№ 210
гр. Ямбол, 24.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЯМБОЛ, II СЪСТАВ, в публично заседание на
двадесет и пети октомври през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Светлана Д. Митрушева
Атанасова
при участието на секретаря Г.Б.М.
като разгледа докладваното от Светлана Д. Митрушева Атанасова
Административно наказателно дело № 20212330200797 по описа за 2021
година
Производството по делото е образувано по жалба на „Б.“ ЕООД гр.Ямбол против
Наказателно постановление № 149/10.05.2021гна Директора на РИОСВ Стара Загора, с
което на осн. Чл. 143 ал.1 т.1 ЗУО на дружеството е наложена имуществена санкция в
размер на 3500лв. за нарушение по същия текст. В жалбата се излагат съображения за
процесуална и материална незаконосъобразност на атакуваното наказателно постановление
и се иска отмяната му.
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител, поддържа
жалбата . Счита същата за основателна и доказана и моли за уважаването й от съда, ведно с
присъждане на направените по делото разноски.
Въззиваемата страна РИОСВ Стара Загора, чрез процесуалния си представител
оспорва жалбата. Счита атакуваното с нея наказателно постановление за правилно и
законосъобразно и моли за оставянето му в сила и присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Съдът,след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност събраните и проверени в
хода на съдебното следствие доказателства приема за установена следната фактическа
обстановка:
На 6.10.2020г служители на РИОСВ-Стара Загора – св.Т. и св.Р. извършили
съвместна проверка със служители на ОД МВР Ямбол в имот , находящ се след изхода на гр.
Ямбол, посока с.Чарган, на около 200м. след табелата за гр. Ямбол. По време на проверката
1
било установено, че имота е ограден с траверси и в него се съхраняват 81 бр. излезли от
употреба моторни превозни средства, като същите са описани по вид, марка и брой в
съставения констативен протокол. При проверката за заснети GPS координати на имота,
като в последствие, въз основа на тях и справка в КАИС е установено, че се касае за ПИ
87374.27.902, представляващ нива в м. „Маслака“ в землището на гр.Ямбол, собственост на
„Б.“ ЕООД.
До законния представител на фирма „Б.“ ЕООД била изпратена покана изх. № КОС-
06-5146/23.10.20. за явяване в тридневен срок от получаване на поканата в РИОСВ Стара
Загора за съставяне на АУАН. Поканата е получена на 11.12.2020г.
На 17.12.2020г. в отсъствие на представител на жалбоподателя св.Т., в присъствието
на св.Р. и още един свидетел съставила АУАН № 149 срещу дружеството –жалбоподател за
нарушение на чл.143 ал.1 т.1 ЗУО, затова, че при извършена проверка на 6.10.2020г. е
установено , че „Б.“ ЕООД , като собственик на ПИ 87374.27.902, представляващ нива в м.
„Маслака“ в землището на гр.Ямбол, с площ 18908 кв.м. без разрешение съхранява общо 81
бр. излезли от употреба автобуси, комбайни, цистерни, микробуси и тролейбуси , подробно
описани като марка и брой .
АУАН бил връчен на законния представител на дружеството на 15.01.2021г, като
същият в графата за възражения, отразил, че има такива.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено Наказателно постановление №
149/10.05.2021гна Директора на РИОСВ Стара Загора, с което на осн. Чл. 143 ал.1 т.1 ЗУО
на „Б.“ ЕООД била наложена имуществена санкция в размер на 3500лв. за нарушение по чл.
143 ал.1 т.1 ЗУО.
Липсват данни за връчване на наказателното постановление на жалбоподателя.
Приложеното по делото известие за доставяне не съдържа дата и подпис на получилото
кореспонденцията лице, поради което и не може да бъде ползвано като доказателство в тази
насока.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни
изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в преклузивния срок по чл. 59 ал.2
ЗАНН от надлежно легитимирано лице. Разгледана по същество се преценя като
неоснователна, поради следните съображения:
Съдът счита като неоснователни възраженията в жалбата за допуснато съществено
процесуално нарушение на разпоредбите на чл. 42т.4 и чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН, тъй като
процесните излезли от употреба превозни средства не са индивидуализирани с номер на
рама. Съобразно сочените разпоредби от процесуалния закон и акта и наказателното
постановление съдържат необходимите реквизити на административното нарушение, а
именно дата и място на исвършване на нарушението, субект на нарушението и
изпълнително деяние. Процесните излезли от употреба превозни средства са максимално
индивидуализирани като вид, марка и бройка, което е същественото за преценка тежестта на
2
нарушението и индивидуализация на наказанието. Индивидуализиране на превозните
средства и по номер на рама по никакъв начин не би довело до повлияване на
административнонаказателната отговорност на санкционираното лице, поради което и се
явява ненужно.
Като неоснователно се преценя и възражението, че в акта и наказателното
постановление не е посочена конкретната дейност по третиране на отпадъците. И в акта и в
наказателното постановление е посочено , че изпълнителното деяние се е изразило в
съхранение без разрешение на излезли от употреба превозни средства, а не в третирането
им.
От извършената цялостна служебна проверка на акта и наказателното постановление
не се установи наличието на други съществени процесуални нарушения, които да водят до
отмяната им.
От събраните по делото гласни и писмени доказателства по безспорен начин се
установява, че на посочената в акта и наказателното постановление дата дружеството
жалбоподател е съхранявало в ПИ 87374.27.902 излезли от употреба моторни превозни
средства без да притежава разрешително за този имот, обстоятелство, което не се оспорва от
страните по делото. С това си поведение е дружеството е осъществило
административнонаказателния състав на чл. 143 ал.1 т.1 от ЗУО предвиждащ наказание
имуществена санкция в размер от 3000 до 10 000 лв. за едноличен търговец или юридическо
лице, което извършва дейности по събиране, съхраняване, разкомплектуване,
оползотворяване и/или обезвреждане на ИУМПС, компоненти и материали от тях на
неразрешени за това места или на площадки, неотговарящи на изискванията на този закон
или подзаконовите нормативни актове по прилагането му. Не се споделят изложените в
жалбата съображения за наличие на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН. Доколкото се касае за
съхранение на значителен брой излезли от употреба моторни превозни средства върху
терен, представляващ земеделска земя с площ от приблизително 19 дк. От лице, което е
много добре запознато с въведения разрешителен режим ( предвид обстоятелството,че е
притежавало Разрешение № 13-ДО-397-02/13.09.2017г) свидетелства за една по-висока
степен на обществена опасност на извършеното административно нарушение в сравнение на
обикновените случаи на нарушения от съответния вид, поради което правилно АНО е
отказал приложението на чл. 28 от ЗАНН.
При индивидуализиране на наложеното наказание АНО се е съобразил с всички
смекчаващи и отегчаващи отговорността обстоятелства и в съответствие с чл. 27 от ЗАНН е
определил наказание към минималния предвиден в текста на закона размер.
Предвид изложеното съдът,
РЕШИ:
3
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 149/10.05.2021гна Директора на
РИОСВ Стара Загора, с което на „Б.“ ЕООД гр. Ямбол , на осн. Чл. 143 ал.1 т.1 ЗУО е
наложена имуществена санкция в размер на 3500лв. за нарушение на чл. 143 ал.1 т.1 ЗУО.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ЯАС в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Ямбол: _______________________
4