Решение по дело №56/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 юни 2023 г.
Съдия: Бисерка Любенова Бойчева
Дело: 20237140700056
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

                                      № 393/14.06.2023г.

                                           гр.Монтана

                                 В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, ІІІ състав, в открито съдебно заседание  на  двадесет и девети май , през две хиляди двадесет и трета година в състав :  

 

                                              Председател : БИСЕРКА БОЙЧЕВА

 

при секретаря Димитрана Димитрова ,като разгледа докладваното    от съдията…БИСЕРКА БОЙЧЕВА  адм.д.№56/2023г. по описа на Административен съд -Монтана и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 215, ал. 1, във вр. с чл. 214, т. 3 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).

 Делото е образувано по жалба , вх.№Бр-402-00-056 /20.01.2023г. по описа на РДНСК-Монтана и допълнение към нея ,вх.№382/31.01.2023г. по описа на АС-Монтана  ,от Община Берковица, представлявана от кмета на общината Д*** З*** К*** ,с административен адрес:гр.Берковица ,общ.Берковица,обл.Монтана,пл.“Й. Радичков“ №4 срещу Заповед №ДК-19-М-1 /10.01.2023г. на началника на РДНСК-Монтана ,с която на основание чл.222,ал.1,т.6 и т.7 ЗУТ, във вр. с чл.178,ал.1 и чл.178,ал.5 ЗУТ е забранено ползването на невъведения в експлоатация по законоустановения ред строеж " Реконструкция на част от площад „Й. Радичков“,намиращ се в ПИ 03928.511.543 по КК и КР на гр.Берковица и парк-градина,намиращ се в ПИ 03928.511.542 по КК и КР на гр.Берковица ,Община Берковица ,обл.Монтана.Със заповедта е определен 14 -дневен срок за доброволно изпълнение на заповедта ,считано от получаването й от възложителя Община Берковица ,който в същия срок да вземе мерки за обезопасяване на строителната площадка,с оглед осигуряване физическа защита на строежа и гарантиране на живота и здравето на населението ,до въвеждане на строежа в експлоатация и издаване на разрешение за ползването му .При липса на доброволно изпълнение,в указания срок се предвиждат мерки за принудително изпълнение на влязлата в сила заповед –в 5-дневен срок от изтичане на доброволния срок „Електро-разпределителни мрежи-Запад“ЕАД гр.София да  прекъсне  захранването и преустанови подаването  на ел. енергия за строежа ,а „ВиК –Берковица“ЕООД  да преустанови подаването на вода за строежа.

В жалбата си жалбоподателят твърди, че заповедта е постановена при нарушаване на материално-правните и административно-процесуални предпоставки за издаването на същата. Сочи, че заповедта е преждевременно издадена ,при наличие на висящо производство пред Държавната приемателна комисия ,която не се е произнесла с краен акт –издаване на разрешение за ползване на строежа или отказ за издаването му. Моли за отмяна на оспорената заповед ,като незаконосъобразна. В съдебно заседание жалбоподателят ,чрез адв. Й.В. поддържа жалбата и моли за нейното уважаване.Представя писмена защита. Претендира присъждане на направените по делото разноски,съгласно списък.

 Ответникът – Началник на РДНСК-Монтана, чрез процесуалния си представител юрк.Б.И. в съдебно заседание  моли да бъде потвърдена издадената заповед ,като законосъобразна. Представя писмена защита.

 Административен съд – Монтана , в настоящия си състав, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

 При извършена проверка от длъжностни лица на РДНСК-Монтана на 23.12.2022г. по повод получено писмо от началника на ДНСК ,изх.№М-759-05-875/22.12.2022г./на л.26/,придружено със заповед №РД-19-719/22.12.2022г.на началника на ДНСК,на строеж „ Реконструкция на част от площад „Й. Радичков“,намиращ се в ПИ 03928.511.543 по КК и КР на гр.Берковица и парк-градина,намиращ се в ПИ 03928.511.542 по КК и КР на гр.Берковица ,Община Берковица ,обл.Монтана,е съставен Констативен акт № 2/23.12.2022г.  В констативния акт е посочено, а и не се оспорва по делото ,че собственик на строежа  е Община Берковица ,съгласно  Акт за публична общинска собственост №339/28.01.2011г. ,вписан в Служба по вписвания ,гр.Берковица с дв. вх. * . №54/31.01.2011г.,акт №31,т.І  ,за ПИ с идентификатор 03928.511.542 „за друг вид озеленени площи“ и Акт за публична общинска собственост №1238/17.01.2019г.,вписан в Служба по вписвания ,гр.Берковица с дв. вх.* .№41/21.01.2019г. ,Акт №25,т.І -за ПИ с идентификатор 03928.511.543 с НТП „за площад“./на л.134,135/.Посочено е, че строежът е трета категория, съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3, буква "е" от ЗУТ и чл. 6,ал.6 от Наредба № 1 от 30.07.2003 г. на МРРБ за номенклатурата на видовете строежи и се ползва по предназначение-площад и парк-градина ,без да е въведен в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ, в нарушение на забраната по чл. 178, ал. 1 от ЗУТ.При съставяне на констативния акт е присъствал кмета на община Берковица ,като същият е подписан от него и от двете длъжностни лица при РДНСК-Монтана. В констативния акт е записано, че възражения против акта може да се подават в 7- дневен срок от връчването му ,т.е. от 23.12.2022г./л.21,22/.С възражение ,вх.№Бр-402-01-241/29.12.2022г.по описа на РДНСК-Монтана, Община Берковица ,представлявана от кмета е възразила срещу започналото административно производство по чл.178,ал.5 ЗУТ ,доколкото издаденият констативен акт  е в противоречие с дадените им указания в писмо ,изх.№Бр-402-00-278/23.12.2022г.на началника на РДНСК-Монтана-незабавно да се вземат мерки за обезопасяване на строителната площадка ,с оглед осигуряване физическата защита на строежа и гарантиране защитата на живота и здравето на населението,до въвеждане на строежа в експлоатация и издаване на разрешение за ползване.На второ място възразява,т.к. строежът е в процедура по приемане от ДПК ,чиято работа е временно прекъсната-до отстраняване на причините ,довели до прекъсването й.

 На 10.01.2023 г. е издадена обжалваната Заповед №ДК-19-М-1 /10.01.2023г. от началника на РДНСК-Монтана ,с която на основание чл.222,ал.1,т.6 и т.7 ЗУТ във вр. с чл.178,ал.1 и чл.178,ал.5 ЗУТ е забранено ползването на невъведения в експлоатация по законоустановения ред строеж " Реконструкция на част от площад „Й. Радичков“,намиращ се в ПИ 03928.511.543 по КК и КР на гр.Берковица и парк-градина,намиращ се в ПИ 03928.511.542 по КК и КР на гр.Берковица ,Община Берковица ,обл.Монтана.Със заповедта е определен и 14 -дневен срок за доброволно изпълнение на заповедта ,считано от получаването й от възложителя Община Берковица ,който в същия срок да вземе мерки за обезопасяване на строителната площадка,с оглед осигуряване физическа защита на строежа и гарантиране на живота и здравето на населението ,до въвеждане на строежа в експлоатация и издаване на разрешение за ползването му .При липса на доброволно изпълнение,в указания срок се предвиждат мерки за принудително изпълнение на влязлата в сила заповед –в 5-дневен срок от изтичане на доброволния срок „Електро-разпределителни мрежи-Запад“ЕАД гр.София да  прекъсне  захранването и преустанови подаването  на ел. енергия за строежа,а „ВиК –Берковица“ЕООД  да преустанови подаването на вода за строежа.

В съдебното производство са приети като доказателства представената административна преписка в цялост ,както и изисканите от съда и представени от ответника доказателства ,доказващи материалната компетентност на органа ,издал акта :Заповед№РД-13-049/07.02.2022г. на началника на ДНСК-София ,Заповед№РД-13-047/04.02.2022г на Началника на ДНСК-София за оправомощаване на началниците на регионалните РДНСК да издават заповеди за забрана ползването на строежи от първа до трета категория ,невъведени в експлоатация и с които се забранява достъпа до такива строежи-т. 8 и т.9 от заповедта/л.57-66/.Приложена е и Заповед№РД-19-612/18.11.2022г. за назначаване на Държавна приемателна комисия/ДПК/ за строежа./л.67/Приложени са и доказателства за собствеността върху строежа ,а именно цитираните в заповедта актове за публична общинска собственост./л.134,135/.

За нуждите на съдебното производство е допусната съдебно –техническа експертиза,изготвена от вещо лице Д.Д. с необходимата компетентност, прието без възражения от страните. По поставените въпроси, вещото лице подробно е описало ,че предмет на заповедта е „строеж“ по см. на §5,т.38 от ДР на ЗУТ,доколкото се касае за възстановителни работи,реконструкции и благоустройствени съоръжения.Според  вещото лице строежът  е ІІІ категория ,съгласно чл. 137, ал. 1, т. 3, буква "е" от ЗУТ и чл. 6,ал.6  от Наредба № 1 от 30.07.2003 г.  за номенклатурата на видовете строежи и се ползва без да е въведен в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ, в нарушение на забраната по чл. 178, ал. 1 от ЗУТ.Установено е след проверка на документите, приложени в делото и справка в Община- Берковица ,че за обект „Реконструкция на част от площад „Й. Радичков", намиращ се в ПИ 03928.511.543 по КК на гр.Берковица и парк- градина, намиращ се в ПИ 03928.511.542, е издадено разрешение за строеж № 6 от 26.02.2021 г. от главния архитект на Община-Берковица.

След проведена съдебна процедура, във връзка с писмо изх.№ М-759-02-397/17.05.2022г. на началника на ДНСК- София, с което е обективиран отказ за назначаване на държавна приемателна комисия за същия строеж, Административен съд- Монтана с писмо № 374/02.11.2022г., уведомява началника на ДНСК- София, че с Решение № 377/04.10.2022г. по адм. дело № 280/2022г. отменя този отказ и връща делото на адм. орган за произнасяне в срок съобразно задължителните указания ,дадени в мотивите на решението (лист 32-38 от делото).

Със Заповед № РД-19-612/18.11.2022r. на Началника на ДНСК -София (лист 67 от делото) на осн. чл.4,ал.1 и чл.5,ал.2 от Наредба № 2/2003г. за въвеждане в експлоатация на строежите в РБ и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и стр. обекти, и Заповед № РД-19-664/06.12.2022 г., е назначена Държавна приемателна комисия за процесния строеж.

С протокол от заседание на Държавна приемателна комисия от 19.12.2022г. за установяване годността на ползване на строеж „Реконструкция на част от площад „Й. Радичков", намиращ се в ПИ 03928.511.543 по КК на гр.Берковица и парк- градина, намиращ се в ПИ 03928.511 .542 по КК на гр.Берковица" е предложено на Началника на ДНСК -София да бъде прекъсната работата на ДПК /Държавната приемателна комисия/ до отстраняване на причините, довели до прекъсването й. В протокола са изложени следните констатации: а/ Не е представено становище за въвеждане в експлоатация от министъра на културата, б/ По изпълнените СМР в резултат на оглед от 07.12.2022г.: частично е отстранено компрометираното изпълнение на разхлабени плочки от настилката от гнайс, относно изпълнението на паважната настилка са представени становища от проектанта и Община-Берковица, компрометираната стъклокерамика по дъното на фонтана е възстановена, прожектор дъно фонтан в посока изкуствена река не е анкериран. в/ В ДНСК с вх. № М-759-15-522/05.12.2022г. и вх.№ М-2642-16- 059/14.12.2022г. са постъпили данни за образувана пр.пр.№ 93/2022г. по описа на Окръжна прокуратура-Монтана,както и производство ДП № 61/2022г. по описа на Окръжен следствен отдел при ОП-Монтана, пр.пр.№ 1744/2022г. относно твърдения за некачествено изпълнени СМР. В тази връзка ДНСК е изпратила писмо до ОП-Монтана за предоставяне данни по хода на процедурата и наличие на нови факти, и обстоятелства във връзка с образуваните производства.

Със заповед № РД-19-719/22.12.2022г. (лист 69-71 от делото) на Началника на Дирекция за национален строителен контрол гр.София е наредено прекъсването на работата на Държавната приемателна комисия за строеж „Реконструкция на част от площад „Й. Радичков", намиращ се в ПИ 03828.511.543 по КК на гр.Берковица и парк- градина, намиращ се в ПИ 03828.511.542 по КК на гр.Берковица", по причини подробно изложени в Заповедта - относно недовършени СMP, непредставяне становище от Министъра на културата, образувани преписки в Окръжна прокуратура -Монтана и аргументацията, че ДПК не е установила изпълнението на строежа ,съгласно изискванията на чл.169, ал.1 и 3 от ЗУТ и изискванията на чл.8,т.3, във връзка с чл.13,ал.2 от Наредба № 2/2003г. Установено е ,че строежът не е въведен в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ. Строежите от трета категория се въвеждат в експлоатация въз основа на разрешение за ползване, издадено от органите на Дирекция за национален строителен контрол,при условия и по ред, определени в наредба на Министъра на регионалното развитие и благоустройството (чл. 177, ал.2 от ЗУТ). Причината за невъвеждане в експлоатация на обекта е издаването на заповед № РД-19-719/22.12.2022 г. (лист 69 от делото) на Началника на Дирекция за национален строителен контрол гр.София, с която е наредено прекъсването на работата на Държавната приемателна комисия за процесния строеж и като следствие от издаването й и съставяне на констативен акт № 2 от 23.12.2022г. па РДНСК- Монтана, е издадена и процесната Заповед № ДК-19-М-1/10.01.2023г., на Началника на РДНСК -Монтана, с която на основание чл.222,ал.1,т.6 и т.7 от ЗУТ, във връзка с чл.178,ал.1 и ал.5 ЗУТ ,е забранено ползването на невъведения в експлоатация по законоустановения ред, строеж „Реконструкция на част от площад ,,Й. Радичков", намиращ се в ПИ 03828.511.543 по КК на гр.Берковица и парк- градина, намиращ се в ПИ 03828.511.542.Съдът кредитира изцяло представеното заключение на вещото лице, като дадено компетентно ,обективно и достоверно,съобразно доказателствата по делото.

 При тези установености ,съдът приема следното от правна страна.

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока за обжалване на годен за оспорване административен акт по см на чл.214,т3 ЗУТ и от надлежна страна, за която е налице правен интерес от търсената защита.

 Съдът, като прецени доказателствения материал по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146,т.1-5 от АПК, счита жалбата за допустима ,но разгледана по същество за НЕОСНОВАТЕЛНА.

 Съгласно чл. 178, ал. 1 от ЗУТ, не се разрешава да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от компетентния орган по чл. 177, а в ал. 5 е предвидено, че при нарушения на ал. 1 и 4 на строежи от първа до трета категория началникът на Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него длъжностно лице въз основа на съставен констативен акт забранява с мотивирана заповед ползването на строежите и разпорежда тяхното освобождаване, прекъсване на захранването им с електрическа и топлинна енергия, с вода, газ, телефон и други. Разпореждането е задължително за доставчиците и се изпълнява незабавно.

 Заповедта е издадена от компетентен орган, с оглед разпоредбата на чл. 178, ал. 5 от ЗУТ. По делото е установено, че строежът е III категория, а заповедта е издадена и подписана от Началник на РДНСК-Монтана , поради което не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.Заповедта е издадена от компетентен орган ,в границите на неговата териториална и  материална компетентност ,съгласно приложена Заповед №РД-13-047/04.02.2022г на Началника на ДНСК-София за оправомощаване на началниците на регионалните РДНСК да издават заповеди за забрана ползването на строежи от първа до трета категория ,невъведени в експлоатация и с които се забранява достъпа до такива строежи-т. 8 и т.9 от заповедта и Заповед№РД-13-049/07.02.2022г. на началника на ДНСК- София/л.57-66/.

 Заповедта съдържа наименование, подпис на издателя, адресат на акта, разпоредителна част, с която са определени задълженията, начина и срока за изпълнението им, посочени са фактическите и правните основания за издаването й, като така са спазени изискванията за форма съгласно чл. 59,ал.2,т.4 от АПК. Указан е както редът, така и срокът за обжалване на акта, поради което не е налице и отменителното основание по чл. 146, т. 2 от АПК.

 В проведеното административно производство не са допуснати процесуални нарушения на административно-производствените правила, които да са съществени и да водят до отмяна на оспорения акт. Констативният акт, с който е сложено началото на административното производство, е връчен на жалбоподателя на 23.12.2022г. с приключване на самата проверка, срещу който е постъпило възражение в законоустановения срок. В този смисъл не са нарушени правата на жалбоподателя,които да водят до отмяна на акта по чл.146,т.3 АПК.

 Видно от назначената , приета и неоспорена от страните ,съдебно –техническа експертиза , правилно е определена категорията на строежа-трета категория, съгласно  чл. 137, ал. 1, т. 3, буква "е" от ЗУТ и чл. 6, ал.6 от Наредба № 1 от 30.07.2003 г. на МРРБ за номенклатурата на видовете строежи . Според чл. 137, ал. 1, т. 3, б. "е" от ЗУТ строежите се категоризират в трета категория, ако представляват паркове и градини с площ над 1 хектар.Съгласно чл.6 ,ал.6 от наредбата „Видовете строежи от трета категория, буква "е", са озеленени площи за обществено ползване или със специфично предназначение с площ над 1 ха съгласно номенклатурата по приложение № 2, вкл. мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура за тяхното обслужване, както и разположените в тях (в зависимост от предназначението им) мемориални обекти, увеселителни обекти с постоянно прикрепени към терена увеселителни съоръжения и открити обекти за спортни и културни дейности“. Разглежданият строеж  е част от парк и озеленени площи и следователно се касае за строеж „трета категория“.

Оспореният акт е постановен и в съответствие с материалния закон. С разпоредбата на чл. 178, ал. 1 от ЗУТ е въведена забрана да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от компетентния орган  по чл. 177 от ЗУТ. Изключение от забраната за ползване на невъведените в експлоатация строежи е предвидено с разпоредбата на чл. 178, ал. 2 от ЗУТ, която предвижда, че не подлежат на въвеждане в експлоатация строежите от шеста категория. В случая това изключение не е налице, защото строежът е „трета категория“, а относно тези строежи законът изисква въвеждане в експлоатация.

 В хода на административното производство, както и в хода на съдебното производство за строежа не се представиха за строежа документи за въвеждане в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ, който съгласно ал. 2 на цитираната разпоредба е Дирекцията за национален строителен контрол.

Неоснователно се претендира от жалбоподателя ,че причина за невъвеждането в експлоатация  на обекта е издаването на заповед № РД-19-719/22.12.2022 г. (лист 69 от делото) на Началника на Дирекция за национален строителен контрол гр.София, с която е наредено прекъсването на работата на Държавната приемателна комисия за процесния строеж,т.к. не са изпълнени изискванията на чл.169,ал.1 и ал.3 ЗУТ и на чл.8,т.3 вр с чл.13,ал.2 от Наредба №2/2003г. ,констатирано с протокол от Държавната приемателна комисия,което е задължение на жалбоподателя,т.е. негова е вината за неизпълнение на изискванията на чл.169,ал.1 и ал.3 ЗУТ ,поради което ДПК е поискала от началника на ДНСК да издаде нарочна заповед за прекъсване работата на ДПК ,до отпадане на причините,наложили прекъсването.

  Така в настоящия случай е осъществен фактическият състав на чл. 178, ал. 5 от ЗУТ за издаване на заповед за забрана ползването на процесния строеж, тъй като същият подлежи на въвеждане в експлоатация и не е въведен в експлоатация. Така следва да бъде направен извод, че констатациите в проведеното административно производство, че строежът се ползва преди да е въведен в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ и в нарушение на чл. 178, ал. 1 от ЗУТ, т. е. без да е издадено удостоверение за въвеждане в експлоатация, не се обориха. Строежът е бил захранен с електрическа енергия и вода, което жалбоподателят не оспорва. Захранването с електрическа енергия и вода е следвало да се извърши след въвеждане на строежа в експлоатация. Поради това следва да се приеме, че оспорената заповед е издадена в съответствие с целта на закона, тъй като забраната за ползване се постановява за строеж, който не е въведен в експлоатация, но се ползва. В този смисъл съдът намира, че постановената забрана за ползване е законосъобразна с оглед категорията на строежа – „трета категория“, с оглед на това, че се ползва, както и с оглед на това, че не е въведен в експлоатация по съответния ред – няма издадено удостоверение за въвеждане в експлоатация.

 В тази връзка по делото не са представени и липсват каквито и да е доказателства, че процесният строеж е въведен в експлоатация по реда на ЗУТ към датата на извършване на проверката и съставяне на констативния акт, както и към датата на постановяване на оспорения административен акт. В тази връзка следва да се има предвид, че достатъчно основание за издаването на заповед по чл. 178, ал. 5 от ЗУТ е строежът да се ползва без да е въведен в експлоатация по установения ред от компетентните органи по чл. 177 от ЗУТ и то към момента на нейното издаване, което в процесния случай е доказано по безспорен начин.

По изложените съображения съдът приема, че оспорената заповед ,като издадена от компетентен орган ,при спазване установената форма на акта и при съблюдаване изискванията на процесуалния и материалния закон и на целта на закона ,е правилна и законосъобразна, респ. подадената жалба е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

 Не се претендират разноски от ответника ,с оглед изхода на спора, поради което такива не следва да бъдат присъждани.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. посл. от АПК Административен съд - Монтана, ІІІ  състав

 

                                         Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба , вх.№Бр-402-00-056 /20.01.2023г. по описа на РДНСК-Монтана и допълнение към нея ,вх.№382/31.01.2023г. по описа на АС-Монтана  ,от Община Берковица, представлявана от кмета на общината Д*** З*** К*** ,с административен адрес:гр.Берковица ,общ.Берковица,обл.Монтана,пл.“Й. Радичков“ №4 срещу Заповед №ДК-19-М-1 /10.01.2023г. на началника на РДНСК-Монтана

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: