Решение по дело №363/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 октомври 2022 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20217140700363
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 август 2021 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               418/19.10.2022 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и девети септември през две хиляди двадесет и втора година:  

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина Александрова                                         разгледа

Адм.дело №363/2021г. по описа на    

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.9б във вр. с чл.4 ал.1 Закон за местните данъци и такси ЗМДТ) във вр. с чл.156 и сл. Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК).

 

Производството по делото е образувано по жалба на „А*** К***“ ООД с.С*** , ул.“Ч*** “ №* , представлявано от управителя Р.А., подадена чрез пълномощник адвокат В., против Акт за установяване на задължение по чл.107, ал.3 от ДОПК №4763-1/21.06.2021г. на орган по приходите в Община Вършец, който е потвърден с Решение №8/21.07.2021г. на Директор дирекция „Специализирана администрация“, Ст.юрисконсулт и УОС в Община Вършец. В жалбата са развити доводи, че оспорения административен акт е нищожен и незаконосъобразен, тъй като е постановен в противоречие на административнопроизводствените правила, материалния закон и целта на закона. В съдебно заседание оспорващият, чрез пълномощника си адвокат В., поддържа жалбата си и моли да бъде отменен като незаконосъобразен оспорения административен акт, като доводи излага в писмени бележки. Оспорващият претендира присъждане на разноски по делото.

         Ответникът чрез процесуалния си представител юрисконсулт Я., оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена като неоснователна, като доводи в подкрепа на законосъобразността на оспорения административен акт излага в писмени бележки. Ответната страна претендира присъждане на разноски по делото.

         Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалвания административен акт по реда на чл.160 ал.2 от ДОПК намира за установено следното:

         Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Видно от известие за доставяне на л.23.07.2021г., оспорения административен акт е надлежно връчен на оспорващия на 23.07.2021г. Видно от товарителница на л.152 по делото, жалбата е подадена чрез куриер на 06.08.2021г., тоест в рамките на законоустановения срок по чл.156, ал.1 от ДОПК във вр. с чл.9б от ЗМДТ.

Разгледана по същество жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

         С оспореният Акт за установяване на задължение по чл.107, ал.3 от ДОПК №4763-1/21.06.2021г. на орган по приходите в Община Вършец са установени размери на задължения за данък недвижими имоти (ДНИ),  такса битови отпадъци (ТБО) и данък върху превозно средство (ДПС) за периода от 01.01.2020 до 31.12.2020г, както и размера дължимата лихва към 21.06.2021г. В административния акт в табличен вид са посочени дължимите за 2020г. ДНИ, ТБО и ДПС и лихви към 21.06.2021г. Посочено е размер на дължим ДНИ – общо задължение главница и лихви 307,02лв, ТБО – общо задължение главница и лихви 4503,08лв и ДПС – общо задължение главница и лихви 15,13лв или общ размер на установеното задължение за главница и лихви в размер на 4825,23 лв към дата 21.06.2021г.

Въз основа на събраните доказателства, приетите по делото съдебно-техническа експертиза, съдебно-компютърна експертиза и съдебно-икономическа експертиза, съдът, стига до следните правни изводи по същество на спора:

Неоснователно в жалбата се поддържа, че оспорения административен акт е нищожен. От събраните по делото доказателства не се установява, административния акт да е издаден от некомпетентен орган. Това е така, тъй като съгласно чл.4 ал.3 ЗМДТ в производствата по ал. 1 служителите на общинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения - на публични изпълнители, а съгласно чл.4 ал.4 ЗМДТ, служителите по ал. 3 се определят със заповед на кмета на общината. Видно от Заповед №122/21.04.2021 на Кмета на Община Вършец, С.Я. на длъжност юрисконсулт в отдел АИО към Дирекция „ОА“ в Община Вършец, която е издател на Акт за установяване на задължение по чл.107, ал.3 от ДОПК №4763-1/21.06.2021г., е определена за служител, който да установява размера на дължимите данъци и такси по ЗМДТ като съставя актове по чл.107, ал.3 от ДОПК за установяване на публични общински вземания за задължения по декларации по ЗМДТ, тоест налице е компетентност на административния орган издал оспорения административен акт.

Административният акт е издаден в предвидената от закона писмена форма и съдържа фактически и правни основания, които са мотивирали издаването му. Административният орган е описал по ясен и категоричен начин размера на задължението по главница и лихви, като е мотивирал издаването на административния акт с обстоятелството, че оспорващия не е изпълнил задълженията си за внасяне на дължими местни данъци и такси за описания в административния акт период.

Неоснователно в жалбата се поддържа, че оспорения административен акт е незаконосъобразен в частта относно установените ДНИ и ТБО и дължими лихви свързани с неплащането им в законоустановения срок. По делото е изслушана и приета съдебно-икономическа експертиза и допълнителна съдебно икономическа експертизи, която е изготвена от вещото лице И.П., която се кредитира от настоящият съдебен състав, като обективна и безпристрастна. Вещото лице И.П. *** осигурява услугата по сметосъбиране и сметосъбиране на територията на с.С*** съобразно утвърден график. Вещото лице И.П. установява, че декларираната отчетна стойност в декларацията по чл. 17 от ЗМДТ в размер на 229 837 лева за 12 имота е по - голяма от данъчната оценка, т. е. съгласно разпоредбите на ЗМДТ данъчните задължения на ,Д*** К*** " ООД са изчислени не база отчетната стойност. При обработване на декларацията по чл. 17 и обвързването й с декларацията по чл. 14 от ЗМДТ, което се е наложило поради недекларирана отчетна стойност от Управителя на дружеството - жалбоподател, в обработената чрез ИС Матеус „Местни данъци и такси" при Министерството на финансите на РБ декларация по чл. 17 от ЗМДТ, органа по приходите при Общинска администрация Вършец е въвел по - ниска отчетна стойност по отношение на имот № 8. Вместо да въведе отчетната стойност в подадената декларация по чл. 17 от 2000г., която е 43 517 лева, органът по приходите е въвел 3 лева. Това е довело до по-нисък размер при начисляването на данъчните задължения на „А*** К*** " ООД. Вещото лице е констатирало, че реално се извършва услугата по сметосъбиране и сметоизвозване за всички улици на село С*** , където е находящ имотът на жалбоподателя. Установило е, че сметосъбирачния и специализирания автомобил, собственост на Община Вършец действително са изпълнявали своите задачи по описания маршрут. Извършило е оглед на всички улици на с. С*** и е установило, че има поставен контейнер на улицата срещу имотите на „А*** К*** " ООД. Извършена е и проверка в „Р*** депо - Монтана" ЕООД и е доказано, че битовите отпадъци от Община Вършец са транспортирани ежемесечно до депото. И.П. е установил, че жалбоподателят не е заплащал данъчните си задължения от 2011 г. до момента на съставяне на експертизата. Потвърдил е действително изготвен график за всички райони на град Вършец и селата от Общината, на база на който е извършвана услугата по сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци. Фактическо установяване за това обстоятелство са и приетите по делото пътни листове, които следва да бъдат ценени като частни документи по смисъла на чл.180 от ГПК. Пълнотата изисква да се посочи, че Общински съвет Вършец е приел план - сметка включваща необходимите разходи за дейностите по третиране на битови отпадъци и почистване на площи за обществено ползване, и определяне на годишен размер на такса за битови отпадъци за 2020г., издадена е Заповед № 404/11.10.2019г. по чл. 63, ал. 2 от ЗМДТ относно вида на предлаганите услуги по чл. 62 от ЗМДТ на територията на община Вършец, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци. С Протокол № 4/30.12.2019г. на Общински съвет - Вършец е прието Решение № 46 за одобрена обобщена план - сметка за 2020 година, с размер на общата стойност възлизащ в размер на 1 119 100 лева, осигуряване на съдове за съхраняване на битовите отпадъци /контейнери, кофи и др./, проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депото за обезвреждане на битови отпадъци, включително отчисленията по чл. 60 и чл. 64 от ЗУО, почистване на уличните платна, площадите, алеите, паркови и други територии от населените места, предназначени за обществено ползване. С Решение № 46 от Протокол № 4/30.12.2019г. е определен размера на такса за битови отпадъци за 2020г. по видове услуги и населени места. В случая съществено за делото е заключението на вещото лице И.П., което изяснява по ясен и категоричен начин, че размера на дължимия ДНИ и ТБО е правилно определен при наличието на данни за данъчната оценка на недвижимите имоти, които са декларирани от оспорващия.

Пълния разбор на доказателствата по делото изисква да се посочи, че по делото е приета съдебно-компютърна експертиза изготвена от вещото лице В.Н., която се кредитира от настоящият съдебен състав като обективна и безпристрастна. Вещото лице В.Н. изяснява въпроси свързани с работата на компютърната система ползвана за въвеждане на релевантни данни за лица и имоти при определяне на размера на дължимите местни данъци и такси в Община Вършец. По делото е безспорно установено, че за имотите за които са описаните в оспорения административен акт задължения за ДНИ и ТБО има две подадени Декларации – по чл.14 от ЗМДТ с вх. № **********/29.05.2010г. и по чл.17 от ЗМДТ с вх. № 04/05/3/51/01.02.2000г. Съгласно заключението на вещото лице системата не пази информация кой и кога е влизал и е правил записи, както и софтуерът не предлага история на промените за всеки запис, а само кой ги е обработил, вкл. и неизвестно лице. Съгласно изслушаното заключение в система Матеус, която е ползвана от Община Вършец, не се пази информация за лицето изготвило и впоследствие обработвало записа, а след евентуално направена корекция системата автоматично променя името на лицето, което е изготвило акта, тоест няма следа дали, кога и от кого са направени корекции, респективно не може да се изясни какви са данните които са ползвани при определяне на размера на дължимите ДНИ и ТБО за 2020г. Констатациите на приетата съдебно-компютърна експертиза и съдебното-икономическата експертиза водят до извода, че в акта за установяване на публично общинско вземане не са определени реалните размери на задълженията.

На последно място следва да се отбележи, че по делото е приета и съдебно-техническа експертиза изготвена от вещото лице К.Б., която се кредитира от настоящия съдебен състав като обективна и безпристрастна. Вещото лице Б. установява фактическото положение в ПИ, който е собственост на оспорващия – размери на имота, брои на сгради и др. Тези констатации на вещото лице Б. не могат да бъдат противопоставени на обстоятелството, че в титула за собственост и подадената от оспорващия декларация по чл.17 от ЗМДТ е отразен броя на сградите, които са ползвани от данъчния орган при определяне на размера на дължимите ДНИ и ТБО, тоест експертизата е изяснила реалното положение в недвижимия имот към момента, което не е релевантно за делото.

На последно място следва да се отбележи, че в оспорения административен акт е посочен и дължим размер за ДМПС. Оспорващия не е изложил доводи в насока на незаконосъобразността на определения размер и дължимите лихви, но настоящата съдебна инстанция отбелязва, че не установява при определянето му да е налице нарушение на приложимата скала за определянето му, която е приета от Общински съвет Вършец.

В рамките на служебна проверка по реда на чл.160, ал.2 от ДОПК, настоящият съдебен състав служебно установява, че ревизионния акт е издаден от компетентен орган и в съответната форма, като са спазени процесуалните и материалноправните разпоредби по издаването му.

Предвид изхода на делото и направеното искане от пълномощника на ответника юрисконсулт Я. за присъждане разноски по водене на съдебното производство на основание чл.161, ал.1 от ДОПК, оспорващия следва да бъде осъден да заплати в полза на оспорващия разноски по делото съобразно списък на л.296,         том II по делото в размер на 360 лева.

Съобразно гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспореният Акт за установяване на задължение по чл.107, ал.3 от ДОПК №4763-1/21.06.2021г. на орган по приходите в Община Вършец, който е потвърден с Решение №8/21.07.2021г. на Директор дирекция „Специализирана администрация“, Ст.юрисконсулт и УОС в Община Вършец е законосъобразен и следва да бъде потвърден, поради което на основание чл.160, ал.1 от ДОПК във вр. с чл.4, ал.1 от ЗМДТ,  І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                              Р Е Ш И

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на  „А*** К***“ ООД с.С*** , ул.“Ч*** “ №* , представлявано от управителя Р.А., подадена чрез пълномощник адвокат В., против Акт за установяване на задължение по чл.107, ал.3 от ДОПК №4763-1/21.06.2021г. на орган по приходите в Община Вършец, който е потвърден с Решение №8/21.07.2021г. на Директор дирекция „Специализирана администрация“, Ст.юрисконсулт и УОС в Община Вършец.

ОСЪЖДА „А***К***“ ООД с.С*** , ул.“Ч*** “ №* , представлявано от управителя Р.А., ЕИК* да заплати на Община Вършец, ЕИК * , разноски по воденото съдебно производство в размер на 360 (триста и шестдесет) лева.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: