Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
12.04.2019 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
11 април |
Година |
2019 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Валентин Спасов |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Диатна Георгиева |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
АН |
дело
номер |
204 |
по
описа за |
2019 |
година. |
|||||||||||||||
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 394923-F398711/07.01.2019г. на
Директор на Дирекция „Контрол“ в ТД на НАП-Пловдив, с което на ЕТ „Е. Б.-75“ с
ЕИК ***, с.Полковник Желязово, за извършено нарушение по чл.180, ал.2 вр.
чл.180, ал.1 вр. чл.86, ал.1 вр. чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС му е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 970.01 лв.
на основание чл.180, ал.2 вр. чл.180, ал.1 от ЗДДС.
Жалбоподателят ЕТ „Е. Б.-75“ с.Полковник Желязово твърди,
че наказателното постановление е незаконосъобразно, издадено при съществени
процесуални нарушения и в нарушение на материалния закон. На 27.08.2018г. АУАН
бил съставен в негово отсъствие, като в акта нямало посочване свидетеля Х.Б.
какво удостоверявала-данните по акта или липсата му при съставяне на акта.
Административното производство започнало в нарушение на чл.34, ал.1 от ЗАНН,
тъй като били изтекли повече от три месеца от откриване на нарушителя. Гледал
се краткия преклузивен тримесечен срок, а той бил изтекъл, тъй като срещу
жалбоподателя като физическо лице бил съставен АУАН на 18.12.2017г., а по-късно
и срещу ЕТ на 02.02.2018г., в които изрично било посочено, че е достигнал прага
на задължителна регистрация по ЗДДС и трябвало да се регистрира до 16.05.2016г.
Затова нарушителят бил открит със съставянето на АУАН на 18.12.2017г. Сега
съставения акт на 27.08.2018г. и обжалваното наказателно постановление само
определяли размера на извършените доставки, поради което производството
започнало в нарушение на чл.34, ал.1 от ЗАНН. В акта не ставало ясно дали нарушението
било по чл.96, ал.1 от ЗДДС или по чл.180, ал.2 от ЗДДС. В акта и наказателното
постановление липсвало описание на облагаемите доставки, а това съставлявало
съществено процесуално нарушение.
В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от
упълномощен адвокат, който поддържа жалбата.
Административнонаказващият орган в съдебно заседание се
представлява от юрисконсулт, който моли съдът да потвърди наказателното
постановление като правилно и законосъобразно. Нарушението било доказано по
безспорен начин, като нямало грешки от процесуално и материално естество, които
да водят до отмяна на атакуваното постановление. Проверяващият орган извършил
ревизията, установил нарушението, документирал го и издал съответните актове за
извършени нарушения.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно
призована за съдебното заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се
представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното:
На 01.03.2018г. била възложена ревизия на Е. Б. Х. с
регистрация като ЕТ „Е. Б.-75“, ЕИК ***, с.Полковник Желязово. Декларираната
пред НАП основна дейност от едноличния търговец била „търговия на дребно с
телефонни апарати и други устройства за далекосъобщения“. Извършената ревизия
приключила с Ревизионен доклад № Р-16000918001254-092-001/25.06.2018г. и Ревизионен акт №
Р-16000918001254-091-001/20.07.2018г., който не бил обжалван и влязъл в сила.
При проследяване на облагаемия оборот се установило, че жалбоподателя ЕТ „Е. Б.-75“ за периода
от 01.05.2015г. до 30.04.2016г. реализирал облагаем оборот в размер над 50 000
лева /57 375.66 лева/, формиран от продажби на стоки и услуги. С достигнатия
облагаем оборот към 30.04.2016г. в
размер на 57 375.66 лева той отговарял на изискванията за задължителна
регистрация. Затова ЕТ „Е. Б.-75“ следвало да подаде заявление за регистрация по чл.96,
ал.1 от ЗДДС най-късно до 16.05.2016г., тъй като 14.05.2016г. бил почивен ден,
но не го направило. Жалбоподателят на основание чл.101, ал.1 от ЗДДС подал
заявление за регистрация по ЗДДС с вх. № 093911701943228/05.12.2017г., т.е. със
закъснение. С Акт за регистрация по ЗДДС № 090421702024100/18.12.2017г. бил
регистриран по ЗДДС считано от 19.12.2017г. Оборотът, необходим за задължителна
регистрация по ЗДДС се поддържал от лицето до 31.12.2017г. За периода 01.12.2016г.-31.12.2016г.
продажбите са чрез наложен платеж чрез куриерската фирма „Еконт“ в размер на
11 820.07 лева. Тъй като извършените от ревизираното лице облагаеми
доставки били в размер на 11 820.07 лева, на основание чл.102, ал.3 от ЗДДС то
дължало 1 970.01 лева ДДС,
определен по реда на чл.67, ал.3 от ЗДДС /11 820.07 лева х 20:120/.
Приложена била нормата на чл.67, ал.3 от ЗДДС, като е прието, че данъкът се смятал за включен в обявената цена и когато се предлагали стоки - предмет на доставка на дребно, в търговската мрежа, определен по формулата в чл.53, ал.2 от ППЗДДС. Ако жалбоподателя бил регистриран по ЗДДС, следвало да начисли ДДС за извършените от него през периода 01.12.2016г.-31.12.2016г. облагаеми доставки съобразно чл.86, ал.1 от ЗДДС, като: издаде данъчен документ, в който посочи данъка на отделен ред; включи размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в справка-декларацията по чл.125 за този данъчен период и посочи документа в дневника за продажбите за съответния данъчен период - м.01.2017г., като справката-декларация и дневника за продажби той следвало да подаде в ТД на НАП Пловдив, офис Кърджали в срок до 14-то число на месеца, следващ съответния данъчен период, а именно до 16.01.2017г. /14.01. е почивен ден/ Нарушението било извършено на 17.01.2017г. и установено на 25.06.2018г. с издаването на Ревизионен доклад № Р-16000918001254-092-001/25.06.2018г. По този повод на 27.08.2018г. св.С.З. - гл.инспектор по приходите в НАП, в присъствие на св.Х.Б. съставил акт за установяване на административно нарушение срещу ЕТ „Е. Б.-75“ с.Полковник Желязово по чл.180, ал.2 вр. чл.180, ал.1 вр. чл.86, ал.1 вр. чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС. Актът бил съставен в отсъствие на нарушителя, след като бил надлежно поканен с покана получена на 17.08.2018г. На 04.09.2018г. АУАН бил връчен на жалбоподателя и той го подписал без възражения. На 07.01.2019г. наказващият орган издал атакуваното постановление, с което на едноличния търговец за извършено нарушение по чл.180, ал.2 вр. чл.180, ал.1 вр. чл.86, ал.1 вр. чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС било наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 970.01 лв. на основание чл.180, ал.2 вр. чл.180, ал.1 от ЗДДС.
Изложената фактическа обстановка се установява след
анализ на показанията на свидетелите С.З.
и Х.Б., Акт за установяване на административно нарушение от
27.08.2018г., Ревизионен доклад №
Р-16000918001254-092-001/25.06.2018г., Ревизионен
акт № Р-16000918001254-091-001/20.07.2018г., както и другите приети по делото писмени
доказателства.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи:
Настоящата жалба е процесуално допустима и следва да бъде
разгледана по същество, тъй като е подадена от надлежна страна и в
законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН.
Административнонаказателната отговорност на жалбоподателя
е ангажирана за нарушение на чл.180, ал.2 вр. чл.180, ал.1 вр. чл.86, ал.1 вр.
чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС. Нормата на чл.180, ал.1 от ЗДДС предвижда, че, регистрирано
лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон
срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или
имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер на
неначисления данък, но не по-малко от 500 лв. Според чл.180, ал.2 от ЗДДС, алинея 1
се прилага и когато лицето не е начислило данък поради това, че не е подало
заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок. Съгласно разпоредбата на чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС, за определяне на
данъчните задължения на лицето в случаите, когато е било длъжно, но не е подало
заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за
извършените от него облагаеми доставки и облагаеми вътреобщностни придобивания
и за получените облагаеми доставки на услуги, за които данъкът е изискуем от
получателя за периода от
изтичането на срока, в който е следвало да бъде издаден актът за регистрация,
ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок, до датата, на която е
регистрирано от органа по приходите. По силата на чл.86, ал.1 от ЗДДС регистрирано
лице, за което данъкът е станал изискуем, следва да го начисли, като: 1.издаде данъчен документ, в който
посочи данъка на отделен ред; 2.включи
размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в
справка-декларацията по чл.125 за
този данъчен период; 3.посочи
документа по т.1 в дневника за продажбите за съответния данъчен период. От събраните по делото доказателства се установи, че ЕТ
„Е. Б.-75“ действително е осъществил състава на вмененото му нарушение по
чл.180, ал.2 вр. чл.180, ал.1 вр. чл.86, ал.1 вр. чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС. Жалбоподателят
е осъществил облагаеми доставки по ЗДДС, след като е реализирал облагаем оборот
по ЗДДС през периода от
01.05.2015г. до 30.04.2016г. над 50 000 лева - 57 375.66
лева, формиран от продажба на стоки и услуги.
С оглед достигнатия оборот и съобразно чл.96, ал.1 от ЗДДС той е следвало да подаде заявление за регистрация по ЗДДС най-късно до 16.05.2016г., но не го е направил. При
това положение, доколкото за периода 01.12.2016г.-31.12.2016г. при
дейността на едноличния търговец
били извършени облагаеми доставки на стойност 11 820.07 лева, е следвало, но не е бил начислен
ДДС в размер 1 970.01 лева. Начисляването е
следвало да стане по реда на чл.86, ал.1 от ЗДДС, чрез: издаване на данъчен документ, в който
се посочва данъка на отделен ред; включване
размера на данъка при определяне на резултата за съответния данъчен период в
справка-декларацията по чл.125 за този данъчен период и посочване на документа по т.1 в дневника за
продажбите за съответния данъчен период - м.12.2016г.
В конкретната хипотеза правилно е приложена разпоредбата на чл.180, ал.2 вр.
чл.180, ал.1 от ЗДДС, като наложеното
наказание „имуществена санкция“ е в размера на неначисления данък, какъвто е и
фиксирания от законодателя неначислен ДДС за процесния данъчен период.
При извършената служебна проверка не бяха констатирани
твърдените от страна на жалбоподателя нарушения на процесуалните правила или на
материалния закон, допуснати в хода на административнонаказателното производство. Както
АУАН, така и атакуваното постановление, са съставени от
компетентен орган, съдържат необходимите реквизити по чл.42 и чл.57 от ЗАНН. От
изписването в акта е видно, че Х.Б. има качеството на свидетел присъствал при
съставянето му. В тази връзка липсва каквато и да била неяснота за това какво е
удостоверила свидетелката. Неоснователно е възражението, че административното
производство започнало в нарушение на чл.34, ал.1 от ЗАНН, тъй като били
изтекли повече от три месеца от откриване на нарушителя. В случая АУАН е
съставен на 27.08.2018г., като в същия изрично е посочено, че нарушението е
установено с издаване на ревизионния доклад на 25.06.2018г. Видно от
доказателствата по делото, именно на посочената дата /25.06.2018г./
актосъставителят е разполагал с данните, които са му позволили да направи извод
за извършеното нарушение и неговия автор. Действително органите по приходите са
разполагали с част от интересуващите ги документи и преди тази дата, но извод
за допуснато нарушение за конкретен данъчен период по ЗДДС, а оттам и за
неговия автор, т.е. за откриване на нарушителя, е било възможно да се направи
едва след анализиране на резултатите от проверката, обективирана в ревизионния
доклад от 25.06.2018г. Едва с приключването на
ревизията, представляваща съвкупност от действия на
органите по приходите, насочени към установяване на задължения за данъци и
задължителни осигурителни вноски /чл.110,
ал.2 от ДОПК/, е било възможно да се направи
категорична констатация за наличие на съставомерно деяние и съответно то да бъде
квалифицирано. Ето защо оттогава е започнал да тече и тримесечния срок
по чл.34, ал.1 от ЗАНН. Не е налице твърдяното нарушение на процедурата по
съставяне на акта по чл.43 от ЗАНН. АУАН е съставен в отсъствие на нарушителя,
но същото не представлява съществено процесуално нарушение, защото той е бил
надлежно поканен за това действие. Впоследствие актът е предявен и връчен на
жалбоподателя, при което той е имал възможност да упражни пълния си обем от
права. На следващо място, описанието на констатираното нарушение и установената
по делото фактическа обстановка съответстват на посочената като нарушена правна
норма от ЗДДС. Правилна е
квалификацията по чл.180, ал.2 вр. чл.180, ал.1 от ЗДДС, тъй като
изпълнителното деяние се съдържа в самата санкционна норма, а посочването на
чл.86, ал.1 и чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС в правната квалификация е за пълнота и
прецизност, доколкото там се съдържат реда за начисляване и начина на
определяне на дължимия ДДС. От изложените в акта и наказателното постановление
обстоятелства става ясно какво деяние е осъществено от жалбоподателя, кога е
извършено и каква е неговата правна квалификация, като не е налице
съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава
правото на защита на нарушителя и да опорочава атакуваният акт до степен, налагаща отмяната му. В
случая, както в АУАН, така и в наказателното постановление ясно е посочено, че данъчнозадълженото
по ЗДДС лице ЕТ „Е. Б.-75“ с ЕИК
*** не е начислило ДДС в размер на 1
970.01 лева по облагаеми доставки на обща стойност 11 820.07 лева, извършени за
данъчен период 01.12.2016г.-31.12.2016г., когато лицето не е било регистрирано
по ЗДДС, тъй като не е подало заявление за регистрация в срок, въпреки че е
било длъжно. Именно това са
съставомерните факти на процесното деяние и те са достатъчно прецизно изписани
и от актосъставителя и от наказващия орган. Неотносим към самото изпълнително
деяние е конкретния брой продажби /облагаеми доставки/ в рамките на процесния
данъчен период, заради което и не е нужно те да се описват. Както вече се
посочи, начина на описание на нарушението не оставя никакво съмнение за какво е
санкциониран жалбоподателят. Няма как да не бъде споменато и обстоятелството,
че същия е следвало да подаде заявление за регистрация по чл.96, ал.1 от ЗДДС,
но не го е сторил, доколкото това негово бездействие също е част от състава на
чл.180, ал.2 от ЗДДС. Действително срещу едноличния търговец има съставен и
АУАН за нарушение по чл.96 от ЗДДС, но този акт не е предмет на настоящото
административнонаказателно производство. В случая процесния акт и наказателно
постановление са издадени за това, че жалбоподателя не е начислил
ДДС по облагаеми доставки поради това,
че не е подал заявление за регистрация в
законовоопределения срок, макар да е бил длъжен. Освен това, съгласно чл.18 от ЗАНН, когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или
едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се
изтърпяват поотделно за всяко едно от тях. В настоящата хипотеза с неподаването
на заявление за регистрация в срок едноличния търговец едновременно е нарушил и
чл.96 от ЗДДС, но това го е лишило от възможност да изпълни задължението си да
начислява ДДС по извършените от него продажби, което пък вече се явява
нарушение по обжалваното наказателно постановление. Законосъобразно санкцията е
наложена на ЕТ „Е. Б.-75“, предвид редакцията на чл.180, ал.1 от ЗДДС, която
предвижда да се наказват с глоба само физическите лица, които не са търговци, а
случая не е такъв. Е. Б. Х. е вписан в търговския регистър като ЕТ „Е. Б.-75“,
ЕИК ***, с.Полковник Желязово. Декларирана пред НАП основна дейност от
едноличния търговец е „търговия на дребно с телефонни апарати и други
устройства за далекосъобщения“. Такова е и естеството на облагаемите доставки,
видно от ревизионния доклад, поради което правилно е възприето, че едноличния
търговец е административнонаказателно отговорен.
Предвид изложеното наказателно постановление следва да
бъде потвърдено изцяло като правилно и законосъобразно.
Така мотивиран, съдът
Р Е
Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 394923-F398711/07.01.2019г. на
Директор на Дирекция „Контрол“ в ТД на НАП-Пловдив, с което на ЕТ „Е. Б.-75“ с
ЕИК ***, с.Полковник Желязово, за извършено нарушение по чл.180, ал.2 вр.
чл.180, ал.1 вр. чл.86, ал.1 вр. чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС му е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 970.01 лв. на
основание чл.180, ал.2 вр. чл.180, ал.1 от ЗДДС.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд
гр.Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14-дневен срок от съобщаването на
страните, че е изготвено.
Районен съдия: