Решение по дело №578/2020 на Районен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 август 2020 г. (в сила от 14 септември 2020 г.)
Съдия: Свилена Стоянова Давчева
Дело: 20202230200578
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 май 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е  № 260018

гр.Сливен, 24.08.2020 г.

 

В    И М Е Т О   НА   Н А Р О Д А

 

          Сливенският районен съд, наказателно отделение, шести състав, в публично съдебно заседание на двадесет и четвърти юни през две хиляди и двадесета  година в състав :

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ:  СВИЛЕНА ДАВЧЕВА

 

          при съдебен секретар Марияна Семкова. като разгледа докладваното от председателя АНД № 578 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното :

Производството е образувано по повод жалба от "К и Х 2013" ООД, представлявано от К.К.Д. против Наказателно постановление № 460417- F478614 от 29.08.2019 г., издадено от Началник Отдел "Оперативни дейности" - Бургас, ЦУ на НАП, с което на дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лв. за нарушение на чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти, чрез фискални устройства, издадена от МФ, вр.чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС.

В с.з. жалбоподателят, редовно призован, се представлява от процесуален представител по пълномощие. Моли обжалваното наказателно постановление да се отмени като незаконосъобразно.

В с.з. административно - наказващият орган се представлява от юриск. Ж., моли съда да потвърди наказателното постановление.

Въз основа на събраните по делото доказателства, преценени в своята съвкупност и по отделно като безпротиворечиви и относими към предмета на делото, съдът изведе следната фактическа обстановка:

На 15.03.2019 г. от служители на Централно управление на НАП, Главна дирекция „Финансов контрол”, била извършена проверка в търговски обект – фитнес център „Джим“, находящ се в гр. Сливен, ул. "Драгойчева", стопанисван от търговско дружество "К и Х 2013" ООД, представлявано от К.К.Д..  Обектът притежавал фискално устройство модел „Tremol ZM-KL с ИН № ZK113911 и ИН на ФП № 50142360, монтирано и въведено в експлоатация, свързано дистанционно с НАП. При проверката проверяващите, сред които и свидетелят Д.В., установили, че в книгата на дневните финансови отчети не бил изведен съкратен отчет от фискалната памет за месеците януари  и февруари 2019 год. в седмодневен срок след изтичане на съответния месец. На 22.03.2019, в присъствието на управителя на търговското дружество – жалбоподател, бил съставен за нарушение на чл.41, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 год. на МФ Акт за установяване на административно нарушение F478614 относно констатираната липса на отпечатан съкратен отчет на фискалната памет за месец януари 2019 год. в седмодневен срок след изтичане на месец януари 2019 год.  Въз основа на така съставения акт, на 29.08.2019 год. било издадено и обжалваното наказателно постановление, връчено на управителя на дружеството-жалбоподател на 08.05.2020 год.

 Въз основа на така установеното от фактическа страна, съдът изведе следните правни изводи:

Жалбата е допустима, подадена в законния срок от лице, имащо правен интерес от обжалването на НП, а разгледана по същество се явява основателна.

Безспорно се установява от събраните по делото писмени и гласни доказателства, а и не се спори между страните, че е допуснато констатираното административно нарушение. При извършената на 15.03.2019 г. проверка е била констатирана липса на съкратен отчет на фискалната памет за месец януари 2019 год., отпечатан в седмодневен срок след изтичане на месец януари 2019 год.  

Съгласно чл.118, ал.4 ЗДДС Министърът на финансите издава Наредба, с която се определят: 1. условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност; 2. сервизното обслужване, експертизите и контролът на фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност, техническите и функционалните изисквания към тях; 3. изискванията, редът и начинът за установяване на дистанционна връзка и по-даването на данни към Националната агенция за приходите; 4. издаването на фискални касови бележки от фискално устройство и касови бележки от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност и задължителните реквизити, които трябва да съдържат; 5. видът на подаваните данни, формата и сроковете на подаването им. Това е Наредба №Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства. Към датата на установеното административно нарушение, както и към датата на съставяне на АУАН и издаване на НП, според чл. 41, ал. 1 на цитираната Наредба, в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година лицето по чл. 3 отпечатва съкратен отчет на фискалната памет на всяко устройство в обекта за съответния период. На тази плоскост вмененото на дружеството-жалбоподател административно нарушение е извършено и правилно и законосъобразно административната отговорност е ангажирана по чл. 185, ал. 2, изр.в във връзка с ал.1 ЗДДС. Наложената имуществена санкция е с фиксиран минимален размер от 500.00 лева, т.е. колкото е наложена с обжалваното НП, поради което не съществува възможност за намаляване.

Същевременно обаче, с изменение, публикувано в Държавен вестник брой 52/2019 г. и в сила от 02.07.2019 г., чл.41, ал. 1 от  Наредбата е изменен по следния начин: "В 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година лицето по чл. 3, използващо ЕСФП, отпечатва съкратен отчет на фискалната памет от всяка ЕСФП в обекта за съответния период." С други думи изискването за отпечатване на съкратен месечен отчет е останало само за лица, използващи ЕСФП.

В чл.2 ал. 2 от Наредбата са предвидени видовете фискални устройства:1. електронни касови апарати с фискална памет (ЕКАФП);2. фискални принтери (ФПр); 3.електронни системи с фискална памет (ЕСФП) за отчитане оборотите от  продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за измерванията или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите изисквания към продуктите; 4. фискално устройство, вградено в автомат на самообслужване (ФУВАС).

Видно от материалите по делото, проверяващите са констатирали, че в стопанисвания от дружеството-жалбоподател търговски обект е въведено първото от тези устройства, е именно касов апарат с фискална памет (ЕКАФП). Към настоящия момент, а и към момента на издаване на процесното наказателно постановление обаче задължението за отпечатване на месечни отчети е останало само за лицата, използващи ЕСФП, като същото е отпаднало за обектите, в които са инсталирани ЕКАФП, поради което и към настоящия момент поведението на дружеството е несъставомерно.

Съгласно  чл. 3 ал. 1 ЗАНН за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. От това правило е въведено изключение в чл.З, ал. 2 ЗАНН, съгласно който, ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя й. Настоящият случай е точно такъв, тъй като преди влизане в сила на процесното наказателно постановление е последвала промяна в чл. 41, ал. 1 от Наредбата, като задължение в 7-дневен срок след изтичане на всеки месец и година, да отпечатва съкратен отчет на фискалната памет е останало само за лицето по чл. 3, използващо ЕСФП - електронни системи с фискална памет за отчитане оборотите от продажби на течни горива чрез средства за измерване на разход, които са одобрени по смисъла на Закона за измерванията или са с оценено съответствие по смисъла на Закона за техническите изисквания към продуктите, каквато електронна система с фискална памет дружеството - жалбоподател безспорно не е установено да използва. 

Тъй като към настоящия момент наказателното постановление не е влязло в законна сила, а извършеното деяние не осъществява състав на административно нарушение съгласно действащата нормативна уредба, съдът намира, че са налице предпоставките за приложение на чл.З, ал.2 от ЗАНН. По тези съображения настоящият съдебен състав приема, че с настъпилата законодателна промяна е отпаднала административнонаказателната отговорност за дружеството-жалбоподател, поради което и наказателното постановление се явява незаконосъобразно и като такова следва да бъде отменено.

С оглед изхода на спора, претенцията на дружеството –жалбоподател за присъждане на разноски, представляващи договорно и платено възнаграждение в размер на 300.00 лева е основателна, но до минималния размер от 100.00 лева, определен по реда на чл. 18, ал.2, вр. чл. 7, ал.2, т.1 от Наредба №1 от 09.07.2004 год. на Висшия адвокатски съвет за минималните размери на адвокатските възнаграждения. Ето защо въззиваемата страна следва да бъде осъдена да заплати на жалбоподателя, направените от него по делото разноски за адвокатско възнаграждение в размер на 100.00 лева.

          С оглед гореизложеното, съдът:

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 460417 - F478614 от 29.08.2019 г., издадено от Началник на Отдел "Оперативни дейности" - Бургас, в ЦУ на НАП, с което на "К и Х 2013" ООД, ЕИК *********, представлявано от К.К.Д..е наложена имуществена санкция в размер на 500.00 лв. за нарушение на чл. 41, ал. 1 от Наредба № Н-18/13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти, чрез фискални устройства, издадена от МФ, вр.чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, като НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

 

ОСЪЖДА ТД на НАП Бургас, ДА ЗАПЛАТИ на "К и Х 2013" ООД, ЕИК *********, представлявано от К.К.Д., сумата от 100.00 лева, представляваща разноски по делото.

 

          Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Сливен в 14 – дневен срок от съобщаването му на страните.

                             

 

                                                           РАЙОНЕН СЪДИЯ: