Решение по дело №46/2020 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 36
Дата: 18 февруари 2020 г. (в сила от 20 август 2020 г.)
Съдия: Росица Карова Цветкова
Дело: 20207270700046
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№............., град Шумен, 18.02.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

   Шуменският административен съд в публичното заседание на единадесети февруари две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росица Цветкова

 

при секретаря Р.Хаджидимитрова

като разгледа докладваното от административен съдия Р. Цветкова адм.д. №46 по описа за 2020 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

   Производство по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с  чл.124б ал.4 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС), образувано по жалба на "Т.9." ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя А.Д.И., против Заповед за налагане на принудителна административна мярка №ЗГД-2000-671/32-356649/10.12.2019 г., издадена от Директора на ТД Северна морска - Варна.

   Жалбоподателят оспорва издадената заповед за налагане на ПАМ, като незаконосъобразна, издадена при липса на мотиви и несъответствие с целите на закона. Излага съображения, че административният орган не е изложил фактически основания, водещи до налагане на процесната принудителна мярка, както и изложеното в заповедта не съответства на действителното положение, както и е нарушен принципът за съразмерност по чл.6 от АПК. С оглед на това моли съда да постанови съдебно решение, с което да отмени Заповед за налагане на принудителна административна мярка №ЗГД-2000-671/32-356649/10.12.2019 г., издадена от Директора на ТД Северна морска.

   Ответната страна Директор на ТД Северна морска - Варна, редовно призован, за него се явява гл. юрисконсулт Т. К., редовно упълномощен, който изразява становище за неоснователност на жалбата и излага съображения за законосъобразност на оспорената заповед.

   От събраните по делото доказателства, преценени поотделно и в тяхната съвкупност, съдът установи от фактическа страна следното:

   На 11.07.2019 г. служители на ТО „Митническо разузнаване и разследване Северна морска“ при ГД „Митническо разузнаване и разследване“ на ЦМУ при АМ извършили проверка на обект – специализиран малък обект за дестилация, находящ се в с.Троица, община Велики Преслав, област Шумен, ул. В. Друмев №1, притежаващ Удостоверение за регистрация от 20.02.2019 г. и стопанисван от жалбоподателя. Резултатите от проверката били обективирани в Протокол за извършена проверка рег.№372/11.07.2019 г. Констатирано било, че в обекта има две съоръжения за дестилиране на алкохол, като само едното с вместимост от 400 л. било в работен режим. Жалбоподателят представил на контролните органи Протокол за проверка от 21.09.2009 г. от производителя за термометъра – с фабричен №09845 от 0 до 35 градуса и Протокол за проверка от 09.01.2019 г. от производителя за алкохоломера – с фабричен №70823 с обхват 40-50% vol., като до приключване на проверката не е представен калибриран/сертифициран/ уред или средство за измерване на алкохолното съдържание на високоалкохолни напитки, съгласно чл.61 ал.1 от ЗАДС. Въз основа на така извършената проверка и приложените доказателства, включително и обяснения на жалбоподателя, бил съставен и връчен АУАН №2677/24.09.2019 г., в който било посочено, че е извършено нарушение по чл.61 ал.1 и чл.114 от ЗАДС.

   За извършеното административно нарушение, след като взел предвид обясненията на жалбоподателя и липсата на основание да се приеме, че случаят е маловажен, било издадено Наказателно постановление №3720/10.12.2019 г. от Началника то отдел „Митническо разузнаване и разследване Северна морска“ при ГД „МРР“ към АМ, с което за извършено нарушение по чл.114 във вр. с чл.103а ал.1 и чл.61 ал.1 от ЗАДС на дружеството – жалбоподател били наложени следните наказания: на основание чл.114 от ЗАДС имуществена санкция в размер на 5000.00 лева и на основание чл.124а ал.1  от ЗАДС дружеството било лишено от право да упражнява търговска дейност в обекта за срок от един месец.

   Въз основа на съставения АУАН и издаденото Наказателно постановление, на основание чл.124б ал.1 от ЗАДС със Заповед №ЗГД-2000-671/32-356649/10.12.2019 г., издадена от Директора на ТД Северна морска – Варна, е наложена оспорената в настоящото производство ПАМ – запечатване на обекта, където е установено нарушението, а именно специализиран малък обект за дестилиране с Удостоверение за регистрация №BG002000А0467/20.02.2019 г., находящ се в с.Троица, ул. В. Друмев №1, за срок от един месец и е забранен достъпът до обекта.

   От така установеното фактическо положение, съдът достигна до следните правни изводи:

   Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Заповедта е връчена на 10.01.2020 г., а жалбата е подадена на 17.01.2020 г. Разгледана по същество жалбата е неоснователна, поради следните съображения:

   Съгласно нормата на чл.124б ал.2 от ЗАДС – в редакция към 01.01.2020 г. принудителната административна мярка по ал.1 се прилага с мотивирана заповед на директора на компетентната териториална дирекция или на оправомощено от него длъжностно лице по местонахождението на обекта. В случая компетентната териториална дирекция се определя на база териториален признак, а именно ТД Северна морска, доколкото нарушението е извършено на територията на с.Троица, област Шумен. Заповедта е издадена от С.Т., която съгласно Заповед №7296/11.07.2019 г. на директора на Агенция Митници е определена да изпълнява длъжността Директора на териториална дирекция „Северна морска“ – Варна. От тези данни следва извода, че оспорената ПАМ е издадена от компетентен орган.

   Съдът намира, че установената в чл.124б ал.2 от ЗАДС писмена форма е спазена, като заповедта съдържа фактически и правни основания за издаването, като административният орган в достатъчна степен е описал фактическа обстановка и е посочил относимите правни норми. Посочено е, че ПАМ се налага въз основа на издадено наказателно постановление и съставеният акт за установяване на административно нарушение. Следва да се отбележи, че за изясняване на фактическата страна, органът се е позовал на констатациите в съставения АУАН и издаденото НП, което е допустимо съгласно ТР №16/31.03.1975 г. на ОСГК на ВС. С последното решение е прието, че административния орган може да се позовава на фактически констатации посочени в други актове преди оспорения, стига да се намират в административната преписка.

   Съдът приема, че при издаването на заповедта не са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

   При преценка на материалната законосъобразност на заповедта, съдът взе предвид следното:

   Съгласно чл.124б ал.1 от ЗАДС при налагане на административно наказание по чл.124а от ЗАДС се прилага и принудителна административна мярка запечатване на обекта или обектите, където е установено нарушението, за срок един месец, а при повторно нарушение – за срок от 2 до 6 месеца. От анализа на тази разпоредба следва извод, че предпоставка за налагане на процесната ПАМ е преди това да е било наложено наказание лишаване от право да се упражнява определена дейност или дейности в обекта или обектите, където е установено нарушението – такова по чл.124а ал.1 от ЗАДС. Законодателят императивно е обвързал посочената санкция и налагането на ПАМ, поради което административният орган е длъжен при налагане на наказание по чл.124а от ЗАДС да наложи и съответната ПАМ, т. е. органът действа при условията на обвързана компетентност.

   Лишаването от права по посочената норма е вид наказание по своята същност и като такова се налага само и единствено с предвидените от закона актове. В настоящия случай, тъй като се касае за административно нарушение, наказанието се налага посредством наказателно постановление. Следователно за да възникне задължението на органа да наложи ПАМ е необходимо наказанието по чл.124а от ЗАДС да е наложено по установения ред, т. е. да е издадено Наказателно постановление. Нормата на чл.124а от ЗАДС не въвежда изискване това Наказателно постановление да е влязло в сила, а единствено да е наложена санкция лишаване от право да се упражнява конкретна дейност в конкретен обект.

   В случая е налице материално-правната предпоставка за налагане на процесната ПАМ, а именно с Наказателно постановление №3720/10.12.2019 г. на Началника на отдел „МРР Северна морска“, за извършено нарушение на чл.114 във вр. с чл.103а ал.1 и чл.61 ал.1 от ЗАДС на дружеството – жалбоподател, на основание чл.114 ал.1 от ЗАДС е наложено наказание имуществена санкция в размер на 5000.00 лева и на основание чл.124а ал.1 от ЗАДС дружеството е лишено от право да упражнява търговска дейност за срок от един месец в обект, находящ се в с. Троица, област Шумен, ул. В. Друмев №1.

   Относно размера на наложената ПАМ следва да се отбележи, че е конкретно определен в правната норма на чл.124б от ЗАДС, поради което административният орган отново няма възможност за самостоятелна преценка. Единственото, което е необходимо да бъде проверено във връзка с времетраенето на наложената ПАМ се явява обстоятелството дали нарушението е извършено повторно или не, с оглед налагане на по-дългото наказание. Няма данни нарушението да е извършено повторно, и при установяване, че нарушението е за първи път е наложена ПАМ за срок от един месец. Тъй като срокът за ПАМ е фиксиран, то не може да се приеме възражението на жалбоподателя, че с определения срок законните му права и интереси се засягат в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която актът се издава. Не са били налице и други по-благоприятни за адресата мерки, което да обоснове преценка по смисъла на чл.6 ал.2 от АПК. От характера на мярката по чл.124б следва извод, че органът действа в рамките на обвързана компетентност и всякога е длъжен да наложи ПАМ при наличие на материално-правната предпоставка за това – наложено наказание лишаване от право на упражняване на дейност с наказателно постановление.

   В жалбата са изложени и възражения относно липса на мотиви в оспорения административен акт. Тези възражения изцяло касаят предварителното изпълнение на заповедта и са станали предмет на разглеждане по искането за спиране на това предварително изпълнение, по което съдът се е произнесъл с Определение от 17.01.2020 г., с което е отхвърлил искането. В допълнение следва да се отбележи, че доколкото мярката е обвързана с издадено наказателно постановление, то достатъчно е в мотивите си органът да се е позовал на това постановление. Последното е извършено от административния орган, поради което и заповедта се явява мотивирана.

   Налице са и възражения в жалбата по отношение на установените факти в заповедта и действителната фактическа обстановка, които съдът намира за неоснователни. Както бе посочено по-горе налагането на ПАМ е обвързано с издаването на наказателно постановление, т. е. докато такова не бъде издадено не може да се издаде и ПАМ, но от друга страна органът е обвързан да издаде ПАМ след издаване на наказателното постановление. Категорично установено е по делото, че в процесния обект към момента на извършване на проверката не е представен калибриран/сертифициран/ уред или средство за измерване на алкохолното съдържание на високоалкохолни напитки, съгласно чл.61 ал.1 от ЗАДС. Не се оспорва от контролните органи, че уред за измерване на алкохола е имало в обекта, но той не е отговарял на изискванията на чл.61 ал.1 от ЗАДС. С оглед събраните по делото доказателства по категоричен начин се установи, че в проверявания специализиран обект за дестилация в с.Троица, област Шумен, стопанисван от жалбоподателя, в момента на проверката е липсвал сертифициран уред за измерване на алкохолен градус, преминал през метрологичен контрол, с което е налице неизпълнение на задължение към държавата по смисъла на чл.103а ал.1 във вр. с чл.61 от ЗАДС и чл.23 ал.2 от Закона за измерванията /ЗИ/, чл.25 и чл.28 от ЗИ, във вр. с чл.526, чл.537 и чл.538 от Наредбата за средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Законодателят не прави разлика дали уредът за измерване на алкохолен градус е закупен от държава в ЕС или извън ЕС, важното той да е сертифициран от компетентните органи на територията на страната, с какъвто Протокол от проверка №178-А-ИСИС/03.09.2019 г. от ГД „Мерки и измервателни уреди“ към Българския институт по метрология дружеството се е снабдило по отношение на уреда алкохоломер с фабр. №70823, произведен във Франция. Този протокол за сертифициране обаче е след извършване на проверката и не променя извода на контролните органи, обективирани в процесната заповед. 

   Принудителната мярка е обвързана от друга страна и с наложената санкция за лишаване от право да се упражнява дадена дейност, в случая търговска дейност в специализиран малък обект за дестилиране. От това следва извод, че целта на наложената ПАМ е да обезпечи тази санкция, т. е. да предотврати възможността на лицето да упражнява забранените му права или да извърши друго подобно нарушение. Този извод следва и от обстоятелството, че лишаването от права и наложената ПАМ "запечатване на обект" се определят за еднакъв период. При тези данни съдът намира, че целта на наложената ПАМ е превантивна и е обвързана с действието на наложената санкция лишаване от права. Обвързаността на мярката със санкцията води до извод, че целта на закона е именно чрез ПАМ да се обезпечи наложената санкция, поради което и налагането й на един по-късен етап, доколкото е извършено едновременно с периода на санкцията, отговаря на целите на закона.

   В допълнение към горното следва да се отбележи, че в ЗАДС е предвидена възможност както мярката, така и санкцията лишаване от право да се упражнява дейност, да бъдат отменени от административния орган след представяне на доказателства за заплащане на имуществената санкция наложена с наказателното постановление. Последната в случай на отмяна на наказателното постановление по съответния ред ще бъде възстановена на субекта от административния орган. Въз основа на това, съдът достига до извод, че законодателят е предвидил механизъм, който да съблюдава правата и интересите на субектите в наказателното производство. От една страна е дадена възможност за отмяна на ПАМ и санкцията за лишаване от право да се упражнява дейност, т. е. държавата да се откаже от правото си да наложи тези мярка и санкция, но в същото време да се обезпечи нейното право да събере наложената имуществена санкция по евентуално законосъобразно издаденото НП. От тук следва извод, че възраженията на жалбоподателя касаещи неспазването целта на закона с налагането на процесната ПАМ се явяват неоснователни.

   Предвид изложеното, съдът намира, че не са налице отменителни основания по смисъла на чл.146 от АПК, тъй като процесната заповед е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с материалния закон. Заповедта е издадена и в съответствие с целта на закона. Наложената ПАМ има превантивен характер и цели осуетяване възможността на дееца да извърши други подобни нарушения.

   По изложените съображения, следва да се приеме, че правилно административния орган е наложил на жалбоподателя принудителна административна мярка, след като е установил наличието на материалноправните предпоставки, предвидени в нормата на чл.124б ал.1 от ЗАДС, а подадената жалба, като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

   Водим от горното, съдът

Р Е Ш И:

 

   ОТХВЪРЛЯ жалбата на "Т.9." ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от управителя А.Д.И., против Заповед за налагане на принудителна административна мярка №ЗГД-2000-671/32-356649/10.12.2019 г., издадена от Директора на ТД Северна морска – Варна.

   Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните.

   Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от него по реда на чл.137 от АПК.

                             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: