддържа още,че същата е издадена от некомпетентен орган. Административният орган се е произнесъл в противоречие с изрични задължителни указания на съда по влязло в сила решение № 280 от 18.02.2022 г., постановено по АД № 2608/2021 г. по описа на Административен съд – Пловдив.В случай,че горното становище не бъде възприето от съда,се поддържа,че административният акт е неправилен и незаконосъобразен,постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните разпоредби,поради което следва да бъде отменена процесната заповед като неправилна и незаконосъобразна .Представя писмени бележки и претендира разноски по делото.

Ответникът-Зам.министър на туризма,чрез процесуалния си представител юрисконсулт Л. К.-А. ,оспорва жалбата по съображения,поддържани в съдебно заседание и в писмена защита.Претендира се присъждане на разноски,включая юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Пловдив,Първо отделение,І състав, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото писмени доказателства, намира жалбата за процесуално допустима, подадена в 14-дневния срок по чл. 149, ал.1 от АПК от надлежна страна, адресат на индивидуален административен акт, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

От фактическа страна ,от приложената по делото административна преписка и от приложеното адм д.№2608 по описа за 2021г.на Административен съд –Пловдив,се установява следното.

Във връзка с възникналата епидемия от COVID-19 и за справяне с негативите от нея са издадени Указания за кандидатстване и правила за предоставяне (УКПП) на безвъзмездни средства по Схема BG-*********-2021-03 - Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020г. до 31.12.2020г. поради възникналата епидемия от COVID-19 .

Според раздел IV. Общ размер на финансовата помощ по схемата от УКПП, същата е в размер на 16 491 711,63 лв. национално финансиране със средства от държавния бюджет на Република България. Не се предвижда минимален размер на помощта, максималният размер на помощта не може да е повече от 3 520 494,00 лв. (1 800 000,00 €), съгласно раздел V.2), т.5 от УКПП.

Според раздел VII. Срокове от УКПП, началният срок за подаване на заявления е 10:00ч. на 06.07.2021г., а крайният срок е 16:30ч. на 20.07.2021г.

Съгласно УКПП на процесната схема, от жалбоподателя, чрез Г. В. П., е подадено проектно предложение (попълнен е формуляр за кандидатстване) с №BG-*********-2021-03-0084, ведно с попълнени Приложение №1, Приложение №2, Приложение №3 (и Приложение №4.

Според проектното предложение, жалбоподателят заявява бюджет (искане за предоставяне на средства) по схемата в размер на 1 119 123,48 лв. (дължими суми към клиенти за неосъществени пътувания за периода 01.03.2020г. – 31.12.2020г.); жалбоподателят декларира основна икономическа дейност за 2019г. по Класификация на икономическите дейности (КИД-2008), с код 79.12 Туроператорска дейност; жалбоподателят декларира, че към 05.04.2021г. са осчетоводени дължими суми към клиенти за неосъществени пътувания за периода 01.03.2020г. – 31.12.2020г. от общо 2 214 978,50 лв.; а общата стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020г. до 31.12.2020г., осчетоводена към 05.04.2021г. възлиза на 3 598 944,68 лв.

Според Приложение №2, по Схема BG-*********-2021-01 - Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, за компенсиране на загуби в резултат на епидемичния взрив от COVID-19, жалбоподателят е получил средства в размер на 1 185 907,84 лв. за периода 01.03.2021г. – 31.12.2021г. (лист 249-251 по приложеното дело).

Със Заповед №Т-РД-16-198 от 15.07.2021г. (лист 52-58 по приложеното дело) на Министъра на туризма е назначена оценителна комисия, която да разгледа и оцени за съответствие подадените заявления по процесната схема.

Изготвен е оценителен лист на проекта на жалбоподателя, според който оценителен лист проектът “ПРЕМИНАВА“.

Според “Забележка“ от 02.09.2021г., е констатирано, че кандидатът (жалбоподателят) на ниво група свързани предприятия надминава тавана от 3 520 494,00 лв. (1 800 000,00 €) с исканата подкрепа по т.4 БЮДЖЕТ. Необходимо е да се направи корекция на бюджетите на “АБАКС“ ЕООД и “ПИ ГРУП“ ЕООД (всъщност “ПИ ГРУП ПЛОВДИВ“ ЕООД, ЕИК ***), които са кандидати и са свързани предприятия на ниво група при пропорционалното разпределение.

Изготвена е Докладна записка с Изх.№Т-93-00-2802 от 07.09.2021г. (листи 207-209 от приложеното дело) от председателя на оценителната комисия, назначена със Заповед №Т-РД-16-198 от 15.07.2021г. Върху посочената докладна записка е обективирана резолюция “ОДОБРИЛ“ от 07.09.2021г., след което е издадена Заповед №Т-РД-16-225 от 07.09.2021г. на министъра на туризма.С казаната заповед на дружеството-жалбоподател е предоставената БФП в размер на 1 119 123,48 лв и е отказано предоставянето на безвъзмездна финансова помощ (БФП) в размер на 460 762,68 лв., представляваща разликата между предоставената му БФП в размер на 1 119 123,48 лв. и следващата му се такава в размер от 1 579 886,16 лв. по Схема за държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021г. /Схема BG-*********-2021-03 - Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020г. до 31.12.2020г. поради възникналата епидемия от COVID-19/ по проектно предложение №BG-*********-2021-03-0084 на жалбоподателя.

Предмет на обжалване по адм дело №2608 по описа за 2021г.на Административен съд –Пловдив е била частта от сумата,която е отказана за предоставяне на „Абакс“ЕООД.

С Решение № 280 от 18.02.2022г. по адм д.№ 2608/2022г.,Адм.съд Пловдив е отменена Заповед №Т-РД-16-225 от 07.09.2021г. на Министъра на туризма, в частта ѝ, с която на “АБАКС“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ***, ЕИК ***, е отказано предоставянето на БФП в размер на 460 762,68 лв., представляваща разликата между предоставената му БФП в размер на 1 119 123,48 лв. и следващата му се такава в размер от 1 579 886,16 лв. по Схема за държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021г. /Схема BG-*********-2021-03 - Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020г. до 31.12.2020г. поради възникналата епидемия от COVID-19/ по проектно предложение №BG-*********-2021-03-0084 на жалбоподателя.Преписката е изпратена на Министъра на туризма за ново произнасяне по проектно предложение №BG-*********-2021-03-0084 на “АБАКС“ ЕООД, ЕИК ***, при съобразяване с изложените в настоящето решение съображения, които са задължителни.

В мотивите на решението съдът е приел,че “АБАКС“ ЕООД и “ПИ ГРУП ПЛОВДИВ“ ЕООД не са свързани предприятия по смисъла на чл.3, §3 от Анекс 1 (Приложение 1) от Регламент (ЕС) №651/2014г., респективно по смисъла на §1, т.5 от ДР на ПМС №197/15.06.2021г., противно на приетото за установено от страна на оценителната комисия, назначена със Заповед №Т-РД-16-198 от 15.07.2021г.Изложени са подробни мотиви в тази насока,на които настоящият състав на съда няма да се спира ,още повече ,че с Решение № 12051/29.12.2022г. на ВАС е оставено в сила Решение № 280 от 18.02.2022г. по адм д.№ 2608/2022г.,Адм.съд Пловдив.

При повторното разглеждане на преписката е издадена оспорената в настоящото производство Заповед № Т-РД-16-1/03.01.2024 год. на Министъра на туризма, с която е потвърдено предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на дружеството-жалбоподател по заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0084 до размера, одобрен със Заповед № Т-РД-16-225/07.09.2021 год. по Схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 год., съгласно чл. 26а ЗМДВИППП.

Съображенията за издаване на новия административен акт са следните:„ПДОК преразгледа Заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0084 на “АБАКС“ ЕООД по Схема за държавна помощ BG-*********-2021-03 и попълни нов оценителен лист. След направена справка в ТРРЮЛНЦ, и разгледани документи, които са публични и достъпни... се установи наличие на свързаност между „АБАКС” ЕООД и „ПИ ГРУП ПЛОВДИВ“ ЕООД за приложимия период от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., изведен в разпоредбата на чл. 6, ал. 1, т. 4 и т. 5 от ПМС № 197 от 15 юни 2021 г. Видно от вписаните обстоятелства и публикуваните в Търговския регистър документи, както и списък на проведените общи събрания на акционери от 2010 г. до 31.12.2020 г. (включва и относимия период — 2020 г. по Схемата) „ ТРАВЕЛ МЕДИЯ' ЕАД е едноличен собственик на капитала на „ПИ ГРУП ПЛОВДИВ “ЕООД и притежава повече от 50 % от капитала на „АБАКС" ЕООД, поради което и двете фирми - кандидати по процедурата - ’ АБАКС ” ЕООД и ГРУП ПЛОВДИВ “ ЕООД - са свързани предприятия на основание чл. 4, ал. 5 , т. от ЗМСП, както и по смисъла на чл. 3, т 3 от Регламент 651/2014“. Комисията е установила наличие на свързаност между „АБАКС” ЕООД и „ПИ ГРУП ПЛОВДИВ “ ЕООД за приложимия период от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., изведен в разпоредбата на чл. 6, ал. 1, т. 4 и т. 5 от ПМС № 197 от 15 юни 2021 г. ... Кандидатът на ниво група свързани предприятия, съгласно т. 3.1 от Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на епидемичен взрив от COVID-19 надминава тавана от 3 520 494,00 лв. с исканата в бюджета сума, в съответствие с чл. 3, ал. 2 от ПМС № 197/2021 г. и Указанията за кандидатстване по Схемата, и в тази връзка потвърждава извършената служебна корекция на заявената сума."

Видно е,че административният орган вместо да съобрази приетото от съда по административно дело № 2608/2021 г. по описа на Административен съд - Пловдив, отново, както и в първоначалния акт - Заповед № Т-РД-16-225 от 07.09.2021г. на министъра на туризма, е коментирал въпроса за наличието на свързаност между „АБАКС” ЕООД и „ПИ ГРУП ПЛОВДИВ“ ЕООД, въпреки неговото изясняване по категоричен начин от съда и е потвърдил служебната корекция на заявената сума, извършена със Заповед № Т-РД-16- 225 от 07.09.2021г. на министъра на туризма. Горното е сторено въпреки задължителните указания на съда за липсата на свързаност и за установено от същия нарушение на материалния закон от страна на органа. Волята на съдебния състав е ясно и недвусмислено изразена, за да обвърже органа с издаването на нов акт с конкретно, предписано от решението, съдържание. Комисията, респ. зам.министърът на туризма, е следвало да се съобрази с нея, а не да коментира въпроси, които вече са изяснени и да приема точно обратното на дадените с решението на съда указания - предоставената безвъзмездна финансова помощ от 1 119 123,48 лв., вместо помощ от 1 579 886,16 лв. или с 460 762,68 лв. по-малко от заявената, се явява постановена в нарушение на относимите материалноправни разпоредби на ПМС №197/15.06.2021г. и УКПП. В тази връзка съдът няма да коментира събраните по делото гласни и писмени доказателства,включая и приетите по делото експертизи.

Ето защо,категорично се установява,че не са спазени дадените с влязло в сила Решение № 280 от 18.02.2022г. по адм д.№ 2608/2022г.,Адм.съд Пловдив ,оставено в сила с Решение № 12051/29.12.2022г. на ВАС, задължителни указания по тълкуването и прилагането на материалния и на процесуалния закон при разглеждането на върнатата за ново (второ) произнасяне преписка.

Като не се е съобразил с разпоредбата на чл.173, ал.2 АПК, административният орган е издал акт в противоречие с влязло в сила съдебно решение № 280 от 18.02.2022 г., постановено по административно дело № 2608/2021 г. по описа на Административен съд - Пловдив, което обуславя нищожността на заповед № Т-РД- 16-01 от 03.01.2024г. на министъра на туризма съгласно чл. 177, ал. 2 от АПК.

На основание чл. 177, ал. 2 от АПК оспореният административен акт следва да бъде обявен за нищожен, а преписката изпратена на компетентния орган за произнасяне по подаденото проектно предложение №BG-*********-2021-03-0084 на “АБАКС“ ЕООД, ЕИК ***.

Относно доводите за нищожност поради липса на компетентност на издалия заповедта орган,то съдът намира,че същите са неоснователни.Видно е , че Заповед Т-РД-16-1 от 03.01.2024г. е издадена от зам.-министъра на туризма като оправомощено лице по заповед № Т-РД-16-360 от 09.11.2023г., на което са делегирани правомощия да издава и подписва заповедите за отпускане или отказ от предоставяне на държавна помощ по Схема BG-*********-2021-03 по т. 1. 2 и т. 3. Като правно основание за издаването на заповед № Т-РД-16-360 от 09.11.2023г. на министъра на туризма е посочена разпоредбата на чл. 9, ал. 5 от Постановление № 197 от 15 юни 2021 г. на Министерския съвет. Видно от нейното съдържание в срок до 14 дни от представяне на протокола от комисията по ал. 1 министърът на туризма се произнася със заповед за одобрение или отказ от предоставяне на безвъзмездните средства. От тук жалбоподателят прави извода,че в посочената норма е заложено изпълнението на упоменатите в нея функции да бъде осъществявано само и единствено от министъра на туризма,без възможност същият да делегира права.Това не е така ,защото съгласно чл.26,ал.2 от Закона за администрацията със заповед министърът може да делегира правомощия на своите заместници и определя техните функции,което в настоящия случай е така.Налична е Заповед № Т-РД-16-360/09.11.2023г.,с която министърът на туризма е делегирал на зам.министъра на туризма да осъществява функциите на министър по Схема за държавна помощ BG-*********-2021-03 - Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020г. до 31.12.2020г. поради възникналата епидемия от COVID-19,които след влязло в сила решение на съда са върнати на административния орган за ново произнасяне.

При този изход на делото,на жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски в доказан размер от 7450 лева по представен списък от 08.10.2024г. на разноските,от които 50 лева заплатена държавна такса,400 лева адвокатско възнаграждение и 7000 лева адвокатско възнаграждение,заплатено по договор за правна защита и съдействие.Относно направеното възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение,съдът не констатира такава,защото делото е с фактическа и правна сложност ,проведени са 6 съдебни заседания и заплатено адвокатско възнаграждение е съобразено с чл.7,ал.2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения

Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2, предл. първо във връзка с чл. 177, ал. 2 от АПК и чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНА Заповед № Т-РД-16-1/03.01.2024 год. на Министъра на туризма, с която е потвърдено предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на дружеството-жалбоподател по заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0084 до размера, одобрен със Заповед № Т-РД-16-225/07.09.2021 год. по Схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 год., съгласно чл. 26а ЗМДВИППП.

ВРЪЩА преписката на зам.-министъра на туризма за произнасяне по подаденото проектно предложение №BG-*********-2021-03-0084 на “АБАКС“ ЕООД, ЕИК ***при съобразяване с изложените в настоящето решение съображения, които са задължителни.

ОСЪЖДА Министерството на туризма, ЕИК *********, да заплати на “АБАКС“ ЕООД, със седалище и адрес на управление: гр. Пловдив, ***, ЕИК ***, сумата от 7450 /седем хиляди четиристотин и петдесет/ лева, представляваща направените по делото разноски.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

Съдия: