Р Е Ш Е Н И Е
№ 7
гр. Пловдив, 27.05.2020г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН
СЪД, ХІV граждански състав, в публичното заседание
на двадесети май две хиляди и двадесета година в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: ТОСКО АНГЕЛОВ
при секретаря Росица
Марджева, като разгледа докладваното от съдията адм.д. № 6/2020 г. по описа на ПРС, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производство по реда на чл. 145 АПК
във връзка с чл. 72, ал. 4 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР).
Образувано е по жалба на П.Е.Г. срещу Заповед за
задържане на лице рег. № *****., издадена от Д.Р.С., на длъжност ******* при 01РУ
при ОД на МВР Пловдив., с която на основание чл. 72, ал.
1, т. 1 от ЗМВР е заповядано задържане на Г. за 24 часа.
Жалбоподателят, чрез процесуален представител, иска от
съда да постанови решение, с което да отмени оспорваната заповед като
незаконосъобразна. Излага съобразения, че не бил посочен начинът на
установяване на употребата на наркотици, не било извършено престъпление по чл.
343б, ал. 3 НК, не било разяснено правото за медицински преглед, не било
разрешено да се свърже с адвокат и да проведе телефонен разговор.
Ответникът – органът, издал оспорвания акт, взема
становище за неоснователност на жалбата.
Съдът, като
разгледа направените възражения и приложената административна преписка, намери
за установено следното:
Жалбата е подадена в срок от адресат на оспорваната
заповед, поради което е допустима.
Разгледана по същество, същата е неоснователна.
С атакуваната заповед, на основание чл. 72, ал.
1, т. 1 ЗМВР, за срок от 24 часа, П.Г. е бил задържан в помещение за
временно задържане на РУ. Като мотивировка на заповедта е посочено, че за
лицето има данни, че е извършило престъпление по чл. 343б, ал. 3 НК- управление
на МПС след употреба на наркотични вещества, ДП № ****. по описа на 01РУ гр.
Пловдив.
Съгласно
разпоредбите на чл. 146 АПК, проверката на законосъобразността на оспорения
индивидуален административен акт обхваща компетентността на издалия го орган,
спазена ли е изисканата от закона форма, материалните и процесуалните
разпоредби при издаването му, както и дали е съобразен с целта на закона. Съдът намира,
че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган и в
изискуемата от закона форма.
Обжалваният
административен акт е издаден от компетентен орган– полицейски орган по смисъла
на чл. 57, ал. 1 ЗМВР. Компетентността на полицейския орган да
издава заповеди от вида на оспорената в настоящото производство произтича пряко
от разпоредбата на чл. 72 ЗМВР,
съгласно която полицейските органи могат да задържат лице, като в т. 1 до т. 7
на същата разпоредба изчерпателно са посочени хипотезите, при които това е
допустимо. При издаването на оспорения акт не са допуснати нарушения на
административнопроизводствените правила от издателя, които да са от категорията
на съществените, като не са допуснати и нарушения на материалния закон.
Заповедта за задържане на лице по чл. 72, ал.
1, т. 1 ЗМВР по съществото си е заповед за прилагане на ПАМ,
като същата следва да има минимално съдържание, предписано в чл. 74, ал. 2 ЗМВР, което в случая е налице. По отношение на тази заповед са
неприложими изискванията на чл. 59, ал. 2 АПК за съдържание на административния акт, тъй като следва да
се спазват изискванията на специалния закон – чл. 74, ал. 2 ЗМВР. Заповедта съдържа необходимите реквизити, посочени в
тази правна норма – посочени са името, длъжността и местоработата на
полицейския орган, издал заповедта, данни, индивидуализиращи задържаното лице,
датата и часът на задържането, ограничаването на правата на лицето по чл. 73 ЗМВР,
правото му на преводач, в случай че не владее български език, както и е
посочено, че заповедта за задържането може да се обжалва пред съда. В заповедта
е посочено и правното основание за постановяването й, както и фактическите
обстоятелства, предпоставили издаването й – управление на МПС след употреба на
наркотични вещества с конкретизирано досъдебно
производство.
Фактическите съображения в заповедта се допълват и от данните в приложения по
делото АУАН, също връчен на жалбоподателя, като се установяват
от приложения талон за изследване, с положителен резултат за „Тhc-тетрахидрокамибинол и АМР“ и ксерокопие на опаковка на „Drug Check 3000”, със срок на годност до 02.2021г. Тези обстоятелства са довели до
ограничаване на правото на придвижване на жалбподателя.
Оспорената
заповед е издадена в съответствие с материалния закон. Съгласно разпоредбата
на чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР,
полицейските органи могат да задържат лице, за което има данни, че е извършило престъпление. За реализиране на
основанието, предвидено в чл. 72, ал.
1, т. 1 ЗМВР, необходимо и достатъчно условие е наличието на данни
за извършено престъпление, от които може да се направи предположение за
възможна съпричастност на задържаното лице към конкретното противоправно
деяние. Не е необходимо тези данни да са пълни или да уличават по категоричен
начин лицето в извършеното престъпление, достатъчно е да сочат на
обстоятелства, обосноваващи подозрение срещу лицето. Приложението на чл. 72, ал.
1, т. 1 ЗМВР е в рамките на оперативната самостоятелност на
полицейския орган, с оглед преценка за наличието на връзка между задържаното
лице и извършеното престъпление. Целта на закона при постановяване на ПАМ по
ЗМВР "задържане за срок от 24 часа" е да се попречи на задържаното
лице да се укрие и да се осигури възможността спрямо него да бъде проведено
предварително разследване. Ето защо мярката е предвидена с цел улесняване на
безпрепятственото изпълнение на правомощията на полицейските органи по
разкриване на престъпление, а не с оглед наличието на вече доказано такова.
От
събраните по делото доказателства е видно, че полицейският орган е разполагал с
данни за предполагаемо участие на жалбоподателя в конкретно
престъпление – управление на МПС след употреба на наркотични вещества.
Това деяние е въздигнато като престъпление в чл. 343б, ал.
3 НК. Следователно законосъобразен и обоснован е изводът на ответника,
че към момента на издаване на оспорената заповед са били налице непротиворечиви
данни за извършено престъпление и за възможно участие на жалбоподателя в него. Обстоятелството,
че впоследствие химическата експертиза на кръвта на лицето
не е установила наличие на наркотични вещества не променя изводите.
Както вече беше посочено, достатъчно е към момента на издаване на заповедта да
съществуват данни за извършено от
лицето престъпление, без да има категорични доказателства за това. Данни за
престъпление са били налице- положителен тест за наркотици и управление на МПС,
за което има съответен състав на престъпно деяние по НК.
Възражението за невписване в заповедта на правото на
медицинска помощ е неоснователно. Видно от представената към преписката декларация,
жалбоподателят е уведомен за всички свои права, вкл. на защита от адвокат и
медицински преглед, като не е пожелал
да се възползва от тях.
Непредоставянето на възможност за телефонно обаждане е
действие на полицейските органи следващо издаването на заповедта и не влияе на
нейната законосъобразност. Същото се отнася и за неправилното посочване на
съда, пред който подлежи на оспорване административния акт. Нарушението не е
съществено, доколкото жалбоподателят е запознат с възможността за съдебен
контрол и срока за подаване на жалбата.
Предвид
изложеното, правомощието на органа да наложи мярката по чл. 72, ал.
1, т. 1 ЗМВР е упражнено законосъобразно – при реализиране на
визираните в закона предпоставки и в съответствие с неговата цел, а именно да
се разкрие престъплението и да се попречи на заподозрения да се укрие и/или да
осуети наказателното преследване. В този смисъл: Решение
№ 5332 от 9.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 12228/2018 г., V о.; Решение № 1934 от 6.02.2020 г. на ВАС по адм. д. №
538/2019 г., V о.; Решение № 3785 от 4.04.2016 г. на
ВАС по адм. д. № 3061/2015 г., V о.
Не
е налице и нарушение на чл. 5 ЕКЗПЧОС, тъй като задържането
е законосъобразно и е спазен редът, разписан в националния закон. Не е нарушен принципа за съразмерност при упражняването на
правомощията на административния орган. Съгласно разпоредбата на чл. 6, ал. 2 АПК административният
акт и неговото изпълнение не могат да засягат права и законни интереси в
по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. В
контекста на принципа по чл. 6, ал. 2 АПК, прилагането
на ПАМ по чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР следва
да е оправдано от гледна точка на съразмерността на налаганото ограничение с
необходимостта за постигането на законовата цел. В случая "задържането за
срок от 24 часа" е оправдано, тъй като полицейският орган е имал конкретни
данни, че задържането ще е в защита на обществения интерес.
Предвид
изложеното, настоящият състав намира, че заповедта е материално
законосъобразна, при издаването й не са допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила и същата съответства
на целта на закона, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.
Воден
от горното, съдът,
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на П.Е.Г. срещу Заповед за задържане на лице рег. № ****., издадена
от Д.Р.С. на длъжност ******* при 01РУ при ОД на МВР Пловдив, с която на
основание чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР е заповядано задържане на Г. за срок
до 24 часа.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд - Пловдив в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ /п/
/Тоско
Ангелов/
Вярно с
оригинала.
Р.М.