Р
А З П
О Р Е
Ж Д А
Н Е
№ 63 19.02.2020г. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, ІІ състав, в закрито заседание на деветнадесети февруари
през две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА
при секретар
и с участието на
прокурора
като разгледа докладваното от
съдия Г.Динкова административно дело № 114 по описа за 2020г.,
за да се произнесе, съобрази следното:
Производството
е по реда на чл.250 и сл. от Административно-процесуалния
кодекс /АПК/.
Образувано
е по искане, именувано „жалба“ с вх.№ 1092/ 17.02.2020г., подадено от адв.Р.А.,
в качеството й на процесуален представител на Д.И.Г. с ЕГН ********** ***, за
прекратяване на действия по провеждане на ревизионно производство, започнало и
образувано на основание ЗВР № Р-16002417000880-020-001 от 16.02.2017г.,
извършвани от органите по приходите при НАП – ТД гр.Пловдив.
В
искането се сочи, че със Заповед за възлагане на ревизия /ЗВР/ №
Р-16002417000880-020-001 от 16.02.2017г. е било образувано ревизионно
производство по отношение на жалбоподателката, в резултат на което е бил
издаден Ревизионен акт /РА/ № Р-16002417000880-091-001/ 03.09.2018г. По жалба
на Д.Г. Директорът на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр.
Пловдив при ЦУ на НАП е отменил издадения ревизионен акт и е върнал преписката
за извършване на нова ревизия. Последвало е издаване на ЗВР №
Р-16001618007493-020-001/ 06.12.2018г.; ЗИЗВР № Р-16001618007493-020-02/
17.06.2019г.; ЗИЗВР № Р-16001618007493-020-003/ 24.07.2019г. и ЗВР №
Р-16001619006404-020-001/ 02.10.2019г., връчени на ревизираното лице по реда на
чл.32 от ДОПК, което било видно от ел.страница на НАП. Твърди се, че
образуваното ревизионно производство с издаването на първата заповед за
възлагане на ревизия № Р-16002417000880-020-001 от 16.02.2017г. е следвало да
завърши в рамките на „цялостното и неделимо производство“ с издаването на
окончателен РА в тригодишния преклузивен срок по чл.114, ал.4 от ДОПК. Въпреки
изтичането на преклузивния срок към настоящия момент органите по приходите от
ТД на НАП – Пловдив не са преустановили действията по ревизионното
производство, независимо от това, че било недопустимо издаването на окончателен
РА за установяването на задължения или отговорности в конкретното производство,
по аргумент на чл.119, ал.2, изр.второ от ДОПК, т.е. поради изтичането на
преклузивния срок по чл.114, ал.4 от ДОПК. Въз основа на това е отправено
искане към съда да постанови решение, с което да нареди органите по приходите при
НАП-ТД-Пловдив да прекратят безусловно по-нататъшни действия по ревизионното
производство, започнало и образувано на основание ЗВР № 16002417000880-020-001
от 16.02.2017г., тъй като същите не се основават на закона.
В
изпълнение на разпореждане от 17.02.2020г. на съдията-докладчик по делото е
представено становище от Т.В.П.– Началник сектор „Ревизии“, отдел „Ревизии“,
дирекция „Контрол“ при ТД на НАП – Пловдив, с приложени към него документи, в
което подробно е описана хронологията по извършване на ревизия на
жалбоподателката, възложена със ЗВР № Р-16002417000880-020-001 от
16.02.2017г. и приключила с издаването
на РА № Р-16002417000880-091-001/ 03.09.2018г. След отмяната на този ревизионен
акт с Решение № 675/ 27.11.2018г. на Директора на Дирекция ОДОП гр.Пловдив при
ЦУ на НАП и връщане на преписката за извършване на нова ревизия, са били
издадени ЗВР № Р-16001618007493-020-001/ 06.12.2018г. и ЗВР №
Р-16001619006404-020-001/ 02.10.2019г. /за възложена ревизия с обхват ЗДДС/. В
становището подробно са описани извършените от органите по приходите
процесуални действия за връчване на издадените заповеди за възлагане на ревизии
и трудностите да бъде открито ревизираното лице.
Като
взе предвид така заявеното искане и съобрази представените по делото
доказателства, съдът намира, че същото е
неоснователно, по следните съображения:
Обект
на защита по чл.
250, ал. 1 от АПК са застрашените или нарушени права от
неоснователни действия на административен орган или длъжностно лице. Нормативно
установеният критерий да се квалифицира определено фактическо действие на
администрацията като неоснователно е то да не се основава на административен
акт или на закона и срещу него няма друг правен ред за защита.
Данъчно-осигурителният
контрол, който се осъществява от органите по приходите чрез извършване на
проверки и ревизии, се регулира от нормите на глава петнадесета на ДОПК, който
е специален закон по отношение на АПК. В специалния закон изрично е предвидена
възможността за обжалване по административен и съдебен ред на ревизионния акт,
с който приключва ревизионното производство, чието начало се поставя със
заповед за възлагане на ревизия. В съдебното производство по обжалване на РА
съдът е длъжен да извърши цялостна проверка за законосъобразността на
обжалвания акт, на основанията, посочени в чл.160, ал.2 от ДОПК, които включват
както проверката дали актът е постановен от компетентен орган и в предвидената
форма, така и спазването на процесуалните и материалноправните разпоредби по
издаването му. Действията на органите по приходите по провеждане на ревизия на
ДЗЛ са осъществени в рамките на производството
по издаване на индивидуален административен акт – ревизионен акт по ДОПК. Ето
защо и проверката дали извършените в хода ревизията
административно-производствени действия съответстват на нормативните
предписания, т.е. за законосъобразното провеждане на ревизията от процесуална
страна, включително и спазването на преклузивния срок по чл.114, ал.4 от ДОПК,
следва да бъде извършена в рамките на производството по обжалване на самия
ревизионния акт. Недопустимо е чрез прилагане на реда за защита, регламентиран
в чл.250 от АПК, да бъдат заобикаляни установените в ДОПК способи за защита,
които не предвиждат възможност за
самостоятелно, отделно от оспорването на РА, обжалване на извършените в
хода на ревизионното производство действия от органите по приходите.
Отделно
от това и доколкото с процесното искане на практика се цели прекратяване на
образуваното ревизионно производство, следва да се каже, че в специалния закон
– ДОПК, се съдържат изрични разпоредби, регламентиращи реда и условията за
спиране и прекратяване на образуваните по реда на този кодекс административни
производства /чл.34-чл.36 ДОПК/, което е допълнителен аргумент за
неприложимостта на защитата по чл.250 АПК в настоящия случай.
По
изложените съображения и на основание чл.
253, ал. 2 от АПК, съдът
Р
А З П
О Р Е
Д И:
ОТХВЪРЛЯ ИСКАНЕТО на Д.И.Г. с ЕГН ********** ***, за прекратяване на действия по
провеждане на ревизионно производство, започнало и образувано на основание ЗВР
№ Р-16002417000880-020-001 от 16.02.2017г., извършвани от органите по приходите
при НАП – ТД гр.Пловдив, като
неоснователно.
Разпореждането
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 3-дневен срок от
неговото съобщаване.
СЪДИЯ: