Решение по дело №798/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1151
Дата: 22 юли 2021 г. (в сила от 5 октомври 2021 г.)
Съдия: Димитър Христов Гальов
Дело: 20217040700798
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 април 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

    1151                                       22.07.2021г.                           гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД–БУРГАС, XVІ–ти състав, в публично заседание на двадесет и четвърти юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:                                          

                              

                                                 Председател: ДАНИЕЛА ДРАГНЕВА

                                                        Членове:  ВЕСЕЛИН ЕНЧЕВ                                                                                                 

               ДИМИТЪР ГАЛЬОВ

Секретар: Илияна Георгиева

Прокурор: Дарин Христов

като разгледа докладваното от съдията Д.Гальов адм. дело № 798 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.185 и сл. от АПК.

Образувано е по протест на Окръжна прокуратура – гр.Бургас срещу Наредба за определяне на местните данъци на Общински съвет Малко Търново, приета с решение на Общ. съвет Малко Търново на 21.02.2008г., последно изменяна с решение на Общинския съвет № 392 по протокол № 36/ 17.12.2018г.

Наредбата е оспорена изцяло, като приета при съществени нарушения на административнопроизводствените правила, а именно в нарушение на принципите на обоснованост, стабилност, откритост, съгласуваност, с оглед чл.26, ал.1 от ЗНА, в приложимата му редакция /ДВ, бр.46 от 2007г./.

Друго основание за подаване на протеста е несъответствието на отделни разпоредби от акта, а именно чл.55, ал.4 и ал.5, чл.11, чл.15, чл.32, ал.3, чл.40, чл.41, ал.1, ал.2 и ал.6, чл.44, ал.1 и чл.49, ал.1, т.4, с нормите на материалния закон.

Прокурорът излага подробни съображения за незаконосъобразност на подзаконовия нормативен акт, като конкретизира допуснатите в хода на приемане подзаконовия нормативен акт /наредба/ съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Относно оспорените отделни разпоредби сочи конкретни разпоредби от ЗМДТ, на които същите противоречат. Иска отмяна на Наредбата, в условието на евентуалност се иска отмяна на цитираните отделни разпоредби. Претендира присъждане на разноските.

В проведено публично заседание, протестиращата страна не изпраща представител, а ОП-гр.Бургас, призована и в качеството на контролираща страна, се представлява от прокурор Д.Христов. Същият дава заключение за основателност на подадения протест и се присъединява към направеното с него искане за цялостна отмяна на Наредбата, евентуално за отмяна на оспорените отделни разпоредби, като материално незаконосъобразни.

Ответникът – Общински съвет Малко Търново, редовно уведомен, не изпраща представител. Представя административната преписка и в съпроводителното писмо, както и в хода на делото изразява становище за неоснователност на оспорването.

Административен съд – Бургас, за да се произнесе по оспорването, като взе предвид доводите и становищата на страните, съобрази представените по делото доказателства и съгласно разпоредбите на закона, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

По фактите:

С докладна записка от 01.02.2008г. (л.60-гръб от делото) кметът на Община М.Търново сезирал Общински съвет М.Търново с предложение да бъде приета Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на общината. В мотивите е посочено, че предложението е на основание чл.1, ал.2 от ЗМДТ.

Наредбата е приета с решение № 34 на редовно заседание на Общинския съвет, съгласно Протокол № 6 от 21.02.2008г. (л.59-гръб-л.60).

Впоследствие Наредбата е изменяна с Решение № 392, съгласно протокол № 36 от 17.12.2018г. (л.13 и сл.);

Правни изводи:

Оспорването е ДОПУСТИМО.

Съгласно чл.186, ал.2 от АПК прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт, а според чл.16, ал.1, т.1 и т.3 от АПК прокурорът следи за спазване на законността в административния процес като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни и съдебни актове и започва или встъпва във вече образувани по АПК производства и когато прецени, че това се налага от важен държавен или обществен интерес.

Според чл.185, ал.2 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени изцяло или в отделни техни разпоредби, а съгласно чл.186, ал.1 от АПК, същите могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. В конкретният случай, съдебното производство е образувано именно по протест на прокуратурата, а подзаконовият нормативен акт е оспорен изцяло.

Процесната /предмет на подадения протест/ Наредба за определяне размерите на местните данъци на територията на Община Малко Търново е приета от компетентен орган – Общински съвет Малко Търново, който съгласно чл.76, ал.3 от АПК, във вр. с чл.8 от ЗНА и чл.21, ал.2 от ЗМСМА е овластен с нормотворческа компетентност да приема нормативни актове, каквито са наредбите, правилниците и инструкциите, които по своя характер и според йерархията на нормативните актове са подзаконови такива.

Наредбата е издадена в указаната от законодателя форма.

Съгласно чл.26, ал.2 от ЗНА (в редакцията ДВ, бр.46 от 12.06.2007г. в сила към момента на приемане на Наредбата (17.02.2011г.), преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта.

Протестът на прокуратурата е депозиран в съда чрез Общински съвет Малко Търново, който е приложил цялата административна преписка.

По указания на съда са представени допълнително доказателства относно приемане на Наредбата в цялост. Съдържат се и доказателства  относно последвалото и цитирано по-горе изменение през 2018г.

Доколкото установяването на факти, които имат правно значение се извършва чрез представяне на доказателства за тяхното осъществяване, както и предвид указаната доказателствена тежест, бе указано на съответния Общински съвет, че следва да докаже законосъобразното приемане на Наредбата.

Съдът изрично е указал на ответната страна, че следва да ангажира тези доказателства още с Разпореждане № 1695 от 19.04.2021г. / л.49/.

Изрично е указано на страната, че в противен случай делото ще бъде решено въз основа на представените доказателства.

След анализ на всички приети по делото доказателствени материали, съдът намира, че от приложените доказателства не се установява, преди внасяне за разглеждане и приемане от общинския съвет на Наредбата, същата да е била публикувана по реда на чл.26, ал.2 от ЗНА (в относимата редакция ДВ, бр.46 от 12.06.2007г.), поради което съдът приема, че в хода на производството не се доказа изпълнение на изискването на чл.26, ал.2 от ЗНА (в относимата редакция), което е задължително условие за законосъобразно проведена процедура.

При тези констатации, съдът приема, че при приемане на процесната Наредба редът по чл.26, ал.2 от ЗНА (ДВ, бр.46 от 12.06.2007г.) не е бил спазен, като по този начин заинтересованите лица са били лишени от възможността да се запознаят със съдържанието на подзаконовия нормативен акт, съответно да изразят становища и да направят евентуално предложения, в нарушение принципите на обоснованост, откритост и съгласуваност, както правилно сочи и протестиращата страна. Посоченият порок обосновава незаконосъобразност на цялата Наредба за определяне размера на местните данъци на територията на Община Малко Търново, по смисъла на чл.146, т.3 от АПК – допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила и е самостоятелно основание за отмяна на същата изцяло.

Безпредметно е обсъждането на материалната законосъобразност на посочените няколко отделни разпоредби, при положение, че това не би променило изхода от делото. След като изцяло е нарушена процедурата по приемане на първоначалния подзаконов нормативен акт, с оглед съображенията изложени по-горе, констатираната процесуална незаконосъобразност обуславя отмяната на подзаконовия нормативен акт изцяло, а поради това е без значение дали няколко отделни разпоредби описани в протеста на прокурора подлежат на отмяна и на друго основание. Освен това, както бе отбелязано, оспорването на тези норми, като противоречащи на материалния закон е направено в условието на евентуалност, т.е. ако съдът не приеме наличието на основание за цялостна отмяна на акта. Обаче, в случаят актът следва да бъде отменен изцяло и обсъждането на други аспекти не би променило направените вече констатации, поради което и не следва да се извършва.

По изложените съображения, Наредбата за определяне размерите на местните данъци на територията на Община Малко Търново се явява НЕЗАКОНОСЪОБРАЗЕН подзаконов нормативен акт, респективно протестът срещу наредбата в цялост е ОСНОВАТЕЛЕН и следва да бъде уважен, а Наредбата да бъде отменена изцяло.

При този изход от спора разноски следва да се уважи и своевременно направеното акцесорно искане и да се присъдят в полза на протестиращата прокуратура направените разноски по делото, в размер на 20 /двадесет/ лева,  внесена държавна такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник /ДВ/, на основание чл.188, във вр. с чл.181, ал.1 от АПК.

Мотивиран от изложеното и на основание чл.193, ал.1 от АПК, Административен съд – Бургас, ХVІ-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ изцяло Наредба за определяне размерите на местните данъци на територията на Община Малко Търново /приета с решение на Общински съвет Малко Търново на 21.02.2008г., последно изменяна с решение на Общински съвет Малко Търново № 392 по протокол № 36/ 17.12.2018г./, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНА.

ОСЪЖДА Община Малко Търново да заплати на Окръжна прокуратура-БУРГАС разноските по делото, в размер на 20.00 /двадесет/ лв., която сума съставлява платена такса за обнародване на оспорването в ДЪРЖАВЕН ВЕСТНИК.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва и/или протестира по касационен ред, в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, пред Върховния административен съд на Република България.

 

 

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

 

                                              ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

 

                                                                      2.