Р Е Ш Е Н И Е
№24/14.2.2020г. гр.Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, І
касационен състав, в публично заседание на шести февруари 2020г. в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.ВЪЛКО ДРАГАНОВ
2.ВАНЯ СТОЯНОВА
при секретар: Ст. Гюмлиева и с участието
на прокурора: М. БОЖИДАРОВ
Като разгледа докладваното от съдия
В. Драганов КАНД № 163
по описа за 2019 година
За да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, вр. с чл.208 и сл.
от Административнопроцесуалния кодекс.
Касационно
анд № 163/2019г. е образувано по жалба на ДАМТН гр.София,
чрез процесуален представител юрисконсулт против Решение № 226/18.10.2019г.
постановено по анд № 395/2018г. на Елховския районен съд, с което е отменено наказателно постановление НЯСС – 358 от 07.09.2018 година издадено от К.М.В.-
За Председател на ДАМТН- гр. София, с
което на
Община ***, представлявана от кмета К.Д.Х.,
на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е наложена имуществена
санкция в размер на 2 000 лева за извършено административно нарушение по чл.138а,
ал.3, т.2 от Закона за водите.
В жалбата касаторът
сочи, че оспореното решение е неправилно и незаконосъобразно, без да е конкретизирано
кои касационни отменителни основания по чл.349 от НПК са налице. Прави се искане за отмяна
на оспореното решение и потвърждаване на издаденото наказателно постановление.
В съдебно заседание касаторът ДАМТН гр.София,
редовно и своевременно призована не
изпраща процесуален представител.
Ответната страна- Община **** редовно и своевременно призована изпраща процесуалния си представител адв. Д., който оспорва жалбата и пледира за оставяне на
сила на решението на ЕРС.
Представителят на ЯОП счита, че подадената жалба е основателна. Не
споделя разбирането на първоинстанционния съд, че в
конкретния случай е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила,
изразяващо се в неяснота в изложените факти и обстоятелства както в акта за
установяване на административното нарушение, така и в наказателното
постановление. Намира, че както актосъставителят,
така и административнонаказващият орган в достатъчно
ясна степен са изложили както фактическите, така и правните основания за
ангажираната в случая административнонаказателна
отговорност. Тъй като първоинстанционният съд не се е занимал със спора по
същество счита, че е необходимо след отмяна на решението делото да бъде върнато
на първоинстанционния съд за повторно разглеждане от
друг съдебен състав.
Настоящият съдебен състав извършвайки касационна проверка на оспорваното
решение за наличието на наведените в жалбата касационни основания, както и
валидността, допустимостта и съответствието му с материалния закон, установи
следното:
Жалбата е ДОПУСТИМА като подадена от страна, която има право и интерес да
обжалва и в срока по чл.211 от АПК. Разгледана по същество се преценява като НЕОСНОВАТЕЛНА, по следните съображения:
Предмет на осъществявания съдебен
контрол е Решение № 226/18.10.2019г. постановено по анд
№ 395/2018г. на Елховския районен съд, с което е отменено
наказателно
постановление НЯСС – 358 от 07.09.2018 година издадено от К.М.В.-
За Председател на ДАМТН- гр. София, с
което на
Община ***, представлявана от кмета К.Д.Х.,
на основание чл.200, ал.1, т.39 от Закона за водите е наложена имуществена
санкция в размер на 2 000 лева за извършено административно нарушение по чл.138а,
ал.3, т.2 от Закона за водите.
За да постанови своя съдебен акт, ЕРС е събрал всички необходими доказателства
при строго спазване на процесуалните правила. Приел е за установено, че на 26.09.2017 година
междуведомствена комисия по чл.138а, ал.3 от Закона за водите, назначена със
Заповед на Областният управител на област Ямбол,
в присъствието на представител на Община Болярово е извършила ежегодно
обследване на техническото и експлоатационното състояние на язовирната стена и
съоръженията към нея на язовир, находящ се в
землището на село ****, община ****, публична общинска собственост.
Констатациите от проверката са отразени в съставения на същата дата Протокол
№205 за оглед на язовирна стена и съоръженията към нея, с който протокол на
Община **** са дадени следните две предписания: - по техническата документация
- 1. Документацията от експлоатацията на големите и малките язовирни стени и на
съоръженията към тях следва да се приведе в съответствие с изискванията на
чл.118 /за големите язовирни стени/ и чл.205 /за малките язовирни стени/ от
Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната
експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях, както и на контрол за
техническото им състояние, със срок - до 18.10.2017г. и - по осъществяване на
безопасна техническа експлоатация - 2. Предложение за ЕТС за решение за ремонт
или извеждане от експлоатация, със срок - до 31.12.2017г., да се изготви
актуален авариен план, ако се ремонтира, със срок - до 31.12.2017г. Копие от
протокола е било връчено с известие за доставяне на 10.11.2017г. на
представител на Община ****.
На 22.05.2018 година отново е била извършена проверка от служители на
ДАМТН на процесния язовир с имотен №000252, като
резултатите от същата са обективирани в съставен
Констативен протокол № 06–02–67/25.05.2018 г. В хода на тази проверка е била
прегледана в сградата на община ****и документацията за язовира, като
проверяващите са установили липса на Заповед на Кмета на община *** за назначен
експертен съвет, протокол от проведен експертен съвет с взето решение за ремонт
или извеждане от експлоатация и в този смисъл са приели, че не е било изпълнено
даденото предписание в Протокол №205 от 26.09.2017г.
На 25.06.2018г. в присъствието
на кмета на Община *** против същата бил съставен Акт за установяване на административно
нарушение № 06–30 за това, че не е изпълнено предписанието на комисията за
ежегодни обследвания на техническото и експлоатационното състояние на язовирните
стени и съоръженията към тях, дадено с Протокол от оглед на язовирната стена и
съоръженията към нея №205/26.09.2017г., а именно: предложение за ЕТС за решение
за ремонт или извеждане от експлоатация със срок за изпълнение - 31.12.2017
година. Актосъставителят е квалифицирал нарушението
като такова по чл. 138а, ал.3, т.2 от Закона за водите. Въз основа на
така съставения АУАН в последствие при идентично фактическо и юридическо
описание на нарушението е издадено и обжалваното наказателно постановление.
При така установена фактическа
обстановка, първоинстанционния съд е приел, че в административнонаказателното производство са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до ограничаване
правото на защита на наказаното лице, които са основание за отмяна на НП, без
да е необходимо да се разглеждат въпросите по същество - има ли извършено нарушение и кой е неговият автор.
Независимо от прието с оглед прецизност ЕРС е посочил, че от събраните по делото писмени и
гласни доказателства, се установява, че е
било изпълнено даденото с оглед естеството си и смисъла, вложен от комисията по
чл.138а ал.3 от ЗВ, задължително предписание -„предложение за ЕТС за
решение за ремонт или извеждане от
експлоатация“ на процесния язовир и то преди изтичане
на определения за изпълнението му срок - до 31.12.2017г. и преди повторната
контролна проверка по документи, извършена в сградата на община Болярово на
22.06.2018г., поради което община Болярово не е извършила вмененото й нарушение по чл.138а ал.3 т.2 от ЗВ и
неправилно е ангажирана нейната административно – наказателна отговорност по
чл. 200, ал.1 т.39 с налагане на имуществена санкция в размер на 2 000
лева.
Решението
е правилно.
Първоинстанционният съд е събрал и
коментирал относимите към казуса доказателства,
достатъчни за изясняването му от фактическа и правна страна и за правилното
решаване на спора, надлежно и аргументирано е обсъдил всички факти от значение
за спорното право, и е извел правилни изводи, съображенията за които се
възприемат изцяло от настоящата инстанция и не следва да бъдат дословно
преповтаряни, с оглед разпоредбата на чл. 221, ал.2, изр. второ от АПК.
Атакуваният съдебен акт се основава на задълбочена преценка на събраните
доказателства, издаден е в съответствие с приложимите за казуса материалноправни разпоредби, като е постановен при спазване
на съдопроизводствените правила и е изключително
подробно мотивиран от фактическа и правна страна. Не са налице касационни отменителни основания и оспореното решение следва да бъде
оставено в сила.
По изложените съображения, ЯАС
намира, че подадената касационна жалба е неоснователна и като такава не следва
да бъде уважавана.
Предвид изложеното и
на осн.
чл.221, ал. 2 от АПК, вр. с чл.63, ал.1 от ЗАНН, ЯАС,
първи касационен състав,
Р Е Ш
И:
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 226/18.10.2019г.,
постановено по анд № 395/2018г. на Елховския районен съд.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и
протестиране.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете
ЧЛЕНОВЕ:1./п/не се чете 2./п/не се чете