Определение по дело №196/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 429
Дата: 18 март 2022 г. (в сила от 23 юни 2022 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20227040700196
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

    О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

                                                                     429

     гр. Бургас, 18.03.2022 г.

 

Бургаският административен съд,  ХХ-ти състав, в закрито заседание на  осемнадесети март две хиляди двадесета и втора година в състав:

             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

разгледа докладваното от съдията адм. дело № 196 по описа на съда за 2022 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 197 и следв. от Административно процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл. 27, ал. 4, предл. 2, във вр. с чл. 34, ал. 4, т. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

Образувано е по жалба, подадена от МАНАСТИР „СВЕТИ ГЕОРГИ”, ЕИК 102191651, със седалище и адрес на управление гр. Поморие,  ул. Княз Борис I” № 108, представляван от епископ Й. А. – И. С.К., ЕГН **********, игумен и представител, чрез пълномощник С.Д.К., адвокат вписан в Габровска адвокатска колегия,  срещу Решение 03-РД/289 от 31.01.2022 г., издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е прекратено производството по оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН № BG06RDNP001-7.015-0063, подадено от Манастир „Свети Георги" гр. Поморие, с УРН: 673046 и ИД номер в ИСАК: 02/07/6/0/00433.

         Иска се отмяна на оспореното решение като незаконосъобразно и връщане на административния орган за произнасяне и оценка на подаденото проектно предложение. Претендира се и за присъждане на направените разноски по делото.

Административният орган представя по делото преписката по издаване на оспорения акт с писмо вх. № 1951/02.03.2022 г., като не изразява становище по допустимостта и основателността на жалбата. По искане на съда представя допълнително документи, относими към предмета на спора, с писма вх. № 2090/07.03.2022 г. и вх. № 2288/10.03.2022 г.

След като прецени твърденията на страните и събрания по делото доказателствен материал, Бургаският административен съд намира за установено следното:

На 21.09.2020 г. жалбоподателят, Манастир „Свети Георги“ ~ гр. Поморие, е подал до ДФЗ проектно предложение с идентификационен BG06RDNP001-7.015-0063 в ИСУН, по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.015 по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. с предмет „РЕСТАВРАЦИЯ И АДАПТАЦИЯ НА СЕВЕРНО КРИЛО ОТ СЪЩЕСТУВАЩИ СГРАДИ В МАНАСТИР "СВЕТИ ГЕОРГИ " - архитектура, фасади, електро и ВиК“.  /л. 65-72 от делото/.

След разглеждане и проверка на проектното предложение, заедно с проектната документация, за оценка на административно съответствие и допустимост на същото и по конкретно при извършване на проверки по отношение на представените към формуляра за кандидатстване документи, заявени данни и посочени факти, от страна на административния орган са установени липси на определени документи. В резултат на тези констатации и на основание т. 7 от Раздел 21.2 „Оценка на административно съответствие и допустимост“ от Условията за кандидатстване, утвърдени със Заповед РД 09-481 от 22.06.2020 г., на заявителя Манастир „Свети Георги“ ~ гр. Поморие е изпратено съобщение с регистрационен номер в ИСУН: BG06RDNP001-7.015-0063-M001, с което е изискано в рамките на 15-дневен срок, считано от 16.09,2021 г., констатираните забележки, липси и/или нередовност да бъдат отстранени, чрез представянето на изброените в съобщението документи /л.264-265 от делото/.

В рамките на регламентирания срок на 01.10.2021 г., е получен отговор от игумена на Манастир „Свети Георги" - гр. Поморие /л.265-288 от делото/. При прегледа на представените документи и информация от административния орган е установено, че необходимите документи изискани от заявителя не са представени в пълен обем, поради което и на основание т. 7 от Раздел 21.2 „Оценка на административно съответствие и допустимост“ от Условията за кандидатстване, утвърдени със Заповед РД 09-481 от 22.06,2020 г., отново е било изпратено съобщение на кандидата с регистрационен номер в ИСУН: BG06RDNP001-7.015-0063-M002, с което е изискано в рамките на 15-дневен срок, считано от 12.11.2021 г„ констатираните забележки, липси и/или нередовности да бъдат отстранени, чрез представянето на посочените в съобщението документи /л. 295-305 от делото/.

В рамките на регламентирания срок, на 19.11.2021 г. е получен отговор от игумена на Манастир „Свети Георги“ /л. 296-396 от делото/.

От отговора административният орган е установил, че представените по т. 1 и т. 2 документи представляват проект с наименование „Проучване и проектиране на преизграждане и възстановяване на съществуващ обем в манастир „Св. Георги“ УПЙ V1482, кв. 108, по плана на град Поморие, при спазване на действащата нормативна уредба“, проектиран на основание виза за проучване и проектиране, издаден от община Поморие на 02.08.2021 г., докато представеният проект към момента на кандидатстване е с наименование „Реставрация и адаптация на северно крило от съществуващи сгради в манастир „Св» Георги“, находящ се в УПИ V-1482, кв, 108, по плана на град Поморие - ПИ с идентификатор 57491,506.515 по КККР.“

След анализ на събраните в административното производство документи издателят на оспорения акт е приел за установено, че заявителят  Манастир „Свети Георги" - гр. Поморие, не е отстранил в пълен обем съществуващите в проектното предложение нередовности по отношение на представените  към него документи.

           Посочил е, че представеното становище на Министерство на културата с изх. № ЗЗ-НН-492 от 07.10.2021 г. съгласува новопредставен проект, а не представения към момента на кандидатстване, като същото се отнася и за издаденото разрешение за строеж и съгласувана проектна документация от страна на община Поморие.

  За недопускане до техническа и финансова оценка, кандидатът е уведомен в ИСУН на 29.12.2021 г. /л. 398-401 от делото/. Информация за недопускане на проекта до техническа и финансова оценка е качена и на страницата на ДФ „Земеделие“, публикувана на 29.12.2021 г. Датата на отваряне на съобщението в ИСУН е 29.12.2021 г., с краен срок за възражение до 05.01.2022г.

  На 05.01.2022 г. на основание чл. 34, ал. 3 от ЗУСЕСИФ е подадено възражение от Манастир „Св. Георги" /л. 397 от делото/, с което е уточнено, че документът по точка 16 от Раздел 24.1 - Списък с общи документи е представен с кореспонденция от дата 19.11.2021 г., а именно: представеното от кандидата писмено становище за съгласуване с органите по чл. 84 от Закона за културното наследство /ЗКН/. Посочено е, че документът по точка 18 от Раздел 24.1 - Списък с общи документи, е представен с кореспонденция от дата 19.11.2021 г., а именно: одобрен инвестиционен проект, изработен във фаза „технически проект" в съответствие с изискванията на ЗУТ и Наредба № 4 от 2001 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти, документът по точка 19 от Раздел 24.1 - Списък с общи документи, е представен с кореспонденция от дата 19.11.2021 г., а именно: влязло в сила разрешение за строеж. Кандидатът е уточнил, че издаденото разрешение за строеж отговаря на входящ номер ТСУ-1551/21.09.2020 г. Уточнено е, че разрешението за строеж е редовно влязло в сила, прието от РДНСК на база „технически проект", изготвен и представен във всички институции към септември 2020 г. преди подаване на заявление за кандидатстване с входящ номер BG06RDNP001-7.015-0063 в ИСУН.

           Въпреки подаденото възражение, решаващият орган, в лицето на Държавен фонд „Земеделие" е приел, че издаването на нова виза за проектиране и проектиране на проектна документация с наименование „Проучване и проектиране на преизграждане и възстановяване на съществуващ обем в манастир „Св. Георги" УПИ V-1482, кв. 108, по плана на град Поморие, при спазване на действащата нормативна уредба" означава, че липсващите при приемането на заявлението за подпомагане документи, не са издадени въз основа на представените при приема на заявлението входящи номера, с искане за издаване на липсващата документация, което е в несъответствие с изискването по точки 16,18, и 19 от подраздел 24.1. Списък с общи документи от раздел 24. - Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване. Приел е също така, че представеното допълнително разрешение за строеж на главния архитект на община Поморие, не е издадено  на основание заявлението с вх. № ТСУ-1551 от 21.09.2020 г. и одобрения инвестиционен проект, изработен във фаза „Технически проект“ или „Работен проект“, съгласуван със заверките на Министерство на културата върху графичните части на проектната документация, представено с първоначалното проектно предложение, с идентификационен BG06RDNP001 -7.015-0063 в ИСУН.

  Поради което е издал и оспореното Решение 03-РД/289 от 31.01.2022 г. /л. 418-422 от делото/, с което е прекратено производството по оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН № BG06RDNP001-7.015-0063, подадено от Манастир „Свети Георги" гр. Поморие, с УРН: 673046 и ИД номер в ИСАК: 02/07/6/0/00433.

Решението е съобщено на заявителя на 01.02.2022 г, /л. 424 от делото/ и е оспорено пред Административен съд Бургас с жалба вх. № 1191/02.02.2022 г., във връзка с която е образувано настоящото производство.

Тази фактическа обстановка се възприема от съда, въз основа на представените и приети по делото писмени доказателства, като по отношение на същата, няма спор между страните по делото.

В резултат на така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е подадена от адресат на административния акт, за който се създават неблагоприятни последици и се засягат негови права и законни интереси, т.е. подадена е от надлежна страна, с правен интерес от оспорването, в рамките на срока по чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Съгласно чл. 34, ал. 4, т. 2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението на кандидатите, чието проектно предложение е включено в списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, в едноседмичен срок от неговото получаване, като прекратява производството по отношение на кандидата. В настоящия случай, оспореното решение е издадено на основание посочената разпоредба, от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – Боряна Сашова Алексова, съгласно Заповед № 03-РД/1734 от 16.06.2021 г. на Борис  Михайлов - изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ /л. 435-436 от делото/, за изпълнения на правомощия по ПРСР за периода 2007-2013 г. и за периода 2014-2020 г.

На следващо място, оспореното Решение 03-РД/289 от 31.01.2022 г., на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е издадено в изискуемата се от закона писмена форма, съгласно чл. 59, ал. 2 от АПК, като от формална страна, актът съдържа всички изискуеми от закона съществени реквизити; наименованието на органа, издател на акта, наименование на акта, адресат на акта, фактически и правни основания за издаването му, разпоредителна част, дата на издаване и подпис.

По отношение спазването на административнопроизводствените правила при издаване на акта, следва да се посочи, че съгласно чл. 29, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, в процедурата чрез подбор на проектни предложения се извършва: 1. оценяване на всяко проектно предложение, което включва: а) оценка на административното съответствие и допустимостта; б) техническа и финансова оценка; 2. класиране на одобрените проектни предложения в низходящ ред и 3. определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране. Според чл. 33, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, оценяването и класирането на проектните предложения се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган в двуседмичен срок от крайния срок за подаването им, а съгласно чл. 34, ал. 2 от ЗУСЕСИФ, когато при проверката се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Отстраняването на нередовностите не може да води до подобряване на качеството на проектното предложение. Въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост комисията по чл. 33 от с.з. изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. Кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка, може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването. Ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като: връща проектното предложение за техническа и финансова оценка или прекратява производството по отношение на кандидата.

Съдът, предвид представените по делото и обсъдени по-горе писмени доказателства – преписката по издаване на оспореното решение намира, че в случая, не са допуснати нарушения на така разписаните административно-производствени правила.

По отношение материалната законосъобразност на оспореното решение, т.е. съответствието му с приложимите материалноправни разпоредби на закона, съдът намира следното:

Съгласно чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на УО на програмата утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти. Редът за разработване и приемане на тази документация е посочена в разпоредбите на чл. 26, ал. 2 - 9 от ЗУСЕСИФ. Изводът, който се налага, предвид тази уредба е, че УСЛОВИЯ ЗА КАНДИДАТСТВАНЕ с проектни предложения за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.,  ПРОЦЕДУРА ЧРЕЗ ПОДБОР № BG06RDNP001-7.015 ПО ПОДМЯРКА 7.6. „ПРОУЧВАНИЯ И ИНВЕСТИЦИИ, СВЪРЗАНИ С ПОДДЪРЖАНЕ, ВЪЗСТАНОВЯВАНЕ И ПОДОБРЯВАНЕ НА КУЛТУРНОТО И ПРИРОДНО НАСЛЕДСТВО НА СЕЛАТА“ ОТ МЯРКА 7 „ОСНОВНИ УСЛУГИ И ОБНОВЯВАНЕ НА СЕЛАТА В СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ“ ОТ ПРОГРАМА ЗА РАЗВИТИЕ НА СЕЛСКИТЕ РАЙОНИ 2014 – 2020 г., Приложение № 1 към Заповед № № РД 09 – 481 от 22.06.2020 г., имат характер на задължителни правила по тази конкретна процедура, спрямо които се извършва допускане и оценка на подадените проектни предложения. В този смисъл решението на УО, с което се утвърждават условията за кандидатстване, по своята правна същност представлява изрично волеизявление на административен орган, с което се създават права и задължения за гражданите или организации, поради което следва да се квалифицира като административен акт със самостоятелно правно значение, който определя конкретните правила по дадена процедура.

  Съгласно условията за кандидатстване по Процедура чрез подбор № BG06RDNP001- 7.015 по подмярка 7.6, в Раздел 24. Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване, подраздел 24.1 - Списък общи документи, е определено, че се представят: - По т. 16 - Съгласуване с органите по чл. 84 от ЗКН с писмено становище и заверка с печат върху графичните материали на проектната документация, изготвена по реда на глава 23 от Наредба № 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти {Представя се само за инвестиционни проекти, които включват обекти недвижими културни ценности). Представя се във формат „pdf* или .jpg". (Към датата на кандидатстване може да се представи входящ номер на искане за издаване от съответния орган). (Когато този документ не е представен към датата на подаване на проектното предложение. кандидатът трябва да го представи най-късно в срока по т. 7 от Раздел 21.2); - По т. 18 - Одобрен инвестиционен проект, изработен във фаза „Технически проект“ или „Работен проект“ в съответствие с изискванията на ЗУТ и Наредба Ха 4 от 2001 г. за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти Представят се във формат “raf \ “zip”, ..pdf“ или „jpg“. (Представя се в случай че проектът включва разходи за строително-монтажни работи и за тяхното извършване се изисква одобрен инвестиционен проект съгласно ЗУТ). (Когато към датата на кандидатстване проектът не е одобрен следва да се представи с входящ номер на искането за издаване от съответния орган). {Когато този документ не е представен към датата на подаване на проектното предложение, кандидатът трябва да го представи най-късно в срока по т. 7 от Раздел 21.2); - По т. 19 - Влязло в сила разрешение за строеж (важи в случай че проектът включва разходи за строително-монтажни работи и за тяхното извършване се изисква издаване на разрешение за строеж съгласно ЗУТ). Представя се във формат „pdf* или ,.jpg“. (Когато към датата на кандидатстване документа не е издаден следва да се представи с входящ номер на искането за издаване от съответния орган). {Когато този документ не е представен към датата на подаване на проектното предложение, кандидатът трябва да го представи най- късно в срока по т. 7 от Раздел 21.2).

          Основното съображение за незаконосъобразност на оспореното решение, според е жалбоподателя е, че административният орган неоснователно е приел, че представеното допълнително становище на Министерство на културата с изх. № ЗЗ-НН-492 от 07.10.2021 г. съгласува новопредставен проект, а не представения към момента на кандидатстване, както и че  представеното разрешение за строеж № 153/14.10.2021 г. на главния архитект на Община Поморие, не е издадено на основание заявлението с вх. № ТСУ-1551 от 21.09.2020 г. и одобрения инвестиционен проект, изработен във фаза „Технически проект“ или „Работен проект“, съгласуван със заверките на Министерство на културата върху графичните части на проектната документация, представено с първоначалното  проектно предложение, с идентификационен BG06RDNP001 -7.015-0063 в ИСУН.

            Като аргумент за това в жалбата е посочено следното: От становището на Министерство на културата, с което се съгласува Проектното предложение, всички издадени от Министерството на културата становища са с изх. № ЗЗ-НН-492. От становището на Министерство на културата е видно и че, всички становища, издадени от НИНКН са с изх. № 7400-1264. Както Министерство на културата, така и НИНКН приемат, че цялата разменена кореспонденция между тези институции и манастир „Св. Георги" е във връзка със заявление № 74 00-1264, подадено на 21.09.2020 г. Според жалбоподателя от това следва, че в случай, че Министерство на културата и НИНКН приемаха, че преписката по заявление № 74 00-1264, подадено на 21.09.2020 г. е приключила с издаването на Становище с изх. № 7400-1264/15.01.2020 г., издадено от НИНКН и Становище с изх.№ ЗЗ-НН-49216/09.02.2021 г., издадено от Министерство на културата, с които е отказано съгласуване на виза за проектиране и инвестиционен проект за „Реставрация и адаптация на северно крило от съществуваща сграда в манастир „Св. Георги", находящ се в УПИ V-1482, кв. 108, по плана на град Поморие, ПИ с идентификатор 57491.506.515 по КККР, то всяко последващо заявление, подадено от Манастир „Св. Георги" към тези институции щеше да бъде обработвано с друг входящ номер, а не с номера на подаденото на 21.09.2020 г. заявление № 74 00 -1264.

Според жалбоподателя този аргумент е валиден и по отношение на точка 18 от Раздел 24.1 - Списък с общи документи - одобрен инвестиционен проект, изработен във фаза „технически проект" в съответствие с изискванията на ЗУТ и Наредба № 4 от 2001 за обхвата и съдържанието на инвестиционните проекти. Видно от Становище с изх.№ 33-НН- 492/07.10.2021 г., Министерство на културата съгласува както визата за проучване и проектиране, така и инвестиционния проект за обект „Преизграждане и възстановяване на съществуващ обем в манастир „Свети Георги" находящ се в УПИ V-1482, кв. 108, по плана на град Поморие, ПИ с идентификатор 57491.506.515 по КККР; части: Архитектура, Конструктивна, Технология за КРР, Паркоустройство и благоустройство - становище, Геодезия, Електро, ВиК, ПБ, ЕЕ; фаза „Технически проект".

По отношение точка 19 от Раздел 24.1 - Списък с общи документи - влязло в сила разрешение за строеж, жалбоподателят е посочил, че видно от издаденото и представено на 19.11.2021 г. Разрешение за строеж № 153/14.10.2021 г. за обекта, е издадено на основание чл. 148 от ЗУТ. В член 148, чл. 9, т. 1 от ЗУТ изрично е отбелязано, че в разрешението за строеж се вписват всички фактически и правни основания за издаването му. В изпълнение на изискванията на чл. 148, чл. 9, т.1 от ЗУТ, както и на чл. 144 от ЗУТ, в издаденото разрешение за строеж е изрично отбелязано, че същото е издадено на основание „Оценка за съответствие на инвестиционните проекти, съгласно протокол № 30/30.09.2020 г., както и на основание Становище на НИНКН № ЗЗ-НН-492/2021 г." Становището на НИНКН, въз основа на което Министерство на културата съгласува визата за проучване и проектиране и инвестиционния проект за обект „Преизграждане и възстановяване на съществуващ обем в манастир „Свети Георги" находящ се в УПИ V-1482, кв. 108, по плана на град Поморие, ПИ с идентификатор 57491.506.515 по КККР, е издадено ма 16.09.2021 г., с изх. № 7400-1264/16.09.2021 г. Разрешение за строеж № 153/14.10.2021 г., издадено от главния архитект на Община Поморие е издадено на 14.10.2021 г. и е влязло в сила на 03.11.2021 г. Според жалбоподателя, видно от описаните в разрешението за строеж документи, последният документ, необходим за издаването на разрешението за строеж по заявление с вх.№ ТСУ-1551 от 21.09.2020 г., е становището на НИНКН от 16.09.2021 г. Веднага след неговото издаване е издадено и разрешението за строеж. Становището на НИНКН по чл. 84 от ЗКН е задължително условие, без издаването на което не може да бъде издадено разрешение за строеж за обект, представляващ част от културното наследство на Република България (арг. от чл. 144, ал. 1, т. 5 от ЗУТ). В този смисъл, според оспорващия, нелогични и неотговарящи на действителната фактическа обстановка по преписката са аргументите на решаващия орган, че липсващото при приемането на заявлението за подпомагане разрешение за строеж не е издадено въз основа на представения при приема на заявлението входящ номер с искане за издаване на разрешението за строеж. Според жалбоподателя издаденият документ отговаря на входящ номер ТСУ-1551/21.09.2020 г., тъй като друг номер на подадено заявление не съществува. Разрешението за строеж е редовно влязло в сила, прието от РДНСК на база „технически проект", изготвен и представен във всички институции преди подаване на заявление за кандидатстване с входящ номер BG06RDNP001-7.015-0063 в ИСУН.

          Изложените от жалбоподателя съображения за незаконосъобразност на оспореното решение са неоснователни поради следното:

Безспорно е установено, от получения на 19.11.2021 г. отговор от игумена на Манастир „Свети Георги“, че представените по т. 1 и т. 2 документи представляват проект с наименование „Проучване и проектиране на преизграждане и възстановяване на съществуващ обем в манастир „Св. Георги“ УПЙ V1482, кв. 108, по плана на град Поморие, при спазване на действащата нормативна уредба“, проектиран на основание виза за проучване и проектиране, издаден от община Поморие на 02.08.2021 г., докато представеният проект към момента на кандидатстване е с различно наименование - „Реставрация и адаптация на северно крило от съществуващи сгради в манастир „Св. Георги“, находящ се в УПИ V-1482, кв, 108, по плана на град Поморие - ПИ с идентификатор 57491,506.515 по КККР.“

Установява се също, че Разрешение за строеж № 153/14.10.2021 г., на главния архитект на Община Поморие е издадено за „Преизграждане и възстановяване на съществуващ обем в манастир „Св. Георги“, промяна на предназначението и адаптация на обемно-устройствените параметри между съществуващото северно крило и магерницата в манастира“, а не както е формулираното в подаденото на 21.09.2020 г. проектно предложение, с идентификационен BG06RDNP001-7.015-0063 в ИСУН, по процедура чрез подбор № BG06RDNP001-7.015 по подмярка 7.6 „Проучвания и инвестиции, свързани с поддържане, възстановяване и подобряване на културното и природно наследство на селата“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. с предмет „РЕСТАВРАЦИЯ И АДАПТАЦИЯ НА СЕВЕРНО КРИЛО ОТ СЪЩЕСТУВАЩИ СГРАДИ В МАНАСТИР "СВЕТИ ГЕОРГИ " - архитектура, фасади, електро и ВиК“. Предмета на посоченото разрешение на строеж не съответства и на описанието, в подаденото в отдел „УТООС и общинска собственост“ при Община Поморие, заявление с вх. № ТСУ-1551 от 21.09.2020 г., относно „Одобряване на проект реставрация северно крило“

Неоснователно е и твърдението на жалбоподателя, че от решаващо значение за спора по делото са номерата становищата Министерството на културата становища, тъй като те са идентични, а именно - изх. № ЗЗ-НН-492. На първо място от решаващо значение е съдържанието на цитираните становище, а не техните изходящи номера. Освен това в представеното по делото становище на Министерство на културата с изх. № ЗЗ-НН-492/07.10.2021 г. след изречението Архивни данние посочено: „Със Становище с изх. № ЗЗ-НН-492/01.07.2016 г. на Министерство на културата са съгласувани Виза и технически проект за „Основен ремонт, реставрация и благоустрояване“ в УПИ V – за манастир „Св. Георги“, кв. 108, гр. Поморие, област Бургас…..“ Ако следваме логиката на жалбоподателя, то трябва да приемем, че Разрешение за строеж № 153/14.10.2021 г., на главния архитект на Община Поморие е издадено именно във връзка становището от 01.07.2016 г. и относно посочения в него технически проект, както и че всички последващи становища на Министерство на културата са издавани на това основание.

По тези съображения, съдът в настоящия състав намира, че административният орган е достигнал до обосновани и законосъобразни правни изводи въз основа на установените от него факти и обстоятелства и правилно е прекратил производството по оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН № BG06RDNP001-7.015-0063, подадено от Манастир „Свети Георги" гр. Поморие, с УРН: 673046 и ИД номер в ИСАК: 02/07/6/0/00433.

Така, при извършената проверка за законосъобразност и предвид всичко изложено по-горе съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от материално и териториално компетентен орган, в предписаната от закона форма и с изискуемото се съдържание, без допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в съответствие с приложимите материалноправни норми и с целта на закона, поради което подадената срещу него жалба от МАНАСТИР „СВЕТИ ГЕОРГИ”, ЕИК *********, се явява неоснователна и недоказана и следва да бъде отхвърлена.

Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 6, предл. 1 от ЗУСЕСИФ, при оспорването на ИАА по този закон, държавните такси, които се събират за съдебните производства, са пропорционални и са в размер 0,8 на сто от материалния интерес, но не повече от 1700 лева, а в случаите, когато материалният интерес е над 10 000 000 лева – таксата е в размер 4500 лева. Съгласно предл. 2 от същата ал. 6 на чл. 27 от този закон, за производства по глава десета, раздел IV от АПК и за производства по частни жалби пред ВАС се събира пропорционална такса в размер на 10 на сто от дължимата такса по изречение първо, но не по-малко от 100,00 лева.

Материалният интерес в случая се определя от размера на исканото финансиране, което видно от проектното предложение на жалбоподателя, възлиза в размер на 580 597,57 лева. С оглед приложението на горепосочените законови разпоредби, държавната такса следва да е в размер 464,50 лева. Преди постъпване на административната преписка по делото, в която се намира и проектното предложение, съдът е дал указания на жалбоподателя да представи документ за внесена държавна такса в минимално определения от закона размер - 100.00 лева. Същият е представил платежно нареждане, че е внесъл посочената държавна такса, с молба вх.№ 3514/02.04.2021г. При това положение, независимо от изхода на спора по делото, жалбоподателят МАНАСТИР „СВЕТИ ГЕОРГИ”, ЕИК *********, следва да бъде осъден да заплати допълнително държавна такса, в размер на 364.50 лева.

В полза на ответника разноски не следва да бъдат присъждани, тъй като няма искане за това.

Водим от горното и на основание чл. 200, ал. 1, предл. 1 от АПК, във вр. с чл. 27, ал. 5, предл. 2 от ЗУСЕСИФ, съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на МАНАСТИР „СВЕТИ ГЕОРГИ”, ЕИК 102191651, със седалище и адрес на управление гр. Поморие,  ул. Княз Борис I” № 108, представляван от епископ Й. А. – И.С. К., ЕГН **********, игумен и представител, чрез пълномощник С.Д.К., адвокат вписан в Габровска адвокатска колегия,  срещу Решение 03-РД/289 от 31.01.2022 г., издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което е прекратено производството по оценка на проектно предложение с идентификационен номер в ИСУН № BG06RDNP001-7.015-0063, подадено от Манастир „Свети Георги" гр. Поморие, с УРН: 673046 и ИД номер в ИСАК: 02/07/6/0/00433.

ОСЪЖДА МАНАСТИР „СВЕТИ ГЕОРГИ”, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Поморие,  ул. ”Княз Борис I” № 108, представляван от епископ Й. А. – И.С. К., ЕГН **********, ДА ЗАПЛАТИ по сметка на Административен съд – Бургас, допълнителна държавна такса, в размер на 354,50 лева /триста петдесет и четири лева и 50 ст./.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС на РБ от страните, участващи в административното производство, в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

                                                        

 

СЪДИЯ: