Решение по дело №940/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 април 2020 г. (в сила от 4 юни 2020 г.)
Съдия: Стилиян Кирилов Манолов
Дело: 20197240700940
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   № 117

 

гр.Стара Загора, 08.04.2020г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

          Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и шести февруари, през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                            

                             Председател: БОЙКА ТАБАКОВА

                                     Членове: КРЕМЕНА КОСТОВА-ГРОЗЕВА

                                                     СТИЛИЯН МАНОЛОВ                               

при секретар Пенка Маринова

и с участието  на прокурора Маргарита Димитрова                                                                                    като разгледа докладваното от съдия СТИЛИЯН МАНОЛОВ административно дело №940 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази следното:                                                       

 

Производството е по чл.185 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

 

Образувано е по протест на Прокурор при Окръжна прокуратура Стара Загора, против разпоредбите на чл.60, ал.4 и ал.5 от Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово. В протеста са изложени  съображения, че оспорените текстове от Наредбата са приети в съответствие с уредбата на чл.61с, ал.4 и ал.5 от Закона за местните данъци и такси (ЗМТД), обн. ДВ бр.98/2010г., в сила от 01.01.2011г. Сочи се, че с решение на Конституционния съд №5/05.04.2012г. по конституционно дело №13/2011г. (ДВ, бр. 30/2012г.) последните две законови норми са обявени за противоконституционни. Обосновава се, че всякакви нормативни разрешения, които са в противоречие с приетото в решението на Конституционния съд са незаконосъобразни, т.е. липсва годно основание за съществуването на чл.60, ал.4 и ал.5 от Наредбата. Моли се съда да отмени оспорените разпоредби. Направено е и искане за присъждане направените по делото разноски в размер на 20.00лв – такса за обнародване на съобщение в ДВ по реда на чл.188, вр. с чл. 181 ал.1 от АПК.

 

Ответникът – Общински съвет Гълъбово, редовно и своевременно призован не се явява, нито се представлява по делото, като не взема становище по основателността на протеста.

 

В съдебно заседание представителят на Окръжна прокуратура Стара Загора пледира, че протестът е основателен и следва да бъде уважен.

 

Съдът, като обсъди доводите, изложени в протеста и извърши проверка на законосъобразността на атакувания акт, намира за установено  следното:

 

Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово (Наредбата) е приета с Решение № 550 от  30.01.2019г. по протокол №64 на Общински съвет – Гълъбово, и е в сила от 01.02.2019г. След приемането й Наредбата не е изменяна и допълвана. Решение № 550 от 30.01.2019г. по протокол №64 на Общински съвет – Гълъбово е прието по предложение №31-01-21/15.01.2019г. на За Кмет на Община Гълъбово (л.30). В предложението са изложени мотиви, че действащата към този момент Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово, приета през 2008г., е изменяна и допълвана многократно, като с приемане на новата такава се цели създаването на по-благоприятна административна среда, намелено административно регулиране и лесно прилагане, съгласно настъпилите изменения в ЗМТД. Цели се също данъка да е събираем и общо приемлив за местната общност, като с предложения проект са определени актуални и достъпни размери на данъците. Посочено е, че приемането на Наредбата ще доведе до по-ефективно изпълнение на приходната част на общинския бюджет. Направен е анализ на съответствието на Наредбата с правото на Европейския съюз, като е посочено, че същата е в съответствие с него и не нарушава регламентираните там основни права и принципи.    

 

Преди внасяне за разглеждане на предложението на За Кмета на Община Гълъбово, на 14.12.2018г. проекта за Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово, ведно с мотивите към него, са публикувани на сайта на Общината (л.32-33). Към проекта са изложени мотиви, сходни с тези на вносителя. Проекта на наредбата е обсъден на заседания на ПК по бюджет, финанси и икономика към Общински съвет – Гълъбово на 24.01.2019г. (л.29) и на заседание на ПК по правно-нормативни дейности, регионални и местни политики и конфликт на интереси към Общински съвет Гълъбово (л.28), като предложението за приемането й е прието с пълно мнозинство с по 4 гласа „за“ във всяка от тези комисии.

 

Предложението е разгледано като т.4 на заседание на 30.01.2019г. по протокол №64 на Общински съвет Гълъбово (л.26-27). След проведени дискусии, от общинския съветник Данаила Колева е предложен окончателен текст на проекта на решение, а именно: „отпада т.21 от Приложение №2 на §2 от Преходните и заключителни разпоредби, а следващите променят номерацията си, т.е. т.22 става т.21, т.23 става т.22 и т.н“.

 

Решение №550 от 30.01.2019г. на ОбС Гълъбово за приемане на проекта за Наредбата и предложените изменения, е взето с 13 гласа „за“, „против“ няма и „въздържали се“ 4, от общо 17 мандата (л.26-27).

 

Съдът, след като обсъди доводите на страните и след като провери служебно за наличие на всички основания, измежду посочените в чл.146, във вр. с чл.196 от АПК, за прогласяване нищожност, както и всички законови основания за отмяната на оспорения подзаконов административен акт, вкл. и неупоменати от страните, приема от правна страна следното:

 

Протестът е допустим. Същият е подаден от прокурор, който орган съгласно чл.186, ал.2 от АПК разполага с правомощието да оспори разпоредби от подзаконов нормативен акт, каквито са оспорените разпоредби от Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово, приета с Решение № 550 от  30.01.2019г. по протокол №64 на Общински съвет – Гълъбово. Оспорването не е ограничено със срок (чл.187, ал.1 от АПК).

 

Разгледан по същество, протестът е основателен.

 

Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово определя обществените отношения, свързани с определяне размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово (чл.1). Същата има характер на подзаконов нормативен акт по смисъла на чл.75, ал.1 АПК, отнася се до неопределен и неограничен брой адресати и има многократно правно действие.  

 

 

 

Общинският съвет като орган на местно самоуправление на територията на Община Гълъбово, решава самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в неговата компетентност. По силата на законовата делегация, предвидена в чл.8 от Закона за нормативните актове, чл.21, ал.2 от ЗМСМА, чл.76, ал.3 от АПК и тази на чл.1, ал.2 от ЗМДТ на общинските съвети е предоставено да издават, изменят и допълват нормативни актове, включително наредби, с които да уреждат съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Относима и приложима към приемането на Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово е разпоредбата на чл.1, ал.2 от ЗМДТ, според която „Общинският съвет определя с наредба размера на данъците по ал.1 при условията, по реда и в границите, определени с този закон.“ Следователно и по аргумент от чл.76, ал.3 АПК, чл.21, ал.2 от ЗМСМА и чл.1, ал.2 от ЗМТД, оспорените разпоредби на чл.60, ал.4 и ал.5 от Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово, са приети от материално и териториално компетентен орган. Решение №550 от 30.01.2019г. на ОбС Гълъбово е валидно взето от колективния орган, при наличие на изискуемите кворум и мнозинство – с гласували 13 гласа „за“, „против“ 0 и „въздържали се“ 4 от общо 17 мандата.

          

