Решение по дело №12317/2020 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3789
Дата: 14 октомври 2022 г.
Съдия: Елена Димитрова Розалинова
Дело: 20201110212317
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 септември 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 3789
гр. София, 14.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 21-ВИ СЪСТАВ, в закрито заседание на
тринадесети октомври през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА
като разгледа докладваното от ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА Административно
наказателно дело № 20201110212317 по описа за 2020 година
При участието на секретаря Ц.К. като разгледа докладваното от съдия Елена Розалинова
НАХД № 12317 по описа на Софийският районен съд, Наказателно отделение за 2020
година, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на член 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Л.“ АД срещу наказателно постановление НП-1 от 28.08.2020
година на Министъра на икономиката и Председател на Междуведомствена комисия за
експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към
Министерство на икономиката, с което на „Л.“ АД е наложено административно наказание
имуществена санкция в размер на 15 000,00 лева за нарушение на член 10, ал.8 от Закона за
забрана на химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества
(ЗЗХОКТХВТП) във връзка с чл. 4, ал. 4 от Наредба № 16-437/04.05.2007 г. за условията и
реда за извършване на дейности с токсичните химически вещества и техните прекурсори.
Жалбоподателят чрез адвокат И. твърди, че не са посочени конкретни дати на трансферите,
от които дати зависи началото на срокът, в който дружеството е следвало да подаде
декларацията, както и с оглед спазване разпоредбата на член 34 от ЗАНН. Навеждат се
доводи за приложението на член 28 от ЗАНН. Претендира разноски
Въззиваемата страна чрез юрисконсулт С. оспорва жалбатакато посочва, че при трансфер в
рамките на ЕС не се извършва митнически контрол и не се изготвя документ кога изделията
са трансферирани на територията на Република България. Посочва, че се касае за
извършване на системно извършване, което изключва приложението на член 28 от ЗАНН.
Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на
1
юрисконсултското възнаграждение.
Софийският районен съд след като обсъди доводите в жалбата, с оглед на събраните по
делото доказателства и след като в съответствие с чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 314 НПК провери
изцяло правилността на атакуваното наказателно постановление, констатира, че са налице
основания за неговата отмяна. Съображенията на съда за това са следните:
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема следната фактическа
обстановка:
С писмо от 27.01.2020 година на дирекция „Международно контролирана търговия и
сигурност“, Министерство на икономиката е изискало ежегодна справка от дружествата,
осъществяващи внос и износ за 2019 година на химически вещества от Приложения 1,2 и 3
от ЗЗХОКТХВТП. С декларация вх. № 26-Л от 07.02.2020 година „Л.“ АД е предоставило
информация за дейности с химически вещества от Приложение 3. От представената
декларация се установило, че дружеството е осъществило през 2019 година четири
трансфера от Белгия до България на химическо вещество триетаноламин, попадащо в
Приложение 3 на ЗЗХОКТХВТП. В Междуведомствената комисия за експортен контрол и
неразпространение на оръжията за масово унищожение към Министерство на икономиката
на 25.06.2020 година е входирано писмо на Заместник-Председателя на Държавна агенция
национална сигурност във връзка с подадена декларация вх.№ 26-Л-25 от 07.02.2020 година
за дейности с химически вещества по Приложение 3 на ЗЗХОКТХВПТ, осъществени от „Л.“
АД, от която декларация се установявало, че дружеството е извършило доставки на
триетоноламина от Белгия директно до склад на клиента. Контрагентите на „Л.“ АД били
предимно държавни лаборатории като всички доставки са извършвани на основание
сключен договор по ЗОП. С посоченото писмо ДАНС информира, че дружеството е подало
само годишна декларация, но не е изпълнило задължението си по член 10, ал.8 от
ЗЗХОКТХВТП в 7-дневен срок да представи документи в Междуведомствената комисия при
условия и ред, определени с наредба на Министъра на икономиката
С протоколно решение № по протокол № 398 от 07.07.2020 година на Междуведомствена
комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към
Министерство на икономиката е взето решение да бъде реализирана
административнонаказателна отговорност срещу „Л.“ АД. Свидетелката Д. Д. съставила
АУАН № 001 от 31.07.2020 година за нарушение на член 10, ал.8 от Закона за забрана на
химическото оръжие и за контрол на токсичните химически вещества (ЗЗХОКТХВТП).
С протоколно решение № 1 по протокол № 400 от 28.08.2020 година на Междуведомствена
комисия за експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към
Министерство на икономиката е взето решение да бъде наложена имуществена санкция на
дружеството в размер на 15 000 лева. Въз основа на него е издадено обжалваното НП.
Разпитана като свидетел актосъставителят Д. посочва, че режимът е уведомителен и
дружеството следва да подаде декларация в 7-дневен срок преди трансфера. Въз основа на
постъпилото писмо от ДАНС била извършена проверка, в хода на която се установило, че са
2
извършени трансфери от „Л.“ АД, без да бъде спазен уведомителният режим.
Описаната фактическа обстановка съдът намери за установена от АУАН, разпита на
свидетеля Д., както и от събраните писмени доказателства от АНО и в хода на съдебното
следствие.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от правна страна следното:
Преди съдът да направи проверка на материалната законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление, същият дължи проверка дали издадените от администрацията
АУАН и НП отговарят на процесуалните изисквания на закона. В този смисъл следва да се
отбележи, че процесният АУАН и обжалваното наказателно постановление са издадени от
материално компетентни лица по смисъла на закона, доколкото по делото е приложен
документ, удостоверяващ компетентността им – Заповед № РД-16-316 от 13.04.2020 година
на Министъра на икономиката и Заповед № РД-16-632 от 30.07.2020 година на Министъра
на икономиката и Председател на Междуведомствена комисия за експортен контрол и
неразпространение на оръжията за масово унищожение към Министерство на икономиката.
Съгласно член 10, ал.8 от Закона за забрана на химическото оръжие и за контрол на
токсичните химически вещества (ЗЗХОКТХВТП) във връзка с член 4, ал. 4 от Наредба №
16-437/04.05.2007 г. за жалбоподателят е възникнало задължение да представи документи
преди извършването на всеки трансфер на процесното вещество „триетаноламин“, което
видно от наименованието му, е посочено в Приложение № 3 към чл. 8, група А. „Токсични
химически вещества“. В случая, нарушенията са осъществени чрез бездействие на датата, на
която е изтекъл 7-дневният срок по чл. 10, ал. 8 от ЗЗХОКТХВТП, но същата не е посочена
в НП по отношение на нито един от трите трансфера, а и не може да бъде извлечена от
фактите и обстоятелствата, описани в акта и в постановлението, тъй като не е установена
датата на извършване на трансфера. Датата на извършване на административното
нарушение е не само задължителен реквизит по член 42, т.3 от ЗАНН относно съдържанието
на АУАН и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН от относно съдържанието на НП, но тя е от значение
както за ефективно упражняване правото на защита на санкционираното дружество, така и
за преценка за спазване сроковете по член 34 от ЗАНН. Такава информация относно датите
на трансферите е могла да бъде изискана от АНО от „Л.“ АД в хода на извършената
проверка с оглед спазване изискванията на материалния и процесуалния закон, но това не
било направено.
Отделно от това, съдът счита, че е нарушена и нормата на член 18 от ЗАНН, която повелява
за всяко отделно административно нарушение да се налага отделно наказание. В конкретния
случай се касае за четири отделни трансфера, извършени от едно и също юридическо лице,
което при съблюдаване на принципа на член 18 от ЗАНН, следва да понесе четири отделни
административни наказания.
Ето защо, обжалваното наказателно постановление на основание член 63, ал.3, т.2 от ЗАНН
следва да бъде отменено.
Жалбоподателят има право на присъждане на разноски съобразно член 63д, ал.3 от ЗАНН.
3
Претендираният размер е 960,00 лева и въззиваемата страна прави възражение за
прекомерност. Член 63д, ал.2 от ЗАНН препраща в тази връзка към член 36 от Закона за
адвокатурата, въз основа на който е приета Наредба № 1 за минималните адвокатски
възнаграждения. Член 18, ал.2 от Наредбата предвижда, че ако административното
наказание е под форма на глоба или имуществена санкция, минималният размер се определя
по реда на член 7, ал.2 от същата. Член 7, ал.2, т.2 от Наредбата предвижда, че при интерес
от 1000 до 5000 лева минималният размер е 300,00 лева плюс 7 % за горницата над 1000
лева. Тази „горница“ предвид размера на имуществената санкция 15 000 лева се равнява на
980 лева или общо минималният размер на адвокатското възнаграждение, определено по
гореизброените правила е 1 280 лева, поради което възражението за прекомерност е
неоснователно.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т.2 от ЗАНН, Софийски районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление НП-1 от 28.08.2020 година на Министъра на
икономиката и Председател на Междуведомствена комисия за експортен контрол и
неразпространение на оръжията за масово унищожение към Министерство на икономиката,
с което на „Л.“ АД е наложено административно наказание имуществена санкция в размер
на 15 000,00 лева за нарушение на член 10, ал.8 от Закона за забрана на химическото
оръжие и за контрол на токсичните химически вещества (ЗЗХОКТХВТП) във връзка с чл. 4,
ал. 4 от Наредба № 16-437/04.05.2007 г. за условията и реда за извършване на дейности с
токсичните химически вещества и техните прекурсори.
ОСЪЖДА Министъра на икономиката и Председател на Междуведомствена комисия за
експортен контрол и неразпространение на оръжията за масово унищожение към
Министерство на икономиката да заплати на „Л.“ АД, ЕИК НОМЕР, сумата от 960,00 лева,
представляваща разноски за адвокатско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр. София
на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му.

Съдия при Софийски районен съд: _______________________
4