Решение по дело №1146/2019 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 640
Дата: 7 октомври 2019 г. (в сила от 1 януари 2020 г.)
Съдия: Богдан Здравков Велев
Дело: 20191720201146
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 юли 2019 г.

Съдържание на акта

 РЕШЕНИЕ

 

 

Номер  656/07.10.    Година 2019          Град Перник

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пернишки районен съд          ІІІ наказателен   състав

На 02 октомври                                  2019г

В публично заседание в следния състав:

 

      Председател: БОГДАН ВЕЛЕВ

 

                   Съдебни заседатели:

 

Секретар: Цветелина Малинова

 

Прокурор:

Като разгледа докладваното от съдия ВЕЛЕВ НАХ дело номер 01146 по описа за 2019 година, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и сл.от ЗАНН и е образувано по подадена жалба в срок и от легитимирано лице- Д.Б.М. срещу НП №18-1158-005318   от  25.01.2019 г. издадено от началник на сектор ПП към ОД на МВР Перник,с което  са му   наложени следните  административни  наказания:

- по чл.179 ал.3 т.4  от Закона за движението по пътищата–глоба в размер на 300лв.

- по чл.185 от Закона за движението по пътищата-глоба в размер на 20лв.

      Въззиваемата страна, редовно уведомена, представител не изпраща.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява,не изпраща представител.

В писмената жалба позоваването е  за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление, с акцент върху  „неразборията около въвеждането на ТОЛ система“.

 Излагат се твърдения,че водачът и жалбоподател бил  направил опит  да закупи винетен стикер от посочена бензиностанция,но поради липсващи такива,както и липсващи устройства за издаване на електронна винетка не е могъл да изпълни това вменено от закона задължение.

Пернишкият районен съд, след като обсъди доказателствата по делото и доводите, изложени в процеса ,намира за установено от фактическа и правна страна следното:

На 28.12.2018г. автоконтрольор към сектор Пътна полиция към ОД МВР Перник, е съставил акт за установяване на административно нарушение/АУАН/,в който е отразил следните относими за процеса обстоятелства:

На 28.12.2018 г.в 16:06 часа,в района на община Перник,по АМ Люлин с посока на движение от гр.София към гр.Перник жалбоподателят е управлявал лек автомобил Фиат Пунто с регистрационен номер  Е0911МА,с посочена собственост,като при извършена проверка на км„15“  е установено,че няма залепен /поставен/валиден винетен стикер категория К3,и не е представил фактура за платена винетна такса за движение по републиканската пътна мрежа към момента на проверката,както и че управлява със АУАН, Номер 0633376 с изтекъл срок на валидност до 05.11.2018г.

На Като виновно нарушени законови разпоредби  в АУАН се сочат : чл.139 ал.5 и чл.157 ал.6 от ЗДвП/Закон за движение  по пътищата/.

 

Въз основа на този АУАН е издадено обжалваното НП, предмет на настоящето наказателно производство.

С обжалваното Наказателно Постановление, административно наказващият орган е наложил две  административни наказания,в абсолютния законов размер поради което и съдът не изследва приложението на правилата за индивидуализация на административното наказание,дефинирани в нормите на чл.27 ал.2 и ал.3 от ЗАНН.

Съдът възприема фактическата обстановка по делото от данните ,внесени в процеса чрез следните доказателствени средства и доказателства: показанията на свидетелят   Д.И.Ч.- актосъставител, АУАН,заповед на Министъра на вътрешните работи относно правомощията на актосъставителя, както и на административно  наказващият орган.

Във връзка с тази заповед ,съдът не установява незаконосъобразност, преценявана през изискванията на чл.189 ал.1 и ал.12 от ЗДвП-или актът е съставен, а обжалваното НП издадено от компетентни лица.

При предявяване на АУАН, правонарушителят и настоящ жалбоподател е посочил че има възражения,подал е писмени,които съдът ги преценява като подадени в срока по чл.44 ал.1 от ЗАНН,според щемпела на пощенския плик/макар че не са подписани/и макар че при проверката по преписката е посочено,че срока за подаване на възражения бил просрочен,по същество е взето отношение ,и е прието възражението за неоснователно.

Жалбата е подадена в срок,от легитимирано лице,на което е ангажирана административно наказателната отговорност  за две вменени административни нарушения.

По законосъобразността на обжалваното наказателно постановление в частта относно първото темпорално вменено нарушение съдът намира следното:

Разпоредбата на   чл. 139, ал.5 от ЗДвП/ в сила до 01.01.2019г./, на което основание е ангажирана отговорността на страната –жалбоподател  предвижда, че движението на определените в Закона за пътищата пътни превозни средства по републиканските пътища се извършва след заплащане на винетна такса за тях,определена в Закона за пътищата.

От своя страна, разпоредбата на чл.10 ал.1 т.1 от Закона за пътищата/в редакцията,действаща към датата на нарушението/регламентира,че   За преминаване по републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа,както и такива, които са извън нея или по техни участъци, Министерският съвет може да въвежда само една от следните такси за определена категория пътни превозни средства:  такса за ползване на пътната инфраструктура - винетна такса;заплащането на винетната такса дава право на едно пътно превозно средство да ползва за определен срок републиканските пътища, които са включени в трансевропейската пътна мрежа, както и такива, които са извън нея или по техни участъци; размерът на винетните такси, включително административните разходи, за всички категории превозни средства се определя от Министерския съвет, така че да не е по-висок от максималните размери, посочени в приложение № 1.

Следователно, ползването на републиканските пътища на РБ или на техни участъци от ППС, което не е снабдено с валидна винетка е административно нарушение и се санкционира по реда на чл. 179, ал.3 от ЗДвП/в редакцията,действаща към датата на вмененото нарушение/.

Следва да се посочи, че същността на нарушението по чл.139, ал.5 от Закона за движението по пътищата се изразява в управляването на МПС, за което не е била заплатена винетна такса по реда на чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата, а не незалепването на винетен стикер в долния десен ъгъл на обзорното стъкло.

 Липсата на  такъв стикер е само фактическо обстоятелство, от което компетентния орган може да изведе заключението си относно това, че е сторено горното нарушение.

Но в конкретния случай  същностното фактическо обстоятелство е посочено както в АУАН,а така също и в издаденото въз основа на него  обжалвано наказателно постановление.

Не са налице са съществени различия във връзка със съответни задължителни реквизити- чл.42 т.4 и т.5 от ЗАНН по отношение на АУАН ,спрямо чл.57 ал.1 т.5 и т.6 по отношение на издаденото наказателно постановление във връзка със описанието на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено и правната връзка с посочени различни  нарушени законови разпоредби.

Съдът не оспорва тезата за обективирани, установени,обществено коментирани  „неразбории“ във връзка със конкретната проблематика,така както се поддържа в писмената жалба.

Но сочените извинителни обстоятелства в писмената жалба и във възражението по отношение на съставеният акт за установяване на административно нарушение  ги преценява като голословни/част от тях/а част като неоснователни.

Не става ясно от писмената жалба за причините за спешността ,за предприемането на пътуване от гр.София към гр.Благоевград,не става ясно процесното моторно превозно средство дали е използване само на територията на гр.София,по какъв начин се е отзовало в гр.София и кога,според регистрационния му номер и собственост.

От друга страна ,да се поддържа тезата за невъзможност за заплащане на винетна такса от лице,което предприема пътуване от гр.София,дори ориентирано  към 28.12.2018г.за съдебния състав е неоснователни,независимо от двата варианта:на хартиен носител и електронна винетка.

Що се отнася до мястото на нарушението ориентирано и спрямо конкретния път/пътен участък/ следва да се посочи,че описанието на фактическата обстановка следва да се преценява към датата на вмененото административно нарушение/т.е. към 28.12.2018г./ тъй като с Решение № 959 на Министерски съвет от 31.12.2018г. е утвърден списъка на републиканските пътища и е приет Списъка пътищата ,за които се събира такса за ползване на пътната инфраструктура –винетна такса, според което Решение, автомагистрала А -6 е част от Автомагистрала А-3.

Във връзка със предишна/действаща към датата на нарушението/ и настояща редакции на приложения административно наказателен състав съдът отбелязва,че  като липсва промяна в размера на глобата.

 Следователно липсва по-благоприятен нов закон, който да бъде съобразяван в производството по обжалване на наказателното постановление в релевантната му част.

По отношение вмененото нарушение по чл. 157, ал. 6 от ЗДвП, преценявайки фактическите обстоятелства, на които то се основава, съдът счита, че описанието му отново е неточно и неясно, както и че изложените факти не изпълват състав на административно нарушение.

Изложените факти, че жалбоподателят е управлявал МПС с  „изтекъл срок на валидност“ неправилно са подведени под нормата на чл. 157, ал. 6 от ЗДВП и незаконосъобразно е наложено наказание на основание чл. 185 от ЗДвП.

Носенето на акт с „изтекъл срок“ по същество не представлява нарушение на нормите на ЗДвП.

 Актовете за административни нарушения нямат „валидност“.

 С тях се поставя начало на едно административнонаказателно производство, което се развива по правилата на ЗАНН и завършва с издаване на наказателно постановление  или с резолюция на АНО за прекратяване на преписката.

 Визираната като нарушена разпоредба на чл. 157, ал. 6 от ЗДвП предвижда, че при съставяне на акт за нарушение по този закон контролният талон към СУМПС  на водачите се отнема и се връща след изпълнение на задължението по чл. 190, ал. 3, като актът заменя контролния талон за срок до един месец от издаването му.

При това положение, в действителност контролните органи са констатирали липса на контролен талон, поради отнемането му с цитирания акт за нарушение, констатация за което обаче, в обстоятелствената част на обвинението липсва.

Непредставянето на контролен талон представлява друго нарушение - на чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДвП и прецизното квалифициране на нарушението е изисквало посочване именно на тази норма, обвързана със съответната разпоредба от чл. 157, ал. 6 или 8 от същия закон.

Разписаното в тях сочи, че отнетия контролен талон се връща едва при плащане на наказанието глоба, наложено с наказателното постановление издадено въз основа на съответния акт.

 Предвид срока за произнасяне по преписката по чл. 52, ал. 1 от ЗАНН и срока за доброволно плащане на глобата /едномесечен от влизане в сила на издаденото наказателно постановление/, то очевидно и при добросъвестност от страна на нарушителя същият не би могъл веднага след изтичане на едномесечния срок по чл. 157, ал. 6 ЗДвП, в който актът замества контролния талон, да си получи същия обратно.

На практика възможността му да плати веднага глобата, която му бъде наложена, в т. ч. и преди влизане на постановлението в сила, което ал. 7 от с. р. допуска и има за последица незабавно връщане на контролния талон, се предпоставя от действията на АНО - да е издал постановление в срока за произнасяне по чл. 52, ал. 1 от ЗАНН и да го е връчил на нарушителя. Именно с оглед тази процедура, в чл. 157, ал. 8 от ЗДвП се съдържа аналогично на това в ал. 6 предписание – че наказателното постановление заменя контролния талон за период от един месец след влизането му в сила, съответно решението или определението на съда при обжалване.

 

Водим от гореизложеното, съдът на основание чл.63, ал.1  от ЗАНН,

 

Р      Е       Ш       И     :

Изменя НП №18-1158-005318   от  25.01.2019 г. , издадено от началник на сектор ПП към ОД на МВР Перник,с което на Д.Б.М. ***,с ЕГН **********  са    наложени следните  административни  наказания:

- по чл.179 ал.3 т.4  от Закона за движението по пътищата–глоба в размер на 300лв.

- по чл.185 от Закона за движението по пътищата-глоба в размер на 20лв., като ОТМЕНЯ НП в частта ,с която на основание  чл.185 от Закона за движението по пътищата му е наложена  глоба в размер на 20лв.и ПОТВЪРЖДАВА НП в останалата му част.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от обявяването му на страните, че е изготвено, пред Административен съд - гр. Перник като касационна инстанция.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

/Богдан Велев/