Определение по дело №1020/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1397
Дата: 5 май 2022 г. (в сила от 19 май 2022 г.)
Съдия: Мария Любомирова Желязкова
Дело: 20227050701020
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 май 2022 г.

Съдържание на акта

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

 

№……….…………….2021г., гр.Варна

 

            ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХVІІІ състав,

в закрито заседание на пети май 2022г., като разгледа

докладваното от съдия МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА ч.адм.д. 1020/2022г.

по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на С.Д.К.,***, с искане за спиране изпълнението на Заповед № 167/07.04.2022г. на Кмета на район „Приморски“ при Община Варна.

В изпълнение на съдебно разпореждане от 03.05.2022г., с молби с.д. № 7044 и 7115 от 04.05.2022г., и с молба с.д. № 7122 от 05.05.2022г. жалбоподателят е отстранил констатираните от съда нередовности на жалбата като е представил доказателства за собственост на имота, засегнат от заповедта, ведно със скици на същия; и доказателства за внесена държавна такса. С втората молба уточнява, че предварителното изпълнение на заповедта може да доведе до разместване на земни маси в имота, респективно до нанасяне на непоправими вреди поради възможността за нарушаване стабилността на сградата, попадане или срутване на ограда и трайни насаждения, разположени по границите на имота.

С първоначалната жалба К. моли отмяна на насроченото за 10.05.2022г. предварително изпълнение и за спиране на заповедта до окончателното решаване на спора. С втората молба от 04.05.2022г. уточнява, че процесната заповед ще бъде оспорена отделно с нарочна жалба.

С молба от 04.05.2022г. от ответника е представена административната преписка. Видно от същата с процесната Заповед № 167/07.04.2022г. Кметът на район „Приморски“ при Община Варна, като е приел, че са налице законовите изисквания за изземване по административен ред на части от общински имот по реда на чл.65 ал.1 и ал.2 от ЗОС, вр. чл.21а от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на ОбС-Варна, е наредил да се изземат части от общински имоти, представляващи идеални части от поземлени имоти с идентификатори  10135.2526.9563 и 10135.2526.9564 по КККР на гр.Варна, с приблизителна площ от 162 кв.м., владяни и държани без правно основание от С.Д.К., чрез приобщаването им към собствения му имот с идентификатори  10135.2526.1198.  Със заповедта е определен 14-дневен срок за доброволно изпълнение, а при липса на такова  и дата за принудително изпълнение – 10.05.2022г. от 10.30ч.

В молбата на ответника, в изпълнение на дадени от съда указания е посочено, че при извършена проверка в деловодната система на район „Приморски“ не е отразена жалба срещу процесната заповед.

Предвид гореустановеното и след извършването на служебна справка в деловодната система на Адм.съд-Варна, съдът намира молбата за спиране предварителното изпълнение на Заповед № 167/07.04.2022г. Кметът на район „Приморски“ при Община Варна за недопустима, на следните основания:

В случая предварителното изпълнение на административния акт е допуснато по силата на чл.65 ал.4 от ЗОС, според която разпоредба обжалването на заповедта по чл.65 ал.1 от ЗОС, /на което основание е издадена и процесната заповед/ не спира изпълнението й, освен ако съдът не разпореди друго. Това означава, че производството се развива по реда на чл.166 от АПК, като в случая посоченият законов текст дерогира суспензивния ефект на жалбата, предвид нормата на ал.1 на чл.166 от АПК. Искането за спиране се разглежда по реда и при условията на чл.166 ал.4, вр. ал.2 от АПК. Съгласно същите съдът може да постанови спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение, като задължителна процесуална предпоставка обаче за това е обжалването на самия административен акт, чието предварително изпълнение е допуснато по силата на закона. При всяко положение на делото, до влизане в сила на решението, по искане на оспорващия, съдът може да спре предварителното изпълнение, допуснато по силата на закона.

Без да има съдебно оспорване, съдът може да спре предварително изпълнение, но само в хипотезата на чл.60 ал.1 от АПК /когато не е допуснато по силата на закона, а е по разпореждане на административния орган/, която в случая не е налице.

Жалбоподателят не установява наличието на висящо съдебно производство по оспорване на процесното разпореждане, а напротив – сочи, че такова тепърва предстои. Данни за това съдът не установи и след извършена служебна проверка в деловодната система. В случай, че предстои подаване на жалба срещу административния акт, засегнатата страна може да поиска спиране на предварителното изпълнение на процесната заповед в производството по разглеждането й.

При това положение искането за отмяна на предварителното изпълнение на разпореждането е недопустимо и следва да се остави без разглеждане.

По тези съображения и на основание чл.159 т.1 от АПК, съдът

 

 

                                   О   П   Р   Е   Д   Е  Л   И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на С.Д.К.,***, с искане за спиране изпълнението на Заповед № 167/07.04.2022г. на Кмета на район „Приморски“ при Община Варна; и ПРЕКРАТЯВА производството по ч.адм.дело № 1020/2022г. по описа на Адм.съд-Варна, ХVІІІ състав.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд, в седмодневен срок от съобщаването му.

 

 

                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: