Решение по дело №1921/2021 на Районен съд - Перник

Номер на акта: 117
Дата: 10 февруари 2022 г. (в сила от 10 март 2022 г.)
Съдия: Валери Митков Ненков
Дело: 20211720201921
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 декември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 117
гр. Перник, 10.02.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЕРНИК, I НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на първи февруари през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:Валери М. Ненков
при участието на секретаря Биляна П. Миткова
като разгледа докладваното от Валери М. Ненков Административно
наказателно дело № 20211720201921 по описа за 2021 година
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба на К. Д. Й.-ЕГН **********/от гр.София/ против
Наказателно постановление № 42-0001144/26.ІV.2021год. на Директор
РД”АА”-гр.София с което на жалбоподателя е наложено наказание
наказание: „Глоба” в размер на 3 000лева на осн. чл.177 ал.3 т.1 пр.ІІ от
„Закона за движение по пътищата“ за извършено нарушение на чл.139 ал.1
т.2 пр.2 от „Закона за движение по пътищата“ вр. чл.6 ал.1 т.6 б“в“ от
“Наредба № 11/03.VІІ.2001г на МРРБ, затова че на 06.ІV.2021год. в 17,50ч.
на път АМ“Струма“ 24км. с посока на движение гр.София, като водач на т.а
„МАН“ модел „ТГА 41. 400“ с рег. № СА 46 24КМ от Категория N 3,
собственост на „ХИП Консулт“ЕООД-ЕИК ***-гр.София ул.“Добри
Немиров“Бл.5А-Офис 65 със Заверено копие № ********** към Лиценз на
Общността Валиден до 22.ІV.2029г. извършва Обществен превоз на товари по
Маршрут от с.“Студена“ до гр.София-кв.“Казичене“, видно от Пътен лист №
234056/06.ІV.2021г. с Товарителница № 0004741/06.ІV.2021г., спрян за
проверка при което се установи: Управлявания от водача товарен автомобил е
с 4/четири/ оси с 2/две/управляеми оси при допустимо максимално
1
натоварване на МПС от 32тона в момента на проверката е с маса тегло
/включително товара/ 55 100кг. Видно от Кантарна бележка № 00725 на
06.ІV.2021г. на фирмата „Кариера Благоустройство Студена“ с което
превишава установените норми на МРРБ-претоварен 23.100кг.
В жалбата, се изтъкват доводи за незаконосъобразност и необоснованост
на наказателното постановление,като се иска отмяна на постановлението.
Въззиваемата страна редовно призована, НЕизпраща представител.
Жалбоподателя редовно призован не се явява изпраща адв.С.Д.-САК.

Пернишки районен съд, като съобрази доказателствата събрани по
делото, както и предвид становищата на страните по реда на чл. 14 и 18
от НПК, намира за установено следното:
Жалбата е подадена в срок по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН, от надлежно
легитимирано лице с правен интерес и е допустима,а разгледана по същество
е Частично основателна.
С Акт № 288463/06.ІV.2021год. съставен от Б.Н. Б. е посочено,че К. Д.
Й. на 06.ІV.2021год. в 17,50ч. на път АМ“Струма“ 24км. с посока на
движение гр.София, като водач на т.а „МАН“ модел „ТГА 41. 400“ с рег. №
СА 46 24КМ от Категория N 3, собственост на „ХИП Консулт“ЕООД-ЕИК
***-гр.София ул.“Добри Немиров“Бл.5А-Офис 65 със Заверено копие №
********** към Лиценз на Общността Валиден до 22.ІV.2029г. извършва
Обществен превоз на товари по Маршрут от с.“Студена“ до гр.София-
кв.“Казичене“, видно от Пътен лист № 234056/06.ІV.2021г. с Товарителница
№ 0004741/06.ІV.2021г., спрян за проверка при което се установи:
Управлявания от водача товарен автомобил е с 4/четири/ оси с
2/две/управляеми оси при допустимо максимално натоварване на МПС от
32тона в момента на проверката е с маса тегло /включително товара/ 55
100кг. Видно от Кантарна бележка № 00725 на 06.ІV.2021г. на фирмата
„Кариера Благоустройство Студена“ с което превишава установените норми
на МРРБ-претоварен 23.100кг.- нарушение на чл.139 ал.1 т.2 пр.2 от „Закона
за движение по пътищата“/чл.139.(1) Движещите се по пътя пътни превозни средства
трябва да бъдат: 1. технически изправни; 2. с размери, маса и натоварване на ос, които не
надвишават нормите, установени от министъра на регионалното развитие и
благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в
2
движението; 3. обозначени със съответните опознавателни знаци;4. с гуми, предназначени за зимни условия, или с гуми с
дълбочина на протектора не по-малка или равна на 4 mm през периода от 15 ноември до 1 март.(2) Движещите се по пътя три- и
четириколесни моторни превозни средства се оборудват и със:1. обезопасителен триъгълник;2. аптечка;3. пожарогасител;4.
светлоотразителна жилетка.(3) Движението на пътни превозни средства с размери, маса и натоварване на ос, надвишаващи нормите,
определени по реда на ал. 1, т. 2, както и движението на пътни превозни средства, превозващи опасни товари се извършват по ред,
определен от министъра на регионалното развитие и благоустройството съгласувано с министъра на транспорта, информационните
технологии и съобщенията, с министъра на околната среда и водите и с министъра на вътрешните работи.(4) Допуска се обозначаване
на автомобили с опознавателни знаци за извършване на таксиметрови превози само ако са включени в списък към лиценз или
удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници.(5) Движението на пътни превозни средства по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, се извършва след изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване
размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.(6) Водачът на пътно превозно средство е длъжен преди
движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да заплати таксата по чл. 10, ал. 1, т. 1 от Закона за пътищата в
случаите, когато такава е дължима според категорията на пътното превозно средство, освен когато таксата е заплатена от трето лице.
(7) Водачът на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата е длъжен преди движение по път,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва,
или да изпълни съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т.
2 от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице./ вр. чл.6 ал.1 т.6 б“в“ от
“Наредба № 11/03.VІІ.2001г на МРРБ/чл.6.(1)Допустимата максимална маса на ППС
за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, е за: 1. пътни превозни средства, които са
част от състав от ППС, както следва:а) ремарке с две оси - 18 t;б) ремарке с три оси - 24 t;2 състав от ППС с пет, шест и повече оси,
както следва:а) моторно превозно средство с две оси с ремарке с три и повече оси - 40 t;б) моторно превозно средство с три и повече
оси с ремарке с две, три и повече оси - 40 t;3. съчленени ППС с пет, шест и повече оси, както следва:а) моторно превозно средство с
две оси с полуремарке с три и повече оси - 40 t;б) моторно превозно средство с три и повече оси с полуремарке с две, три и повече оси
- 40 t;в) моторно превозно средство с две оси с триосно полуремарке, превозващо при интермодални транспортни операции един или
повече контейнера или сменяеми каросерии с обща максимална дължина до 45 фута – 42 t;г) моторно превозно средство с три оси с
двуосно или триосно полуремарке, превозващо при интермодални транспортни операции един или повече контейнера или сменяеми
каросерии с обща максимална дължина до 45 фута – 44 t;4. състав от ППС с четири оси, съставени от моторно превозно средство с две
оси и ремарке с две оси - 36 t; 5. съчленени ППС с четири оси, съставени от моторно превозно средство с две оси и полуремарке с две
оси, когато разстоянието между осите на полуремаркето е:а) от 1,3 m до 1,8 m - 36 t;б) по-голямо от 1,8 m - 36 t; 6. моторни
превозни средства, както следва: а) моторни превозни средства с две оси, различни от автобуси – 18 t;б) моторни
превозни средства с три оси - 25 t (26 t); в) моторно превозно средство с четири оси с две управляеми
оси - 32t; г) моторно превозно средство с пет ос -40 t; 7.автобуси, както следва:а) автобуси с две оси – 19,5 t;б) съчленени
автобуси с три оси – 28 t.(2) Допустимата максимална маса (в t) на моторно превозно средство с четири оси не трябва да надвишава
пет пъти разстоянието (в m) между крайните оси на превозното средство.(3) Стойността по ал. 1, т. 5, буква "б" може да бъде
надвишавана с не повече от 2 t, когато допустимата максимална маса на моторното превозно средство (18 t) и допустимото
максимално натоварване на двойната ос на полуремаркето (20 t) са спазени и задвижващата ос е оборудвана със сдвоени гуми и
пневматично окачване или окачване, което е признато за еквивалентно, в съответствие с изискванията, посочени в приложение № 1.(4)
В ал. 1, т. 6 стойността в скоби по буква "б" и стойността по буква "в" се отнасят за случаите, когато задвижващата ос е оборудвана със
сдвоени гуми и пневматично окачване или окачване, което е признато за еквивалентно, в съответствие с изискванията, посочени в
приложение № 1, или когато всяка задвижваща ос е оборудвана със сдвоени гуми и максималното натоварване на всяка ос не
надвишава 9,5 t.(5) За моторни превозни средства на алтернативно гориво стойностите по ал.1, т. 6, букви "а" и "б", както и по т. 7,
буква "б" се увеличават с допълнителна маса, необходима за технологията с алтернативно гориво, с максимум 1 тон./ “НАРЕДБА
№ 11 от 3.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства „
Въз основа на горния АУАН е издадено Наказателно постановление №
42-0001144/26.ІV.2021год. на Директор РД”АА”-гр.София с което на
жалбоподателя е наложено наказание наказание: „Глоба” в размер на 3
000лева на осн. чл.177 ал.3 т.1 пр.ІІ от „Закона за движение по пътищата“
/чл. 177. (1) Наказва се с глоба от 100 до 300 лв.:1. който управлява моторно превозно средство, след като е лишен от това право по
съдебен или административен ред;2. който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава
свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като
е загубил правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е
временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за
невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено;3. собственик, длъжностно лице или водач, който допуска или предоставя
3
управлението на моторно превозно средство на лице, което:а) не е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление,
валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или което е лишено от право да управлява
моторно превозно средство по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на
чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или свидетелството му е обявено за невалидно, тъй като
е изгубено, откраднато или повредено;б) е с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребило наркотични
вещества или техни аналози;4. който управлява моторно превозно средство, спряно от движение, или състав от пътни превозни
средства, в който е включено спряно от движение пътно превозно средство, без разрешение на службата за контрол на
Министерството на вътрешните работи;5. който без съответното разрешение провежда курсове за подготовка или допълнително
обучение на водачи;6. който постави върху пътните знаци, пътните светофари и другите средства за сигнализиране предмети или
устройства, които нямат отношение към средствата за сигнализиране и към целта, за която се използват;7. който постави плакати,
агитационни материали, светещи тела, както и други средства за привличане на вниманието, които наподобяват пътни знаци или
други средства за регулиране на движението, намаляват видимостта или ефективността на пътните знаци и другите средства за
регулиране на движението или заслепяват участниците в движението;8. който с превозно средство прегради път с цел да попречи на
нормалното движение по него или на манифестация, процесия, състезание и други подобни;9. който постави пътни знаци или други
средства за сигнализиране в нарушение на реда, определен с наредбата по чл. 3, ал. 3; 10. длъжностно лице, което е предупредено и не
предприеме незабавно мерки за обезопасяване и отстраняване на препятствие от пътя, застрашаващо движението;11. който, без да има
право на това, постави пътен знак, пътна маркировка или друго средство за организиране движението по пътищата.(2) Наказва се с
глоба от 100 до 500 лв.:2. който премахне, премести и повреди или унищожи поставен на пътя пътен знак, без да е създадена опасност
за живота или имуществото на трети лица. (3) Наказва се с глоба от 500 до 3000 лв. водач, който, без да
спазва установения за това ред: 1. управлява пътно превозно средство с размери, маса или
натоварване на ос, които надвишават нормите, определени от министъра на регионалното
развитие и благоустройството; 2. навлиза след пътен знак, забраняващ навлизането на моторно превозно средство с
размери, маса или натоварване на ос над означените. (4) Който управлява пътно превозно средство с неукрепен товар в нарушение на
изискванията на наредбата по чл.127, ал. 4, се наказва с глоба от: 1.петстотин лева – при констатирани незначителни неизправности
при укрепването на товара;2. хиляда лева – при констатирани значителни неизправности при укрепването на товара;3. хиляда и
петстотин лева – при констатирани опасни неизправности при укрепването на товара.(5) Когато нарушението по ал. 1, т. 1, 2 и 3 и ал. 2
е извършено повторно, наказанието е глоба от 300 до 1500 лв., а за повторно нарушение по ал. 3 и 4 наказанието е глоба от 1000 до
5000 лв.(6) На лице, което не изпълни задължение по чл. 144, ал. 3 или по чл. 145, ал. 2, се налага глоба или имуществена санкция в
размер 200 лв./за извършено нарушение на чл.139 ал.1 т.2 пр.2 от „Закона за
движение по пътищата“ вр. чл.6 ал.1 т.6 б“в“ от “Наредба № 11/03.VІІ.2001г
на МРРБ
Свидетеля по акта: Б.Н. Б. в съдебно заседание, потвърждава
направените констатации в акта,като отговарящи на обективната истина.
Същия посочва в съдебно заседание, че поддържат изцяло констатациите по
АУАН.
По делото са приложени: Акт № 288463/06.ІV.2021год., Кантарна
бележка,Пътен лист, Товарителница, Разписка за връчен АУАН,Длъжностна
характеристика, Удостоверение за повишаване на квалификация, Заповед,
както и свидетелски показания на Б.Н. Б..
При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните
правни изводи:
Производството, предмет на настоящето разглеждане е от
административно наказателен характер при което е необходимо да се
установи налице ли е деяние, същото представлява ли административно
4
нарушение по смисъла на чл.6 от ЗАНН, ако да- извършено ли е от
посоченото в акта лице и извършено ли е виновно-предпоставките са
абсолютни, като тежеста на доказване лежи върху административно
наказващия орган.
Задължително, комулативно условие е спазването на процесуалните
правила по чл.42 от ЗАНН /”чл. 42. Актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа:1.
собственото, бащиното и фамилното име на съставителя и длъжността му;2. датата на съставяне на акта;3. датата и мястото на
извършване на нарушението;4. описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено;5. законните разпоредби,
които са нарушени;6. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) собственото, бащиното и фамилното име и възрастта на нарушителя, точния му
адрес и местоработата, единен граждански номер;7. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и точните адреси на свидетелите, единен
граждански номер;8. обясненията или възраженията на нарушителя, ако е направил такива;9. (доп. - ДВ, бр. 59 от 1992 г.) имената и
точните адреси на лицата, които са претърпели имуществени вреди от нарушението, единен граждански номер;10. опис на писмените
материали и на иззетите вещи, ако има такива, и кому са поверени за пазене.” / /още повече ако евентуални
нарушения в акта не могат да се преодолеят по реда на чл.53 ал 2 от ЗАНН/,
както и правилата по чл.57 ал.1 ЗАНН/”чл. 57. (1) Наказателното постановление трябва да съдържа:1.
собственото, бащиното и фамилното име и длъжността на лицето, което го е издало;2. датата на издаването и номерата на
постановлението;3. датата на акта, въз основа на който се издава, и името, длъжността и местослуженето на актосъставителя;4. (доп. -
ДВ, бр. 59 от 1992 г.) собственото, бащиното и фамилното име на нарушителя и точния му адрес, единен граждански номер;5 .
описание на нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при които е извършено, както и на
доказателствата, които го потвърждават;6. законните разпоредби, които са били нарушени виновно;7. вида и размера на
наказанието;8. вещите, които се отнемат в полза на държавата;9. размера на обезщетението и на кого следва да се заплати;10. дали
наказателното постановление подлежи на обжалване, в какъв срок и пред кой съд.(2) Наказателното постановление се подписва от
длъжностното лице, което го е издало.”/, включително и административно наказващия орган да
е компетентен.
Съгласно ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ от “ЗАКОН за автомобилните
превози” § 1. По смисъла на този закон: 1. "Обществен превоз" е превоз, който се извършва с моторно превозно
средство срещу заплащане. 2. "Превоз на товари" е дейност на физическо или юридическо лице, регистрирано като
търговец, извършващо превоз на стоки срещу заплащане със собствени или собствени и наети превозни средства,
включително и на лизинг, независимо дали са натоварени или не. 3. "Превоз на пътници" е дейност на физическо или
юридическо лице, регистрирано като търговец, за превоз на пътници срещу заплащане, която се осъществява със специално
конструирани и оборудвани моторни превозни средства независимо дали са натоварени или не. ….. 30. "Товарителница" е
товарителен запис по смисъла на чл. 371 от Търговския закон.


При извършена служебна проверка за законосъобразност съдът намери,
че съставеният акт за установяване на административно нарушение и
издаденото въз основа на него наказателно постановление, отговарят на
изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН, както и че НЕ са допуснати
съществени нарушения на процесуалните правила по издаването на АУАН и
НП.
Актът е съставен, а постановлението е издадено от органи с доказана
5
материална компетентност, при спазване на императивните изисквания към
съдържанието им и в съответствие с процесуалните правила. Обвинението е
формулирано ясно и разбираемо, а отразените фактически обстоятелства, са
достатъчни от гледна точка пълно очертаване на обективните признаци на
деянието вменено във вина на нарушителя, както за формиране на извод, че
правното му квалифициране е извършено прецизно.
В обстоятелствената част на акта и постановлението ясно са записани
датата и мястото на извършване на нарушението, отразени са вида на ППС,
посоката му на движение и товара, обстойно са изложени обстоятелствата,
въз основа на които е направен извод за това, че превозното средство е тежко
и извънгабаритно и за него са приложими нормите на „Наредба № 11/2011г.
на МРРБ“.
При проверката НЕ е представено, валидно разрешително за движение на
извънгабаритно пътно превозно средство/по смисъла на &1 т.1 от
Допълнителните разпоредби на Наредбата/ за така измерените параметри на
ППС от „Наредба № 11 за движение на тежки и/или извънгабаритни ППС”
от 03.VІІ.2001год. на МРРБ. ДОПЪЛНИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ § 1. По смисъла на тази
наредба:1."Извънгабаритни ППС" се наричат извънгабаритните ППС по чл.2 и/или тежките ППС по чл. 3; 2.извънгабаритните и
тежките ППС включват основно следните категории:а) М2, М3 и техните ремаркета от категория О;б) N2, N3 и техните ремаркета от
категории О3 и О4; /”чл.2.Извънгабаритни са тези ППС или състав от ППС, на които поне един от размерите със или без товар е по-
голям от стойностите по чл. 5.”/ /”чл. 3. Тежки ППС или състав от ППС са тези, които имат:1. допустима максимална маса, по-голяма
от стойностите по чл. 6; 2. натоварване на ос, по-голямо от стойностите по чл.7. “/ респ. „тежко“ по см. на чл.3
от наредбата.
Формулирана е и ясна констатация за това, че с оглед установените
параметри на ППС, водачът не е притежавал валидно разрешение, издадено
по реда на същата наредба от администрацията управляваща пътя, тъй като
измереното натоварване на осите е надвишавало както нормите по Наредбата,
така и параметрите по представеното от водача разрешение /квитанция за
платена пътна такса/.
В този смисъл, съдът приема, че описанието на нарушението е достатъчно
не само с оглед адекватното упражняване правото на защита от страна на
нарушителя, но и с оглед извършване на съдебния контрол за
законосъобразност и обоснованост на извода за нарушение по чл.139 ал.1
т.2 пр.2 от „Закона за движение по пътищата“ /чл.139.(1) Движещите се по пътя
пътни превозни средства трябва да бъдат: 1. технически изправни; 2. с размери, маса и
6
натоварване на ос, които не надвишават нормите, установени от министъра на регионалното
развитие и благоустройството, и с товари, които не представляват опасност за участниците в
движението; …………./ вр. чл.6 ал.1 т.6 б“в“ от “Наредба № 11/03.VІІ.2001г на
МРРБ/чл.6.(1)Допустимата максимална маса на ППС за движение по пътищата, отворени
за обществено ползване, е за: ……….6. моторни превозни средства, както следва: …….в)
моторно превозно средство с четири оси с две управляеми оси - 32t; ……../ “НАРЕДБА № 11
от 3.07.2001 г. за движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства „
Правилно е приложена и административно наказателната норма на
чл.177 ал.3 т.1 пр.ІІ от „Закона за движение по пътищата“ /чл.177.…..(3) Наказва се
с глоба от 500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за това ред: 1. управлява
пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които надвишават нормите,
определени от министъра на регионалното развитие и благоустройството; ………./, тъй като
именно тя е относима към описаното нарушение, доколкото предвижда
наказване на водачи-физически лица, нарушили визираните в нормата
разпоредби в т.ч. вменените процесни такива за нарушаването на която е
привлечен към административно наказателна отговорност и жалбоподателя.
Административно наказателната отговорност на жалбоподателя е
реализирана по реда и на основание този закон, регламентиращ обществените
отношения, свързани със собствеността, ползването, управлението,
стопанисването, изграждането, ремонта, поддържането и финансирането на
пътищата, както и с управлението на безопасността на пътната
инфраструктура в Република България.
Съгласно чл.19 ал.2 т.5 и 6 от „Закона за пътищата“ управлението на
пътищата включва и осигуряване на общественото ползване на същите чрез
регулиране и контрол на автомобилното движение, даване на разрешения и
въвеждане на забрани за ползване на пътищата, както и упражняване на
контрол на превозните средства с оглед правилната експлоатация на
пътищата и предпазването им от разрушаване, като обект на
инфраструктурата, в частност от увреждане вследствие движение на
извънгабаритно и тежко ППС с параметри надвишаващи описаните в
представеното разрешение.
Анотирана съдебна практикаКонкретно, относно процесното
нарушение за което е изложена съответната фактическа обстановка, състава
счита,че процесното деяние е изцяло консумирано, като СА превишени
посочените норми за товароподемност със стойност от 23 100кг., което е
7
категорично доказано с представените писмени документи-Кантарна бележка
с извършено премерване, като доказателство.
На следващо място, липсва разрешение или платена такса за
констатираното претоварване към момента на деянието, респект. е налице
хипотезата на посочената за накърнена разпоредба.
За така измерените параметри на ППС при проверката, водачът не е
представил на длъжностното лице валидно разрешение (разрешително или
квитанция за платени пътни такси) за движение на извънгабаритно пътно
превозно средство по смисъла на §1, т.1 от Допълнителните разпоредби на
Наредба № 11 от 03.07.2001г. на МРРБ за движение на извънгабаритни и/или
тежки ППС, респективно тежко по чл.3 т.2 на Наредбата.
Не се установиха нарушения на процесуалните правила от страна на АНО
и актосъставителя имащи характер на съществени такива до степен да
засегнат правото на защита на жалбоподателя в който смисъл процесните
актове СА годни да доведат до посочените последици.
Съдът приема, че жалбоподателят в качеството си на водач на ППС е
субект на процесното нарушение.
Според съдебния състав не се касае за нарушение, което може да
бъде определено като маловажно с оглед липсата или незначителността на
настъпилите вредни последици и на други смекчаващи обстоятелства,
сравнено с обикновените случаи на административни нарушения от този вид.
Надвишаването на нормите на “НАРЕДБА № 11 от 3.07.2001г. за
движение на извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства„винаги
повишава рисковете относно безопасността на движение, повреждане и
преждевременно износване на пътната инфраструктура. Именно затова
законът въвежда изискване движението на ППС по пътищата с параметри
надвишаващи нормите на Наредбата да се допуска по изключение, само след
издадено разрешение (разрешително или квитанция за платени пътни такси)
за дейност от специалното ползване на пътищата, което се издава при
определени условия и за всеки отделен случай, с определен срок, за
определен маршрут, след заплащане на пътна такса.
От показанията на свидетеля-Б. Н. Б., както и от приетата Кантарна
бележка от измерването се установява, че превозвания от жалбоподателя
8
товар е бил измерен и са били констатирани горепосочените стойности на
осовото натоварване. Резултатите от измерването се кредитират изцяло, тъй
като са получени при измерване осъществено по установения ред от
съответно длъжностно лице със съответни технически изправни измервателни
средства.
Видно от представените и приети в съдебното следствие писмени
доказателства-Кантарна бележка с която е установено нарушението са
надлежно оформени. В този аспект и съгласно чл.30 ал.5 от „Закона за
измерванията“ съдът приема, че измерването е извършено с годни средства за
измерване и резултатите от него следва да се кредитират.



Отчетените стойности несъмнено установяват, че процесното ППС е
извънгабаритно и тежко съгласно нормите, установени в „Наредба
№11/2001г. на МРРБ“, тъй като измереното натоварване на ППС и сумата от
натоварването на четворната ос надвишват допустимите норми, съгласно чл.6
ал.1 т.6 б“в“ от “Наредба № 11/03.VІІ.2001г на МРРБ/чл.6.(1)Допустимата
максимална маса на ППС за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, е за:
……….6. моторни превозни средства, както следва: …….в) моторно превозно средство с четири
оси с две управляеми оси - 32t; ……../ “НАРЕДБА № 11 от 3.07.2001 г. за движение на
извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства „
При това положение, движението на ППС е било в нарушение на
забраната в чл.139 ал.1 т.2 пр.2 от „Закона за движение по
пътищата“/чл.139.(1) Движещите се по пътя пътни превозни средства трябва да бъдат: 1.
технически изправни; 2. с размери, маса и натоварване на ос, които не надвишават
нормите, установени от министъра на регионалното развитие и благоустройството, и с
товари, които не представляват опасност за участниците в движението; …………./ вр. чл.6
ал.1 т.6 б“в“ от “Наредба № 11/03.VІІ.2001г на МРРБ/чл.6.(1)Допустимата
максимална маса на ППС за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, е за:
……….6. моторни превозни средства, както следва: …….в) моторно превозно средство с четири
оси с две управляеми оси - 32t; ……../ “НАРЕДБА № 11 от 3.07.2001 г. за движение на
извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства „ в който смисъл водача-
жалбоподател правилно е санкциониран.

9
По размера на наложеното наказание.
Относно размера на наложеното наказание: „Глоба” в размер на 3
000лева на осн. чл.177 ал.3 т.1 пр.ІІ от „Закона за движение по пътищата“
/чл.177.…..(3) Наказва се с глоба от 500 до 3000 лв. водач, който, без да спазва установения за
това ред: 1. управлява пътно превозно средство с размери, маса или натоварване на ос, които
надвишават нормите, определени от министъра на регионалното развитие и
благоустройството;………./ за извършено нарушение по чл.139 ал.1 т.2 пр.2 от
„Закона за движение по пътищата вр. чл.6 ал.1 т.6 б“в“ от “Наредба №
11/03.VІІ.2001г на МРРБ“НАРЕДБА № 11 от 3.07.2001 г. за движение на
извънгабаритни и/или тежки пътни превозни средства „ и разпоредбата на чл.12
/”чл.12.Административните наказания се налагат с цел да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения
правен ред и се въздействува възпитателно и предупредително върху останалите граждани.“/ от ЗАНН при
определяне на процесната санкция в рамките максимума/липсват данни за
други нарушения,настъпили неблагоприятни последици и др./, поради което
състава намира същото за НЕоправдано и немотивирано и в който смисъл
счита за необходимо наложената санкция на ВОДАЧА жалбоподател в
размер на 3000/три хиляди/лева да бъде редуцирана на 500/петстотин/лева в
който смисъл процесното НП, следва да бъде изменено.
Що се отнася до евентуално наличие предпоставките на разпоредбата на
чл.28 от ЗАНН, изхождайки от сериозните санкции предвидени от
законодателя, ясно изразяващи отношението което отдава той на процесното
нарушение, намира,че не са налице предпоставките за прилагане на тази
разпоредба. Съображения в тази насока е изтъкнала и АНО с оглед
претоварването на пътищата, като състава иска да вмъкне и не нереалната
опасност от повреди в товарния автомобил/не може да спре, поради
претоварване/ и свързаните с това последици, каквито в последно време не са
редки случаи.

По разноските:
При този изход на спора, при който се прие, че деянието е
осъществено,като е намален само размера на наказанието „Глоба“, съдът
дължи произнасяне съгласно чл.144 от АПК вр. чл.78 ал.1 и ал.2 от ГПК по
направените искания от процесуалните представител на жалбоподателя/АНО
не е предявил претенции за разноски/ за присъждане в тяхна полза на сторени
10
по делото разноски, по отношение на които намира за установено следното:
От жалбоподател е доказано извършването на разноски в размер на
440лева с оглед приложения на л.9-Договор за правна защита и съдействие,
установяващ, че санкционираното лице е възложило на адвокат С.Д.-САК
оказването на правна защита и съдействие, изразяващи се в процесуално
представителство и защита пред Районен съд Перник по повод обжалване на
процесното НП, тъй като договореното адвокатско възнаграждение е
заплатено в брой при подписване на договора, т.е. разходът е направен
съгласно т.1 от Тълкувателно решение № 6 от 06.11.2013г. по дело №
6/2012г. на ОСГТК на Върховния касационен съд.
Съгласно чл.80 от ГПК, субсидиарно приложим на основание чл.144
от АПК вр. чл.63 ал.3 от ЗАНН процесуалния представител на жалбоподателя
е представил на съда списък на разноските в който изрично е вписал, че
претендира за присъждане на такива в размер на 440лева
конкретизирайки,като основание за тях представения договор за правна
защита и съдействие, като е налице възражение за прекомерност. Същото е
над минималния размер, предвиден в разпоредбата на чл.18 ал.2 вр. чл.7 ал.2
т.2 от „НАРЕДБА №1 от 9.07.2004г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения“, възражение за прекомерност Е НАПРАВЕНО от другата
страна, поради което и има основания за намаляването му до
300/триста/лева.
При това положение поисканите 440лева и предвид направената редукция
за прекомерност в размер на 300лева, следва да бъдат намалени
пропорционално съобразно изменения размер на административната санкция
с 1/6 /наказанието е редуцирано 6пъти/, поради което и АНО/ Регионална
Дирекция”Автомобилна Администрация”-гр.София при Изпълнителна
Агенция „Автомобилна Администрация“ с адрес: гр.София ул.“Витиня“ № 1/,
следва да заплати на К. Д. Й.-ЕГН ********** сумата от 250лева за
адвокатско възнаграждение на един адвокат.
Така мотивиран и на основание чл.63 ал.1 и ал.3 от ЗАНН съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯВА Наказателно постановление № 42-0001144/26.ІV.2021год. на
11
Директор РД”АА”-гр.София с което на жалбоподателя К. Д. Й.-ЕГН
********** е наложено наказание: „Глоба” в размер на 3 000лева на осн.
чл.177 ал.3 т.1 пр.ІІ от „Закона за движение по пътищата“ за извършено
нарушение на чл.139 ал.1 т.2 пр.2 от „Закона за движение по пътищата“
вр. чл.6 ал.1 т.6 б“в“ от “Наредба № 11/03.VІІ.2001г. на МРРБ,като
НАМАЛЯВА размера на наложената „Глоба” в размер на
500/петстотин/лева.
ОСЪЖДА Регионална Дирекция”Автомобилна Администрация”-
гр.София при Изпълнителна Агенция „Автомобилна Администрация“ с
адрес: гр.София ул.“Витиня“ № 1, да ЗАПЛАТИ на К. Д. Й.-ЕГН **********
сумата от 250/двеста и петдесет/лева, представляваща направени по делото
разноски-Адвокатско възнаграждение за един адвокат.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд–гр.Перник на основанията, предвидени в Наказателно-
процесуалния кодекс и по реда на Глава ХІІ-та от Административно
процесуалния кодекс-в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Перник: _______________________
12