Решение по дело №542/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 16 февруари 2022 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700542
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2021 г.

Съдържание на акта

   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               53/16.02.2022 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на десети февруари през две хиляди двадесет и втора година в състав:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина А.                                         разгледа

Адм.дело №542/2021г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

Производството е по реда на чл.73, ал.4 във вр. с §4 от Закон за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) във вр. с чл.145 и сл. от Административно-процесуален кодекс (АПК) за условията и реда за прилагане на мярка 214 "Агроекологични плащания" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 - 20

         Образувано е по жалба на Община Монтана, представлявана от Кмета на Община Монтана, подадена чрез пълномощниците адвокат Х*** и адвокат Г*** срещу Решение №03-РД/3412/21.10.2021г. на Заместник изпълнителен директора на Държавен фонд „Земеделие“, с което на основание чл.20а, ал.2 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), 73, ал.1 и чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ, чл.2, ал.2 и чл.5 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основание за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ на Община Монтана е: 1.Наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Монтана“ с изпълнител „Л*** К*** “ ООД за изпълнение на одобрен проект по договор №12/223/00287 от 14.04.2014г. за отпускане на финансова помощ, сключен между Държавен фонд „Земеделие“ и Община Монтана; 2. Установено, че за Община Монтана е възникнало публично държавно вземане, представляващо недължимо платена финансова помощ по договор №12/223/00287 от 14.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 223 „Първоначално залесяване на неземеделски земи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 подкрепена от Европейски земеделски фонд в размер на 139764, лева с ДДС – сума равняваща се на 25 % от 559055,99 лева с ДДС, представляваща стойността на финансовата помощ. В жалбата се излагат доводи, че оспорения административен акт е незаконосъобразен и се иска неговата отмяна, като са развити доводи, че е издаден е при допуснати съществени нарушения на административнопроизводсвените правила и при наличието на противоречие с материалния закон и се поддържа искане за присъждане на разноски в полза на оспорващия. По същество на спора, оспорващия, чрез пълномощника си адвокат Г., подържа жалба в постъпила по делото писмена молба и моли да бъде уважена, като претендира присъждане на разноски по делото съобразно представен списък. 

         Ответника по жалбата, чрез пълномощника си юрисконсулт Н*** , оспорва жалбата в постъпила по делото писмена молба, като излага и доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт и претендира присъждане на разноски в полза на ответника.

Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на оспорения административен акт по реда на чл.168, ал.1 от АПК, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са следните:

Предмет на спора е законосъобразността на Решение №03-РД/3412/21.10.2021г. на Заместник изпълнителен директора на Държавен фонд „Земеделие“, с което на основание чл.20а, ал.2 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), 73, ал.1 и чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ, чл.2, ал.2 и чл.5 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основание за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ на Община Монтана е: 1.Наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Монтана“ с изпълнител „Л*** К*** “ ООД за изпълнение на одобрен проект по договор №12/223/00287 от 14.10.2014г. за отпускане на финансова помощ, сключен между Община Монтана и Държавен фонд „Земеделие“; 2. Установено, че за Община Монтана е възникнало публично държавно вземане, представляващо недължимо платена финансова помощ по договор №12/223/00287 от 14.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 223 „Първоначално залесяване на неземеделски земи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 подкрепена от Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони в размер на 139764, лева с ДДС – сума равняваща се на 25 % от 559055,99 лева с ДДС, представляваща стойността на финансовата помощ. За да мотивира издаването на оспорения административен акт, след като се е запознал с резултатите от извършен последващ контрол на обществена поръчка с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Монтана“ с изпълнител „Л*** К*** “ ООД и възражения на оспорващия, административния орган е приел, че при е нарушена разпоредбата на чл.56, ал.1, т. 8 от Закон за обществените поръчки (ЗОП отм.), тъй като избраното за изпълнител дружество е ползвало като подизпълнител по дейностите по залесяване „Би Л*** “ ЕООД, въпреки, че е декларирало, че няма да ползва подизпълнител. Установеното нарушение  е определено като попадащо в обхвата на т.21 от Приложение №1а към чл.2, ал.2 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основание за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на Закон за управление на средствата от Европейски структурни и инвестиционни фондове (Наредбата), което е дало основание да се наложи финансова корекция в размера на 25% от разходите, който са поискани от бенефициера за възстановяване.

От фактическа страна по делото се установява следното:

Между Държавен фонд „Земеделие“ и Община Монтана е сключен  договор №12/223/00287 от 14.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 223 „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Монтана“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 подкрепена от Европейски земеделски фонд за развитие на селските райони (л.1-10 от том II по делото).

Община Монтана е провела обществена поръчка за избор на изпълнител на обществена поръчка с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Монтана“ (л.73-122 от том I по делото и том II по делото). На 02.10.2015г. е сключен договор между Община Монтана и избрания за изпълнител на обществената поръчка „Л*** К*** “ ООД (л.123-128 по делото).

С писмо изх.№01-0800/2918/18.12.2018г. (л.4-7 том III по делото по делото), Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е уведомил Кмета на Община Монтана за открито производство по налагане на финансова корекция и му предоставил възможност да подаде възражения. Кмета на Община Монтана е представил писмени възражения №91-00-33/04.01.2019г.  (л.8-10 том III по делото по делото), с което е оспорил констатациите за допуснати нередности. С Решение за налагане на финансова корекция №12/233/00287/3/01/01/01 на Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (л42-46 том III по делото по делото) на Община Монтана е наложена финансова корекция в размер на 8704,47 лева без ДДС за установено нарушение свързано с неизпълнение на дейности  подготовка на почвата за залесяване и залесяването на площ от 13,4 дка, включваща имоти №016037 и част от имот№016034 в землището на с.Г*** .

С писмо изх.№01-0800/2918#2/19.05.2021г. (л31-32 по делото), Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ е уведомил Кмета на Община Монтана, че допълва констатациите си по открито производство по налагане на финансова корекция с писмо изх.№01-0800/2918/18.12.2018г. и му предоставил възможност да подаде възражения. Кмета на Община Монтана е представил писмени възражения №70-00-787-1/03.06.2021г.  (л.33-39 по делото по делото), с което е оспорил новите констатациите за допуснати нередности. С оспореното Решение №03-РД/3412/21.10.2021г. на Заместник изпълнителен директора на Държавен фонд „Земеделие“ на основание чл.20а, ал.2 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), 73, ал.1 и чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, ал.1, т.9 от ЗУСЕСИФ, чл.2, ал.2 и чл.5 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основание за извършване на финансови корекции и процентните показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ на Община Монтана е: 1.Наложена финансова корекция в размер на 25% от стойността на финансовата помощ, изплатена за заявени за възстановяване разходи по договор за възлагане на обществена поръчка с предмет „Първоначално залесяване на неземеделски земи на територията на Община Монтана“ с изпълнител „Л*** К*** “ ООД за изпълнение на одобрен проект по договор №12/223/00287 от 14.04.2014г. за отпускане на финансова помощ, сключен между Държавен фонд „Земеделие“ и Община Монтана; 2. Установено, че за Община Монтана е възникнало публично държавно вземане, представляващо недължимо платена финансова помощ по договор №12/223/00287 от 14.10.2014г. за отпускане на финансова помощ по мярка 223 „Първоначално залесяване на неземеделски земи“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2007-2013 подкрепена от Европейски земеделски фонд в размер на 139764, лева с ДДС – сума равняваща се на 25 % от 559055,99 лева с ДДС, представляваща стойността на финансовата помощ.  Административният акт е връчван на оспорващия на 26.10.2021г. (известие на л.30 по делото), тоест жалбата с вх.№01-0800/2918#9/08.11.2021г. е подадена в законоустановения срок.

От събраните по делото доказателства, съдът, стига до следните правни изводи:

Оспорения административен акт е издаден от компетентен административен орган. Това е така, тъй като съгласно чл.20а, ал.5 от ЗПЗП, Изпълнителният директор издава актове за установяване на публични държавни вземания по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс и решения за налагане на финансови корекции по реда на глава пета, раздел III от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, а съгласно чл.20, ал.6 от ЗПЗП, Изпълнителният директор може да делегира със заповед правомощията си по ал.5 на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. В случая с т.I.38 от Заповед №03-РД/1734 от 16.06.2021г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“  на Б*** А*** – Заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“  са делегирани правомощия да издава решения за налагане на финансови корекции по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ и АУПДВ, тоест издателя на акта е надлежно овластен с материална компетентност.

         Административния акт е издаден в предвидената писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му.

         При издаване на оспорения административен акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Оспорващия е надлежно уведомен за производството по издаване на оспорения административен акт и му е дадена възможност да представи възражение, което е обсъдено при издаване на административния акт.

         По разбиране на настоящия съдебен състав е неоснователно позоваването на оспорващия на разпоредбата на чл.3, §1 от Регламент №2988/95г. на ЕС, с което аргументира изтичане на давностен срок за  налагане на финансова корекция по договор №12/223/00287 от 14.04.2014г. за отпускане на финансова помощ, сключен между Държавен фонд „Земеделие“ и Община Монтана. Това е така, тъй като установяването на нередност по договора е започнало с писмо изх.№01-0800/2918/18.12.2018г. (л.4-7 том III по делото по делото) на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с което Кмета на Община Монтана е уведомен за започналото производство, респективно започнал е да тече нов давностен срок по смисъла на чл.3, §1 от Регламент №2988/95г. на ЕС, който не е изтекъл към момента на издаване на оспорения административен акт.

         Основателно в жалбата се поддържа, че административния орган незаконосъобразно, в нарушение на материалния закон, е приел, че се установява нарушение по договора попадащо в обхвата на т.21 от Приложение №1а към чл.2, ал.2 от Наредбата, което е свързано с ползването от избрания изпълнител „Л*** К*** “ ООД на „Би Л*** “ ЕООД, като подизпълнител на дейности по договора. Това е така, тъй като в случая административния орган не е направил разграничение между изменения на сключения договор попадащо в обхвана на т.21 от Приложение №1а към чл.2, ал.2 от Наредбата и неточно изпълнение на сключения договор. В първия случай страните по договора, след подписването му, постигат съгласие за неговото изменение, а във втория случай изпълняват предвиденото в договора. По делото не се представени доказателства, които да обосноват извода, че между страните по договора е постигната договорка, която е довела до съществено изменение на елементите на договора, посочени в обявлението за поръчката или в документацията за участие, или в публичната покана и информацията към нея, тоест бенефициера не е извършил соченото нарушение на националното законодателство. Доколкото ЗОП (отм) предвижда писмена форма на сключените договори, то и изменението на договора може да бъде само в писмена форма, а след като в случая такова изменение няма не може да се приеме, че установеното от административния орган нарушение съществува. Действително в случая изпълнителят не е изпълнил точно, задължението си да не ползва подизпълнител по изпълнение на сключения договор, но това обстоятелство не е свързано с изменение на самия договора, а само и единствено с неточното изпълнение, което не е основание за налагане на финансова корекция при условията на . т.21, от Приложение №1 към чл.2, ал.2 от Наредбата.

         Предвид липсата на един от елементите от състава на нередността (липса на соченото от административния орган нарушение на националното законодателство), то съставът на нередността не е осъществен, поради което е безпредметно обсъждането на правилността на квалификацията на нейния вид по чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ, вр. т.21, от Приложение №1 към чл.2, ал.2 от Наредбата. Пълнотата изисква да се отбележи, че соченото нарушение на чл.56, ал.1, т.8 от ЗОП (отм.) е свързано с действия на участник в обществена поръчка, който е при изпълнение на договора, който е сключил с Община Монтана е допуснал изпълнение на предмета на обществена поръчка в нарушение на декларирани данни по изпълнението, което би могло да се квалифицира само и единствено като неточно изпълнение на договореното между страните по договора.

Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на оспорващия адвокат Г. за присъждане разноски по водене на съдебното производство и съгласно разпоредбата на чл.143, ал.1 от АПК, ответника, следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия разноски по делото изразяващите се в заплатени разноски за адвокат в размер на 6600 лева и платена държавна такса в размер на 1118,11 лева  или общо разноски в размер на 7718,11 лева. Правната и фактическа сложност на делото и процесуалните действия на пълномощниците на оспорващия не обосновават основания да се сметне, че претендираното възнаграждение е прекоморено.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспореното Решение №03-РД/3412/21.10.2021г. на Заместник изпълнителен директора на Държавен фонд „Земеделие“ е незаконосъобразно и следва да бъде отменено, а ответника се осъди да заплати разноски по делото предвид, което на основание чл.172, ал.2 и чл.143, ал.1 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                             Р Е Ш И

 

ОТМЕНЯ Решение №03-РД/3412/21.10.2021г. на Заместник изпълнителен директора на Държавен фонд „Земеделие“.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ гр.София  да заплати на Община Монтана, БУЛСТАТ * , разноски по воденото съдебно производство в размер на 7718,11 (седем хиляди седемстотин и осемнадесет и 11ст.) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: