РЕШЕНИЕ
№ 925
Хасково, 27.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Хасково - III състав, в съдебно
заседание на трети
ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ПЕНКА
КОСТОВА |
При секретар ГЕРГАНА ТЕНЕВА
като разгледа докладваното от съдия ПЕНКА КОСТОВА административно дело № 20237260701103 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството
е с правно основание чл. 145 и сл. от АПК във връзка с чл. 40 от ЗДОИ.
Образувано е по жалба на И.И.П. ***, против мълчалив отказ на
кмета на община Симеоновград да предостави достъп до обществена информация по
заявление с вх. № С-4365/18.08.2023г.
Жалбоподателят сочи противоречие на процесуалния и материалния
закон при формиране на мълчаливия отказ от страна на кмета на община
Симеоновград и моли за неговата отмяна, съответно прави искане да му бъде
предоставена исканата обществена информация. В съдебно заседание поддържа
жалбата лично.
Ответникът – Кмет на община Симеоновград, редовно призован за
съдебно заседание, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
За да се произнесе по жалбата Административен съд Хасково приема
за установена следната фактическа обстановка:
Със заявление вх. № С-4365/18.08.2023г., адресирано до кмета на
община Симеоновград жалбоподателят е поискал да му бъде предоставена следната
информация: всички сключени през 2022г. граждански договори от община
Симеоновград с поименно посочване на лицата, с които са сключени, за каква
дейност и на каква стойност. Информацията е поискана под формата на писмена
справка.
Не се спори по факта, че по поисканата обществена информация няма
произнасяне от органа – кмет на община Симеоновград.
Жалбата срещу мълчаливия
отказ депозирана чрез община Симеоновград с рег. № Ж-12/19.09.2023г.
При така установената фактическа обстановка съдът приема, че жалбата
е допустима, разгледана по същество е и основателна.
В разпоредбата на чл. 28, ал. 1 от
ЗДОИ е предвидено, че заявленията за предоставяне на достъп до
обществена информация се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не
по-късно от 14 дни след датата на регистриране. Няма данни за прилагане
разпоредбите на чл. 29
и чл. 30 от ЗДОИ,
поради което е било дължимо произнасяне с решение за предоставяне/ съответно –
отказ за предоставяне на поисканата обществена информация. Заявлението е с дата
18.08.2023 г., срокът за произнасяне, съответно е изтекъл на 01.09.2023 г.
Срокът за оспорване на мълчалив отказ за
предоставяне на обществена информация е едномесечен от изтичане на срока, в
който административния орган е бил длъжен да се произнесе (чл. 149, ал. 2 от АПК) и изтича на 01.10.2023 г. Жалбата е подадена на 19.09.2023 г.,
т.е. в срок.
От съдържанието на заявлението, с което е поискана обществена
информация, е видно, че същата е поискана под формата на писмена справка,
отразяваща всички сключени през 2022г. граждански договори от община
Симеоновград с поименно посочване на лицата, с които са сключени, за каква
дейност и на каква стойност.Следователно ответникът е задължен субект по
смисъла на чл. 3, ал. 2, т. 2
от ЗДОИ.
Правото да се търси и получава информация е конституционно
признато в чл. 41, ал. 1
и ал. 2 от
Конституцията на Република България, като това право обхваща и
корелативното задължение на държавните и общински органи да осигурят достъп до
общественозначима информация, с изключение на нормативно уредените ограничения
на правото. Законът за достъп
до обществена информация (ЗДОИ, обн., ДВ, бр. 55 от 07.07.2000 г.) е
общ закон, който транспонира във вътрешното законодателство Директива
2003/98/ЕО на Европейския парламент и Съвета относно повторното
ползване на информация в обществения сектор (§ 16 ПЗР на ЗДОИ).
Основна характеристика на обществената информация е възможността чрез нея да
може да бъде създадено собствено мнение на заявителя относно дейността на
задължените субекти. Последните са лицата, които са задължени да осигурят
достъпа до обществена информация, а информацията, чието предоставяне е
поискано, следва да е свързана с дейността именно на община Симеоновград, като
задължен по ЗДОИ субект. Ето защо, за да се приеме, че информацията, до която е
поискан достъп, е обществена информация по смисъла на ЗДОИ, тя трябва да е
свързана с дейността на органа, от когото е поискана, т. е. да се съдържа в
издаден от него акт (официална обществена информация) или да е събрана,
създадена или съхранявана във връзка с официалната информация (служебна
обществена информация), като тези предпоставки са дадени кумулативно.
В Раздел ІІ на ЗДОИ
е установен реда за разглеждане на заявленията и предоставяне на достъп до
обществена информация. Съобразно чл. 28, ал. 1 от
ЗДОИ: Заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация
се разглеждат във възможно най-кратък срок, но не по-късно от 14 дни след
датата на регистриране. В ал. 2 на с. з. в срока по ал. 1 органите или изрично
определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от
предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено
заявителя за своето решение.
Съответно редът и условията за предоставяне на достъп до
обществена информация са подробно регламентирани в Глава трета на
ЗДОИ. Разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от
ЗДОИ задължава органите или изрично определените от тях лица, да се
произнесат с решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до
исканата обществена информация и уведомят писмено заявителя за своето решение.
Следователно, единствената призната от закона възможност за процедиране по
заявление за достъп до обществена информация е задълженият субект да постанови
изричен акт – решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до
исканата информация. Изискването за писмено мотивирано произнасяне е гаранция
за законосъобразност на акта. Неспазването на формата, в която следва да се
произнесе задължения субект е достатъчно основание за отмяната на оспорения
акт. Задължените субекти по ЗДОИ са длъжни винаги да се произнесат по
подадените до тях заявления, включително да искат уточнения и прецизиране на
същите, ако считат, че са нередовно направени (чл. 29, ал. 1 от
ЗДОИ), съответно – да мотивират отказа при преценка на основания за
това. В случая акт не е постановен и производството по подаденото заявление по
ЗДОИ не е прекратено. При липсата на волеизявление за оставяне на заявлението
без разглеждане, се дължи произнасяне по същество, а непроизнасянето в срок
формира мълчалив отказ по смисъла на чл. 58, ал. 1 от АПК, който подлежи на съдебно оспорване по реда на АПК.
При отправено заявление, което отговаря на изискванията на чл. 25, ал. 1 от
ЗДОИ, задълженият субект по чл. 3 от ЗДОИ
дължи произнасяне с мотивирано решение, както когато удовлетворява искането (чл. 28, ал. 2,
вр. с чл. 34 от ЗДОИ),
така и когато отказва да предостави информация (чл. 38 от ЗДОИ).
В случая липсва произнасяне по заявлението, което бездействие представлява мълчалив отказ по смисъла на 58, ал. 1 от АПК,
който е в противоречие с разпоредбите на чл. 28, ал. 2
и чл. 38 от ЗДОИ
и на това основание подлежи на отмяна. Мълчалив отказ
в производството по ЗДОИ е недопустим, поради което само на това основание
оспореният акт следва да бъде отменен. Това е така, тъй като специален закон,
ЗДОИ, дерогира нормите на общия такъв АПК и в частност – на чл. 27, ал. 2, т. 1
от него.
На следващо място, съгласно чл. 30 ЗДОИ
е допустимо срокът по чл. 28, ал. 1 да бъде удължен, но с не повече от 10 дни,
когато поисканата в заявлението информация е в голямо количество и е необходимо
допълнително време за нейната подготовка. Това обаче не настъпва по право, а
задължително следва да бъде направено с изричен акт на ответника, изпратен на
заявителя. Това задължение за уведомяване на заявителя за удължения срок за
произнасяне, произтича от разпоредбата на чл. 30, ал. 2 ЗДОИ,
която сочи, че в уведомлението по чл. 29, ал. 1 се посочват причините за
удължаване на срока, в който ще бъде предоставен достъп до исканата обществена
информация. В конкретния случай по делото не са предоставени доказателства,
срокът да е удължен, за което заявителят да бъде уведомен.
Поради изложените мотиви мълчаливият
отказ за предоставяне на обществена информация следва да бъде отменен. Тъй
като издаването на решение по ЗДОИ изисква оценка от страна на задължения
субект по чл. 3 от ЗДОИ,
включително и на обстоятелствата, представляващи основание за отказ за
предоставяне на информация, делото следва да бъде върнато на ответника за
произнасяне по същество. След преценка на вида и характера на исканата
информация, и на реда, по който тя може да се предостави, задълженият субект
следва да постанови писмено мотивирано решение по заявлението, с което да
предостави или да откаже да предостави исканата информация, ако са налице
законови пречки за това, включително и тези, посочени в чл. 37, ал. 1 от
ЗДОИ.
При този изход на делото в полза на жалбоподателя се дължат
разноски в размер на 10.00 лева – платена държавна такса за образуване на
делото, платими от ответника в настоящото производство.
Водим от горното и на основание чл. 173, ал. 2 от АПК, Административен съд Хасково, трети състав
РЕШИ:
ОТМЕНЯ мълчалив отказ
на кмета на община Симеоновград да се произнесе по заявление с вх. №
С-4365/18.08.2023г., подадено от И.П., за предоставяне на обществена
информация.
ВРЪЩА делото като преписка на кмета на община
Симеоновград за изрично произнасяне по подаденото от И.И.П. заявление с вх. №
С-4365/18.08.2023г. за предоставяне на обществена информация, в 14-дневен срок
от влизане на настоящото решение в сила.
ОСЪЖДА Община Симеоновград да заплати на И.И.П. ***,
направените по делото разноски в размер на 10.00 лева.
Решението не подлежи на обжалване на основание чл. 40, ал. 3 от
ЗДОИ.
Съдия: |
|