РЕШЕНИЕ
№
836, гр.Бургас, 03.07.2019г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Бургаският районен съд, осми наказателен състав,
на
осемнадесети юни, две хиляди и деветнадесета година,
в
публичното заседание в следния състав :
Председател:
Петя Георгиева
Секретар : Златка Калоянова
Прокурор
: ………………
като
разгледа докладваното от съдия Георгиева наказателно административен характер
дело номер 1863 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното :
Производството е по реда чл.59 и сл. от ЗАНН и е образувано по повод
жалбата на „С. и с.”ООД, ЕИК **** със седалище
и адрес на управление гр. Бургас, ул.“********** против наказателно
постановление № 399669-F388299/19.10.2018г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“
– ЦУ на НАП- Бургас, с което за нарушение на чл.25, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане
на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства вр. чл.118, ал.1 от ЗДДС на основание чл.185, чл.1 от ЗДДС
на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева. С жалбата
иска отмяна на наказателното постановление, като се навеждат доводи за
незаконосъобразност и необоснованост.
Жалбата е подадена в преклузивния срок по
чл.59, ал.2 от ЗАНН от надлежна страна и е допустима.
Съдът, като прецени доказателствата по делото и съобрази закона, в
контекста на правомощията си по съдебния контрол, намира за установено от
фактическа и правна страна следното:
На 30.05.2018г. е била извършена проверка в гр.Бургас, ул.“*“ № * на търговски обект – баничарница „С. и с.“ООД с ЕИК ******** и с представляващ М.Г.Д., от контролни органи на НАП. Проверката е започнала с контролна покупка на 1 брой чийзкейк на стойност 3,50 лева платени в брой с банкнота от 5 лева. Сумата е приета от К.П.Е.- продавач консултант. За покупката не е издаден фискален касов бон от функциониращото към момента на проверката фискално устройство модел : „DATECS DP-25 КL“ с инд. № DT * и фискална памет № *.
За извършената проверка и констатациите от нея на основание чл.110, ал.4 вр. чл.50, ал.1 от ДОПК е съставен протокол за извършена проверка сер.АА № 0272563/30.05.2018г., приложен към административнонаказателната преписка.
На 07.06.2018г. на жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно за нарушение по чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства вр чл.118, ал.1 от ЗДДС. Актът е съставен в присъствието на упълномощено от дружеството жалбоподател лице, като е връчен препис от акта. Възражения и обяснения при съставяне на акта не са направени. В срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН не са депозирани писмени възражения.
Сезиран с
преписката по акта административнонаказващият орган е
приел фактическите обстоятелства за доказани, поради което е издал обжалваното
наказателно постановление, с което за нарушение на чл.25, ал.1, т.1 от Наредба № Н-18
от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти
чрез фискални устройства вр. чл.118, ал.1 от ЗДДС на основание чл.185, ал.1 от ЗДДС
на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.
Административнонаказателното
производство е образувано в срока по чл.34 от ЗАНН, а наказателното
постановление е било издадено в шестмесечния срок. Не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, водещи до опорочаване на производството,
като възраженията на жалбоподателя са неоснователни. От показанията на свидетелката
А.Ш. се установи, че същата е извършила контролна покупка на 1 брой чийзкейк на стойност 3,50 лева платени от нея в брой, за която не е издаден фискален бон от фискалното устройство в търговския обект.
Съгласно императивната норма на чл.118, ал.1 от ЗДДС всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство /фискален бон/ или чрез издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност /системен бон/, независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Получателят е длъжен да получи фискалния или системния бон и да ги съхранява до напускането на обекта. Алинея 4 на чл.118 от ЗДДС предвижда, че министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност; сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях; изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и подаването на данни към Националната агенция за приходите; издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат, видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им. В случая такава се явява
Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане
на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Разпоредбата на
чл.3, ал.1 от нея задължава всяко лице
да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във
или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално
устройство, освен когато плащането се извършва чрез кредитен превод, директен
дебит или наличен паричен превод, извършен чрез доставчик на платежна услуга по
смисъла на Закона за платежните услуги и платежните системи, или чрез пощенски
паричен превод, извършен чрез лицензиран пощенски оператор за извършване на
пощенски парични преводи по смисъла на Закона за пощенските услуги. Съгласно
чл.25, ал.1, т.1 от горепосочената наредба, независимо от документирането с първичен счетоводен
документ задължително се издава фискална касова бележка от фискално устройство
или касова бележка от ИАСУТД за всяка продажба на лицата по чл.3, ал.1 - за всяко плащане с изключение
на случаите, когато плащането се извършва чрез внасяне на пари в наличност по
платежна сметка, кредитен превод, директен дебит, чрез наличен паричен превод
или пощенски паричен превод по чл.3, ал.1,
какъвто не е настоящият случай.
Нарушението се установява по безспорен начин от събраните по делото
гласни и писмени доказателства, в т.ч. показанията на свидетелката Ш.,
протокола за извършена проверка, приложения дневен финансов отчет и описа на
паричните средства в касата към протокола за проверка. В проверявания обект е
била извършена продажба, за сумата от 3,50 лева, заплатена в брой, за която не
е бил издаден фискален бон от въведеното в експлоатация и работещо фискално
устройство. Процесният обект е търговски обект по
смисъла на разпоредбата на §1, т.41 от ДР
ЗДДС, според която такъв е всяко място,
помещение или съоръжение /например: маси, сергии и други подобни/ на открито
или под навеси, във или от което се извършват продажби на стоки или услуги,
независимо че помещението или съоръжението може да служи същевременно и за
други цели /например: офис, жилище или други подобни/, да е част от притежаван
недвижим имот /например: гараж, мазе, стая или други подобни/ или да е
производствен склад или превозно средство, от което се извършват продажби. От
обективна страна деянието се изразява в бездействие, тъй като не е изпълнено
задължението си да издаде фискален бон за извършената продажба в търговския
обект.
Деянието не представлява маловажен случай по смисъла на чл.28 от ЗАНН,
тъй като не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните
нарушения от същия вид. Обстоятелството, че нарушението е първо по ред и
стойността на нерегистрираната продажба не е на ниска, очевидно е било е
отчетено от наказващия орган при определяне размера на санкцията. В чл.185,
ал.1 от ЗДДС е предвидена глоба за физическите лица, които не са търговци, в
размер от 100 до 500 лева, и имуществена санкция - за юридическите лица и
едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лева. Наложената имуществена
санкция е индивидуализирана в размер на минимума и според съда е достатъчна за
постигане целите на административните наказания, поради което според съда
наказателното постановление следва да бъде потвърдено.
Мотивиран от гореизложеното и на основание
чл.63, ал.1 от ЗАНН, Бургаският районен съд
Р
Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление № 399669-F388299/19.10.2018г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“
– ЦУ на НАП- Бургас, с което за нарушение на чл.25, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006г. за регистриране и отчитане
на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства вр. чл.118, ал.1 от ЗДДС на основание чл.185, чл.1 от ЗДДС на „„С. и с.“ООД с ЕИК ******** със седалище и адрес на управление гр.
Бургас, ул************ е наложена имуществена санкция в размер на
500 /петстотин/ лева.
Решението подлежи
на обжалване по касационен ред пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок
от съобщението.
Председател:/П/
Вярно с оригинала:З.К.