МОТИВИ към
присъда по Н О Х д. № .76..
/2021 година по описа на Видински
окръжен съд:
Делото е
образувано по обвинителен акт на Окръжна прокуратура – Видин против С.Н.М. *** с ЕГН **********.
Обвинението
е по чл. 343а
ал.1 б.“б“ вр. чл. 343 ал.1 б.“в“ вр.
чл. 342 ал.1 презл. 3-то от НК вр. чл. 20 ал.2 предл.6-то от ЗДвП.
Представителят на Окръжна прокуратура – Видин поддържа обвинението, така
както е внесено с обвинителния акт и моли съда да наложи наказание над минималния
размер.
Подсъдимият се явява с адв. Б.В. ***, признава
вината си, съдействува за изясняване на фактическата
обстановка и съжалява за извършеното. Моли за налагане на наказание в минимален
размер.
Като частни обвинители по делото са конституирани О.Г.Ц., С.Г.И. и Б.Д.Ц.. Те се явяват с
пълномощник адв. Р.П. от САК.
От събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът прие за
установено следното от фактическа и юридическа страна:
ОТ ФАКТИЧЕСКА СТРАНА:
На 11.05.202 г. около 09,30 часа в гр. Видин на ул. „Широка“ срещу магазин
„Сити“ в посока от магазин за строителни материали „Компас сити“ към
кръстовището с бул. „Панония“ подс. М. управлявал лек
автомобил Тойота Авенсис с рег. ***със скорост 50
км/ч. Пътната настилка била суха, времето било слънчево и топло.
Подсъдимият се движел в лявата лента на пътното платно, тъй като дясната
лента била заета от спрели автомобили. Платното е еднопосочно двулентово.
Подсъдимият управлявал амтомобила с 50 км/ч,
което е в рамките на разрешената скорост за населено място. Движението с тази
скорост не било съобразено с интензивността на движение на пътни превозни
средства и пешеходци.
Пешеходците посещават строителните магазини в района, както и малкия пазар,
който се намира в близост до строителен магазин „Сити“.
В ляво по посока на движението на автомобила, управляван от подсъдимия М.
имало отклонение към магазин „Сити“, което е обозначено с пътна маркировка и
тревни площи, които са ограничени с бордюри.
Подсъдимият минал през това отклонение и продължил към кръстовището на
„къщата с куклите“. Малко след отклонението вдясно по посока на движението от
тротоара слязъл пешеходец и започнал да пресича пътното платно перпендикулярно
на посоката на движение на автомобила на подсъдимия.
Подс. М. натиснал спирачния педал,
задействал спирачната система на автомобила, но не успял да спре и да
предотврати удара с пресичащия пешеходец.
Автомобилът блъснал пешеходеца, в резултат на удара пострадалият счупил
предното стъкло на автомобила. След това при спирането на автомобила до пълен
покой в резултат на придобитата инерция пешеходецът излетял и след 2-3 метра
паднал на асфалта.
Подс. М. позвънил на тел.112 и съобщил за
настъпилото ПТП. На мястото на събитието пристигнал екип на ЦСМП, който транспортирал
постдалаия до МБАЛ „Света Петка“ ЕАД, където той
по-късно починал.
Пострадалият пешеходец е Г.Ц.Ц. с ЕГН********** и
е от гр. Видин.
ПО ДОКАЗАТЕЛСТВАТА:
Приетата фактическа обстановка се потвърждава от обясненията на подсъдимия,
от показанията на свидетелите В.В.М., В.Ц.А., В.Д.С.,
от заключенията на вещите лица О.С.В., Р.П.И., Р.А.Н., Г.П.В., както и от
всички останали писмени и гласни доказателства.
От показанията на свидетеля В.В.М. става ясно, че
е посетил ПТП в качеството си на служител на МВР, тоест по служба.
Той съобщава, че времето е било слънчево. Слънцето греело срещу посоката на
движение на подсъдимия и затруднявало видимостта.
Денят бил слънчев и видимостта във всички посоки била нормална освен при
движение в посоката, в която се е движил подсъдимия.
Свидетелят е пристигнал на местопроизшествието след получен сигнал на
тел.112 в качеството си на дежурен полицай.
От показанията на свидетеля В.Ц.А. става ясно, че е бил дежурен от 08,30 до
20,30 часа с колегата си В.М.. Сигналът е подаден около 08,30-9,00 часа сутринта.
Водачът е бил на място. Имало е паркирани автомобили в дясната страна на
пътното платно. Имало е дървета от дясната страна на пътя.
От показанията на свидетеля В.Д.С. става ясно, че е пътувал от булевард „Панония“
в посока околовръстното шосе на гр. Видин. Движел се е в обратна посока спрямо
автомобила на подсъдимия.
От ляво периферно видял, че между колите излиза човек.
Чул удар и в огледалото видял как човекът се преметнал. Отбил веднага в
дясно. Слязъл от автомобила и отишъл до колата.
Свидетелят съобщава, че автомобилът на М. се е движел в лявата лента. Имало
е коли, но свидетелят е категоричен, че пешеходецът не е спрял.
Не му е направило впечатление автомобилът на подсъдимия да се е движел с
висока скорост.
Когато свид. С. се доближил пеш до мястото на
инцидента, там вече е имало хора, а подсъдимият бил слязъл от колата и се е
опитвал да помогне на пострадалия.
От заключенията на вещите лица по автотехническите
експертизи се изяснява, че на 11.05.2020г. около 9,30 часа сутринта на ул.
„Широка“ лек автомобил „Тойота Авенсис“, собствен и
управляван от К. М. се движи със скорост 50 км/ч от магазин „Компас Север“ към
бул. „Панония“. Когато е достигнал на около 40 метра от Т-образно кръстовище
срещу магазин „Сити строй“ от дясната страна по посоката му на движение,
пешеходецът Г.Ц. мъж на 78 години в непосредствена близост пред паркиран в
дясната страна на платното за движение на лекия автомобил предприема пресичане
на платното за движение в напречна посока от дясно наляво пред приближаващия
лек автомобил.
Към този момент водачът на лекия автомобил е навлязъл в позиция, в която е
бил срещу греещото слънце и е възможно да е имало заслепяване, вероятно този дискомфорт на водача е довел до закъснялата му реакция по
аварийно спиране.
Пешеходецът навлязъл в коридора на движение на лекия автомобил без да спира
и е последвал контакт на автомобила с тялото на пострадалия в областта на
долните крайници и последващо избиване на опорните
крайници, качване върху капака на автомобила, плъзгане по предния капак до
достигане на челното стъкло, потърпевшият с главата си чупи стъклото и поради
факта, че автомобилът е бил в процес на спиране, в процеса на спиране тялото от
инерцията придобита в посока движението на автомобила пада пред автомобила.
Това е относно механизма.
При направените изчисления скоростта на автомобила е определена на около 50км/ч,
опасната му зона около 40 метра и при определяне възможността на участниците да
избегнат произшествието е установено, че такава възможност е имало, както при
водача на автомобила, така и при пешеходеца.
Водачът е реагирал на опасността с известно закъснение, а пешеходецът е
пресякъл на нерегламентирано за това място или ако е пресякъл да е пропуснал
автомобила, който се е движил по път с предимство. В момента на удара скоростта
е била около 34 км/ч, преди удара 54 км/ч, опасността е възникнала в момента,
когато пешеходецът е стъпил на асфалта.
33,5 метра са нужни на лекия автомобил при движение със скорост 54км/ч от
момента на реагиране на водача на лекия автомобил на аварийно спиране до
установяване на лекия автомобил в покой. Това е така наречената в съдебната
практика „опасна зона на спиране“.
В това разстояние влиза разстоянието, което лекият автомобил изминава за
времето на реагиране на опасността, тоест водачът вижда опасността, възприема я
и натиска падала на спирачката, включва се времето на сработване на спирачната
система, след това времето за нарастване на спирачното закъснение и след това
остава разстоянието, в което лекия автомобил се движи с блокирани колелета.
Подсъдимият е закъснял с реакцията си около 0,15-0,17 секунди.
На мястото не е имало спирачни следи.
С включено време за реагиране, времето, за да
се приведе автомобилът „Тойота Авенсис“ от скорост 50
км/ч до състоянието на покой е някъде около 3,58 секунди. За 2,56 секунди
автомобилът изминава точно тия метри – 35,6 метра, а тези 2,56 секунди не са
достатъчни за спиране на автомобила.
При тройната експертиза вещите лица приемат, че скоростта на движение на
лекия автомобил е била 50 км/ч.
Пешеходецът е пресякъл пътното платно на място, където няма пешеходна
пътека.
Пешеходецът е излязъл иззад л.а.“Шкода Октавия“,
който е бил спрял вдясно по посока на движението.
На видимостта е пречело и дърво, чиято корона е хвърляла сянка върху
пътното платно вдясно по посока на движението на автомобила.
По делото е установено, че при движението си водачът на лекия автомобил не
е използвал сенника за да ограничи влиянието на греещото в очите му слънце.
Установената фактическа обстановка се подкрепя от обясненията на
подсъдимия, от показанията на свидетелите, от фотоалбума, от заключенията по
назначените и изслушани експертизи и от останалите писмени доказателства по
делото.
ОТ ЮРИДИЧЕСКА СТРАНА:
Деянието е съставомерно по чл
чл.343а, ал.1,
буква “б“ във вр. с чл.343, ал.1, буква “в“ във вр. с чл.342, ал.1, предложение трето от НК, във вр. с чл.20, ал.2, предложение шесто от ЗДвП.
От обективна страна изпълнителното деяние се състои в това, че на 11.05.2020
г. подс. М. *** в района на „Сити строй“ при
управление на личния си автомобил „Тойота Авенсис“ с
ДК***с посока на движение към кръстовището на бул. „Панония“ в нарушение на
правилата за движение, установени в чл. 20 ал.2 от ЗДвП - несъобразяване с
интензивността на движението, блъснал с предна дясна част пресичащия отдясно на
ляво по посока на движението му Г.Ц. *** и по непредпазливост причинил смъртта
му.
За формата на вината се прави извод от конкретното поведение на
извършителя, което обективира неговото субективно
отношение към стореното. От субективна страна изпълнителното деяние е извършено
виновно, като формата на вина е небрежност – деецът не е предвиждал
настъпването на общественоопасните последици, но е
бил длъжен и е могъл да ги предотврати.
ПО ВИДА И РАЗМЕРА НА НАКАЗАНИЕТО:
За това деяние законът предвижда наказание
ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА от 3 месеца до 4 години.
Съдът намира, че целите на чл. 36 НК ще бъдат ефективно осъществени, като
на подсъдимия се наложи наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от 4 месеца.
Съдът има предвид наличие на смекчаващи отговорността обстоятелства.
Подсъдимият не се отклонява от органите на съдебната власт и от наказателния
процес, има добро процесуално поведение.
Наличие на виновно поведението от страна на пострадалия – той е пресякъл на
място, където няма пешеходна пътека; не се е огледал и не е дал предимство на
идващия лек автомобил.
Извършителят не разкрива висока степен на обществена опасност на дееца - той
не е осъждан и изтърпяването на наказанието лишаване от свобода може да бъде
отложено за срок в минимален размер.
Съдът приема, че след като подсъдимият е неосъждан има основание да се
приложи института на условното осъждане и на основание чл.66 от НК отложи
изтърпяването на така наложеното наказание ЛИШАВАНЕ ОТ СВОБОДА за срок от 3
години.
Съдът намира, че срокът на наказанието лишаване от правоуправление следва
да се определи на 6 месеца.
ПО ГРАЖДАНСКИТЕ ИСКОВЕ:
По отношение на гражданските искове – няма предявени граждански искове.
ПО РАЗНОСКИТЕ:
С оглед на това, че подсъдимият е признат за виновен, той е осъден да
заплати разноските, така както е постановено с присъдата.
Водим от горното съдът постанови присъдата си.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: