Решение по дело №162/2018 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 май 2019 г. (в сила от 14 декември 2020 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20187160700162
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 27 февруари 2018 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№102

 

Гр. Перник, 07.05.2019 година.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд – Перник в открито съдебно заседание, проведено на осми април през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

        Съдия: Ивайло Иванов

 

при съдебния секретар Т. М., като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 162 по описа на съда за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 42, ал. 1, изр. второ от Наредба № 9 от 21.03.2015 година за прилагане на подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 (по – нататък Наредба № 9/21.03.2015 година).

Образувано е по жалба на ЕТ „*** – И.Х.“, с ЕИК *************, със седалище и адрес на управление гр. Брезник, ул. „***“ № ***, представляван от управителя И.П.Х. - Т. против Заповед № 03-РД/4696/13.12.2017 година на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), с която е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане с ИД № на проекта: 14/04/1/0/00136 на стойност 1 578 055.88 (един милион петстотин седемдесет и осем хиляди петдесет и пет лева и осемдесет и осем стотинки) по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 година (по – нататък подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020 г.)

В жалбата се твърди, че с постановения пълен отказ е допуснато нарушение на административнопроизводствените правила и материалния закон, като по същество се излагат доводи, че по отношение на заявлението за подпомагане на жалбоподателя не е налице предпоставка за отказ по чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година. В тази връзка се сочи, че след извършването на процедурата по чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 година за предварителна оценка на заявленията, трябва да се разгледат само заявленията, получили съответния брой точки до изчерпване на бюджета, а не всички подадени заявления, като съответно този предварителен подбор не може да обоснове предпоставките по чл. 39, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 година, в частност тази по т. 5. Доводите си жалбоподателят основава още в чл. 35 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 година на Комисията от 11.03.2014 година за допълване на Регламент (ЕС) № 1306/2013 година на Европейския парламент и Съвета, по отношение на интегрираната система за администриране и контрол и условията за отказ и оттегляне на плащания и административните санкции, приложими към директните плащания, подпомагане развитието на селските райони и кръстосани плащания, както и в § 1 и § 2 от утвърдената от изпълнителния директор на ДФЗ във връзка с това Методика за определяне на санкции във връзка с нарушения, установени по подмярка 4.1 от ПРСР 2014 – 2020, в която са изброен изчерпателно условията за отказ на искане за подпомагане, сред които не фигурира посоченото в оспорваната заповед основание – поради изчерпване на разполагаемия бюджет. Твърди, че е допуснато нарушение на административнопроизводствените правила и несъответствие с целта на закона. Моли съда да отмени оспорената заповед. Претендира присъждане на направените съдебни разноски.

В проведеното съдебно заседание на 08.04.2019 година жалбоподателят ЕТ „*** – И.Х.“, редовно призован се представлява от адвокат Д.М. ***, който поддържа жалбата на посочените в същата основания. Моли съда да отмени оспорвания административен акт. Подробни съображения развива в представените писмени бележки. Претендира присъждане на направените съдебни разноски по приложен списък по реда на чл. 80 от Гражданскопроцесуалния кодекс (ГПК), във връзка с чл. 144 от АПК.   

В проведеното съдебно заседание на 08.04.2019 година ответникът по жалбата – изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“, не се явява, представлява се от старши юрисконсулт ***, която моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и недоказана. Подробни съображения развива в представените писмени бележки. Претендира присъждане на направените съдебни разноски. Прави възражение за прекомерност на претендираното адвокатско възнаграждение от жалбоподателя.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК) във връзка с чл. 144 от АПК, приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа и правна страна следното:

По допустимостта на жалбата:

Настоящият съдебен състав намира, че е сезиран с процесуално допустима жалба, подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от лице – адресат на оспорваната заповед, което има правен интерес от обжалване, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което се дължи нейното разглеждане по същество.

По фактите:

Със Заповед № РД 09 – 755 от 04.10.2016 година министърът на земеделието и храните (понастоящем министър на земеделието, храните и горите) е определил период за започване и приключване на прием на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от ПРСР 2014 – 2020 по реда на Наредба № 9/21.03.2015 година, с начална дата 26.10.2016 година и крайна дата 07.12.2016 година. В заповедта е определен бюджет на подмярката в размер на левовата равностойност на 237 000 000.00 (двеста тридесет и седем милиона) евро. Със заповедта е предоставена възможност в посочения период на прием да участват, с искане по реда на чл. 42б от Наредбата и кандидати, подали заявления за подпомагане въз основа на предходна заповед на министъра (заповед № РД 09-213/27.03.2015 година), по които заявления към датата на подаване на искането не е постановена заповед по чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 година.

На 15.11.2016 година в ОД на ДФЗ Перник е подадено заявление от ЕТ „*** – И.Х.“*** за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020 г. с ИД № 14/04/1/0/00136 (лист 35 от делото). В заявлението е посочено, че земеделският производител кандидатства по Заповед № РД 09-755/2016 година. Заявлението се отнася за проект с наименование: „Склад за биологични суровини – био липа в гр. Брезник“. Заявителят е кандидатствал за сумата от 1 578 055,88 лева – общ размер на разходите по проекта. Заявлението е придружено с бизнес план (лист 78 от делото), анкетна карта и обосновка на заявения брой точки – общо 52 по приоритети, съобразно критериите за оценка по Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година. Обосновката е в раздел IX на заявлението – Критерии за оценка“ (лист 43 и следващите от делото), като са заявени, както следва: 15 точки по критерий 2 „Проекти с инвестиции и дейности от стопанства за производство на биологични продукти“; 8 точки по критерий 3.1 „Проекти, при които изпълнението на одобрените инвестиции и дейности води до осигуряване на допълнителна заетост в земеделските стопанства“; 10 точки по критерий 5 „Проекти с инвестиции и дейности, които се изпълняват на територията на селски район в страната“; 9 точки по критерий 6.4 „Проекти с инвестиции и дейности, които се изпълняват на територията на необлагодетелствани райони с природни и други ограничения“; 10 точки по критерий 8.3 „Проекти с инвестиции за строителство или обновяване на сгради, помещения и на друга недвижима собственост, пряко свързани с производството, съхранението и подготовката на продукцията за продажба, включително съоръжения, оборудване и машини, различни от земеделска техника, които са монтирани в тях“. Общо заявените и обосновани от заявителя точки са 52 броя.

На заявителя е извършена административна – документална проверка (лист 270 и следващите от делото) и проверка на място (лист 288 от делото).

След приключване приема на заявленията в посочения в т. 2 на Заповед № РД 09-755 от 04.10.2016 година период за прием, с ДЗ вх. № 03-0416/381/24.01.2017 година на директора на Дирекция „ДПМРСР“ до изпълнителния директор на ДФЗ (лист 407 от делото), относно определяне вида на процедурата за разглеждане на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020 е установено, че: в обявения период за прием са приети общо 3 165 броя проектни предложения, от които 2 926 броя нови заявления за подпомагане и 239 заявления с подадено искане по чл. 42б от Наредба № 9/21.03.2015 година; обявеният бюджет, съгласно цитираната заповед е в размер на 237 000 000 евро или 463 524 600.00 лева; определен е размера на финансовата помощ по приетите и прехвърлени 3 165 броя заявления за подпомагане.

Във връзка факта, че общата сума на исканата финансова помощ по подадените заявления за подпомагане е по – голяма от размера на определения със Заповед № РД-09-755/04.10.2016 година бюджет, в ДЗ е посочено, че следва при обработка на заявленията и исканията по чл. 42б от Наредбата за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020, приети в периода за прием, да бъде приложена процедура за обработка в ограничен бюджет, съгласно чл. 13 от Процедура за обработка на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 -2020 (Процедурата) (лист 430 и следващите от делото). Предложено е издаване на разпореждане от страна на директора на ДФЗ за прилагане на процедура за обработка в ограничен бюджет на така подадените заявления и искания, като за всички бъде извършена предварителна оценка по критериите за подбор.

От ДЗ вх. № 03-0416/381#5/11.05.2017 година (лист 409 от делото) на директора на Дирекция „ДПМРСР“ до изпълнителния директор на ДФЗ, относно предварително класиране на заявленията за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020, приети в обявения период на прием със Заповед № РД-09-755/04.10.2016 година, за които сумата на исканата финансова помощ за подпомагане надхвърля наличния бюджет по подмярката, се установява, че във връзка с утвърдената Процедура за обработка на заявленията за подпомагане, постъпили в определения с цитираната заповед период е извършена предварителна оценка по критериите за подбор, посочени в Приложение № 7 от Наредба  № 9/21.03.2015 година, като резултатът от извършената проверка е отразен в ИСАК. Установява се също, че на основание чл. 14, ал. 9 от утвърдената Процедура и на основание ДЗ вх. № 03-0416/381#4/10.03.2017 година е извършена контролна проверка на предварителната оценка на всички заявления за подпомагане от експерт, различен от експертите, извършили първата проверка, които резултати също са отразени в ИСАК. На основание чл. 14, ал. 10 от утвърдената Процедура е изготвено класиране в низходящ ред, в зависимост от получения брой точки на приетите проектни предложения. В ДЗ е посочено, че съгласно чл. 14, ал. 11 от Процедурата на последваща обработка подлежат проектите, на които сумата на заявената субсидия е до размера на бюджета, определен в т. 2 на Заповед № РД-09-755/04.10.2016 година, увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130 % от бюджета. От директора на ДФЗ е поискано да разреши да бъдат раздадени за последваща обработка по утвърдена обща процедура всички заявления за подпомагане до № 869 включително от Приложение № 113й, представляващи 130 % от определения в цитираната заповед бюджет, увеличен с 88 броя проектни предложения, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в обхвата на тези 130% от бюджета.

От ДЗ вх. № 03-0416/381/04.07.2017 година на директора на Дирекция „ДПМРСР“ до изпълнителния директор на ДФЗ (лист 411 от делото), относно извършено повторно предварително класиране по критерии за подбор на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020, приети в обявения период на прием със Заповед  № РД 09-755/04.10.2016 година, които се разглеждат в условията на процедура за обработка в ограничен бюджет след предоставени допълнителни указания от Управляващия орган и постъпили възражения от бенефициенти, се установява, че в изпълнение на доклада, одобрен с положителна резолюция на изпълнителния директор на ДФЗ, е проведено заседание на работна група, на което са разгледани и обсъдени възражения срещу извършената предварителна оценка на заявленията за подпомагане във връзка цитираната по – горе заповед, като на проектните предложения, за които депозираните жалби са основателни и мотивирани, е извършена служебна корекция в ИСАК за отразяване на съответните промени в предварителната им оценка. Поради това, в докладната е посочено, че е необходимо да бъде извършено повторно предварително класиране, в резултат на което да бъдат допълнително раздадени 33 броя заявления за подпомагане, които първоначално са получили недостатъчен брой точки за попадане в групата с проекти, подлежащи на последваща обработка. Посочено е също, че към този момент цитираните 33 броя проектни предложения получават не по – малко от 54 броя точки, с което подлежат на последваща обработка по утвърдената обща процедура по подмярката. Съгласно извършеното повторно предварително класиране, на последваща обработка подлежат всички заявления за подпомагане от № 1 до № 803 включително – Класиране на приетите заявления за подпомагане по брой получени точки в низходящ ред, съгласно Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година, представляващи 130 % от определения със заповед за прием бюджет, увеличен с 26 броя проектни предложения, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130 %.

В ДЗ вх. № 03-0416/381/07.11.2017 година (лист 413 от делото) на директор на Дирекция „ДПМРСР“ до изпълнителния директор на ДФЗ, относно текуща обработка на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020, приети в обявения със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година, които се обработват при условията на ограничен бюджет, е посочено, че във връзка с утвърдената Процедура за работа по подмярка 4.1 и в изпълнение на докладни записки вх. № № 03-0416/381/24.01.2017 година; 03-0416/381#5/11.05.2017 година и 03-416/381/04.07.2017 година е извършено предварително класиране, съобразно получените точки по критериите за подбор от Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година на всички приети заявления за подпомагане, подадени в посочения в цитираната заповед период, тъй като общата сума на финансовата помощ за подпомагане надхвърля размера на бюджета, определен в заповедта за прием по подмярката. Посочено е, че в резултат за последваща обработка са разпределени 902 броя заявления за подпомагане (869 броя с ДЗ № 03-0416/381#5/11.05.2017 година и 33 броя заявления за подпомагане след жалби с ДЗ № 03-0416/381/04.07.2017 година), които представляват 130 % от наличния за разпределение бюджет, определен в т. 2 от заповедта за прием, увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130 % от бюджета. В докладната записка е посочено също (обосновано в таблица на лист 414 от делото), че след извършен междинен анализ на обработените по същество заявления за подпомагане е установено, че общата сума на договорената финансова помощ и размера на бюджета, който ангажират приетите заявления за подпомагане със спряна обработка и тези – в текуща обработка с над 56 точки включително, към настоящия момент (дата на ДЗ) са в рамките на наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием. Предвид това е поискано разпореждане да се предприемат действия по приключване с обработката на всички заявления за подпомагане с над 56 точки на ранкинг, както и обработка на заявленията за подпомагане с 55 точки на предварителен ранкинг, тъй като към този момент частично попадат в рамките на 100 % от бюджета по заповедта за прием.

От ДЗ вх. № 03416/381#12/12.12.2017 година (лист 306 от делото) от директор на Дирекция „ДПМРСР“ до изпълнителния директор на ДФЗ, относно окончателно класиране по критериите за подбор на заявленията за подпомагане, приети в обявения период на прием със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година, които се обработват при условия на ограничен бюджет, се установява, че: във връзка с утвърдената Процедура (Процедура за обработка на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020, лист 430 и следващите от делото), постъпилите в определения период на прием съгласно Заповед № РД-09-755/04.10.2016 година проектни предложения се обработват в процедура на ограничен бюджет; в периода на прием са постъпили общо 3 165 броя заявления, от които 2 926 броя нови и 239 броя, подадени на основание чл. 42б от Наредба № 9/21.03.2015 година, като размерът на заявената финансова помощ е в общ размер на 1 497 406 525.03 лева; на всички приети и регистрирани в ИСАК проекти, с изключение на тези, за които е допуснато оттегляне, е извършена предварителна проверка на заявените от кандидатите приоритети по критериите за подбор от Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година; съгласно чл. 14, ал. 10 и ал. 11 от утвърдената Процедура на последваща обработка подлежат проектите, на които сумата на заявената субсидия е до 130 % от размера на бюджета, определен в т. 2 на Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година, увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с подаденото последно заявление за подпомагане, попадащо в тези 130 % от бюджета; в изпълнение на докладни записки с вх. №№ 03-0416/381/24.01.2017 година (лист 407 от делото); 03-0416/381#5/11.05.2017 година (лист 409 от делото); 03-0416/381/04.07.2017 година (лист 411 от делото), са разпределени за последваща обработка 902 броя заявления за подпомагане (869 броя заявления с ДЗ № 03-0416/381#5/11.05.2017 година и 33 броя заявления за подпомагане след жалби, с ДЗ № 03-0416/381/04.07.2017 година), които представляват 130 % от наличния за разпределение бюджет, определен в т. 2 на заповедта за прием, увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в тези 130 % от бюджета; с ДЗ вх. № 03-0416/381/07.11.2017 година (лист 413 от делото), след извършен междинен анализ на обработените по същество заявления за подпомагане, е установено наличието на бюджет за договаряне, по отношение на проектите с 56 точки на ранкинг и в тази връзка са предприети действия по приключване с обработката на следващите, в низходящ ред, 125 заявления за подпомагане, получили 56 точки при оценка на критериите за подбор; след извършен анализ на обработените по същество заявления за подпомагане е установено (обосновано в приложена таблица на лист 307 от делото), че общата сума на договорената финансова помощ и размера на бюджета, който ангажират приетите заявления за подпомагане със спряна обработка и тези – в текуща обработка с над 56 точки включително, към настоящия момент (датата на ДЗ) са в рамките на наличния за разпределение бюджет по заповедта за прием; извършен е анализ на следващите в низходящ ред по група на точки ранкинг заявления за подпомагане с еднакъв брой точки – 55, 54 и 53 точки, и заявения размер на финансово подпомагане (субсидия), който е обективиран в таблица 2 (лист 308 от делото); отправено е запитване до МЗХ (лист 416 от делото), относно възможността за увеличение на бюджета за класираните заявления за подпомагане с еднакъв брой точки, за които е наличен частичен разполагаем бюджет. В отговор с изх. № 10-7615/07.12.2017 година (лист 417 от делото) управляващият орган на програмата уведомява, че не предвижда увеличение на бюджета в съответствие с разпоредбите на чл. 41, ал. 3 от Наредба № 9/21.03.2015 година, тъй като е ангажиран целия планиран ресурс от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020, както и дава указания за предприемане на действия от страна на ДФЗ – РА, съгласно чл. 39, ал. 1,             т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година за заявленията за подпомагане, които не попадат в обхвата на 130 % от определения със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година бюджет за прием 2016 година. Видно е от данните в Таблица 2, в тази хипотеза попадат заявленията за подпомагане, получили от 55 до 53 точки включително по критериите за подбор по Приложение    № 7 от Наредбата.

Видно е от Приложение № 9 (лист 334 от делото) към ДЗ вх.                        № 03416/381#12/12.12.2017 година, настоящият жалбоподател е получил 52 точки (лист 335 от делото, пореден № 74), колкото са заявени и съответно обосновани.  

Със същата докладна записка (вх. № 03416/381#12/12.12.2017 година) е отправено предложение за издаване на разпореждане по издаване на административен акт за отказ поради недостатъчен бюджет, съгласно чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година.

В резултат на така проведената процедура по отношение на заявленията за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020, приети в обявения период за прием със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година, изпълнителният директор на ДФЗ издава процесната Заповед № 03-РД/4696/13.12.2017 година, с която на основание чл. 39, ал. 1, т. 5, във връзка с чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 9/21.03.2015 година отказва финансиране по подмярка 4.1 от мярка 4 ПРСР  2014 – 2020 по заявление за подпомагане на кандидат ЕТ „*** – И.Х., с ИД № на проекта: 14/04/1/0/00136, на стойност 1 578 055.88 лева.

С Писмо (ДЗ) изх. № 01-0400/1763/24.10.2018 година (лист 962 от делото), писмо вх. № 01-0400/1763/05.11.2018 година (лист 966 от делото) и ДЗ вх. № 03-0416/381/#13 от 16.11.2016 година се установява, че са предприети действия по финализиране на обработката на заявленията за подпомагане, приети в обявения период за прием със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година, получили 55 точки, както и че заявената финансова помощ за заявления за подпомагане за същия период на прием, получили 54 и 53 точки надхвърля определения бюджет, като за същите е налице частично разполагаем бюджет, но не могат да бъдат предприети действия за увеличаване на бюджета в хипотезата на чл. 41, ал. 3 от Наредба № 9/21.03.2015 година, поради което по отношение на последните следва бъде постановен отказ от финансиране на основание чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредбата – недостатъчен бюджет за финансиране.   

Пред настоящата съдебна инстанция е прието заключение по извършена съдебно – икономическа експертиза от вещото лице Т.З.С., от което се установява, че общия размер на одобрените проекти с 56 точки е 227 068 387.07 евро, като остава сума за разпределение в размер на 9 931 612.93 евро, която представлява частичен разполагаем бюджет до 100 %, която сума е налична за заявления получили 56 и 55 точки, съответно заявленията за подпомагане получили 53 и 54 точки следва да получат отказ. Вещото лице е установено, че настоящия жалбоподател е получил 52 точки, съответно за него няма разполагаем бюджет. Така даденото заключението следва да бъде кредитирано.

Пред настоящата съдебна инстанция е прието допълнително заключение по извършена съдебно – икономическа експертиза от вещото лице Я.П.А., от което се установява, че към датата на издаване на Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година, с която е открит прием на заявления за подпомагане по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 -2020, общият размер на осигурения бюджет за финансиране на заявленията за подпомагане по мярката е в размер на левовата равностойност на 237 000 000 евро, съответно проектните предложения, постъпили в посочения период за прием, са обработвани в процедура на ограничен бюджет, а общият брой на заявленията за подпомагане, които са били одобрени за финансиране по гореописания прием, е 3 165 броя (от които 2926 броя нови заявления и 239 броя искания на основание чл. 42б от Наредба № 9/21.03.2015 година) със заявен размер на разходите на проектите 1 497 406 525.03 лева. Приетите заявления са обработвани в процедура за обработка в ограничен бюджет и са класирани в низходящ ред по броя на получени точки, като са съставени 9 броя приложения към ДЗ вх. № 03-0146/381#2/12.12.2017 година, като след направеното класиране одобрените заявления за подпомагане са с най – малко 56 броя точки и с общ размер на средствата за подпомагане на одобрените проекти 227 068 387.07 евро (приложение №1 към експертизата) или 444 100 351.43 лева (таблица 1 към въпрос № 1 на експертизата). Частично разполагаемият бюджет е 9 931 612.93 евро до бюджета от 237 000 000 евро и 81 031 612.93 евро до разполагаем бюджет от 130 %, представляваща 308 100 000.00 евро (ред 9 на таблица 1 към въпрос № 1 от експертизата). Заявление за подпомагане УРН 512402 УИН 14/4/1/0/00136 от 15.11.2016 година на настоящия жалбоподател е включено в класирането – Приложение № 9 „Списък на заявления за подпомагане, получили 52 точки на етап предварителен ранкинг“ – № 74 в Приложение № 3 към експертизата. Бюджетът по подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020 за приетите заявления за подпомагане за периода на прием, определен в т. 1, съгласно т. 2 от заповедта, в размер на левовата равностойност на 237 000 000.00 евро или разполагаем бюджет до 130% в размер на 308 100 000.00 евро, не е достатъчен за предоставяне на субсидия по проекта на жалбоподателя – сумите по одобрени проекти по подадени заявления за подпомагане по Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година е посочена в колони 5 и 6 на таблица № 1 (към въпрос № 1 от експертизата). Одобрената субсидия по проектите, оценени в низходящ ред с до 53 точки включително до 07.12.2016 година по справка от ИСАК е в размер на 300 191 393.29 евро, т.е. разполагаемия бюджет е 7 908 606.71 евро, представляващи разлика между стойността на оценените проекти с до 53 точки включително – 300 191 393.29 евро и разполагаем бюджет до 130 % в размер на 308 100 000.00 евро. Одобрената субсидия по проектите, оценени в низходящ ред с до 52 точки, включително към датата на издаване на процесната заповед е в размер на 638 937 010.64 лева или 326 688 317.13 евро, което е по-голям размер от 130 % от разполагаемия бюджет по подмярката, определен в т. 1 на Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година в размер на левовата равностойност на 237 000 000 евро – колони 5, 6 и 7 на таблица 1 (към въпрос № 1 на експертизата). По приема, открит със Заповед № РД 09-213/27.03.2015 година бюджетът е бил левовата равностойност на 150 000 000.00 евро – 293 370 000.00 лева. По процедура за последваща обработка на заявленията бюджетът до 130 % е в размер на 195 000 000.00 евро или 318 381 000.00 лева. Към 15.02.2019 година са изплатени 217 277 437.47 лева. Сключени са договори за 304 858 114.34 лева и към 15.02.2019 година са изплатени 217 277 437.47 лева. Обработката на подадените заявления за подпомагане, приети в периода на прием, определен със Заповед № РД 09-213/27.03.2015 година и РД № 09-316/26.05.2016 година е приключила и текущото й състояние е 164 851 200.01 евро с левова равностойност 322 415 976.98 лева.  Сключени са договори за 304 858 114.34 лева и към 15.02.2019 година са изплатени 217 277 437.47 лева. По приема, открит със заповед № РД 09-755/04.10.2016 година бюджетът е бил 237 000 000. 00 евро с левова равностойност 463 524 600.00 лева. Сключени са договори на обща стойност 436 746 136.44 лева и към 15.02.2019 година са изплатени 67 583 856.58 лева. Така даденото заключението следва да бъде кредитирано.

Така описаната фактическа обстановка се възприе от приетите по делото писмени доказателства, представляващи административната преписка и от приетите по делото заключения по извършените съдебно – икономически експертиза.

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Относно компетентност на органа, издал акта:

Оспорената заповед е издадена от изпълнителния директор на ДФЗ. Съгласно разпоредбата на чл. 20а от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) и чл. 42, ал. 1 от Наредба № 9 от 21.03.2015 година, издадена на основание чл. 9а от ЗПЗП, това е компетентният административен орган, който може да издаде акт с такова съдържание. Не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146,                  т. 1 от АПК.

Относно формата на акта:

Оспорената заповед е в законоустановената писмена форма, има реквизитите по чл. 59, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 3 от АПК. Заповедта съдържа фактически и правни основания за издаването й, съгласно изискването на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Като фактическо основание за постановяване на оспорваната заповед е посочено, че : подадените заявления, със заявена субсидия на обща стойност 1 497 406 525.03 лева, надхвърлят наличния за референтния период на прием бюджет, определен със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година в размер на 237 000 000 евро или 463 524 600.00 лева, което е наложило обработване на заявленията при условията на                чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 година, чрез извършване на предварителна оценка на критериите за подбор и разглеждане на заявленията в низходящ ред, според броя на получените при предварителната оценка точки до изчерпване на разполагаемия бюджет. На основание чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Наредбата и при спазване на утвърдената от изпълнителния директор на ДЗФ процедура за обработване на заявления за подпомагане при ограничен бюджет, одобрението на подадените заявления се извършва в низходящ ред, до размера на бюджета, определен в заповедта за откриване на приема, след извършване на класиране, съгласно критериите за подбор, посочени в Приложение № 7 към чл. 30, ал. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година. След извършване на проверките по чл. 37, ал. 1, т. 2 и 3 от Наредба № 9/21.03.2015 година на заявленията за подпомагане в низходящ ред, според броя на получените при предварителната оценка точки, е установено, че наличният бюджет по мярката, определен със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година е достатъчен за финансиране на заявления за подпомагане, получили най – малко 56 точки при оценяването, като е налице частично разполагаем бюджет по смисъла на чл. 41, ал. 3 от Наредба № 9/21.03.2015 година, получили най – малко 55 точки. По отправено запитване до министерство на земеделието, храните и горите, относно това дали се предвижда увеличение на бюджета за финансиране на заявленията за подпомагане, получили еднакъв брой точки и за които е налице частично разполагаем бюджет, с оглед на условието за тяхното финансиране, посочено в чл. 41, ал. 3 от Наредбата, е постъпил отговор, с който министърът на земеделието, храните и горите уведомява ДФЗ, че няма да бъде извършено увеличение на бюджета за финансиране на класираните заявления за подпомагане, получили еднакъв брой точки и за които е наличен частичен разполагаем бюджет за финансирането им. Заявлението за подпомагане, подадено от кандидата ЕТ „*** – И.Х.“ е получило 52 точки при класирането, съгласно критериите за подбор по чл. 30, ал. 5 от Наредбата, който е недостатъчен, за да получи финансиране в настоящия период на прием на заявления за подпомагане по подмярката.

Отказът е правно мотивиран на основанието по чл. 39, ал. 1, т. 5, във връзка с чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Наредба № 9/21.03.2015 година, а именно пълен отказ за финансиране, поради недостатъчен бюджет по подмярката.

С оглед това следва да се приеме, че не е налице отменително основание по смисъла на чл. 146, т. 2 от АПК.

Относно спазване на административнопроизводствените правила при издаването на акта:

Настоящият съдебен състав не констатира в производството по издаване на процесната заповед да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

Условията и редът за прилагане на подмярка 4.1 от мярка 4 от ПРСР 2014 – 2020 съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на селските райони (ЕЗФРСР) са регламентирани в Наредба № 9 от 21.03.2015 година.

Съгласно чл. 4 и чл. 5 от същата, по подмярката се подпомагат проекти, които водят до подобряване на цялостната дейност на земеделското стопанство, като финансова помощ може да бъде получена от земеделски стопани и от признати групи или организации на производители.

Започването и приключването на приема на заявления за подпомагане се определят със заповед на министъра на земеделието и храните, в която се определят началния и крайни срок за приемане на заявления за подпомагане, както и бюджета на подмярката за съответния период на прием, като могат да бъдат определени и допълнителни ограничения относно допустимите за финансова помощ разходи (чл. 35,  ал. 1 и ал. 2 от Наредбата). В процесния случай започването и приключването на приема на заявления за подпомагане е определен с приложената по делото Заповед № РД 09-755/-4.10/2016 година, обсъдена по – горе.

Кандидатстването по мярката се извършва чрез подаване на заявление за подпомагане по образец до областната дирекция на ДФЗ по място на извършване на инвестицията, към което се прилагат нормативно предвидените в Приложение № 10 от Наредбата документи (чл. 36, ал. 1 от Наредбата). Настоящият жалбоподател е подал заявление на 15.11.2016 година в областна дирекция (ОД) на ДФЗ Перник.

С оглед данните в приложената по делото административна преписка се установява, че в производството по издаване на процесната заповед е съобразена процедурата по прием, класиране и оценка на заявленията за подпомагане, подадени за процесния период на подпомагане. На заявителя са извършени административна документална проверка (КЛ на лист 270 и следващите от делото) и проверка на място (КЛ на лист 288 от делото). Заявлението на кандидата – настоящ жалбоподател, е получило уникален идентификационен номер (ИД) № 14/04/1/0/00136, от което следва, че същото е прието за подадено от допустим кандидат и е редовно. След провеждане на съответните административни процедури е издадена и процесната заповед, надлежно съобщена на жалбоподателя. На основание изложеното се приема, че органът не е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила при издаване на оспорената заповед, поради което не е налице самостоятелно основание за отмяна на акта по чл. 146, т. 3 от АПК.

По отношение съответствие на решението с материалноправните разпоредби:

Жалбоподателят сочи, че по отношение на подаденото от ЕТ „*** – И.Х.“ заявление не е било налице основание за отказ по чл. 39, ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 г. Излагат се и доводи, че в чл. 35 от Делегиран регламент (ЕС) № 640/2014 на Комисията от 11 март 2014 година, както и в § 1 и § 2 от утвърдената от изпълнителния директор на ДФЗ във връзка с това Методика за определяне на санкции във връзка с нарушения, установени по подмярка 4.1 от ПРСР 2014 – 2020 не фигурира посоченото в оспорваната заповед основание – поради изчерпване на разполагаемия бюджет.

Без основание са тези доводи на жалбоподателя. Цитираните текстове се отнасят до етап в производството, касаещ критериите за допустимост на исканото подпомагане, каквито изводи за недопустимост, по отношение на процесното заявление не са направени от административния орган. Процесният отказ е направен по отношение на допустимо и редовно заявление за подпомагане, като подпомагане е отказано поради недостатъчен бюджет за финансиране на същото, определен в заповедта за откриване на съответния прием, каквото именно съставлява и посоченото основание за отказ от финансиране по чл. 39,               ал. 1, т. 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година.   

Жалбоподателят излага допълнително доводи за неправилно приложение на материалния закон  поради липса на основания за отказ по чл. 39, ал. 1, 5 от Наредба № 9/21.03.2015 година, като основно твърди, че за обработката на проекти, получили 52 точки, сред които е и този на ЕТ „*** – И.Х.“ е останал разполагаем бюджет в размер на 7 908 606.80 евро, като на основание чл. 14, ал. 10 и ал. 11 от утвърдената процедура за обработка на заявленията по подмярката, на последваща обработка са подлежали и проектите, получили равен брой точки с последното заявление за подпомагане, попадащо в бюджета – в случая тези, получили 52 точки. 

Това оплакване също е без основание. Както вече беше отбелязано по – горе при извършената съдебна проверка се установи, че в производството по издаване на процесната заповед е съобразена процедурата, отнасяща се до прием, класиране и оценка на заявленията за финансиране, подадени за процесния период на подпомагане.

В тази връзка се установи безспорно, че в периода на прием, определен със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година са подадени заявления със заявена субсидия на обща стойност 1 497 406 525.03 лева, с което е надхвърлен наличният за референтния период на прием бюджет, определен с цитираната заповед в размер на 237 000 000 евро или 463 524 600.00 лева.  

При тези данни, основано в разпоредбите чл. 37, ал. 1, т. 1 и чл. 41, ал. 2 от Наредбата и чл. 13 и чл. 14 от Процедурата е извършена предварителна оценка на критериите за подбор в условията на ограничен бюджет на всички постъпили в рамките на приема заявления. Изготвено е класиране в низходящ ред на всички заявления, в зависимост от получения брой точки. Заявлението на жалбоподателя е получило 52 броя точки. Извършен е междинен анализ на обработените заявления, при който, е установено, че в рамките на наличния бюджет за разпределение по заповедта попадат заявленията с над 56 точки включително.

Съгласно чл. 14, ал. 11 от Процедурата класираните в низходящ ред проекти се докладват на изпълнителния директор с искане на разрешение за продължаване на последваща обработка на онези проекти, на които сумата на заявената субсидия е до 130 % от размера на бюджета, определен в заповедта за прием. Посоченият процент може да бъде увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление, попадащо в тези 130 %, като процентът може да бъде увеличен с броя на проектите, получили равен брой точки с последното заявление, попадащо в тези 130 %. Съгласно ал. 12 на посочената правна норма за проектите, които попадат в определения по ал. 11 процент, се продължава обработка по общата процедура.

Съгласно разпоредбата на чл. 41, ал. 3 от Наредба № 9 класираните заявления за подпомагане с еднакъв брой точки, за които е наличен частичен разполагаем бюджет при класирането по ал. 2 (според получените при оценката точки и в низходящ ред до размера на определения бюджет). 

Видно е от заключението на вещото лице Я.П.А., че заявленията с над 56 точки включително са с общ размер на средствата за подпомагане на одобрените проекти – 227 068 387.07 евро, като от бюджета до 130 %, представляващ сума от 308 100 000.00 евро, е останал разполагаем бюджет от 81 031 612.93 евро. От заключението се установява също, че за проектите, оценени в низходящ ред с до 53 точки включително, одобрената субсидия е в размер на 300 191 393,29 евро, т. е. до 130 % остава разполагаем бюджет от 7 908 606.71 евро, представляващ разлика между оценените проекти с до 53 точки включително и разполагаем бюджет до 130 % в размер на 308 100 000.00 лева. Следователно проекти с до 53 точки включително се вместват в ограничения бюджет до 130 %, цифра валидна единствено в ограничената процедура по разглеждане на заявленията. Наред с това се установи от заключението на вещото лице, че одобрената субсидия по проекти, оценени в низходящ ред с до 52 точки включително е в размер на 326 688 317,13 евро. Този размер надвишава размера от 308 100 000.00 евро, съставляващ 130 % от разполагаемия бюджет от 237 000 000. 00 евро. Т. е. включването и на проектите, оценени с до 52 точки включително би надхвърлило бюджета от 130 %, служещ единствено на целите на ограничената процедура. При това положение сумата от 7 908 606.71 евро, която сочи жалбоподателят, съставляваща разлика между субсидията по проектите, оценени в низходящ ред с до 53 точки – 300 191 393,29 евро и сумата от 308 100 000.00 евро, съставляваща 130 % от бюджета от 237 000 000.00 евро, не представлява частичен разполагаем бюджет по смисъла на чл. 41, ал. 3 от Наредбата, тъй като същата е формирана за нуждите на приложената процедура по ограничен бюджет и извършвана предварителна оценка в условието на чл. 13, ал. 1 от утвърдената процедура по чл. 37, ал. 1, т. 1 от Наредба № 9/21.03.2015 година.

Горните изводи не се променят от последвалите предприети действия по финализиране на обработката на заявленията за подпомагане, приети в обявения период за прием със Заповед № РД 09-755/04.10.2016 година, получили 55 точки (доказателства на лист 962, 966 и 968 от делото), тъй като тези факти са относими към общата процедура, в която се разглеждат класираните в ограничената процедура заявления (чл. 12 от Процедурата), в която заявления, получили 52 точки, не са разглеждани.

С оглед изложеното не е налице отменително основание по чл. 146,                   т. 4 от АПК. Настоящият съдебен състав приема, че административният орган е изяснил всички факти и обстоятелства от значение за случая и ги е преценил в тяхната логическа последователност и взаимовръзка, в резултат на което е стигнал до правилни и обосновани фактически и правни изводи за недостиг на бюджета, изключващ възможността за финансиране на заявлението за подпомагане на жалбоподателя, получило 52 точки. Административният орган Ответникът по дело е приложил правилно материалноправните разпоредби. Заповедта е издадена в съответствие с     чл. 39, ал. 1, т. 5, във връзка с чл. 41, ал. 1 и ал. 2 от Наредба                                  № 9/21.03.2015 година, при които заявлението за подпомагане може да получи пълен или частичен отказ за финансиране в случай на недостатъчен бюджет по подмярката. От доказателства по делото се установи, че е налице недостатъчен бюджет по подмярката, поради което и заявленията за подпомагане са предварително оценени и класирани.

С оглед горното обжалваната заповед на изпълнителния директор на ДФЗ, с която е постановен пълен отказ от финансиране на процесното заявление за подпомагане, е издадена от компетентен орган, в предписаната от закона форма, при липса на допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и при точно и правилно прилагане на материалноправните разпоредби. Същата съответства и на целта на закона. При осъществения съдебен контрол за законосъобразност не се установиха отменителни основания посочени в чл. 146 от АПК, поради което жалбата като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото направеното искане от процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените съдебни разноски следва да се остави без уважение.

С оглед изхода на делото направеното искане от процесуалния представител на ответника по жалбата старши юрисконсулт *** за присъждане на направените съдебни разноски следва да се уважи, като жалбоподателя му заплати сумата в общ размер на 450 лева, от които сумата от 250 лева, представляваща внесен депозит за вещо лице и сумата от 200 лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК настоящият съдебен състав на при Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на ЕТ „*** – И.Х.“, с ЕИК *********, седалище и адрес на управление гр. Брезник, ул. „***“ № ***, представлявано от управителя И.П.Х. - Т., против Заповед № 03-РД/4696/13.12.2017 година на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, с която е отказано да бъде финансирано заявление за подпомагане с ИД № на проекта: 14/04/1/0/00136 на стойност 1 578 055.88 (един милион петстотин седемдесет и осем хиляди петдесет и пет лева и осемдесет и осем стотинки) по подмярка 4.1. „Инвестиции в земеделски стопанства“ от мярка 4 „Инвестиции в материални активи“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 година, като неоснователна.

ОСЪЖДА ЕТ „*** – И.Х.“, с ЕИК ***********, със седалище и адрес на управление гр. Брезник, ул. „***“ № ***, представлявано от управителя И.П.Х. - Т. да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, със седалище и адрес на управление гр. София, бул. Цар Борис III“ № 136 сумата в размер на 450 (четиристотин и петдесет) лева, представляваща направени съдебни разноски по делото.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14 – дневен срок от връчването му на страните.

 

 

Съдия:/п/