Решение по дело №624/2019 на Районен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2019 г. (в сила от 8 януари 2020 г.)
Съдия: Зорница Валентинова Петрова
Дело: 20194210200624
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

Гр. Габрово, 11.10.2019г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Габровски районен съд в открито заседание на тринадесети септември  през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЗОРНИЦА ПЕТРОВА

 

            При секретаря В. Тодорова, като разгледа докладваното от съдията, АНД №  624 по описа за 2019г. и за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на К.Д.Д. от гр. В. Търново, против Електронен фиш серия “К” №2522075 издаден от ОДМВР Габрово.

            В жалбата се излагат  подробни съображения за това, че обжалваният електронен фиш е незаконосъобразен, издаден при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, в разрез с материалния закон и при неспазване на предвидената от закона форма.

            В проведеното съдебно заседание, процесуалният представител на жалбоподателя  поддържа жалбата. 

            Процесуалният представител на ответната ОДМВР Габрово оспорва жалбата, счита същата за неоснователна и моли, като такава да бъде оставена без уважение, а обжалваният електронен фиш, като правилен и законосъобразен да бъде  потвърден.

 След преценка  поотделно и в съвкупност на събрания по делото доказателствен материал, доводите и становищата на страните, съдът намира за установено  от фактическа и правна страна следното:

Електронният фиш е обжалван от санкционираното лице в предвидения в чл. 189 ал.8 от ЗДП 14-дневен срок и поради това жалбата е допустима. Разгледана по същество е неоснователна.

На 30.10.2018г в 15,52 часа, с  автоматизирано техническо средство – радар № TFR1-M  512, било заснето движение на лек автомобил марка “Дачия Дъстер”, с регистрационен номер ВТ 5665 КА, със скорост от 74 км./ч. – над максимално разрешената за движение в населено място 50 км./ч. и е посочено превишаване от 24 км/ч. Изготвен е клип № 6223.

Въз основа на заснемането бил издаден електронен фиш, в който като нарушител е вписан жалбоподателя,  родител на собственика на когото е регистрирано МПС-то, подал и получил свидетелството за регистрация.

          В описателната част на Електронния фиш е вписано движение с установена скорост от 74 км./ч. – превишаване с 24 км/ч., за дата и час на нарушението са вписани показанията на автоматизираното техническо средство, а за място на нарушението – гр. Габрово, ул. “Търновоско шосе” / път І-5, км.144+080/, в посока гр. Велико Търново. Квалифицирано е като нарушение на чл. 21 ал.1 от ЗДП, поради което и на осн. чл. 182 ал.1 т.3 от ЗДП е наложена глоба в размер на 100 лева.

  Видно от приложения Протокол  № 2-15-18 от проверка на мобилна система за видеоконтрол TFR-1M от 19.10.2018г., техническото средство е преминало последваща  проверка.

От приложеното удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4853  е видно, че мобилната система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR-1M е вписана в регистъра на одобрените за използване типове средства за измерване под № 4853. Датата на издаване на удстоворението за одобрен тип е 24.02.2010г. и е валидно до 24.02.2020г.

          Изложената дотук фактическа обстановка е категорично установена от представените по делото писмени доказателства, посочени по – горе, както и приложения снимков материал от заснет клип № 6223 с техническо средство радар № 512, карта на участъка с фиксирано положение на АТСС №512,  протокол за използване на автоматизирано техническо средство или система от 30.10.2018г., дневник за отразяване техническото състояние, извършените първоначална и последващи метрологични проверки на АТСС, Техническо описание и инструкция за експлоатация на мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR-1M, Протокол за проведено на 26.06.2018г. обучение за повишаване професионалната подготовка на полицейските служитерли от сектор „Пътна полиция”, Часови график, Заповед относно организация на пътния контрол за 2018/2019г., План относно провеждане на инструктаж на служителите от сектор Пътна полиция Габрово на 30.10.2018г., Предложение относно определяне на места за контрол с определени граници за изпълнение на конкретни задачи и смяна на нарядите на територията, обслужвана от група „ОДПКПД” гр. Габрово по контрол на пътното движение, въведени в генералната разстановка на РСОД, Указание относно изпълнение на ПК по Маршрут № 2 – североизточната част на община Габрово за 2018/2018г., Справка от Областно пътно управление Габрово, относно това, че км. 144+080 попада в границите на населеното място - гр. Габрово, Формуляр за изготвяне на длъжностна характеристина на длъжността младши автоконтрольор ІІ-І степен в група „ОДПКПД” на сектор Пътна полиция към отдел „Охранителна полиция” при ОДМВР.

           Така приложения снимков материал, съгласно чл. 189, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, като изготвен с техническо средство и система, заснемаща и записваща датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на моторното превозно средство, съставлява веществено доказателствено средство в административнонаказателния процес и като такова е приобщено по съответния ред по делото.

Изслушани са показанията на свидетелят П.Г. – младши автоконтрольор в сектор „Пътна полиция” при ОДМВР Габрово. От показанията му е видно, че при обработване на нарушението и при издаване на електронен фиш е установено, че автомобилът е собственост на непълнолетно лице. Направена била справка  и установил, че документите при регистрация на автомобила са подадени и получени от майкат на лицето, поради което електронният фиш е издаден на името на майката.   

          При така установените факти съдът намира от правна страна следното:            

          Съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата при избиране скоростта на движение на водача на пътно превозно средство е забранено да превишава определените стойности на скоростта в km/h, които за пътно превозно средство от Категория В  за населеното място е 50 км. ч., извън населено място – 90 км. ч., а по автомагистрала – 140 км. ч., скоростен път – 120 км./ч., а според ал. 2 когато стойността на скоростта, която не трябва да се превишава, е различна от посочената в ал. 1, това се сигнализира с пътен знак. По силата на чл. 182, ал.1, т. 3 от ЗДП, за превишаване на разрешената максимална скорост в населено място от 21 до 30 km/h, водачът се наказва с глоба от 100 лв. Следователно, деянието, за което е наложено на жалбоподателя административно наказание е обявено от закона за наказуемо.

          В конкретния случай, съставеният електронен фиш за налагане на глоба за нарушение установено с автоматизирано техническо средство формално отговаря на изискванията на чл. 189, ал. 4 от Закона за движението по пътищата, установяваща вида на данните, които следва да бъдат вписани в него.

          В този мисъл, следва  да се посочи, че макар Законът за движението по пътищата, в разпоредбата на чл. 189, ал. 11, да предвижда, че влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно постановление, това приравняване следва да се приеме, че е само относно последиците, с които се ползват влезлите в сила наказателни постановление и електронни фишове и не обосновава необходимост от механично пренасяне на правилата относно процедурата за съставяне и реквизити на наказателното постановление, въведени в разпоредбите на ЗАНН и по отношение на електронния фиш. За разликите между НП и електронния фиш, от гледна точка на реквизити и процедура по съставяне и връчване, следва да се държи сметка, като се изхожда не само от изричната законодателна уредба, но така също и тяхната специфика и правна природа, както и от целите на законодателя, преследвани при регламентиране на уредбата относно електронния фиш. По тези съображения, се налага най – напред извода, че в случая не е налице фигурата на административнонаказващ орган, а в закона е употребено понятието „издател на електронния фиш”, сред реквизитите на който пък не е предвиден подпис на съответното длъжностно лице и печат на учреждението. Последното е от значение за формиране на извода на съда за липса на допуснати съществени процесуални нарушения.

          Относно приложението на чл. 189, ал. 4 ЗДП, изпълнени са всички предпоставки на закона. Нарушението е установено с автоматизирано техническо средство, като наред с това е изпълнена и разпоредбата на чл. 165 ал.2 т.6 и и 7 от ЗДП и контролът е осъществен в обхвата на средството за видеонаблюдение.

          От материалноправна страна, от анализа на доказателствените източници се достига до извод, че се потвърждават по категоричен  начин фактическите констатации, изложени в електронния фиш, а именно, че на посочената в него дата – 30.10.2018г. в 15,52 часа, с автоматизирано техническо средство – TFR1-М 512, било заснето движение на лек автомобил марка “Дачия Дъстер”, с регистрационен номер  ВТ 5665 КА, със скорост от 74 км./ч. – над максимално разрешената за движение в населено място 50 км./ч., каквото ограничение било въведено и е посочено превишаване от 24 км/ч.

          Електронният фиш  е законосъобразно издаден, предвид наличието на доказателства, обуславящи административната отговорност на жалбоподателя за нарушението по чл.21 ал.1 от ЗДВП.

          В описателната част на електронния фиш конкретната скорост на движение на лекия автомобил, която не отговаря на отразеното в приложения към материалите по административната преписка снимков материал от заснет с техническо средство радар № 512 клип № 6223, т. е. създава се впечатление, че не намира опора в доказателствения материал по делото.  Видно обаче от приложеният по делото протокол  № 2-15-18 от проверката на мобилната система за видеоконтрол от проверка TFR1-М, че е допустима грешка при измерване на скоростта +- 3 км./ч. до 100 км./ч. и +- 3% над 100км./ч.

            Техническото средство е отчело скорост на движение на автомобила управляван от жалбоподателя от 77 км./ч., или превишаване на скоростта с 27 км./ч. над ограничението за населени места от 50км./ч. Имайки предвид това допустимо отклонение от плюс, минус 3 км./ч., е намалена с три километра скоростта на движение на жалбоподателя или същата е определена в рамките на 74 км/ч.,  с цел избягване на грешка и определяне на скорост на движение с негов ущърб.  

Нарушението е установено с техническо средство при спазване на изискванията на разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, в която са уредени условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, като по  делото е представен задължителния в случаите на ползване на мобилно АТСС протокол по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г., съгласно одобреното приложение, който е доказателство относно мястото за контрол, посоката на движение на контролираните МПС, ограничението на скоростта, автомобила на който е поставено мобилното АТСС и други обстоятелства, необходими за преценката относно законосъобразността на издадения електронен фиш.

Относно възражението за неизпълнение изискванията на  чл. 10 ал.3 от Наредбата - липса на снимка на АТСС, то следва да се има предвид, че съгласно разпоредбата на § 6, т. 65 от ДР на ЗДвП "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: а/ стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган; б/ мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес. От посочената законова разпоредба става ясно, че автоматизираните технически средства и системи са основно два вида – стационарни и мобилни, като вторият вид – мобилните - също се разделя на два подвида – такива, които са прикрепени към превозно средство, и такива, които временно се разполагат на участък от пътя. В настоящия случай, видно от данните по делото, измерването на скоростта се е извършвало посредством мобилна станция за видеоконтрол, която е била прикрепена към превозно средство, а не се касае за временно разположена на участък от пътя система за контрол. При това положение възраженията, че е било необходимо изготвянето на снимка, не почиват на законовата уредба, според която протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредбата се съпровожда със снимка на разположението на уреда само при работа с временно разположени на участък от пътя автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта.

Оспореният електронен фиш е издаден при правилно приложение на материалния закон,  изпълнени са  изискванията на чл. 189, ал. 4 от ЗДвП и на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, издадена от министъра на вътрешните работи и съответно, че не са констатирани твърдяните от жалбодателя нарушения, които да са допуснати при издаването му от административнонаказващия орган.

Правилно и законосъобразно прилагайки разпоредбата на чл. 188 ал.2 от ЗДП наказващият орган е наложил наказание на жалбоподателя К.Д.,  като родител на непълнолетният собственик на автомобила и същата е посочена в приложената справка за собственици на превозното средство, като лице подало документи и  получило свидетелството за регистрация.

 Разпоредбата на чл. 189 ал.5 от ЗДП дава възможност на  собственика да  предостави в съответната териториална структура на Министерството на вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на свидетелството му за управление на моторно превозно средство, в случай, че друг е управлявал автомобила, нова това не е било сторено.

Глобата за установеното превишение на скоростта е фиксирана по размер, законосъобразно е наложена и на съда не е оставена възможност за преценка размера на същата.

  Изложеното дотук налага, като краен извода за неоснователност на жалбата, а електронният фиш, като правилен и законосъобразен следва да бъде потвърден.

            Водим от горното, съдът

 

            РЕШИ:

 

            ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш серия К №  2522075 издаден от ОДМВР Габрово, с който на К.Д.Д.  от гр. Велико Търново, ЕГН **********,  е наложена глоба в размер на 100 лв. на осн. чл. 189 ал.4 във вр. с чл. 182 ал.1 т.3 от ЗДП, като правилен и законосъобразен.

            Решението подлежи на обжалване пред Административен съд Габрово в 14 дневен срок от получаване на съобщение, че същото е изготвено.

 

 

                                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: