Решение по дело №228/2022 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 29 февруари 2024 г.
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20227110700228
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 427   гр.Кюстендил, 29.02.2024г.

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

                Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на петнадесети февруари две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

 

Административен съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

и секретар Светла Кърлова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№228/2022г. по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:

 

   Производството по делото е по реда на  чл.195, ал.4 от ЗУТ.

В.Ж.Ж.,*** чрез пълномощника адвокат К.Р., съдебен адрес *** оспорва заповед №РД-00-686/31.05.2022г. на кмета на Община Кюстендил, в частта с която е наредено собствениците на триетажна сграда, находяща се в УПИ ХІІІ, отреден за обществено обслужващи, здравни и социални дейности, кв.273 по плана на гр.Кюстендил за ЦГЧ, да извършат текущ ремонт на фасадите на сградата с цел подобряване състоянието на строежа, в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите. Иска се прогласяване нищожността й, съответно - отмяната й като незаконосъобразна в тази част, като издадена в противоречие с материалния закон. Претендират се разноски.

В съдебно заседание жалбоподателят е оттеглил жалбата в частта, касаеща вмененото със заповедта задължение за извършване на основен ремонт на покривната конструкция и производството в тази част е прекратено.

                 Ответникът чрез процесуалния представител изразява становище за неоснователност на жалбата. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованите страни изразяват становище за присъединяване към жалбата, видно от представените декларации по делото.

                 Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, доводите и възраженията на страните, приема за установено следното:

Производството по издаването на оспорения акт е започнало със съставянето на Протокол от 28.04.2022г., от който се установява, че в имот, представляващ УПИ ХІІІ, кв.273 по плана на гр.Кюстендил публична общинска собственост /АОС №1002/03.1.2003г./ и собственост на А.Ж.П., П.Ж.П., В.Ж.Ж., Р.П.П., М.С. П., П.Е.П. и В.Е.П. /срав. заповед №64/30.01.2007г. на кмета на Община Кюстендил, решение по гр.д.№1250/1996г. на КРС, решение по гр.д.№671/1998г. на КРС, решение по гр.д.№1420/2001г. на КРС, нот.акт №42, т.ІІ, д.№415/1995г. и нот.акт №168, т.Х, д.№313481996Г./, е изградена сграда частна общинска собственост /АОС №2615/17.07.2012г. и собственост на посочените физически лица, която е триетажна със сутерен. При направен оглед на място е констатирано, че фасадите са в изключително лошо състояние, опасни са за преминаващите покрай нея пешеходци – наблюдават се отчупвания, пукнатини, липсваща мазилка и петна от течове по мазилката. В зоната около фугата между пристроената и съществуващата сграда са налице пукнатини във външните зидове от североизток и югозапад.

                 Издадена е заповед №РД-00-686/31.05.2022г. на кмета на Община Кюстендил, с която, на основание чл.195, ал.4 и 5 от ЗУТ във вр.с чл.44, ал.2 от ЗМСМА, е наредено на собствениците на процесната сграда да извършат текущ ремонт на фасадите й с цел подобряване състоянието на строежа, в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите.

Изготвено и прието по делото е заключение вх.№4510/20.11.2023г. на в.л. В.Ц.. Същото се кредитира от съда, тъй като е изготвено при съблюдаване доказателствения материал по делото, оглед на място и закона. От него се установява изключително лошо състояние на покривната конструкция на сградата, което пък е довело течове върху последната плоча във вътрешността на сградата и съответно по фасадата; в следствие на течовете мазилката по фасадата е сериозно увредена, подмазвана и боядисвана; частичният еркер по фасадата при стълбищната клетка, по начина на оформяне, също е място с предпоставка за увреждане на фасадата при валежи и задържане на сняг през зимата. Посоченото състояние е относимо и към трите участъка на сградата /разграничени в заключението/.

                 С оглед така установената фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок, от процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт в съответната част на основанията по чл.146 от АПК и оплакванията в жалбата и по реда на чл.168 от АПК, съдът счита следното:

                   По своята правна същност заповед №РД-00-686/31.05.2022г. на кмета на Община Кюстендил е индивидуален административен акт. По отношение на нея следователно намират приложение правилата за издаване на индивидуални административни актове по АПК и редът за административно и съдебно оспорване. Атакуваната заповед е издадена от компетентен орган по арг. от чл.195, ал. 5 от ЗУТ и при спазване изискванията за форма по чл.59 от АПК. При преценка на формалните изисквания относно съдържанието й, съдът констатира, че същата съдържа изложение на фактическите и правни основания за издаването й, поради което се явява мотивирана. Налице е колерация между изложените фактически твърдения за установяванията на място при проверката и визираните правни норми. Волята на органа е ясна и недвусмислена, поради което адресатите на заповедта са могли безпротиворечиво да разберат мотивната и разпоредителна част на акта.

С процесната заповед като задължени адресати са посочени собствениците на строежа, без конкретно изброяване. В мотивната част обаче като носители на правото на собственост са посочени както физическите лица, така и общината, доколкото е визирано, че сградата е общинска собственост и частна собственост. В този смисъл съдът не възприема за основателни релевираните основания за незаконосъобразност, свързани с неангажиране отговорността на Община Кюстендил.

Спазена е процедурата по чл.196, ал.1 и 2 от ЗУТ. Назначена е комисия от кмета на Общината, която е събрала всички необходими данни за вида и състоянието на сградата. Въз основа на констатациите, отразени в протокола от 28.04.2022г., комисията е предложила на кмета на общината да се издаде заповед на основание чл.195, ал.4 от ЗУТ за задължаване на собствениците да извършат необходимите ремонтни дейности за поправяне и заздравяване на покривната конструкция и фасадите на сградата, с цел подобряване състоянието на строежа в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите. В този смисъл съдът счита, че не е нарушен принципа за всестранно, обективно и пълно изясняване на фактическата обстановка от значение за случая, при гарантиране и на правата и интересите на участващите в производството страни. Събрани са относимите за спора доказателства. Фактите са анализирани всестранно и пълно. Изводите са базирани на установената действителност. Невръчването на протокола на заинтересованите страни съдът не възприема за съществено процесуално нарушение, тъй като те са упражнили правото си на оспорване, като чрез проведеното съдебно производство е осигурено гарантиране на правото им на защита.

Съдът намира оспорената заповед и за материално законосъобразна. Тя е издадена на основание чл.195, ал.4 и 5 от ЗУТ и с нея е наредено извършването на ремонтни дейности на фасадите на триетажната сграда в УПИ ХІІІ, кв.273 по плана на гр.Кюстендил /оспорената част от заповедта/, с цел подобряване състоянието на строежа в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите. Разпоредбата на чл.195, ал.4 от ЗУТ предвижда, че при аварии или други обстоятелства, застрашаващи строежите с увреждане или разрушаване, собственикът е длъжен да предприеме незабавни действия за тяхното предотвратяване или за отстраняване на причинените увреждания, възстановяване на обекта и да уведоми общината. А нормата на чл.195, ал.5 от ЗУТ допуска нареждане на ремонтни дейности, когато те са необходими в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, хигиената, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите. В случая от събраните по делото писмени доказателства /снимков материал, протокол от 28.04.2022г. и заключение вх.№4510/20.11.2023г./ безспорно се установява  сериозно увреждане на фасадите на процесната сграда – пукнатини, отчупвания, липсваща мазилка, петна от течове, което съдът приема, че е предпоставка за застрашаване сигурността и здравето на преминаващи пешеходци покрай строежа, прави сградата неестетична и нехигиенна. Т.е. налице за законовите предпоставки на нормата на чл.195, ал.5 от ЗУТ, доколкото триетажната сграда е с увредена фасада, което пък води до опасност за гражданите при движение. Наредените ремонтни дейности са в интерес на сигурността, безопасността, хигиената и естетиката.

Заповедта е съответна и с целта на ЗУТ за недопускане на строежи във вид /увреждане или разрушаване/, застрашаващ сигурността и здравето на хората, нарушаващ изискванията за хигиена и естетика.

Изложените правни съждения по съществото на спора налагат крайния извод за отсъствие на основанията за прогласяване нищожността на оспорения акт, съответно за отмяната му на основанията по чл.146 от АПК. Жалбата ще бъде отхвърлена като неоснователна.

                  С оглед изхода от делото разноски се присъждат на ответната страна – юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. /чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ/.

                  Воден от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

                  ОТХВЪРЛЯ  жалбата на В.Ж.Ж.,*** срещу заповед №РД-00-686/31.05.2022г. на кмета на Община Кюстендил, в частта с която е наредено собствениците на триетажна сграда, находяща се в УПИ ХІІІ, отреден за обществено обслужващи, здравни и социални дейности, кв.273 по плана на гр.Кюстендил за ЦГЧ, да извършат текущ ремонт на фасадите на сградата с цел подобряване състоянието на строежа, в интерес на сигурността, безопасността на движението, здравеопазването, естетиката, чистотата и спокойствието на гражданите.

                ОСЪЖДА В.Ж.Ж.,*** ДА ЗАПЛАТИ НА Община Кюстендил разноски по делото в размер на 100 лв. /сто/.

                  Решението подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от връчването му на страните.

 

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: