Решение по дело №389/2021 на Районен съд - Ихтиман

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 декември 2022 г.
Съдия: Димитър Георгиев Цончев
Дело: 20211840200389
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 199
гр. И., 21.12.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – И., ПЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на деветнадесети октомври през две хиляди двадесет и втора годИ.
в следния състав:
Председател:Д. Г. Цончев
при участието на секретаря НИКОЛЕТА Г. КУЗЕВА
като разгледа докладваното от Д. Г. Цончев Административно наказателно
дело № 20211840200389 по описа за 2021 годИ.
Производството е по чл. 58д и сл. ЗАНН.
Образувано по жалба на ЗА кмета на ОбщИ. И. Т. К., против
Наказателно постановление № 163/17.06.2021 г. на директора на Регионална
инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – София, с което за
нарушение на чл. 120 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ на
основание чл. 156, ал. 1 ЗУО на кмета на общИ. И. К. И. е наложено наказание
глоба в размер на 2 000 лв.
С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като
неправилно и незаконосъобразно по подробно изложени съображения.
В проведеното съдебно заседание упълномощеният представител на
жалбоподателя поддържа така подадената жалба.
Въззиваемата страна оспорват изцяло основателността на жалбата. В
съдебно заседание не изпращат представител.
По допустимостта на жалбата:
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 (ред.
ДВ бр. 13 от 14.02.2020 г.) ЗАНН от процесуално легитимирана страна срещу
акт, подлежащ на въззивно обжалване, като тези въпроси са разрешени с
Определение № 392 от 14.04.2022 г. по ЧКНАД № 343/2022 г. на АССО.
Разгледана по същество е основателна, но не по изложените в нея
съображения
От фактическа страна:
На 15.09.2020г. след постъпил сигнал в РИОСВ с вх. № С-181 от
27.08.2020г. относно нерегламентирано сметище в поземлен имот с
идентификатор № 10029.271.474, общинска собственост находящ се в с.
Вакарел в дясно на пътя за гр. Панагюрище от контролните органи на РИОСВ
1
– София била извършена проверка за спазване изискванията на ЗУО. При
проверката извършена на терена находящ се в с. Вакарел в дясно от пътя за
гр. Панагюрище, се установява, че същият е неограден, със свободен достъп
за външни лица и на площ около 2 дка са изхвърлени битови смески,
строителни и едрогабаритни отпадъци натрупани на около 1 м. височИ..
Проверката била извършена в присъствие на кмета на с. Вакарел и за
констатираното с нея в присъствие на същия бил съставен констативен
протокол, подписан от кмета на с. Вакарел без възражения. В частта на
протокола относно предписанията, на основание чл. 120 ЗУО на кмета на
ОбщИ. И. било издадено предписание № 1 в срок до 15.10.2020 г. да се
предприемат мерки действия по почистване на констатираното замърсяване,
като се уведоми РИОСВ – София, № 2 в постоянен срок да се предприемат
мерки и действия по недопускане на повторно замърсяване и № 3 в срок до
15.10.2020 г. да се предприемат действия по поставяне на съдове за ТБО във
вилните зони на с. Вакарел не попадащи в градище на организираното
сметоизвозване и сметосъбиране.
На 21.10.2020 г. след дадените предписания на кмета на ОбщИ. И.,
контролните органи на РИОСВ – София извършили последващ контрол за
изпълнение на издадените с констативния протокол № ККФОС-МД-38 от
15.09.20 г. задължителни предписания. Проверката отново била извършена в
присъствие на кмета на с. Вакарел и при нея било констатирано отново, че
теренът е неограден и свободен за достъп от външни лица, върху същия по
цялата му площ имало нерегламентирано изхвърлени смесени битови и
строителни отпадъци т.е. задължителните предписания дадени с констативния
протокол № ККФОС-МД-38 от 15.09.20 г. под № 1 и 2 не били изпълнени. На
основание чл. 120 ЗУО на кмета на ОбщИ. И. с Констативният протокол №
ККФОС-ИЦ-77 от 21.10.2020 г. било издадено предписание № 1 в срок до
21.11.2020 г. да се предприемат мерки действия по почистване на
констатираното замърсяване в поземлен имот с идентификатор №
10029.271.474, като се уведоми РИОСВ – София, № 2 постоянен срок да се
предприемат мерки и действия по недопускане на повторно образуване на
нерегламентирано сметище.
Констативният протокол № ККФОС-ИЦ-77 от 21.10.2020г. бил
изготвен на място и подписан без възражения от кмета на с. Вакарел за
извършената проверка на същата дата - 21.10.2020 г., като същият поел
задължение да го връчи на кмета на общИ. И..
На 30.11.2020 г. била извършена последваща проверка от служители на
РИОСВ, при която било установено, че предписание № 1, дадено с
Констативният протокол № ККФОС-ИЦ-77 от 21.10.2020г. не е изпълнено,
тъй като в поземлен имот с идентификатор № 10029.271.474 на площ от около
1500 кв.м. били изхвърлени строителни, биоразградими и едрогабаритни
отпадъци.
За горното свид. И. М. в качеството на главен експерти в отдел ККФОС,
дирекция КПД при РИОСВ – София съставила срещу К. И. в качеството на
кмет на общИ. И. Акт № 251/2020 г. на 17.12.2020 г. за установяване на
административно нарушение по чл. 120 от Закона за управление на
отпадъците, за това, че не е изпълнил задължително предписание, дадено с
констативен протокол № ККФОС-ИЦ-77 от 21.10.2020 г.
Въз основа на акта е издадено обжалваното Наказателно постановление
№ 163/17.06.2021 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда
2
и водите (РИОСВ) – София, с което за нарушение на чл. 120 от Закона за
управление на отпадъците /ЗУО/ на основание чл. 156, ал. 1 ЗУО на кмета на
общИ. И. К. И. е наложено наказание глоба в размер на 2 000 лв..
По доказателствата:
Изложеното се установява от непротиворечив доказателствен материал
- показанията на свидетелите С., Д., Ц. и М., които потвърждават
констатираното с АУАН и представените по делото документи - констативен
протокол № ККФОС-МД-38 от 15.09.2020г. за проверка по чл. 120 ЗУО,
констативен протокол № ККФОС-ИЦ-77 от 21.10.2020г. за проверка по чл.
120 ЗУО, констативен протокол № ККФОС-ИЦ-76 от 30.11.2020г. за
проверка по чл. 120 ЗУО и останалите приобщени по делото документи.
Съдът намира изброените доказателствени източници за логични,
непротиворечиви и взаимно допълващи се, поради което следва да бъдат
кредитирани в цялост. Те разкриват посочените по-горе елементи от
фактическата обстановка като не съдържат никакви противоречия. Предвид
това е безпредметно да бъдат анализирани по-подробно.
От правна страна:
Административнонаказателното производство е строго формален
процес, тъй като чрез него се засягат правата и интересите на физическите и
юридически лица в по-голяма степен. Предвиденият в ЗАНН съдебен контрол
върху издадените от административните органи наказателни постановления е
за законосъобразност. От тази гледна точка съдът не е обвързан нито от
твърденията на жалбоподателя, нито от фактическите констатации в акта или
в наказателното постановление /арг. чл. 84 ЗАНН във вр. чл. 14, ал. 2 НПК и
т. 7 от Постановление № 10 от 28.09.1973 г. на Пленума на ВС/, а е длъжен
служебно да издири обективната истИ. и приложимия по делото закон. В тази
връзка на контрол подлежи и самият АУАН по отношение на неговите
функции – констатираща, обвинителна и сезираща.
В настоящия случай АУАН и издаденото, въз основа на него НП са
съставени от длъжностни лица в пределите на тяхната компетентност.
На следващо място, съдът служебно констатира, че са спазени
императивните процесуални правила при издаването на АУАН и НП –
тяхната форма и задължителни реквизити, съгласно разпоредбите на чл. 40,
чл. 42, чл. 43, ал. 5, чл. 57 и чл. 58, ал. 1 ЗАНН. Налице е пълно съвпадение
между установените фактически обстоятелства и тяхното последващо
възпроизвеждане в атакуваното НП, като с изискуемата се от закона
конкретика административните органи са очертали времето, мястото,
механизма на неизпълненото правно задължение и обстоятелствата, при
които същото е намерило проявление в обективната действителност.
В конкретния случай административнонаказателното производство е
образувано със съставянето на АУАН в предвидения от ЗАНН 3-месечен срок
от откриване на нарушителя, респективно 1-годишен срок от неизпълнението
на правното задължение. От своя страна обжалваното наказателното
постановление е постановено в законоустановения 6 –месечен срок. Ето защо
са спазени всички давностни срокове, визирани в разпоредбата на чл. 34
ЗАНН, досежно законосъобразното ангажиране на юридическата отговорност
на дружеството-жалбоподател от формална страна.
3
Предвид изложеното, посочените административни актове са съставени
без допуснати съществени нарушения на процесуалния закон, които да
обусловят отмяната на атакуваното наказателно постановление на формално
основание.
Административнонаказващият орган директора на РИОСВ обаче е
допуснал неправилно приложение на материалния закон. Това е така по
следните съображения:
От събраните доказателства следва несъмнен извод, че наказаният К. И.
не е изпълнил задължително предписание, дадено с констативен протокол №
ККФОС-ИЦ-77 от 21.10.2020 г., тъй като на 30.11.2020 г. в поземлен имот с
идентификатор № 10029.271.474 на площ от около 1500 кв.м. били
изхвърлени строителни, биоразградими и едрогабаритни отпадъци. По делото
обаче липсват доказателства предписанието, материализирано в констативен
протокол № ККФОС-ИЦ-77 от 21.10.2020 г., да е връчено на К. И.. Видно то
самото предписание то е връчено на Д. С. – кмет на с. Вакарел. Липсват
каквито и да е доказателства Д. С. да е бил упълномощен от К. И. да го
представлява, няма и нормативно основание за това. Липсват и доказателства
Д. С. да е свел предписанието до знанието на К. И., както и ако го е направил,
кога е сторено това. При разпита си свид. С. излага, че би трябвало да е
уведомил К. И., но няма конкретен спомен станало ли е това, ако да – кога и
кога. В хода на производството беше изискана информация от РИОСВ,
кметството на с. Вакарел и общИ. И. относно доказателства за връчване на
процесния констативен протокол на К. И., но и трите учреждения в кратки
уведомителни писма, излагат, че такива не се съхраняват. При тези факти
следва извод, че задълженият субект не е уведомен надлежно за вмененото му
задължение с отправеното до него задължително предписание и не следва да
носи отговорност за неизпълнение на същото. Ненадлежното връчване на
предписанието има за последица непораждане на задължение за изпълнението
му, а оттам и липса на основание за ангажиране на
административнонаказателната отговорност на адресата с предписанието (вж.
в този смисъл Решение № 1199/18.11.2021 г. по КНАД № 881/2021 г. на
АССО и Решение № 1281/10.12.2021 г. по КНАД № 971/2021 г. на АССО). В
конкретния случай е възможно единствено да се предполага, че
предписанието е доведено до знанието на наказания. Недопустимо е обаче
ангажиране на административнонаказателна отговорност въз основа на
предположения предвид разпоредбата на чл. 84 ЗАНН вр. чл. 303, ал. 1 и ал. 2
НПК.
Ето защо на основание чл. 63, ал. 3, т. 1 вр. ал. 2, т. 1 вр. чл. 58д, т. 1
ЗАНН наказателното постановление следва да бъде отменено.
Мотивиран от изложеното, съдът основание чл. 63, ал. 3, т. 1 вр. ал. 2, т.
1 вр. чл. 58д, т. 1 ЗАНН,
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 163/17.06.2021 г. на
директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – София.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на АПК
пред Административен съд–София област в 14-дневен срок от получаване на
съобщението, че е изготвено.
4
Съдия при Районен съд – И.: _______________________
5