Определение по дело №1171/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2102
Дата: 14 декември 2020 г. (в сила от 5 януари 2021 г.)
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20207180701171
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юни 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 2102                             гр. Пловдив                14 декември 2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, І отделение, ХХV състав, в закрито заседание на 14.12.2020г. в състав:                                                    

                  

                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

разгледа докладваното от Председателя адм. дело № 1171 по описа за 2020 год. и взе предвид следното :

         Делото е образувано по жалба вх. № 7430/02.06.2020г. на Р.С.А., ЕГН ********** *** против списък на проектни предложения по чл.9в,ал.6,т.2 от ЗПЗП относно позиция № 2447 по процедура за подбор № BG06RDNP001-6.007 по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от мярка 6.“Развитие на стопанства и предприятия“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020г.

Съдът, след изпълнение на указанията на ВАС, дадени с определение по адм.д.№ 11395/2020г., изиска в пълнота административната преписка. Видно от същата е,че проектното предложение на жалбоподателката весъмнено е включено в списъка по чл.9, ал.6, т.2 като такова, по което възраженията са подадени в срок и са оценени като неоснователни.

Съгласно чл. 9в от ЗПЗП предварителна оценка на проектните предложения за мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 се извършва, когато размерът на заявената финансова помощ по всички подадени проектни предложения надхвърля разполагаемия бюджет, определен в условията за кандидатстване за съответната процедура, и това е предвидено в условията за кандидатстване. Ръководителят на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., съответно изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, за мерките и подмерките, делегирани с договора по чл. 2д, ал. 2, назначава комисия, която извършва предварителна оценка на проектните предложения. В едномесечен срок след приключване на периода на прием комисията оценява и класира проектните предложения по критерии и ред, определени в условията за кандидатстване. Комисията изготвя списък на всички проектни предложения, в който се посочва полученият брой точки за всеки проект по всеки критерий. Списъкът се публикува на интернет страницата на Министерството на земеделието, храните и горите, съответно на Държавен фонд "Земеделие".

Кандидатите могат да подадат възражение до ръководителя на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. в 14-дневен срок от публикуването на списъка.

Такова възражение е било подадено на 26.02.2020г. с вх„№ 02-6500/610.

Ръководителят на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г. назначава комисия за разглеждане на възраженията. Комисията се произнася в срок от 60 дни от подаване на всяко възражение и уведомява съответната комисия, която е изготвила списъка. Въз основа на извършената предварителна оценка комисията изготвя и публикува на интернет страницата на Министерството на земеделието, храните и горите, съответно на Държавен фонд "Земеделие" списък на: проектните предложения, за финансирането на които е необходим бюджет, който не надвишава с повече от 30 на сто бюджета, определен в условията за кандидатстване за съответната процедура, включително проектните предложения, получили еднакъв брой точки. В случая този списък е бил публикуван на 19.05.2020г.

Същинската процедура по подбора на проектните предложения от средата на тези за финансирането на които е необходим бюджет, който не надвишава с повече от 30 на сто бюджета, определен в условията за кандидатстване за съответната процедура се извършва по реда на глава трета, раздел II от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове до достигане на до 110 на сто от бюджета.

Тази процедура се провежда в тримесечен срок от публикуване на списъка по чл. 9в, ал. 6, т. 1 от ЗПЗП. При наличие на остатъчен бюджет до 110 на сто в процедурата по оценяването могат да вземат участие и проектни предложения за финансирането на които е необходим бюджет, който надвишава с повече от 30 на сто бюджета, определен в условията за кандидатстване за съответната процедура и намерили място в списъка по чл. 9в, ал. 6, т. 2 от ЗПЗП /чл. 9г от ЗПЗП/.

Съгласно чл. 9д от ЗПЗП ръководителят на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., съответно изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, за мерките и подмерките, делегирани с договора по чл. 2д, ал. 2, издава решение, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ на всички останали проектни предложения, извън тези по чл. 9г от ЗПЗП.

Тоест, процедурата по предварителната оценка на проектните предложения има два варианта на развитие.

Първият е този, при който кандидатът е допуснат до процедурата по подбор на проектни предложения. При този вариант, процедурата по предварителна оценка по смисъла на чл. 9в от ЗПЗП е етап от особената административна процедура по разглеждане на заявления за подпомагане по съответната подмярка /чл. 27, ал. 4, изр. 1 от ЗУСЕСИФ/, която завършва с издаването на заповед от изпълнителния директор на ДФЗ. Тази заповед е индивидуален административен акт като издаването му или отказът да бъде издаден подлежат на съдебен контрол, а актовете по движението на процедурата не подлежат на оспорване – чл. 27, ал. 4, изр. 1 от ЗУСЕСИФ.

Вторият вариант на процедурата по предварителната оценка на проектните предложения по чл. 9в от ЗПЗП е този, при който кандидатът не е допуснат до процедурата по подбор по реда на чл. 9г от ЗПЗП. В този случай административният акт, с който завършва процедурата е решението на ръководителя на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., съответно изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ /чл. 9д от ЗПЗП/. Това решение е индивидуален административен акт, като издаването или отказът за издаването му подлежат на съдебен контрол.

В настоящия случай е извършена предварителна оценка на проектните предложения поради надхвърляне на разполагаемия бюджет за съответния период на прием – чл. 9в, т. 1 ЗПЗП, чл. 39 от Наредба № 20/27.10.2015 г., като предварителната оценка на проектното предложение на жалбоподателката е била оспорена по реда на чл. 39, ал. 3 от Наредба № 20/27.10.2015 г. и не е спорно, че възражението е било отхвърлено от комисията. Видно от административната преписка и публикуваното на сайта на ДфЗ-РА в процедурата са участвали 2459 проектни предложения, като до подбор по чл. 9г от ЗПЗП по реда на глава трета, раздел II от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове са били допуснати 1919 проектни предложения, имащи минимум 26,82 точки от предварителната оценка по чл. 9в от ЗПЗП. Видно от публикувания окончателен списък на оценените и класирани кандидати по подмярка 6.3. "Стартова помощ за развитие на малки стопанства“ тяхната бройка е 1919 и предвидения бюджет /заедно с увеличението му/ е разпределен между тях. Налага се категоричен извод, че жалбоподателката няма проектно предложение, участвало или участващо в извършения/извършващия се подбор на проектни предположения по реда на чл. 9г от ЗПЗП.

Ето защо в случая е налице вторият вариант на процедурата по предварителната оценка на проектните предложения по чл. 9в от ЗПЗП, който би следвало да завърши с решение на ръководителя на управляващия орган на Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 - 2020 г., съответно изпълнителният директор на Държавен фонд "Земеделие" - Разплащателна агенция, с което отказва предоставянето на безвъзмездна финансова помощ /чл. 9д от ЗПЗП/. Издаването или отказът за издаването на този индивидуален административен акт подлежат на съдебен контрол, но не и самият списък по чл.9в,ал.6,т.2.

В жалбата до съда, както и в частната жалба до ВАС жалбоподателката ясно и точно посочва,че оспорва списъка,в който е включено проектното й предложение. Не формулира оспорване и срещу  мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, какъвто също би могло да се оспорва.

Поради това, че оспорваният списък не е индивидуален  административен акт,а се явява само част от една процедура, завършваща с друг краен акт – решение за отказ, който именно би могъл да подлежат на съдебен контрол, е безпредметно да се определя кой следва да е ответния в настоящото производство административен орган. Въпросът относно това дали е възможно  при осигуряване на допълнително финансиране по проекта класирането в списъка по чл.9в,ал.6,т.2 ЗПЗП да е от значение за финансиране проектното предложение на оспорващата е по същество и би могъл да се разглежда единствено и само,ако оспорването е насочено срещу подлежащ на оспорване акт,с който завършва процедурата,част от която е този така изготвен списък.

По изложените съображения и след попълване на административната преписка съдът стига до същия извод за недопустимост на жалбата, като насочена срещу акт,който не подлежи на оспорване.

Ето защо и на основание чл.159,т.1 от АПК, Съдът

 

О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба вх. № 7430/02.06.2020г. на Р.С.А., ЕГН ********** *** против списък на проектни предложения по чл.9в,ал.6,т.2 от ЗПЗП относно позиция № 2447 по процедура за подбор № BG06RDNP001-6.007 по подмярка 6.3 „Стартова помощ за развитието на малки стопанства“ от мярка 6.“Развитие на стопанства и предприятия“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014-2020г.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 1171/2020 година по описа на Административен съд – Пловдив, ХХV състав.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7 дневен срок от съобщението.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: