Решение по дело №1498/2023 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 430
Дата: 7 ноември 2023 г.
Съдия: Велина Пенева
Дело: 20235530201498
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 май 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 430
гр. Стара Загора, 07.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СТАРА ЗАГОРА, IV-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН
СЪСТАВ, в публично заседание на девети октомври през две хиляди
двадесет и трета година в следния състав:
Председател:Велина Пенева
при участието на секретаря Тонка Т. Вълчева
като разгледа докладваното от Велина Пенева Административно наказателно
дело № 20235530201498 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59 и следващи от ЗАНН.
Обжалвано е наказателно постановление №107 от 18.04.2023г. на Директор на
РИОСВ – Стара Загора, с което на „Енерджи-2“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес
на управление: гр.Стара Загора, кв.„Индустриален“, Птицекланица „Градус“,
представлявано от управителя И. А., на основание чл.164, ал.3 от ЗООС е наложено
административно наказание – „глоба” в размер на 50 000 лева, за нарушение по чл.117, ал.1
от ЗООС.
В жалбата се излагат съображения за незаконосъобразност на обжалваното
наказателно постановление и се моли съда същото да бъде отменено изцяло. Претендират се
разноски.
От процесуалните представители на въззиваемата страна, се взема становище, че
следва да бъде потвърдено изцяло обжалваното наказателно постановление. Претендират се
разноски.
Старозагорският районен съд, след като обсъди оплакванията на жалбоподателя,
събраните по делото писмени и гласни доказателства, становището на въззиваемата страна
намери, че:
Жалбата е основателна.
От фактическа страна:
На „Енерджи-2“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Стара
Загора, кв.„Индустриален“, Птицекланица „Градус“, представлявано от управителя И. А., е
съставен Акт за установяване на административно нарушение №107 от 20.10.2022г., за това,
1
че при извършена на 15.08.2022г. извънредна проверка по документи /констативен протокол
№010085 от 15.08.2022г./, е установено, че на площадка №1 в енергийната централа за
периода от 01.01.2021г. до 25.11.2021г. са доставени пилешка, кравешка тор, тор от норки и
силаж, които се използват като суровини за производство на биогаз, като получените за този
период количества отпадъци с код 02 01 06 (животински изпражнения, урина, тор (вкл.
използвана слама), отпадъчни води, разделно събирани и пречиствани извън мястото на
образуването им) в инсталацията за биогаз, с оператор „Енерджи-2“ ООД са доставени 45
153,790 тона или среднодневно, за описания период, в централата са доставяни 139,795 тона
отпадъци. При установеното надхвърляне на праговата стойност от 100 тона на денонощие
на доставени отпадъци, операторът „Енерджи-2” ООД, ЕИК *********, следвало да
извършва дейността си само след издаване на комплексно разрешително от Изпълнителния
директор на ИАОС, съгласно Приложение №4, т.5.3.2. към чл.117, ал.1 от ЗООС.
Дружеството-жалбоподател е оператор на Енергийна централа за комбинирано
производство на електрическа и топлинна енергия използваща анаеробно разграждане на
биомаса от растителни и животински субстанции, находяща се в гр.Нова Загора, поземлен
имот с идентификатор № 51809.509.5701, с площ от 13 207кв.м., в т.ч. и притежател на
регистрационен документ №13-РД-273-00/18.07.2014г. за извършване на дейности по
третиране чрез оползотворяване на отпадъци (с кодове R13 и R3), издаден на основание
чл.78 от ЗУО, вр. с чл.35, ал.3 от ЗУО от Директора на РИОСВ – Стара Загора. С това свое
деяние дружеството-жалбоподател виновно нарушило чл.117, ал.1 от ЗООС.
При съставяне на акта жалбоподателят се е възползвал от правото си на възражение,
както и е подал такова по чл.44, ал.1 от ЗАНН. Административно-наказващият орган е приел
възражението за неоснователно и е издал обжалваното наказателно постановление.
