Р Е Ш Е Н И Е
№ 393/14.06.2023г.
гр.Монтана
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд - Монтана, ІІІ състав, в открито съдебно заседание на двадесет
и девети май , през две хиляди двадесет и трета година в състав :
Председател : БИСЕРКА
БОЙЧЕВА
при
секретаря Димитрана Димитрова ,като разгледа докладваното от съдията…БИСЕРКА БОЙЧЕВА адм.д.№56/2023г. по описа на Административен съд
-Монтана и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е
по реда на чл. 215, ал. 1, във вр. с чл. 214, т. 3 от Закона за устройство на
територията (ЗУТ).
Делото е образувано по жалба , вх.№Бр-402-00-056
/20.01.2023г. по описа на РДНСК-Монтана и допълнение към нея
,вх.№382/31.01.2023г. по описа на АС-Монтана
,от Община Берковица, представлявана от кмета на общината Д*** З*** К***
,с административен адрес:гр.Берковица ,общ.Берковица,обл.Монтана,пл.“Й.
Радичков“ №4 срещу Заповед №ДК-19-М-1 /10.01.2023г. на началника на
РДНСК-Монтана ,с която на основание чл.222,ал.1,т.6 и т.7 ЗУТ, във вр. с
чл.178,ал.1 и чл.178,ал.5 ЗУТ е забранено ползването на невъведения в
експлоатация по законоустановения ред строеж " Реконструкция на част от
площад „Й. Радичков“,намиращ се в ПИ 03928.511.543 по КК и КР на гр.Берковица и
парк-градина,намиращ се в ПИ 03928.511.542 по КК и КР на гр.Берковица ,Община
Берковица ,обл.Монтана.Със заповедта е определен 14 -дневен срок за доброволно
изпълнение на заповедта ,считано от получаването й от възложителя Община
Берковица ,който в същия срок да вземе мерки за обезопасяване на строителната
площадка,с оглед осигуряване физическа защита на строежа и гарантиране на живота
и здравето на населението ,до въвеждане на строежа в експлоатация и издаване на
разрешение за ползването му .При липса на доброволно изпълнение,в указания срок
се предвиждат мерки за принудително изпълнение на влязлата в сила заповед –в
5-дневен срок от изтичане на доброволния срок „Електро-разпределителни
мрежи-Запад“ЕАД гр.София да
прекъсне захранването и
преустанови подаването на ел. енергия за
строежа ,а „ВиК –Берковица“ЕООД да
преустанови подаването на вода за строежа.
В жалбата си жалбоподателят
твърди, че заповедта е постановена при нарушаване на материално-правните и
административно-процесуални предпоставки за издаването на същата. Сочи, че заповедта
е преждевременно издадена ,при наличие на висящо производство пред Държавната
приемателна комисия ,която не се е произнесла с краен акт –издаване на
разрешение за ползване на строежа или отказ за издаването му. Моли за отмяна на
оспорената заповед ,като незаконосъобразна. В съдебно заседание жалбоподателят
,чрез адв. Й.В. поддържа жалбата и моли за нейното уважаване.Представя
писмена защита. Претендира присъждане на направените по делото разноски,съгласно
списък.
Ответникът – Началник на РДНСК-Монтана, чрез
процесуалния си представител юрк.Б.И. в съдебно заседание моли да бъде потвърдена издадената заповед ,като
законосъобразна. Представя писмена защита.
Административен съд – Монтана , в настоящия си
състав, като прецени доказателствата по делото, доводите и възраженията на
страните, приема за установено от фактическа страна следното:
При извършена проверка от длъжностни лица на
РДНСК-Монтана на 23.12.2022г. по повод получено писмо от началника на ДНСК ,изх.№М-759-05-875/22.12.2022г./на
л.26/,придружено със заповед №РД-19-719/22.12.2022г.на началника на ДНСК,на
строеж „ Реконструкция на част от площад „Й. Радичков“,намиращ се в ПИ
03928.511.543 по КК и КР на гр.Берковица и парк-градина,намиращ се в ПИ
03928.511.542 по КК и КР на гр.Берковица ,Община Берковица ,обл.Монтана,е съставен
Констативен акт № 2/23.12.2022г. В констативния
акт е посочено, а и не се оспорва по делото ,че собственик на строежа е Община Берковица ,съгласно Акт за публична общинска собственост №339/28.01.2011г.
,вписан в Служба по вписвания ,гр.Берковица с дв. вх. * . №54/31.01.2011г.,акт
№31,т.І ,за ПИ с идентификатор
03928.511.542 „за друг вид озеленени площи“ и Акт за публична общинска
собственост №1238/17.01.2019г.,вписан в Служба по вписвания ,гр.Берковица с дв.
вх.* .№41/21.01.2019г. ,Акт №25,т.І -за ПИ с идентификатор 03928.511.543 с НТП
„за площад“./на л.134,135/.Посочено е, че строежът е трета категория, съгласно
чл. 137, ал. 1, т. 3, буква "е" от ЗУТ и чл. 6,ал.6 от Наредба № 1 от
30.07.2003 г. на МРРБ за номенклатурата на видовете строежи и се ползва по
предназначение-площад и парк-градина ,без да е въведен в експлоатация от компетентния
орган по чл. 177 от ЗУТ, в нарушение на забраната по чл. 178, ал. 1 от ЗУТ.При
съставяне на констативния акт е присъствал кмета на община Берковица ,като
същият е подписан от него и от двете длъжностни лица при РДНСК-Монтана. В
констативния акт е записано, че възражения против акта може да се подават в 7-
дневен срок от връчването му ,т.е. от 23.12.2022г./л.21,22/.С възражение ,вх.№Бр-402-01-241/29.12.2022г.по
описа на РДНСК-Монтана, Община Берковица ,представлявана от кмета е възразила
срещу започналото административно производство по чл.178,ал.5 ЗУТ ,доколкото
издаденият констативен акт е в
противоречие с дадените им указания в писмо ,изх.№Бр-402-00-278/23.12.2022г.на
началника на РДНСК-Монтана-незабавно да се вземат мерки за обезопасяване на
строителната площадка ,с оглед осигуряване физическата защита на строежа и
гарантиране защитата на живота и здравето на населението,до въвеждане на
строежа в експлоатация и издаване на разрешение за ползване.На второ място
възразява,т.к. строежът е в процедура по приемане от ДПК ,чиято работа е
временно прекъсната-до отстраняване на причините ,довели до прекъсването й.
На 10.01.2023 г. е издадена обжалваната Заповед
№ДК-19-М-1 /10.01.2023г. от началника на РДНСК-Монтана ,с която на основание
чл.222,ал.1,т.6 и т.7 ЗУТ във вр. с чл.178,ал.1 и чл.178,ал.5 ЗУТ е забранено
ползването на невъведения в експлоатация по законоустановения ред строеж "
Реконструкция на част от площад „Й. Радичков“,намиращ се в ПИ 03928.511.543 по
КК и КР на гр.Берковица и парк-градина,намиращ се в ПИ 03928.511.542 по КК и КР
на гр.Берковица ,Община Берковица ,обл.Монтана.Със заповедта е определен и 14
-дневен срок за доброволно изпълнение на заповедта ,считано от получаването й
от възложителя Община Берковица ,който в същия срок да вземе мерки за
обезопасяване на строителната площадка,с оглед осигуряване физическа защита на
строежа и гарантиране на живота и здравето на населението ,до въвеждане на
строежа в експлоатация и издаване на разрешение за ползването му .При липса на
доброволно изпълнение,в указания срок се предвиждат мерки за принудително
изпълнение на влязлата в сила заповед –в 5-дневен срок от изтичане на
доброволния срок „Електро-разпределителни мрежи-Запад“ЕАД гр.София да прекъсне захранването и преустанови подаването на ел. енергия за строежа,а „ВиК –Берковица“ЕООД
да преустанови подаването на вода за
строежа.
В съдебното
производство са приети като доказателства представената административна
преписка в цялост ,както и изисканите от съда и представени от ответника
доказателства ,доказващи материалната компетентност на органа ,издал акта :Заповед№РД-13-049/07.02.2022г.
на началника на ДНСК-София ,Заповед№РД-13-047/04.02.2022г на Началника на
ДНСК-София за оправомощаване на началниците на регионалните РДНСК да издават
заповеди за забрана ползването на строежи от първа до трета категория ,невъведени
в експлоатация и с които се забранява достъпа до такива строежи-т. 8 и т.9 от
заповедта/л.57-66/.Приложена е и Заповед№РД-19-612/18.11.2022г. за назначаване
на Държавна приемателна комисия/ДПК/ за строежа./л.67/Приложени са и
доказателства за собствеността върху строежа ,а именно цитираните в заповедта
актове за публична общинска собственост./л.134,135/.
За нуждите на
съдебното производство е допусната съдебно –техническа експертиза,изготвена от
вещо лице Д.Д. с необходимата компетентност, прието без възражения от страните.
По поставените въпроси, вещото лице подробно е описало ,че предмет на заповедта
е „строеж“ по см. на §5,т.38 от ДР на ЗУТ,доколкото се касае за възстановителни
работи,реконструкции и благоустройствени съоръжения.Според вещото лице строежът е ІІІ категория ,съгласно чл. 137, ал. 1, т.
3, буква "е" от ЗУТ и чл. 6,ал.6 от Наредба № 1 от 30.07.2003 г. за номенклатурата на видовете строежи и се
ползва без да е въведен в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ,
в нарушение на забраната по чл. 178, ал. 1 от ЗУТ.Установено е след проверка на
документите, приложени в делото и справка в Община- Берковица ,че за обект
„Реконструкция на част от площад „Й. Радичков", намиращ се в ПИ 03928.511.543
по КК на гр.Берковица и парк- градина, намиращ се в ПИ 03928.511.542, е
издадено разрешение за строеж № 6 от 26.02.2021 г. от главния архитект на
Община-Берковица.
След проведена
съдебна процедура, във връзка с писмо изх.№ М-759-02-397/17.05.2022г. на
началника на ДНСК- София, с което е обективиран отказ за назначаване на
държавна приемателна комисия за същия строеж, Административен съд- Монтана с
писмо № 374/02.11.2022г., уведомява началника на ДНСК- София, че с Решение №
377/04.10.2022г. по адм. дело № 280/2022г. отменя този отказ и връща делото на
адм. орган за произнасяне в срок съобразно задължителните указания ,дадени в
мотивите на решението (лист 32-38 от делото).
Със Заповед №
РД-19-612/18.11.2022r. на Началника на ДНСК -София (лист 67 от делото) на осн.
чл.4,ал.1 и чл.5,ал.2 от Наредба № 2/2003г. за въвеждане в експлоатация на
строежите в РБ и минимални гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни
работи, съоръжения и стр. обекти, и Заповед № РД-19-664/06.12.2022 г., е назначена
Държавна приемателна комисия за процесния строеж.
С протокол от
заседание на Държавна приемателна комисия от 19.12.2022г. за установяване
годността на ползване на строеж „Реконструкция на част от площад „Й.
Радичков", намиращ се в ПИ 03928.511.543 по КК на гр.Берковица и парк- градина,
намиращ се в ПИ 03928.511 .542 по КК на гр.Берковица" е предложено на
Началника на ДНСК -София да бъде прекъсната работата на ДПК /Държавната
приемателна комисия/ до отстраняване на причините, довели до прекъсването й. В
протокола са изложени следните констатации: а/ Не е представено становище за
въвеждане в експлоатация от министъра на културата, б/ По изпълнените СМР в
резултат на оглед от 07.12.2022г.: частично е отстранено компрометираното
изпълнение на разхлабени плочки от настилката от гнайс, относно изпълнението на
паважната настилка са представени становища от проектанта и Община-Берковица,
компрометираната стъклокерамика по дъното на фонтана е възстановена, прожектор
дъно фонтан в посока изкуствена река не е анкериран. в/ В ДНСК с вх. №
М-759-15-522/05.12.2022г. и вх.№ М-2642-16- 059/14.12.2022г. са постъпили данни
за образувана пр.пр.№ 93/2022г. по описа на Окръжна прокуратура-Монтана,както и
производство ДП № 61/2022г. по описа на Окръжен следствен отдел при ОП-Монтана,
пр.пр.№ 1744/2022г. относно твърдения за некачествено изпълнени СМР. В тази
връзка ДНСК е изпратила писмо до ОП-Монтана за предоставяне данни по хода на
процедурата и наличие на нови факти, и обстоятелства във връзка с образуваните
производства.
Със заповед №
РД-19-719/22.12.2022г. (лист 69-71 от делото) на Началника на Дирекция за
национален строителен контрол гр.София е наредено прекъсването на работата на
Държавната приемателна комисия за строеж „Реконструкция на част от площад „Й.
Радичков", намиращ се в ПИ 03828.511.543 по КК на гр.Берковица и парк-
градина, намиращ се в ПИ 03828.511.542 по КК на гр.Берковица", по причини
подробно изложени в Заповедта - относно недовършени СMP, непредставяне
становище от Министъра на културата, образувани преписки в Окръжна прокуратура
-Монтана и аргументацията, че ДПК не е установила изпълнението на строежа ,съгласно
изискванията на чл.169, ал.1 и 3 от ЗУТ и изискванията на чл.8,т.3, във връзка
с чл.13,ал.2 от Наредба № 2/2003г. Установено
е ,че строежът не е въведен в
експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ. Строежите от трета
категория се въвеждат в експлоатация въз основа на разрешение за ползване,
издадено от органите на Дирекция за национален строителен контрол,при условия и
по ред, определени в наредба на Министъра на регионалното развитие и благоустройството
(чл. 177, ал.2 от ЗУТ). Причината за
невъвеждане в експлоатация на обекта е издаването на заповед №
РД-19-719/22.12.2022 г. (лист 69 от делото) на Началника на Дирекция за
национален строителен контрол гр.София, с която е наредено прекъсването на
работата на Държавната приемателна комисия за процесния строеж и като следствие
от издаването й и съставяне на констативен акт № 2 от 23.12.2022г. па РДНСК-
Монтана, е издадена и процесната Заповед № ДК-19-М-1/10.01.2023г., на Началника
на РДНСК -Монтана, с която на основание чл.222,ал.1,т.6 и т.7 от ЗУТ, във
връзка с чл.178,ал.1 и ал.5 ЗУТ ,е забранено ползването на невъведения в
експлоатация по законоустановения ред, строеж „Реконструкция на част от площад
,,Й. Радичков", намиращ се в ПИ 03828.511.543 по КК на гр.Берковица и
парк- градина, намиращ се в ПИ 03828.511.542.Съдът кредитира изцяло
представеното заключение на вещото лице, като дадено компетентно ,обективно и
достоверно,съобразно доказателствата по делото.
При тези установености ,съдът приема следното
от правна страна.
Жалбата е
процесуално допустима, като подадена в срока за обжалване на годен за оспорване
административен акт по см на чл.214,т3 ЗУТ и от надлежна страна, за която е
налице правен интерес от търсената защита.
Съдът, като прецени доказателствения материал
по делото, както и валидността и законосъобразността на обжалвания
административен акт с оглед основанията, визирани в разпоредбата на чл. 146,т.1-5
от АПК, счита жалбата за допустима ,но разгледана по същество за НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съгласно чл. 178, ал. 1 от ЗУТ, не се
разрешава да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в
експлоатация от компетентния орган по чл. 177, а в ал. 5 е предвидено, че при
нарушения на ал. 1 и 4 на строежи от първа до трета категория началникът на
Дирекцията за национален строителен контрол или упълномощено от него длъжностно
лице въз основа на съставен констативен акт забранява с мотивирана заповед
ползването на строежите и разпорежда тяхното освобождаване, прекъсване на захранването
им с електрическа и топлинна енергия, с вода, газ, телефон и други.
Разпореждането е задължително за доставчиците и се изпълнява незабавно.
Заповедта е издадена от компетентен орган, с
оглед разпоредбата на чл. 178, ал. 5 от ЗУТ. По делото е установено, че
строежът е III категория, а заповедта е издадена и подписана от Началник на
РДНСК-Монтана , поради което не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1
от АПК.Заповедта е издадена от компетентен орган ,в границите на неговата
териториална и материална компетентност
,съгласно приложена Заповед №РД-13-047/04.02.2022г на Началника на ДНСК-София
за оправомощаване на началниците на регионалните РДНСК да издават заповеди за
забрана ползването на строежи от първа до трета категория ,невъведени в експлоатация
и с които се забранява достъпа до такива строежи-т. 8 и т.9 от заповедта и Заповед№РД-13-049/07.02.2022г.
на началника на ДНСК- София/л.57-66/.
Заповедта съдържа наименование, подпис на
издателя, адресат на акта, разпоредителна част, с която са определени
задълженията, начина и срока за изпълнението им, посочени са фактическите и
правните основания за издаването й, като така са спазени изискванията за форма
съгласно чл. 59,ал.2,т.4 от АПК. Указан е както редът, така и срокът за
обжалване на акта, поради което не е налице и отменителното основание по чл.
146, т. 2 от АПК.
В проведеното административно производство не
са допуснати процесуални нарушения на административно-производствените правила,
които да са съществени и да водят до отмяна на оспорения акт. Констативният
акт, с който е сложено началото на административното производство, е връчен на
жалбоподателя на 23.12.2022г. с приключване на самата проверка, срещу който е
постъпило възражение в законоустановения срок. В този смисъл не са нарушени правата
на жалбоподателя,които да водят до отмяна на акта по чл.146,т.3 АПК.
Видно от назначената , приета и неоспорена от
страните ,съдебно –техническа експертиза , правилно е определена категорията на
строежа-трета категория, съгласно чл.
137, ал. 1, т. 3, буква "е" от ЗУТ и чл. 6, ал.6 от Наредба № 1 от
30.07.2003 г. на МРРБ за номенклатурата на видовете строежи . Според чл. 137, ал. 1, т. 3, б. "е" от ЗУТ
строежите се категоризират в трета категория, ако представляват паркове и
градини с площ над 1 хектар.Съгласно чл.6 ,ал.6 от наредбата „Видовете строежи
от трета категория, буква "е", са озеленени площи за обществено
ползване или със специфично предназначение с площ над 1 ха съгласно
номенклатурата по приложение № 2, вкл. мрежите и съоръженията на техническата
инфраструктура за тяхното обслужване, както и разположените в тях (в зависимост
от предназначението им) мемориални обекти, увеселителни обекти с постоянно
прикрепени към терена увеселителни съоръжения и открити обекти за спортни и
културни дейности“. Разглежданият строеж
е част от парк и озеленени площи и следователно се касае за строеж „трета
категория“.
Оспореният акт е
постановен и в съответствие с материалния закон. С разпоредбата на чл. 178, ал.
1 от ЗУТ е въведена забрана да се ползват строежи или части от тях, преди да са
въведени в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ. Изключение от забраната за
ползване на невъведените в експлоатация строежи е предвидено с разпоредбата на
чл. 178, ал. 2 от ЗУТ, която предвижда, че не подлежат на въвеждане в
експлоатация строежите от шеста категория. В случая това изключение не е
налице, защото строежът е „трета категория“, а относно тези строежи законът
изисква въвеждане в експлоатация.
В хода на административното производство,
както и в хода на съдебното производство за строежа не се представиха за
строежа документи за въвеждане в експлоатация от компетентния орган по чл. 177
от ЗУТ, който съгласно ал. 2 на цитираната разпоредба е Дирекцията за
национален строителен контрол.
Неоснователно се
претендира от жалбоподателя ,че причина за невъвеждането в експлоатация на обекта е издаването на заповед №
РД-19-719/22.12.2022 г. (лист 69 от делото) на Началника на Дирекция за
национален строителен контрол гр.София, с която е наредено прекъсването на
работата на Държавната приемателна комисия за процесния строеж,т.к. не са
изпълнени изискванията на чл.169,ал.1 и ал.3 ЗУТ и на чл.8,т.3 вр с чл.13,ал.2
от Наредба №2/2003г. ,констатирано с протокол от Държавната приемателна комисия,което
е задължение на жалбоподателя,т.е. негова е вината за неизпълнение на
изискванията на чл.169,ал.1 и ал.3 ЗУТ ,поради което ДПК е поискала от
началника на ДНСК да издаде нарочна заповед за прекъсване работата на ДПК ,до
отпадане на причините,наложили прекъсването.
Така в настоящия случай е осъществен
фактическият състав на чл. 178, ал. 5 от ЗУТ за издаване на заповед за забрана
ползването на процесния строеж, тъй като същият подлежи на въвеждане в
експлоатация и не е въведен в експлоатация. Така следва да бъде направен извод,
че констатациите в проведеното административно производство, че строежът се
ползва преди да е въведен в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 от ЗУТ и в нарушение на чл. 178, ал. 1 от ЗУТ, т. е. без да е издадено
удостоверение за въвеждане в експлоатация, не се обориха. Строежът е бил
захранен с електрическа енергия и вода, което жалбоподателят не оспорва.
Захранването с електрическа енергия и вода е следвало да се извърши след
въвеждане на строежа в експлоатация. Поради това следва да се приеме, че
оспорената заповед е издадена в съответствие с целта на закона, тъй като
забраната за ползване се постановява за строеж, който не е въведен в
експлоатация, но се ползва. В този смисъл съдът намира, че постановената
забрана за ползване е законосъобразна с оглед категорията на строежа – „трета
категория“, с оглед на това, че се ползва, както и с оглед на това, че не е
въведен в експлоатация по съответния ред – няма издадено удостоверение за
въвеждане в експлоатация.
В тази връзка по делото не са представени и
липсват каквито и да е доказателства, че процесният строеж е въведен в
експлоатация по реда на ЗУТ към датата на извършване на проверката и съставяне
на констативния акт, както и към датата на постановяване на оспорения
административен акт. В тази връзка следва да се има предвид, че достатъчно
основание за издаването на заповед по чл. 178, ал. 5 от ЗУТ е строежът да се
ползва без да е въведен в експлоатация по установения ред от компетентните
органи по чл. 177 от ЗУТ и то към момента на нейното издаване, което в
процесния случай е доказано по безспорен начин.
По изложените
съображения съдът приема, че оспорената заповед ,като издадена от компетентен
орган ,при спазване установената форма на акта и при съблюдаване изискванията
на процесуалния и материалния закон и на целта на закона ,е правилна и
законосъобразна, респ. подадената жалба е неоснователна и като такава следва да
бъде отхвърлена.
Не се претендират разноски от ответника ,с
оглед изхода на спора, поради което такива не следва да бъдат присъждани.
Водим от
гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. посл. от АПК
Административен съд - Монтана, ІІІ състав
Р Е Ш
И:
ОТХВЪРЛЯ жалба
, вх.№Бр-402-00-056 /20.01.2023г. по описа на РДНСК-Монтана и допълнение към
нея ,вх.№382/31.01.2023г. по описа на АС-Монтана ,от Община Берковица, представлявана от кмета
на общината Д*** З*** К*** ,с административен адрес:гр.Берковица
,общ.Берковица,обл.Монтана,пл.“Й. Радичков“ №4 срещу Заповед №ДК-19-М-1 /10.01.2023г. на началника на РДНСК-Монтана
Решението може да
бъде обжалвано с касационна жалба пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му
на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: