О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 377 / 07.10.2019 г., гр. Добрич
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Добричкият
административен съд, в открито съдебно заседание, проведено на седми октомври,
две хиляди и деветнадесета година, в троен състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА
ЧЛЕНОВЕ: ТЕОДОРА МИЛЕВА
СИЛВИЯ САНДЕВА
При участието на
секретаря М.М., като разгледа докладваното от съдия Т. Милева, адм. дело №620
по описа на съда за 2019 г., и за да
се произнесе, съобрази следното: Производството е
образувано по жалба на М.Р.И., в качеството му на упълномощен представител на
Местна Коалиция ДБГ /ДБГ, НДСВ, ССД и ГН/, срещу Решение № 84 – МИ/27.09.2019 г. на
Общинска избирателна комисия – Добрич, във връзка с Решение №1254-МИ от
30.09.2019 г. на ЦИК София. В жалбата се твърди, че решението на ЦИК
София, с което е оставена без разглеждане жалбата на МК ДБГ срещу Решение № 84 – МИ/ 27.09.2019 г. на
Общинска избирателна комисия – Добрич, поради липса на правен интерес,
категорично не отговаря на истината и фактическото положение. Според жалбоподателите Решението на ОИК е
незаконосъобразно, нецелесъобразно, а също така и необосновано, немотивирано
и неправилно и като такова се моли да бъде отменено. Излагат се съображения,
че с процесното Решение, ОИК Добрич нарушава принципа на равнопоставеността
на правните субекти, участващи в изборния процес, като неизменно уврежда и
навлиза и в правния интерес на Местна коалиция ДБГ. Твърди се, че за участие
в изборите са регистрирани три местни коалиции, като обжалваното решение на
ОИК, което е за поправка на явна фактическа грешка, е взето само за две от
тях. Релевират се доводи, че в решението за поправка липсват мотиви. Същото
противоречи на Решение №1242-МИ от 27.09.2019 г. на ЦИК, както и на Изборния
кодекс. Сочи се, че е налице реален риск да бъде одобрена бюлетина в района,
която да противоречи на решението на ЦИК, а това би довело до опорочаване на
изборния резултат. Моли се, да се отмени Решение № 84 – МИ/27.09.2019г. на
Общинска избирателна комисия – Добрич. В
с.з., упълномощеният представител на
МК ДБГ, адв. М.И., поддържа жалбата на изложените в нея съображения. Ответникът - ОИК
гр. Добрич се представлява от адв. Г.Т.– ДАК, който оспорва жалбата като
недопустима и неоснователна. Сочи, че жалбата е и нецелесъобразна, тъй като
търсеният ефект вече е обективиран в бюлетините и няма да има никакво
разминаване в изписването на местните коалиции. Пред наименованието на всяка
една от тях, е изписано „местна коалиция“, както се вижда от бюлетината. Заинтересованата страна НФСБ /АБВ, ЗС Ал.
Стамболийски, ЗНС/ не изразява становище по жалбата. Заинтересованата страна ГЕРБ/СДС също не
взема становище по постъпилата жалба. Окръжна прокуратура Добрич не изпраща
представител. Жалбата е подадена в срока по чл.58, ал.1 от
ИК. По преценка на допустимостта ѝ, съдът взе предвид следното: С Решение №83 от 25.09.2019 г., ОИК Добрич е
определила поредните номера на местните коалиции, регистрирали кандидатски
листи в бюлетината за гласуване в изборите за общински съветници и кметове,
насрочени за 27.10.2019 г., а именно: №67 – местна коалиция „НФСБ /АБВ, ЗС
Ал. Стамболийски, ЗНС/“; №68 – местна коалиция ДБГ /ДБГ, НДСВ, ССД, ГН/ и №69
– местна коалиция ГЕРБ/СДС. С Решение №84 от 27.09.2019 г., ОИК Добрич е
допуснала поправка на очевидна фактическа грешка в Решение №83/25.09.2019 г.,
като навсякъде в решението вместо №67 - местна коалиция „НФСБ /АБВ, ЗС Ал.
Стамболийски, ЗНС/“ и №69 - местна коалиция ГЕРБ/СДС да се чете: №67 - „НФСБ
/АБВ, ЗС Ал. Стамболийски, ЗНС/“ и №69 – ГЕРБ/СДС. Посочено е, че решението
подлежи на обжалване пред ЦИК. Решението на ОИК е обжалвано пред ЦИК от
местна коалиция ДБГ /ДБГ, НДСВ, ССД, ГН/. С Решение №1254-МИ от 30.09.2019 г.
на ЦИК е оставена без разглеждане жалбата на М.Р.И. – упълномощен
представител на местна коалиция ДБГ /ДБГ, НДСВ, ССД, ГН/, поради липсата на
правен интерес. С решението е върната преписката на ОИК Добрич и е посочено,
че същото подлежи на обжалване пред Административен съд - Добрич, чрез ОИК. По делото като доказателства в съдебно
заседание е прието Писмо на ЦИК, изх. №МИ-15-697/05.10.2019 г., както и бюлетина
за кмет на община Добрич и бюлетина за общински съветници. Съгласно чл. 147, ал. 1 от АПК
право да оспорват административния акт имат гражданите и организациите, чиито
права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за
които той поражда задължения. Решаващ е правният ефект на административния
акт в сферата на жалбоподателя, дали и доколко се засягат негови права и
интереси. Недопустимо е обжалването на акта от физическо или юридическо лице,
чиито права или законни интереси не са нарушени или застрашени. Правният интерес е понятие, което се свързва с
призната от закона възможност да се търси съдебна защита на засегнати права,
свободи и законни интереси. Затова съдебната практика и теорията винаги са
били трайни в разбирането, че правният интерес трябва да е пряк, личен и непосредствен. За да е пряк правният интерес, следва със самата отмяна на
оспорения административен акт да бъде отстранена щета или да се предотврати
настъпването на щета от изпълнение на административния акт. Правният интерес трябва и да е непосредствен,
т. е. административният акт трябва да засяга правната сфера на жалбоподателя,
като отнема, изменя или ограничава права или противозаконно създава
задължения за жалбоподателя, или създава права на трето лице, с което уврежда
жалбоподателя. Наличието на
правен интерес по смисъла на чл. 159, т. 4 от АПК е положителна процесуална
предпоставка от категорията на абсолютните за разглеждане на жалбата, която
следва да бъде доказана като доказателствената тежест се носи от оспорващия.
В
конкретния случай настоящият съдебен състав счита, че жалбоподателят не се е
справил със задължението си да докаже личен, пряк и непосредствен правен интерес от оспорване на процесния
административен акт, което налага извод за недопустимост на търсената съдебна
защита. В случая решението за
поправка на ЯФГ има конститутивно действие само по отношение на тези правни
субекти, посочени в решението и по никакъв начин не засяга правата на
жалбоподателя, в частност не ограничава възможността му да участва в
насрочените местни избори. Още повече, че от
представените в съдебно заседание доказателства – бюлетина за кмет на
община Добрич, се установява, че и трите местни коалиции са вписани под №№
67,68 и 69 като местни коалиции и след това следват наименованията им.
След служебна справка в сайта на ОИК Добрич, съдът установи, че е
прието Решение №89 от 03.10.2019 г., с което е утвърден графичният файл с
образец на бюлетината за всеки вид избор в общината. В самото решение е
направено препращане към Решение 01242-МИ/27.09.2019 г. на ЦИК и на Решение
№83/25.09.2019 г. на ОИК, т.е. на първото решение на ОИК за определяне на
номерата на коалициите, а не на решението за поправка на ЯФГ. Т.е. може да
бъде направен изводът, че оспорваното решение е оттеглено от издателя му с
решението от 03.10.2019 г.. Този извод, както се каза и по-горе, се подкрепя
и от представените бюлетини.
Крайният
извод, който се налага, е, че жалбата на М.Р.И., в качеството му на
упълномощен представител на Местна Коалиция ДБГ /ДБГ, НДСВ, ССД и ГН/, срещу
Решение № 84 – МИ/27.09.2019 г. на Общинска избирателна комисия – Добрич е недопустима поради
липса на правен интерес, поради което следва
да бъде оставена без разглеждане. Предвид горното и на осн. чл. 88 от ИК,
Административен съд - Добрич, троен състав О П Р Е Д Е Л И : ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.Р.И.,
в качеството му на упълномощен представител на Местна Коалиция ДБГ /ДБГ,
НДСВ, ССД и ГН/, срещу Решение № 84 – МИ/ 27.09.2019 г. на Общинска
избирателна комисия – Добрич, като недопустима. ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. №620/2019г. по
описа на Административен съд – Добрич. Определението подлежи на обжалване с частна
жалба в 7 – дневен срок от съобщението му на страните пред Върховен
административен съд. ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ:1.
2. |