Въз основа на този акт за установяване на административно нарушение е издадено
обжалваното наказателно постановление, в което нарушението е описано и квалифицирано
така, както е в акта. На жалбоподателя за нарушение на чл.117, ал.1 от ЗООС, е наложено
административно наказание –„глоба” в размер на 50 000 лева, на основание чл.164, ал.3 от
ЗООС.
По делото е приложено възражение срещу АУАН №107/20.10.2022г. от „Енерджи-2“
ООД с вх.№КОС-06-010085(1)/27.10.2022г.
По делото е приложено известие за доставяне от 28.04.2023г.
Налице по делото са Констативен протокол №010085/15.08.2022г. и Констативен
протокол №009520/26.11.2021г.
Налице са също Писмо с изх.№ КОС-11-4938/28.07.2022г. на РИОСВ – Стара Загора,
Писмо с изх.№95/13.12.2021г. от „Енерджи-2“ ООД, Писмо с изх.№КОС-04-
9520(2)/09.12.2021г. от РИОСВ – Стара Загора, Писмо с изх.№92/06.12.2021г. от „Енерджи-
2“ ООД и Писмо с изх.№05-08-1800/08.08.2022г. на МОСВ.
Видно от показанията на свидетелката Д. И. И.-главен експерт при РИОСВ Ст. Загора
е, че била извършена проверка на „Енерджи-2“ ООД по документи за периода от
2
01.01.2021г. до 25.11.2022г. били доставени пилешка, кравешка тор, тор от норки и силаж,
които се използвали за суровини за производство на биогаз, изчислено средно дневно за
описания период в централата били доставяни 139,795 тона отпадъци, поради което съгл.
Приложение 4 т.5.3.2 към чл.117 ал.1 ЗООС проверяваното дружество, за да извършва
необходимата дейност трябвало да има издадено комплексно разрешително от
Изпълнителна агенция по околната среда Централата се експлоатирала без да има издадено
комплексно разрешително за използване на над 100 тона на денонощие.
В качество на свидетел Р. Д. Т.- главен експерт при РИОСВ Ст. Загора-твърди, че
присъствала при съставянето на акта и извършване на проверка в „Енерджи-2“ ООД. При
извършен контрол относно входящи количества отпадъци в площадката на дружеството в
гр. Нова Загора било установено, че за период от 01.01.2021г. до 25.11.2022г на площадката
са приети малко над 45000тона отпадъци с код 02,01,06, установило се, че на площадката са
приети над 140 тона отпадъци за денонощие, съгласно което за приетите количества
дружеството трябвало да притежава комплексно разрешително съгл. ЗООС. Акта бил
съставен на 20.10.2022г. Проверката била извършена по документи представени на
13.12.2021г. от проверяваното дружество. По искане на Министерството документите били
изпратени в гр. София, след което били върнати в РИОСВ СТ. Загора и тогава били
предприети действия по извършване на проверка, по пресмятане на количества получени
отпадъци.
Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите и
приложените писмени документи.
От правна страна:
Съгласно чл.34, ал.1 от ЗАНН, не се образува административнонаказателно
производство, ако не е съставен акт за установяване на нарушението в продължение на три
месеца от открИ.е на нарушителя или ако е изтекла една година от извършване на
нарушението. Следователно, тримесечният срок за съставяне на АУАН се отнася както за
случаите, когато едновременно с открИ.е на нарушението се открива и неговия извършител,
така и за случаите, когато към момента на констатиране на нарушението, неговият автор е
неизвестен, с ограничението, че в последния случай, АУАН може да се състави в
тримесечен срок от установяване авторството на нарушението, но не по-късно от изтичането
на 1 година от извършването на нарушението.
Срокът започва да тече от деня, в който органът, който е овластен да състави акта, е
узнал кой е нарушителят. Нарушителят се счита открит, когато на АНО са станали известни
всички факти, свързани с реализирането на административнонаказателната отговорност.
Основание да започне да тече тримесечният срок по чл.34, ал.1 от ЗАНН могат да бъдат
само действително достигнали до знанието на съответния административен орган
доказателства във връзка с конкретното нарушение и съдържащи изчерпателна информация
за него, или данни от самата РИОСВ, че нарушението е открито.
В представения като доказателство по делото Констативен протокол
№010085/15.08.2022г., на база на който е съставен АУАН, е посочено, че в РИОСВ – Стара
3
Загора е извършена проверка по предоставени от „Енерджи-2“ ООД документи /кантарни
бележки, товарителници и приемо-предавателни протоколи/, изискани от управителя на
дружеството-жалбоподател съгласно Предписание №2 на Констативен протокол
№009520/26.11.2021г. Документите били предоставени в администрацията на РИОСВ –
Стара Загора на 13.12.2021г., видно от Писмо с вх.№КОС-04-009520(3)/13.12.2021г.
В случая настоящият съдебен състав приема, че тримесечният срок от открИ.е на
нарушителя започва да тече от 13.12.2021г. - момента на получаване в администрацията на
РИОСВ – Стара Загора на изисканите документи. Именно от този момент служителите на
АНО е следвало да съставят АУАН в тримесечен срок – до 13.03.2022г., разбира се, ако
приемат, че в представените документи има достатъчно данни за извършване на
нарушението, съответно за авторството му. Видно от датата на съставяне на АУАН –
20.10.2022г., същият е издаден 7 месеца по-късно.
Макар и да се навеждат твърдения от пълномощника на въззиваемата страна – адв.
П., в т.ч. и от разпита на св. Р. Т. – свидетел по съставянето на акта, че въпросните
документи /кантарни бележки, товарителници и приемо-предавателни протоколи/ не са били
на разположение на РИОСВ – Стара Загора, а са били изискани в Министерство на околната
среда и водите, поради която причина компетентният наказващ орган не е могъл да се
произнесе в срок по същите, то настоящият съдебен състав намира същите за неоснователни.
Видно от представена като доказателство по делото Товарителница с № 61716001195
въпросните документи са били изпратени към МОСВ на 31.03.2022г., отново след изтичане
на предвидения в чл.34, ал.1 ЗАНН тримесечен срок, а именно до 13.03.2022г.
От друга страна дори и делото да се разгледа по същество то предвид гореизложеното
правния резултат би бил същия, поради което съдът намира, че не следва да се произнася по
същество на казуса.
По изложените съображения настоящата съдебна инстанция приема жалбата на
„Енерджи-2“ ООД за основателна, поради което наказателното постановление следва да се
отмени като незаконосъобразно.
По разноските:
С оглед изхода на делото и направеното от адв. П. К. искане за присъждане на
разноски на основание чл. 63, ал. 3 ЗАНН, съдът намира, че РИОСВ – Стара Загора следва
да бъде осъдена да заплати на „Енерджи-2“ ООД, ЕИК ********* сумата от 6000 лева,
представляваща направените от него в настоящото производство разноски за адвокатско
възнаграждение.
Воден от горните мотиви, съдът:
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление №107 от 18.04.2023г. на Директор на
Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, с което на „Енерджи-2“
4
ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Стара Загора, кв.
„Индустриален“, Птицекланица „Градус“, представлявано от управителя И. А., на основание
чл.164, ал.3 от ЗООС е наложено административно наказание – „глоба” в размер на 50 000
лева, за нарушение по чл.117, ал.1 от ЗООС, като незаконосъобразно.
ОСЪЖДА Регионална инспекция по околната среда и водите – Стара Загора, да
заплати на „Енерджи-2“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
гр.Стара Загора, кв.„Индустриален“, Птицекланица „Градус“, представлявано от управителя
И. А., сумата от 6000 лева, представляваща адв. възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в четиринадесет дневен срок
от получаване на съобщението от страните пред Административен съд град Стара Загора.
Съдия при Районен съд – Стара Загора: _______________________
5