АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
|||||||||||
РЕШЕНИЕ №
99 |
|||||||||||
гр.
Видин, 09.11.2021 г. |
|||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
|||||||||||
Административен съд – Видин, |
Пети административен състав |
||||||||||
в публично
заседание на |
Двадесет и осми октомври |
||||||||||
през две хиляди и двадесет и първа година
в състав: |
|||||||||||
Председател: |
Росица Славчева |
||||||||||
при секретаря |
Валерия Шутилова |
и в присъствието |
|||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
|||||||||
от съдия |
Росица Славчева |
|
|||||||||
Административно дело № |
204 |
по описа за |
2021 |
година |
|||||||
и за да се
произнесе, съобрази следното: |
|||||||||||
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс
/АПК/ във връзка с чл. 124 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.
Съдът е сезиран с
жалба от Х.Х.В. против Заповед № РД-05-01-1191 от 21.09.2021 година на Директор
на ОД „Земеделие“ Видин за прекратяване на служебно правоотношение, на
основание чл. 103, ал. 1, т. 5 от Закона за държавния служител.
В жалбата се
твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна поради нарушение на
материалния закон и допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила. Сочи се, че хипотезата на чл. 7, ал. 1, т. 5 от ЗДСл
е неотносима, тъй като касае отложено наказание на основание чл.66,ал.1 от НК
и тази отрицателна предпоставка за заемане на длъжността е била неприложима
по отношение на нея; неправилно е взето решение за прекратяване на служебното
правоотношение, като преди това и е отказано ползването на платен годишен
отпуск. Прави се искане за отмяна на оспорената заповед и присъждане на
направените по делото разноски. В открито съдебно
заседание жалбоподателката В. не се явява, представлява се от надлежно
упълномощен процесуален представител – адвокат, поддържа се жалбата, както и
искането по същество, съображения за което са развити в депозирана по делото
писмена защита. Ответната страна –
Директор на ОД „Земеделие“ Видин – не се явява в открито съдебно заседание,
представлява се от надлежно упълномощен процесуален представител -
юрисконсулт, оспорва се жалбата, по същество се прави искане за отхвърляне на
оспорването, съображения за което са развити в депозирана по делото писмена
защита. Не претендира присъждане на разноски. Съдът намира
жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен
акт, подлежащ на съдебен контрол, и в законоустановения срок по чл. 149, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 124, ал. 1 от ЗДСл, указан от
административния орган в оспорения акт. Оспорената заповед е връчена лично на
жалбоподателката на 21.09.2021 година, видно от отбелязването върху самата
заповед /л.5/, а жалбата срещу заповедта е подадена на 05.10.21 год. След съвкупна
преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на
страните, и като извърши служебна проверка за законосъобразност по реда чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, съдът приема за
установено следното от фактическа и правна страна: Жалб. Х.В. е
назначена на длъжност .,младши експерт" в ОСЗ Брегово със Заповед №
ЧР-10-748/29.07.2016г. на Директора на ОД „Земеделие" Видин. Същата е
била в отпуск за отглеждане на дете до 2 год. възраст до 20.09.2021г.
включително. Със Заповед №РД-05-03-383/20.09.21 год. е отказано ползването на
платен годишен отпуск за 2018, 2019, 2020 и 2021 год. По делото е приложено
свидетелство за съдимост, от което е видно, че със споразумение от 09.06.2020
год. по НОХД 575/2020год. по описа на РС Видин, в сила от 09.06.2020 год. на лицето
Х.Х.В. с ЕГН **********, е било наложено наказание на основание чл. 343б. ал.
1, във връзка с чл. 55. ал. 1, т.1 от НК
„лишаване от свобода за срок от 3 месеца", изпълнението, на което е отложено за срок от 3 години на основание
чл. 66, ал. 1 от НК. С оспорената Заповед
№ РД-05-01-1191 от 21.09.2021 година на Директор на ОД „Земеделие“ Видин служебното
правоотношение на В. е прекратено, считано от 21.09.2021 година, на основание
чл. 103, ал. 1, т. 5 от ЗДСл – държавният
служител е осъден на лишаване от свобода за умишлено престъпление от общ
характер. В заповедта е
посочено, че е налице и несъвместимост по смисъла на чл. 7, ал. 1, т. 4 от ЗДСл,
според която разпоредба за държавен служител може да бъде назначено лице,
което не е осъждано за умишлено престъпление от общ характер на лишаване от
свобода. От тълкуването на
нормата на чл. 103, ал. 1, т. 5 от ЗДСл следва
изводът, че за да е налице посочената хипотеза по отношение на държавния
служител следва да има влязла в сила присъда, с която на лицето е наложено
именно наказанието лишаване от свобода за извършено от него умишлено престъпление
от общ характер. За да е налице обстоятелството, визирано в чл. 103, ал. 1, т. 5 от ЗДСл, посочените
предпоставки следва да са налице кумулативно, а не алтернативно. В този
смисъл е и разпоредбата на чл. 7, ал. 1, т. 4 от ЗДСл,
регламентираща условията за назначаване на държавни служители - за държавен
служител може да бъде назначено лице, което не е осъждано за умишлено
престъпление от общ характер на лишаване от свобода. Видно от посочените
разпоредби, фактът на осъждането с наказание лишаване от свобода е
релевантен, както за допустимостта при сключване на служебно правоотношение,
така и за прекратяването му. В този смисъл са мотивите на Решение № 1771 от
13.02.2017 година по адм. дело № 6102/2016 година на ВАС, V отделение.
Хипотезата на посочената по-горе правна норма изчерпателно и точно очертава
предпоставките, при които възникват последиците – прекратяване на служебното
правоотношение, като законът не прави разграничение между ефективно
изтърпяване на наказанието и такова, чието изтърпяване е отложено за
определен срок. Отложеното изтърпяване на наказанието не означава липса на
наказание. То може да бъде приведено в изпълнение, ако осъденият не промени
съзнанието и поведението си в насока към спазване на законите в страната и
извърши друго престъпление в рамките на изпитателния срок. Ирелевантни за
законосъобразността на процесната заповед са наведените от жалбоподателката
доводи за това, че и е отказано ползването на платен годишен отпуск. Ирелевантно е и твърдяното
от нея, че в ОД“Земеделие“ работи и друг служител, който е осъден. Прекратяването на
служебното правоотношение на служител от администрацията на основание чл. 103, ал. 1, т. 5 от ЗДСл е в
правомощията на Директора на ОД „Земеделие“ и реализирането на това
правомощие в процесния случай нито самостоятелно, нито в съвкупност със
събраните по делото доказателства, сочи на превратно упражняване на власт. По изложените
съображения настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед е
издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при спазване
на материалноправните разпоредби, като при постановяването й не са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила и заповедта е в съответствие с
целта на закона. Водим от горното и
на основание чл. 172, ал. 2, предл. последно от АПК,
съдът РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата
на Х.Х.В. против Заповед № РД-05-01-1191 от 21.09.2021 година на Директор на
ОД „Земеделие“ Видин за прекратяване на служебно правоотношение, на основание
чл. 103, ал. 1, т. 5 от Закона за държавния служител.
Решението подлежи
на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на
Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните. СЪДИЯ: |
|||||||||||
Решение по дело №204/2021 на Административен съд - Видин
Номер на акта: | 99 |
Дата: | 9 ноември 2021 г. (в сила от 26 ноември 2021 г.) |
Съдия: | Росица Христова Славчева |
Дело: | 20217070700204 |
Тип на делото: | Административно дело |
Дата на образуване: | 8 октомври 2021 г. |