Съдът намира, че при приемане на оспорените разпоредби, не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. В раздел ІІІ, глава пета, дял втори от АПК е предвиден реда за издаване на нормативни административни актове, като съгласно чл.77 от АПК компетентният орган издава нормативния административен акт, след като обсъди проекта заедно с представените становища, предложения и възражения. В чл.80 от АПК е предвидено субсидиарното прилагане на ЗНА за неуредените въпроси. Следователно при приемането на нормативни административни актове общинските съвети следва да спазват реда и процедурата, съответно правилата и изискванията, регламентирани в ЗНА, а именно чл.26 – 28 от този закон. Според чл.26, ал.1 от ЗНА: Изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност. (2) В процеса по изработване на проект на нормативен акт се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица. (3) Преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, и предварителната оценка на въздействието по чл.20. (4) Срокът за предложения и становища по проектите, публикувани за обществени консултации по ал.3, е не по-кратък от 30 дни. При изключителни случаи и изрично посочване на причините в мотивите, съответно в доклада, съставителят на проекта може да определи друг срок, но не по-кратък от 14 дни. Според чл.28 от ЗНА (ред.ДВ бр.46 от 2007г.). проектът на нормативен акт заедно с мотивите, съответно доклада към него, се внася за обсъждане и приемане от компетентния орган (ал.1), като мотивите, съответно докладът, съдържат: 1.причините, които налагат приемането; 2.целите, които се поставят; 3.финансовите и други средства, необходими за прилагането на новата уредба; 4.очакваните резултати от прилагането, включително финансовите, ако има такива; 5.анализ за съответствие с правото на Европейския съюз (ал.2). Според ал.4 на чл.28 проект на нормативен акт, към който не са приложени мотиви, съответно доклад, съгласно изискванията по ал.2, не се обсъжда от компетентния орган.

 

В случая са представени достатъчно доказателства, че проектът на наредбата е бил обявен на интернет-страницата на Община Гълъбово (л.83). Същият съдържа подробни мотиви, в които са посочени причините, които налагат приемането, целите, които се поставят, очакваните резултати и др. От публикуването на проекта за приемане на Наредбата до заседанието на общинския съвет, на което същата е приета е изтекъл законоустановения минимален срок от 14 дни за предложения и становища по проекта. Следователно в случая са спазени нормативните изисквания на чл.26 и чл.28 от ЗНА, приложими по силата на чл.80 от АПК, което сочи за липса на съществени нарушения при приемане на оспорените текстове от наредбата.

 

         При преценка съответствието на оспорената разпоредба с материалния закон към момента на постановяване на съдебния акт (чл.192а от АПК), съдът съобрази следното: Общинската наредба представлява подзаконов нормативен акт от местно значение, който има предназначение да детайлизира приложението на разпоредби на нормативни актове от по-висока степен, поради което нейните разпоредби следва да бъдат съобразени тези актове, като стриктно се придържат към тяхната рамка и са в съответствие с тяхното съдържание. Т.е. уредбата, която дава общинската наредба, следва да уточнява и конкретизира тази за нормативния акт от по-висока степен съобразно местните условия, без обаче да установява положения, които да са в противоречие с тези актове, или да урежда обществени отношения по начин, различен от уредения с тях.

 

Според разпоредбата на чл.61с, ал.4 от ЗМДТ „когато сборът на данъка по ал.2 за календарната година е по-малък от 30 на сто от данъка, определен при пълен капацитет за средството за подслон или мястото за настаняване, разликата се внася от данъчно задълженото лице в приход на бюджета на общината по местонахождение на средството за подслон или мястото за настаняване до 1 март на следващата календарна година, независимо дали обектът се използва“. Според ал.5 от същия текст „Разликата по ал. 4 се определя по следната формула:

Р = (РДхПКхДх30/100) - ДД,

където:

Р е разликата за внасяне;

РД - размерът на данъка по ал. 1;

ПК - пълният капацитет на броя на леглата в средството за подслон или мястото за настаняване за календарната година;

Д - брой дни в годината;

ДД - сборът на дължимия данък по ал. 2 за календарната година.

 

Абсолютно идентични на посочените законови текстове са разпоредбите на чл.60, ал.4 (съответна на 61с, ал.4 от ЗМДТ) и ал.5 (съответна на 61с, ал.5 от ЗМДТ) от Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово.

 

Но законовите разпоредби на чл.61с, ал.4 и ал.5 от ЗМДТ са обявени за противоконституционни с Решение № 5 на КС по к. д. № 13/2011г. Противоконституционността на чл.61с, ал.4 от ЗМДТ е прогласена от КС с основен аргумент, че разпоредбата въвежда имуществен, а не туристически данък, респективно противоречи на необходимото разграничение между имуществени подоходни данъци. ЗМДТ в частта туристически данък несъмнено квалифицира конкретния данък като подоходен в зависимост от броя на нощувките. Ето защо от влизане в сила на конституционното решение с туристически данък се облагат само действително осъществените нощувки. Според КС чл.61с, ал.5 от ЗМДТ е свързана с ал.4 и няма самостоятелно приложение.

 

Съобразно разписаното в чл.151, ал.2 от Конституцията на Република България (КРБ) решенията на Конституционния съд се обнародват в „Държавен вестник“ в 15-дневен срок от приемането им и влизат в сила три дни след обнародването им. В конкретния случай решението е обнародвано в ДВ, бр. 30/17.04.2012г. и е влязло в сила на 20.04.2012г. Съгласно регламентацията на чл.151, ал.2, изречение последно от КРБ обявеният за противоконституционен акт не се прилага от деня на влизането на решението в сила. Подобна е и регламентацията на чл.22, ал.2 от Закона за Конституционен съд, според която актовете, обявени за неконституционни, не се прилагат. Т.е., с влизането на решението на КС в сила обявените за противоконституционни текстове от закона не се прилагат. Отмяната е за напред (ex nunc), което означава, че от 20.04.2012г. посочените норми от ЗМДТ са обезсилени и е недопустимо тяхното прилагане. Смисълът на конституционното правило е, че от посочения момент е преустановено действието на противоконституционните правни норми и макар и изрично да не са отменени от законодателя, не са част от действащото право и не се прилагат.

 

По силата на общото правило на чл.15, ал.1 от ЗНА нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен. В случая, с приемането на чл.60, ал.4 и ал.5 от Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово след отмяната на чл.61с, ал.4 и ал.5 от ЗМДТ, посоченото правило на чл.15, ал.1 от ЗНА е нарушено, с оглед на което тези два текста от наредбата се явяват незаконосъобразни по същество и като такива подлежат на отмяна.

 

С оглед горното съдът намира, че протестът на Окръжна прокуратура Стара Загора се явява основателен и следва разпоредбите на чл.60, ал.4 и ал.5 от Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово да се отменят като незаконосъобразни.

 

  

 

 

Прокурорът от ОП Стара Загора е направил искане за присъждане на направените в хода на съдебното производство разноски, които в случая се равняват на 20.00 (двадесет) лв. заплатена такса за обнародване на съобщение в ДВ. Същите следва да бъдат присъдени на ОП Стара Загора на основание чл.143, ал.1, във вр. с чл.196 от АПК.

 

Водим от горното и на основание чл.193, ал.1 и чл.143, ал.1 от АПК, съдът

 

 

 

 

 

Р Е Ш И :

 

 

 

 

 

ОТМЕНЯ по протест на Прокурор при Окръжна прокуратура Стара Загора разпоредбите на чл.60, ал.4 и ал.5 от Наредба за определяне на размера на местните данъци на територията на Община Гълъбово, като незаконосъобразни.

 

 

 

 

 

ОСЪЖДА Общински съвет – Гълъбово да заплати на Окръжна прокуратура – Стара Загора, направените разноски в размер на 20.00 (двадесет) лева – такса за обнародване на съобщение за настоящото дело в Държавен вестник.

 

 

 

 

 

След влизане в сила на съдебното решение, на основание чл.194 от АПК, същото да се обнародва по реда, по който е обнародвана Наредбата.

 

 

 

 

 

Решението подлежи на обжалване на основание чл.210 и по реда на чл.211 и сл. от АПК в 14-дневен срок от съобщаването му на страните чрез Административен съд Стара Загора пред Върховен административен съд.

 

 

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                                                      ЧЛЕНОВЕ: 1.     

 

 

                                                                                         2.