Решение по дело №4/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 февруари 2021 г. (в сила от 5 март 2021 г.)
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20217250700004
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 януари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                           № 17                     11.02.2021 г.                 град Търговище

 

  В   И М Е Т О  Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд - Търговище                                             пети състав            

На втори февруари                                                                      година 2021

В публично заседание в следния състав:

                                                                        Председател: Иванка Иванова

Секретар: Гергана Бачева

Като разгледа докладваното от председателя Иванка Иванова

АД № 4 по описа за 2021 година

За да се произнесе, съдът взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава Х от АПК във вр. с чл. 25, ал. 5 от ЗХУ и чл. 65, ал. 5 от ППЗХУ.

Делото е образувано по жалбата на Б.Д.П. ЕГН ********** *** против Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Т/697/ФП от 18.07.2019 г. на директора на Д“Социално подпомагане“ (Д“СП“) – Търговище, потвърдена с Решение № 25-РД06-0023/ 20.08.2019 г. на директора на РД“Социално подпомагане“ (РД“СП“) – Търговище, с която е отпусната месечна финансова подкрепа по реда на чл. 70, т. 2 от Закона за хората с увреждания (ЗХУ), считано от 01.07.2019 г. до 31.07.2024 г. на жалбоподателя.

Жалбоподателят оспорва размера на отпуснатата финансова подкрепа по реда на чл. 70, т. 2 от ЗХУ, като счита, че същата не следва да бъде по-ниска от размера на прекратената му финансова подкрепа, поради което намира оспорената заповед за противоречаща на закона.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован се явява лично, поддържа жалбата и изразява становище за незаконосъобразност на оспорената заповед.

 Ответникът по оспорването – директорът на дирекция „Социално подпомагане” Търговище, редовно призован се представлява от ст. юрк. М., която изразява становище за неоснователност на жалбата и потвърждаване на оспорения адм. акт. Представя писмени бележки в дадения от съда срок в този смисъл.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства, констатира следното:

Жалбата е подадена в срок, налице е правен интерес, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна при следните съображения:   

 

На жалбоподателя е била отпусната месечна социална помощ по чл. 25, чл. 29 и чл. 30 ППЗИХУ(отм.) за периода от 01.06.2014 г. до 31.12.2017 г. общо в размер на 29, 25 лв. за периода 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г. размерът и е бил увеличен на 33, 75 лв. (според представената справка в издаденото удостоверение изх. № 2503-УФ-0192/27.01.2021 г. (стр. 31 от делото).

         Жалбоподателят е   подал на 01.07.2019 г. заявление-декларация за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите по чл. 20, ал. 1 ЗХУ и формуляр за самооценка е заявил изготвяне на индивидуална оценка, като е вписал, че желае получаване на финансова подкрепа по реда на чл. 70 от ЗХУ /л. 7 – 12 от преписката/.   Представено е било ЕР на ТЕЛК № 1037 от 076 от 21.05.2014 г., с което са определени 81%СУ, с диагноза стар инфаркт на миокарда. Съгласно чл. 14 от ППЗХУ,  след подадени   документи по реда на чл. 21,ал, 3  ЗХУ, за  жалбоподателя  е  била изготвена индивидуална оценка на потребностите. Видно от заключението на специализирания отдел е, че за лицето е констатирана необходимост от предоставяне на месечна финансова подкрепа и спрямо степента на трайно намалената работоспособност  и следва да се отпусне месечна финансова подкрепа в размер 15 на сто от линията на бедност за страната,  определена за 2019 г.  в размер на 348.00 лв.

На същата дата 01.07.2019 г. жалбоподателят е бил уведомен, че  подаденото от него заявление-декларация за изготвяне на индивидуална оценка на потребностите ще бъде разгледано на заседание на специализирания отдел в Д“СП“ – Търговище, което ще се проведе на 16.07.2019 г. (стр. 24 от делото).

Със   Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Т/697/ФП  от 18.07.2019 г. на директора на   Д“СП“-Търговище е  била  отпусната финансова подкрепа на жалбоподателя в размер на 52,20 лв. считано от 01.07.2019 г. до 31.07.2024 г. по реда на чл.70, т.2 ЗХУ (адм. преписка в АД №204/ 2019 г. на АС – Търговище).

Заповедта е била оспорена по административен ред, като е потвърдена с Решение №25-РД06-0023/20.08.2019 г. на директора на РД“СП“ – Търговище.

         Съгласно чл. 70, т. 2  ЗХУ финансовата подкрепа на жалбоподателя е в размер на 52.20 лв. Съгласно чл. 25, ал. 1 от ЗХУ  срокът е регламентиран в чл. 65, ал. 1   ППЗХУ като е бил издаден първоначалният административен акт  предмет на оспорване в настоящия процес заповед № ЗХУ-ИО/Д-Т/697/ФП от 18.07.2019 г., с която   е била отпусната месечна финансова подкрепа, съгласно предложения в индивидуалната оценка размер, считано от 01.07.2019 г.  Заповедта е била връчена лично срещу подпис на 25.07.2019 г. на жалбоподателя (адм. преписка в АД № 204/ 2019 г. ).

Въз основа на установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна и е процесуално допустима.

Обжалваният акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма. Съдът намира, че в хода на административното производство не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, които да са довели до постановяването на акт, който не е съобразен с материалния закон или с целта на закона.

Заповедта е издадена  законосъобразно на правно основание чл.25, ал.1 ЗХУ, във вр. с чл.65, ал.1 и чл.66 ППЗХУ. Според чл. 35 от АПК индивидуалният акт се издава, след като се изяснят фактите и обстоятелствата от значение за случая и се обсъдят обясненията на страните. В случая това  е направено. Съгласно § 7, ал. 2 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за хората с увреждания (ЗХУ), влезлите в сила до 31 декември 2018 г. включително индивидуални административни актове за отпускане на месечни добавки за социална интеграция за транспортни услуги, за информационни и телекомуникационни услуги, за обучение, за диетично хранене и лекарствени продукти и за достъпна информация се преобразуват служебно от Агенцията за социално подпомагане в месечна финансова подкрепа и на лицата от 1 януари 2019 г. агенцията изплаща сума в размера на месечната финансова подкрепа.     Със Заповед №D–Т/ПИ25 481/24.06.2014/ФП от 29.01.2019 г. на Директора на ДСП Търговище, е  била отпусната месечна финансова подкрепа по чл. 70, т. 2 и § 7, ал.2 и ал.3  ПЗР на ЗХУ  на по-благоприятния размер за лицето,  определен  на 64.83 лв. за периода от 01.01.2019 г. до 30.06.2019 г., когато е изтекъл 5-годишният срок на изготвената социална оценка, до срока, за който са отпуснати интеграционните добавки по отменения ЗИХУ.

         Съгласно изричната разпоредба на чл. 66, ал. 5, т. 1 от Правилника за прилагане на ЗХУ, извършването на нова индивидуална оценка на потребностите, представлява самостоятелно основание за прекратяване на получаваната до този момент месечна финансова подкрепа. Последно посочената норма от Правилника за прилагане на Закона за хората с увреждания (приет с ПМС № 65 от 29.03.2019 г., обн. ДВ, бр. 27 от 02.04.2019 г., в сила от 01.04.2019 г. ) е приета по силата на законовата делегация извършена с чл. 81 от ЗХУ и е действащо право към момента на подаване заявлението на 01.07.2019 г. /, към момента на извършването на новата индивидуална оценка на потребностите и към датата на оспорената заповед. Упражнявайки правото си по чл. 20, ал. 1, вр. с чл. 21, ал. 2, т. 1 от ЗХУ, жалбоподателят е инициирал  производство, което представлява нормативно установено основание за прекратяване на получаваните до 01.07.2019 г., плащания по § 7, ал. 2 от ПЗР на ЗХУ. Поради това съдът намира, че оспорваното от жалбоподателя прекратяване на изплащаната до посочената дата сума в месечен размер 64, 83 лв., е извършено при правилно приложение на материалния закон.

         От приложеното ЕР на ТЕЛК е видно, че жалбоподателят е лице с  81 % степен на увреждане, предвид което попада в кръга на лицата, за които следва размера на месечната финансова подкрепа да са определи съгласно чл. 70, т. 2  ЗХУ, или в размер 15 на сто от линията на бедност. С Постановление на Министерски съвет № 170 от 17.08.18 г., е определен размерът на  линията на бедност за страната - 348.00 лева за 2019 г. като размерът на финансовата подкрепа на жалбоподателя  е правилно определен на 52.20 лева.

По възражението в жалбата, че с оспорената заповед жалбоподателят получава по-малко средства в размер на 12, 63 лв. Съдът приема, че жалбоподателят неправилно се позовава на разпоредбата на чл. 7, ал. 3 от ПЗР на ЗХУ, тъй като последната визира хипотеза на получаване на финансова подкрепа в по-благоприятен размер за лицата при наличието на такава разлика с оглед на получавана по-висока социална пенсия и месечна добавка за социална интеграция по отм. ЗИХУ. Жалбоподателят не попада в тази категория лица видно от приложените справки на стр. 30 и 31 от делото. По силата на чл. 70, т. 2 от ЗХУ финансовата подкрепа е в размер на 15 на сто от линията на бедност и за този размер не се прилага чл. 7, ал. 3 от ПЗР на ЗХУ.   

При тези обстоятелства съдът приема, че оспореният акт  е съобразен с материалния закон, като  жалбата срещу него следва да се отхвърли.

Поради липсата на претенции за разноски съдът не присъжда такива.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Търговище, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ   жалбата на Б.Д.П. ЕГН ********** *** против Заповед № ЗХУ-ИО/Д-Т/697/ФП  от 18.07.2019 г. на директора на  Д“СП“-Търговище, потвърдена с Решение №25-РД06-0023/20.08.2019 г. на директора на РД“СП“ Търговище, като неоснователна.

 РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд на Р.България в 14 – дневен срок от съобщаването на страните, че същото е изготвено.  

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: