Р Е Ш Е Н И Е
№ 140
гр. Габрово, 29.11.2023
година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ГАБРОВО в публично заседание на двадесети ноември две хиляди двадесет
и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ДАНИЕЛА ГИШИНА
при
секретаря РАДОСЛАВА РАЙЧЕВА и с
участието на прокурора ……………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм.
дело № 265 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145
и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 459 и сл. от
Изборния кодекс /ИК/.
Производството е образувано по жалба от Коалиция „Продължаваме промяната - Демократична България“ против Решение № 189-МИ от 06.11.2023 година на Общинска избирателна комисия – Севлиево за избиране на кмет на кметство Батошево при проведения на 05.11.2023 година втори тур на местни избори.
В жалбата се изразява несъгласие с оспореното решение, като се твърди, че същото е незаконосъобразно и издадено в нарушение на разпоредбите на ИК. Наведените в жалбата доводи се свеждат до това, че с Решение № 082 от 23.04.2019 година Общински съвет – Севлиево променя границите на кметство Батошево, като присъединява към територията му населените места Карамичевци и Кастел; при провеждане на първи и втори тур на местните избори на 29.10.2023 и 05.11.2023 година на жителите на с. Карамичевци и с. Кастел, които според горепосоченото решение на Общински съвет – Севлиево са към кметство Батошево, не била предоставена възможност да гласуват за кмет на своето кметство; прави се позоваване на разпоредбите на чл. 14 и чл. 15, ал. 1 и 2 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България /ЗАТУРБ/; твърди се, че гореизложеното рефлектирало сериозно върху изборните резултати за избор на кмет на кметство Батошево и представлява съществено нарушение на политическите права на гражданите, признати им от чл. 42, ал. 1 от Конституцията на Република България и гарантирани им от нея и от законите на страната; избраният кмет на кметство се явява избран само от част от жителите на кметството. Прави се искане за обявяване избора на кмет на кметство Батошево за недействителен.
В открито съдебно заседание оспорващата страна Коалиция „Продължаваме промяната - Демократична България“ се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител – адвокат, поддържа се жалбата, както и искането по същество; в хода по същество се заявява претенция за присъждане на адвокатско възнаграждение съгласно представения договор за правна защита и съдействие.
Ответната страна Общинска избирателна комисия /ОИК/ – Севлиево в открито съдебно заседание се представлява от секретаря на комисията, притежаващ и качеството адвокат, оспорва се жалбата, по същество се прави искане за отхвърляне на жалбата като неоснователна, като се излагат доводи за действия на ОИК – Севлиево при условията на обвързана компетентност и невъзможност да издаде решение, различно от оспореното.
Заинтересованата страна Н.М.М. в
открито съдебно заседание не се явява, представлява се от надлежно упълномощен
процесуален представител – адвокат, заявява се становище за неоснователност на
оспорването, а по същество се прави искане за отхвърлянето му. Подробни
съображения страната излага в писмени становища /л. 80 и л. 82-83/.
Съдът
намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу
административен акт, подлежащ на пряк съдебен контрол и в законоустановения
срок по чл. 459, ал. 1 от ИК.
След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за установено следното от фактическа и правна страна:
С Решение № 082 от 23.04.2019 година на Общински съвет – Севлиево са променени границите на кметство Батошево, като към територията му се присъединяват населени места Карамичевци и Кастел /л. 5/. Решението е публикувано в „Държавен вестник” № 39 от 14.05.2019 година /л. 61-62/.
С Решение № 86-МИ от 26.09.2023 година ОИК – Севлиево регистрира и обявява кандидати за кметове на кметства в община Севлиево, предложени от Коалиция „ПП-ДБ” за участие в изборите за общински съвенници и кметове, насрочени на 29.10.2023 година, като за кмет на кметство Батошево кандидат е Н.И. Т. /л. 59-60/.
С оспореното Решение № 189-МИ от 06.11.2023 година ОИК – Севлиево обявява за избран за кмет на кметство Батошево на втори тур Н.М.М., издигнат от ПП „ГЕРБ”, получил 188 действителни гласове. От представените по делото Протокол от 05.11.2023 година на СИК в избирателна секция кметство Батошево /л. 26-31/ и Протокол от 06.11.2023 година на ОИК за избиране на кмет на кметство Батошево /л. 14-20/ се установява, че Н.М.М., издигнат от ПП „ГЕРБ”, е получил 188 гласа, С.Х.С., издигнат от „БСП за България” – 109 гласа, а Н.И. Т., издигнат от оспорващата коалиция „ПП- ДБ” е получил 0 /нула/ гласа.
От страна на общинската администрация на Община Севлиево по делото е депозирана информация, че съгласно Таблица на българските граждани за избиране на общински съветници и кметове на 29.10.2023 година към 08.09.2023 година, получена от Главна дирекция ГРАО към МРРБ, броят на избирателите в с. Карамичевци е 18 /осемнадесет/, а в с. Кастел – 8 /осем/; регистрираните по настоящ адрес към 28.04.2023 година в с. Карамичевци са 17 лица, а в с. Кастел – 16 лица; в общинската администрация на Община Севлиево няма подадени заявления по реда на чл. 36, ал. 1-2 от ИК от регистрираните по настоящ адрес в с. Карамичевци, а от тези, регистрирани в с. Кастел, има подадени 2 /две/ заявления; съгласно писмо изх. № МИ-06-370 от 19.09.2023 година на ЦИК /л. 77/ и Методически указания по прилагане на ИК, приети с Решение № 2654-МИ от 12.10.2023 година и Решение № 2655-МИ от 12.10.2023 година /т. 4.4. раздел III Изборен ден от Указанията/ избирателите с адресна регистрация в с. Карамичевци и с. Кастел нямат право да гласуват за кмет на кметство с. Батошево, тъй като са от населени места извън територията на кметството /л. 76/. Информацията относно избиратели с адресна регистрация в населени места извън територията на кметството е публикувана и в официалния фейсбук профил на Община Севлиево /л. 64-67/.
Съгласно разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от ЗАТУРБ територия на кметството е територията на населеното място.
ЦИК е публикувала Списък на кметствата, в които ще се избират кметове на кметства на 29.10.2023 година /https://www.cik.bg/bg/mestni_izbori_2023/for-voters/, в който списък под № 460 фигурира кметство Батошево, община Севлиево, област Габрово, код на кметство /ЕКАТТЕ/ GAB29-02, код на населеното място /ЕКАТТЕ/ 02885 и население по постоянен адрес към 04.08.2023 година /ГД ГРАО/ - 868.
Съгласно чл. 404, ал. 2 от ИК, за произвеждане на избори за кмет на община, район или кметство територията на общината, района или кметството представлява един едномандатен изборен район.
С Решение № 7-МИ от 12.09.2023 година на ОИК – Севлиево /https://oik0729.cik.bg/mi2023/decisions/7/2023-09-12/ на основание чл. 87, ал. 1, т. 3 от ИК са определени и обявени номерата на изборните райони в Община Севлиево, като с № ********* е Едномандатен изборен район за избор на кмет на кметство с. Батошево.
При така установените факти настоящият съдебен състав намира, че избирателите с адресна регистрация в населени места Карамичевци и Кастел е следвало да бъдат допуснати да гласуват за кмет на кметство с. Батошево, тъй като територията на населените места Карамичевци и Кастел се явява /присъединена/ част от територията на кметство с. Батошево, а посоченото в Методическите указания на ЦИК и писмо с изх. № МИ-06-370 от 19.09.2023 година на ЦИК не се отнасят за процесния случай, тъй като в него не става въпрос за избиратели с адресна регистрация в населено място извън територията на кметството.
В производството по чл. 459 и сл. от ИК, в което се обжалва решението ОИК за определяне на изборните резултати, се осъществява контрол за законосъобразност на избора, изразяващ се в проверка за наличието на нарушения в изборния процес и преценка за тяхното влияние върху крайния резултат. За да бъде преценена жалбата като основателна, съдът следва да установи такива нарушения при провеждане на избора, които биха довели до опорочаване волята на избирателя и промяна на вота, което в крайна сметка да направи невъзможно определянето на резултата от избора или в хипотезата на чл. 459, ал. 10, изр. 2 от ИК, поради наличието на техническа грешка или грешка в пресмятането, да наложи връщане на книжата на ОИК за обявяване на действителните резултати. В процесния случай следва да се съобрази това, че дори и въпросните гласоподаватели с адресна регистрация в с. Карамичевци и с. Кастел, както и тези, подали заявления по чл. 36 от ИК /18+8+2=28/ да са изявили желание да гласуват за кмет на кметство с. Батошево /като в процесния случай не се събраха данни тези лица да са изявили такова желание и да им е било отказано да упражнят правото си на глас за кмет на кметство/, да са били допуснати да гласуват и да са гласували за кандидата, регистриран от оспорващата коалиция, то това не би довело до промяна в изборния резултат, защото разликата между получените от кандидатите за кмет на кметство гласове е повече от 28 /вж. Протокол от 05.11.2023 година на СИК в избирателна секция кметство Батошево /л. 26-31/ и Протокол от 06.11.2023 година на ОИК за избиране на кмет на кметство Батошево /л. 14-20/. Във връзка с твърдението на процесуалния представител на оспорващата страна, че би могъл да бъде променен резултатът от първия тур, проведен на 29.10.2023 година, при който Н.М.М., издигнат от ПП „ГЕРБ”, е получил 146 гласа, С.Х.С., издигнат от „БСП за България” – 79 гласа, а Н.И. Т., издигнат от оспорващата коалиция „ПП- ДБ” е получил 74 гласа /протоколът на ОИК е достъпен на адрес: https://results.cik.bg/mi2023/tur1/rezultati/0729.html#/p/4/2885.html/, настоящият съдебен състав намира, че отново не може да се стигне до промяна в изборния резултат от първи тур, макар разликата между втория и третия от кандидатите за кмет на кметство да е 5 /пет/ гласа, тъй като в процесния случай не се събраха данни избирателите в с. Карамичевци и с. Кастел да са изявили такова желание и да им е било отказано да упражнят правото си на глас за кмет на кметство, а дори и да бяха допуснати да гласуват, би било невъзможно да се установи за кого от кандидатите биха гласували.
Оспореното решение на ОИК – Севлиево е издадено от компетентен орган, в писмена форма и по установен образец, при наличието на посочените фактически и правни основания за издаването му, при спазване на материалноправните разпоредби, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с целта на закона.
Водим от горното и на основание чл. 459, ал. 10, изр. първо, предл. първо от ИК, съдът
Р Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Решение № 189-МИ от 06.11.2023 година на Общинска избирателна комисия – Севлиево за избиране на кмет на кметство Батошево при проведения на 05.11.2023 година втори тур на местни избори.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: