Решение по дело №71/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 май 2022 г.
Съдия: Спас Костов Спасов
Дело: 20227200700071
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 115

 

гр. Русе, 31.05.2022 г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд - Русе, в публичното заседание на 11 май 2022 г. в състав:

 

Председател: ДИАН ВАСИЛЕВ

        Членове: ДИАНА КАЛОЯНОВА-ХРИСТОВА

                        СПАС СПАСОВ

 

при секретаря Цветелина Димитрова и в присъствието на прокурора Георги Манолов като разгледа докладваното  от съдията Спасов к.а.н.д. № 71 по описа на съда за 2022 г.,   за да се произнесе взе предвид:

 

Производството е по чл. 208-228 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

 Образувано е по касационна жалба от С.И.С.,***, чрез адв. Д., против решение № 4/06.01.2022 г., постановено по а.н.д. № 1691/2021 г. по описа на Районен съд - Русе, с което е потвърдено наказателно постановление № 11-01-99/29.07.2021 г., издадено от директор на Агенцията за държавна финансова инспекция – гр. София, с което на С.И.С., на основание чл. 247, ал. 1 от Закона за обществените поръчки (ЗОП) е наложено административно наказание "глоба" в размер на 5 417,84 лева за нарушение на чл. 21, ал. 14 ЗОП.

В касационната жалба, допълнение към нея и в о.с.з. се поддържа твърдение за незаконосъобразност на решението на въззивния съд поради допуснати нарушения на материалния и процесуалния закон. Твърди се, че съдът не е разгледал специалните норми на ППЗОП, спрямо общите норми на ЗОП – касае се за нарушение по чл. 15, ал. 1 от ППЗОП, т.е. сбъркано е правното основание. Твърди се, че секторен възложител може да е само „ВиК Русе“ ООД, но не и физическото лице, както и че извършител на нарушението е трето лице.  Моли съда да постанови решение, с което да отмени въззивния съдебен акт и да реши спора по същество като отмени издаденото наказателно постановление. Претендират се разноски.

Ответникът по касационната жалба – Агенция за държавна финансова инспекция, чрез юрк. А., оспорва касационната жалба като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение за две съдебни инстанции.

Представителят на Окръжна прокуратура - Русе дава заключение за нейната неоснователност и оставяне в сила решението на въззивната инстанция.

След като обсъди оплакванията в жалбата, становищата на страните, събраните по делото доказателства и след извършена служебна проверка на основание чл. 218, ал. 2 от АПК, съдът прие за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима - подадена е в срок, от надлежна страна, срещу невлязъл в сила съдебен акт, поради което подлежи на разглеждане. Разгледана по същество, същата е неоснователна.

От фактическа страна е било установено, че на 05.10.2018 г. и с обява № 21-2018/05.10.2018 г. за обществена поръчка на стойност по чл. 20, ал. 3, т. 1 от ЗОП, било открито възлагането на поръчка с предмет: „Изпълнение на СМР за обект: „Подмяна на водопровод Ф300 мм етернит с ПЕВП Ф315/10 и чугун Ф3ОО/10 и подмяна на водопровод Ф108 мм стом. с ПЕВП Ф160/16 по бул. „Трети март“, гр. Русе“. „За възложител“ обявата е била подписана от инж. С. - управител на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Русе. Процесната обява съдържала минималната изискуема информация по приложение № 20, към чл. 187, ал. 1 от ЗОП. При спазване изискванията на чл. 187, ал. 2 от ЗОП, заедно с обявата възложителят е публикувал в профила на купувача на 05.10.2018 г. документация, съдържаща пълно описание на предмета на поръчката, количествена сметка на предвидените за изпълнение СМР, информация за участие, проект на договор и образци на документи. В обявата е посочено, че „Възложителят осигурява водопроводните материали, необходими за изпълнението на работния проект - ПЕВП тръби с проектен диаметър ф 160 мм за 16 атмосфери и ф 315 мм за 10 атмосфери, чугунени тръби Ф300 мм за 10 атмосфери, фасонни части и др., подробно описани в количествена сметка по част „ВиК“ от инвестиционния проект.

В         съответствие с чл. 96, ал. 1 от ППЗОП на 09.07.2018 г. кратка информация за поръчката е публикувана и на Портала за обществени поръчки, с уникален № 9081566. Прогнозната стойност е определена на 226 000 лв. без ДДС. Определеният критерий за оценка на офертите е „Най-ниска цена“, която включва всички дейности, посочени с публикуваната количествена сметка. С ценовата оферта участниците следвало да обявят и елементи на ценообразуването, които не са предмет на оценка, но ще се ползват за ценообразуване на неописани дейности, които могат да възникнат в хода на изпълнението на поръчката. Съгласно образеца на ценово предложение, цената се формира след остойностяване на количествена сметка, включваща предвидените с инвестиционния проект 53 вида СМР.

Съгласно чл. 2, ал. 4 от образеца на договора, публикуван на профила на купувача,  допълнителни видове работи, невключени в количествени сметки на проекта или допълнително възложени от Възложителя  се установяват предварително двустранно и не могат да надвишават 10% от стойността на обекта. В т.4.3.3 от „Пълно описание на предмета на поръчката“ в Договора е предвидено, че непредвидени разходи ще се признават до 10% от предложената цена за изпълнение на обекта.

За участие в процедурата е постъпила една оферта от „Райкомерс Конструкшън“ ЕАД, гр. София. По предвидения с чл. 48, ал. 1 от ППЗОП ред, офертите са заведени в регистър. Със заповед № 3-182/26.10.2018 г. възложителят е назначил тричленна комисия за разглеждане и оценка на получената оферта. От страна на комисията е извършено е класиране и на първо място е определено предложението на „Райкомерс Конструкшън“ ЕАД, гр. София с предложена обща цена от 225 743.47 лв. без включен ДДС. В изпълнение на разпоредбата на чл. 194, ал. 1 от ЗОП, на 05.11.2018 г. възложителят е сключил договор № С-9081566/05.11.2018 г. с „Райкомерс Конструкшън" ЕАД, гр. София за изпълнение на обществената поръчка. Стойността на договора е 225 743.47 лв. без включен ДДС (270 892.16 лв. с включен ДДС), а срокът на изпълнение на поръчката е определен на 45 календарни дни, считано от датата на подписване на протокол обр. 2 от Наредба №3/31.07.2003 г.

За изпълнението на СМР от страна на възложителя са били предоставени водопроводни материали общо за 54 055.83 лв. без ДДС, с което стойността на обществената поръчка възлиза на 313 942.32 лв. без ДДС (226 000 лв. без ДДС – прогнозна стойност; 22 600 лв. без ДДС – максимален размер на непредвидени разходи до 10% от предложената цена и 54 055,83 лв. – стойност на предоставените от възложителя материали)

С         оглед гореустановеното актосъставителят приел, че на 05.10.2018 г., в гр. Русе, управителят на „Водоснабдяване и канализация“ ООД, гр. Русе и секторен възложител на обществени поръчки по чл. 5, ал. 4, т. 1 от ЗОП, с публикуване на обява №21-2018/05.10.2018 г. е открил обществена поръчка с предмет - Изпълнение на СМР за обект: „Подмяна на водопровод Ф300 мм етернит с ПЕВП Ф315/10 и чугун Ф300/10 и подмяна на водопровод Ф108 мм стом. с ПЕВП Ф160/16 по бул. „Трети март“, гр. Русе“, при която избраният метод за изчисляване на прогнозна стойност на обществената поръчка е използван с цел прилагане на ред за възлагане за по-ниска стойност по чл. 20, ал. 3, т. 1 от ЗОП, чрез събиране на оферти с обява, което съставлява нарушение на разпоредбата на чл. 12, ал. 14 от ЗОП, поради което и съставил против жалбоподателя АУАН №11-01-99/08.02.2021 г. Против АУАН и в законоустановения срок постъпило възражение от жалбоподателя, което не било уважено от АНО, а в последствие било издадено и обжалваното НП.

За да го потвърди въззивният съд е приел от правна страна, че не са налице основания за неговата отмяна, включително и за преквалифицирането на нарушението като маловажно. По делото са били приети гласни доказателства с които се констатира, че активите, предоставени от ВиК, не се начисляват повторно.

Решението е правилно.

От писмените доказателства безспорно е било установено, че предоставените от възложителя материали, необходими за изпълнение на строителството, не са били включени като себестойност при определяне прогнозната стойност на обществената поръчка. Предварително е имало изготвен проект и в него са били заложени материалите, които ще се използват при изграждане на обекта, като без влагането на същите е било невъзможно реализирането на проекта. Няма спор, че вложените материали са били собственост на "ВиК" ООД - Русе. Вярно е и, че това обстоятелство е било посочено в обявата, но то не променя извода, че по този начин незаконосъобразно е приложен ред за възлагане на ОП на по-ниска стойност – чрез събиране на оферти с обява или покана до определени лица.

Ето защо правилни са съображенията на въззивния съд, че настоящият касатор, в качеството му на управител на "ВиК" ООД - Русе, към датата на откриване на обществената поръчка - 05.10.2018 г. е знаел, че прогнозната стойност на обществената поръчка следва да е в общ размер на 302 655, 83 лева и попада в стойностния праг на чл. 20, ал. 2, т. 1 ЗОП, който задължава възложителя да приложи процедурите по чл. 18, ал. 1, т. 12 (публично състезание) или т. 13 (пряко договаряне), с оглед прогнозната стойност при строителство и избраният метод за изчисляване на прогнозната стойност на обществената поръчка, чрез включване единствено и само стойността на изпълнението само на строително-монтажните работи е използван с цел прилагане на ред за възлагане на обществена поръчка за по-ниска стойност, а именно чрез събиране на оферти с обява по чл. 20, ал. 3, т. 1 ЗОП.

На практика с касационната жалба не се отрича извършването на нарушението, но се твърди, че не е посочено правилното материалноправно основание за издаване на НП, НП не е насочено към правилния нарушител, както и че се касае за извършване на нарушението от трето лице. Тези доводи са неоснователни.

Съгласно действащата нормативна уредба на чл. 5, ал. 2, ал. 3 и, ал. 4 от ЗОП, в които са посочени публичните и секторните възложители, търговските дружества, включително и тези по чл. 7, т. 5 от отменения закон, вече не са субекти по ЗОП, т.е. нямат качеството на възложители. По силата на сега действащия ЗОП, субекти, т. нар. секторни възложители, са представляващите публичните предприятия и техни обединения, когато извършват една или няколко секторни дейности, т.е. възложител е физическото лице, което по силата на специален закон е представляващо публичното предприятие. Обстоятелството, че понастоящем публичните предприятия вече не са възложители и правно задължени по ЗОП субекти, се установява и при анализа на действащите административнонаказателни разпоредби в Част VIII от ЗОП, според които за нарушения по този закон не се предвижда налагане на имуществена санкция, а само на административното наказание "глоба". В същата санкционна норма на чл. 247, ал. 1 от ЗОП изрично е предвидено, че нарушител е възложителят, а не трето лице, което извършва технически дейности по обявления на ОП.

Неотносимо е позоваването на чл. 15 от ППЗОП доколкото нарушителят е санкциониран за нарушение на разпоредба от ЗОП – чл. 21, ал. 14 от ЗОП. Същата е съставомерна, съобр. чл. 247, ал. 1 от специалния закон и направените фактически констатации изцяло покриват състава на нарушението.

Решението като правилно следва да бъде оставено в сила.

С оглед изхода на спора в полза на ответника следва да се присъдят претендирани разноски за две съдебни инстанции (за въззивната инстанция – своевременно претендирани, но неприсъдени) -  в общ размер на 160 лв. на осн. чл. 27е от Наредба за заплащането на правната помощ.

Воден от горното и на осн. чл. 221, ал. 2 от Административнопроцесуалния кодекс Административен съд – Русе, касационен състав

 

РЕШИ:

ОСТАВЯ В СИЛА решение № 4/06.01.2022 г., постановено по а.н.д. № 1691/2021 г. по описа на Районен съд - Русе

ОСЪЖДА С.И.С., с адрес ***, да заплати на Агенция за държавна финансова инспекция сумата 160 (сто и шестдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение

Решението е окончателно.

 

 

 

                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

ЧЛЕНОВЕ: