РЕШЕНИЕ
№2647/13.12.2019г. гр. Пловдив, 13.12.2019год.
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение, XXV състав в закрито
заседание на 13.ХII.2019
година в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА
като разгледа докладваното от Председателя адм.
дело № 3818 по описа за 2019 год., за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл.
12, ал. 4 от Закона за събранията, митингите и манифестациите /ЗСММ/.
Образувано е по жалба на А.В.М.,
ЕГН **********,***, общински съветник в Общински съвет-Стамболийски, против Заповед
№ 426 от 10.12.2019г. на заместник кмета на община Стамболийски, с която е
забранено провеждането на протест на 14.12.2019г., организиран от А.В.М. срещу
увеличаването на местните данъци и такси, съгласно уведомление вх.№
6228/09.12.2019г.
Жалбоподателя моли да се отмени
заповедта,като издадена в нарушение на материалния закон, на административно
производствените правила и на целта на закона.
Ответникът по жалбата – Заместник
кметът на Община Стамболийски, представя административната преписка по
оспорената заповед.
Съдът, като разгледа становищата и
възраженията на двете страни и след преценка на събраните по делото
доказателства, намери за установено следното:
Жалбата е подадена в рамките на
предвидения за това срок и при наличието на правен интерес, поради което се
явява ДОПУСТИМА.
При служебна проверка на
валидността и допустимостта на обжалвания административен акт, съдът
констатира,че същият е нищожен поради
липса на компетентност.
Компетентността е нормативно призната способност на даден орган да
издаде определен акт. Административният орган трябва да е компетентен по
материя, място и степен. Освен по силата на закона, административният орган
може да придобие компетентност и чрез прехвърляне на такава. Проявните форми на
прехвърлена компетентност са заместване и делегиране. Заместването е хипотеза, при която служител, основавайки се пряко
на своето служебно положение, действа вместо замествания. При заместването
правата на замествания възникват от юридическия факт на назначаването му като
заместник. Заместването е правна възможност за по-долустоящ орган, изрично
определен от закона, да изпълнява временно цялата компетентност, която има
по-горестоящият нему орган, в негово отсъствие. По-долустоящият орган при
заместването е винаги определен "ex lege". В конкретния случай това е
заместник -кметът съгласно чл. 39 ЗМСМА. При делегиране на права винаги следва да е налице нормативно определена
възможност за прехвърляне на определени, не в пълен обем правомощия.
Делегирането е възможно при изричен текст, който да допуска същото. В
хипотезата на заместване напротив, не е необходим изричен текст, допускащ
заместването. За да е недопустимо заместване, следва да е налице изричен текст,
който да го забранява. При делегиране на права се касае за прехвърляне на част
от правомощията, принадлежащи на титуляра. При заместването на определения по
закон орган (заместникът) се прехвърля пълния, определен от закона обем на
правомощия на титуляра, в негово отсъствие.
Съгласно разпоредбата на чл. 39, ал. 2 от ЗМСМА, кметът на общината,
съответно кметът на района, определя със заповед заместник-кмет, който го
замества при отсъствието му от общината,
съответно от района. Според ал. 3 на същия законов текст в случаите по ал. 2,
когато не е издадена заповед от кмета на общината, съответно от кмета на
района, общинският съвет определя заместник-кмета, който да замества кмета на
общината, съответно - кмета на района, до тяхното завръщане. При тази законова
уредба следва извод, че на
заместник-кмет могат да бъдат предоставени правомощията от компетентността на
кмета само при отсъствие на последния.
Оспорваната
Заповед № 426/10.12.2019г. е издадена от заместник кмета на община
Стамболийски. В същата е отразено,че се издава въз основа на заповед №
380/11.11.2019г. Тази заповед № 380/11.11.2019г. делегира правомощия на заместник кмета да издава заповеди, тоест
същата не е издадена във връзка със заместване на кмета на общината поради
отсъствие или друга невъзможност да
изпълнява функциите си.
В Закона за
събранията,митингите и манифестациите или в друг нормативен акт не е предвидена възможност да бъдат
делегирани правомощията на кмета на общината относно забрана провеждането на
събрания,митинги и манифестации. Следователно, налице е ограничение да се делегират
правомощия, които законът е определил като изрична компетентност на кмета. Тази
изрична компетентност е предвидена и в Наредбата за обществения ред на
територията на община Стамболийски.
По изложените съображения,
съдът намира,че оспореният административен акт е издаден без необходимата компетентност, поради което
е и нищожен.
На основание чл.172,ал.2 във
връзка с чл.173,ал.2 от АПК следва да се обяви нищожността на оспорения акт, а преписката
да се изпрати на кмета на община Стамболийски за ново произнасяне по
уведомление вх.№ 6228/09.12.2019г. от А.В.М..
Водим от горното, Съдът
Р
Е Ш И :
ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на Заповед №
426 от 10.12.2019г. на заместник кмета на община Стамболийски, с която е
забранено провеждането на протест на 14.12.2019г., организиран от А.В.М. срещу
увеличаването на местните данъци и такси, съгласно уведомление вх.№
6228/09.12.2019г.
ИЗПРАЩА ПРЕПИСКАТА на кмета на
община Стамболийски за ново произнасяне по уведомление вх.№ 6228/09.12.2019г.
на А.В.М., ЕГН **********,***, общински съветник в Общински съвет-Стамболийски,
при спазване на дадените в настоящото решение задължителни указания по
прилагане и тълкуване на закона.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: