Решение по дело №587/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 806
Дата: 3 юли 2020 г.
Съдия: Веселин Валентинов Енчев
Дело: 20207040700587
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 март 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                             

  806            /03.07.2020 година, град Бургас

 

Административен съд - Бургас, на четвърти юни две хиляди и двадесета година, в открито заседание, в състав:

                                   

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела Драгнева  

ЧЛЕНОВЕ:       Веселин Енчев

Димитър Гальов

секретар С. Х.

прокурор Христо Колев

 

разгледа докладваното от съдия Енчев КНАХ дело № 587/2020 година

 

Производството по чл.63 ал.1 от ЗАНН във връзка с глава дванадесета от АПК.

Образувано е по касационна жалба от В.И.К. с ЕГН ********** *** против решение № 23/12.02.2020 година по н.а.х.д. № 526/2019 година на Районен съд – Царево (РС). С решението е потвърдено наказателно постановление № 19-4635-000027/28.03.2019 година, издадено от началника на РУ – Приморско при ОД – Бургас на МВР (НП).

С НП, на В.К., за нарушение на чл. 140 ал. 1 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), на основание чл.175 ал. 3 от ЗДвП, са наложени административни наказания „глоба“ в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от шест месеца.

Касаторът оспорва решението. Заявява, че от мотивите на НП не може да бъде установено дали е издадено на основание съставен АУАН или въз основа на постановление на прокурор за прекратяване на наказателно производство, с което е засегнато правото му на защита. Твърди, че при издаването на НП е допуснато и друго съществено процесуално нарушение, изразяващо се в неотразяване на вида на МПС, което е установено да управлява и което – според наказващия орган – е следвало да бъде регистрирано, като така е поставен в невъзможност да провери преценката на органа за съставомерността на деянието.

Иска решението да бъде отменено като НП бъде отменено.

Ответникът, чрез процесуален представител, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Прокурорът пледира неоснователност на жалбата.

Касационната жалба е процесуално допустима – подадена е в срок и от надлежна страна.

К. е наказан за това, че на 20.01.2019 година, около 09:50 часа, в град Приморско на улица „Трети март“, в посока към центъра на града, е управлявал четириколесно МПС с неустановена марка и модел, което не е било регистрирано по надлежния ред. Според разпоредителната част на постановлението, санкцията е наложена „на основание постановление на Районна прокуратура – Царево“ от 22.02.2019 година за прекратяване на образувано досъдебно производство и налагане на административно наказание на извършителя.

Съдът е приел, че са установени по категоричен начин извършването на нарушението и самоличността на извършителя. Съпоставил е деянието с нормата, по която са наложени санкциите в НП. Формулирал е доводи за неприложимостта на разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН в конкретния случай.

Настоящият касационен състав приема следното.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Възраженията на касатора са основателни.

НП е издадено въз основа на постановление за прекратяване на досъдебно производство № 9/2019 година по описа на РУ – Приморско на МВР, преписка № 38/2019 година на Районна прокуратура – Царево (лист 28 от н.а.х.д. № 526/2019 година). В обстоятелствената част на постановлението първо е констатирано, че на 20.01.2019  година К. е управлявал нерегистрирано по съответния ред МПС – четириколесен трактор с неустановена марка и двигател с № 012044, а впоследствие е посочено, че тракторът е бил с идентификационен номер („рама“) 012044.

В административнонаказателното производство, а и в образуваното досъдебно производство, не е била изследвана мощността на двигателя на трактора.

Съгласно чл. 140 ал. 1 изр. първо от ЗДвП,  по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места.

Нормата на чл. 140 ал. 6 от ЗДвП предвижда че, колесните трактори, тракторните ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (ЗРКЗГТ), могат да се движат по изключение по пътищата, отворени за обществено ползване, по ред, определен с наредба, издадена от министъра на земеделието, храните и горите, министъра на вътрешните работи и министъра на регионалното развитие и благоустройството.

Наредбата, към която препраща цитирания законово текст е Наредба № 15 от 7.04.2008 г. за реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника, регистрирани съгласно Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника (Наредба № 15). В разпоредбите на Наредба № 15 изрично е предвидено, че с нея се определят реда за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, на предназначени и регистрирани за работа по ЗРКЗГТ колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника с изключение на верижните машини (чл. 1 ал. 1).

Според чл. 11 ал. 1 от ЗКРЗГТ, собствениците регистрират самоходната техника с мощност на двигателя над 10 kW, несамоходните и стационарните машини, съоръженията, инсталациите и апаратите, използвани в земеделието и горите и машините за земни работи, в 30-дневен срок от придобиване на собствеността в съответната областна дирекция "Земеделие" по постоянен адрес - за физическите лица, или по адреса на съдебната, съответно търговската регистрация - за юридическите лица и едноличните търговци.

В конкретния случай, от административнонаказващия орган не е установено четириколесният трактор, управляван от К., подлежал ли е на регистрация по реда на ЗКРЗГТ.

Предмет на правно регулиране от чл. 140 ал.1 от ЗДвП са обществените отношения, свързани с проследяването и контрола върху МПС, които се движат по пътищата, отворени за обществено ползване, за да бъдат осигурени спазването на правилата за движение и възможността да бъдат идентифицирани нарушителите им. Затова и законодателят изрично е обявил, че по тези пътища е разрешено единствено („само“) движението на регистрирани превозни средства. Наложеното ограничение действа спрямо всички превозни средства, които могат да бъдат определени като „моторни превозни средства“ по смисъла на § 6 т. 11 от ДР на ЗДвП, без оглед на техния вид и/или предназначение.

Редът за движение на МПС като процесното – четириколесен трактор, по пътищата, отворени за обществено ползване, обаче, се регулира не от общата норма на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП, а от специалната норма на чл. 140 ал. 6 от ЗДвП, която препраща към Наредба № 15. Текстът на чл. 14 т. 3 от Наредба № 15 поставя изрично изискване към водачите на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника при движение по пътищата, отворени за обществено ползване, да разполагат със свидетелство за регистрация на съответното превозно средство. Предвид цитираните правни норми на чл. 1 ал. 1 и чл. 14 т. 3 от Наредба № 15, може да бъде направен единствен извод – че движението на колесни трактори, тракторни ремаркета и друга самоходна техника по пътищата, отворени за обществено ползване, се допуска по изключение и само ако съответното превозно средство е регистрирано.

По делото няма спор, че улица „Трети март“ в град Приморско, на която е установено извършването на нарушението, е път, отворен за обществено ползване. Няма спор и че превозното средство, което е установен да управлява В.К., е „моторно превозно средство“. Това моторно превозно средство, обаче, е трактор и правната квалификация на деянието - като нарушение на чл. 140 ал. 1 от ЗДвП, дадена от наказващия орган, е неточна. В този случай коректната правна квалификация на нарушението е по чл. 140 ал. 6 от ЗДвП във връзка с чл. 1 ал. 1 от Наредба № 15. Неточната правна квалификация обуславя извод за незаконосъобразност на НП, съответно – за неговата отмяна. Като е достигнал до други правни изводи, в иначе много подробно мотивираното си решение, РС е постановил съдебен акт, който следва да се отмени.

С оглед изложеното и на основание чл. 221 ал. 2 от АПК, във връзка с чл. 63 ал. 1 изр. 2 от ЗАНН съдът

Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ решение № 23/12.02.2020 година по н.а.х.д. № 526/2019 година на Районен съд – Царево.

Вместо него постановява

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 19-4635-000027/28.03.2019 година, издадено от началника на РУ – Приморско при ОД – Бургас на МВР.


            Решението е окончателно.

  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                  ЧЛЕНОВЕ: