Определение по дело №2199/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1249
Дата: 17 август 2021 г.
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20217180702199
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

Описание: logo

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№…………………..

гр. Пловдив, 17 август 2021 год.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ, І отделение,  ХІ състав, в закрито заседание на седемнадесети август през 2021 г.  в състав:                                                

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИЛЕНА НЕСТОРОВА – ДИЧЕВА

разгледа докладваното от Председателя  адм.дело № 2199 по описа за 2021 г. и взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.166, ал. 3 и 4 от АПК във връзка с чл.65, ал.4 от ЗOС.

         Образувано е по жалба, подадена от Д.Д.Д.,***, против заповед № РД 09 995/27.07.2021 г. на Кмета на Община Марица, като в нея е инкорпорирано особено искане за спиране на предварителното изпълнение на оспорената заповед.

         С процесната заповед № РД-09-995 от 27.07.2021 г. на Кмета на Община Марица е наредено  изземването на завзети части от общински имоти с идентификатори  № 11845.50.235 и № 11845.50.233, находящи се в с.Войводиново, представляващи публична общинска собственост, пасище, които се ползват от жалбоподателката без основание според изложеното в мотивите на заповедта.

Разпоредбата на чл. 65, ал. 4 ЗОС изрично постановява, че обжалването на заповед за изземване на имот, общинска собственост не спира изпълнението, освен ако съдът разпореди друго. По този начин законодателят е въвел изключение от общото правило в административното правораздаване, въведено в чл. 166, ал. 1 от АПК, че оспорването спира изпълнението. Презюмирал е наличието на важни държавни и обществени интереси, които трябва да бъдат защитени чрез незабавното изпълнение на издадения административен акт. Не е посочил обаче предпоставки и условия, при наличието на които съдът може да упражни правомощието си, като спре изпълнението, допуснато по силата на закона. Съдебната практика, единно и безпротиворечиво, позовавайки се на нормата на чл. 46, ал. 2 ЗНА е приела, че по аналогия с чл. 166, ал. 2 от АПК такива ще бъдат случаите, при които предварителното изпълнение би причинило на оспорващия значителни или трудно поправими вреди. Само те могат по значимостта си да противостоят на онзи обществен интерес, заради който законодателят е допуснал със закон предварително изпълнение. При това значителните или трудно поправими вреди не могат да се презумират, а следва да се конкретизират по вид и размер, като се представят и доказателства за тях.

         От посоченото, съотнесено към конкретния казус, следва, че жалбоподателят, още с отправяне на искането за спиране на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение /предвид бързия характер на производството по особеното искане/ трябва да посочи какви значителни и трудно поправими вреди ще настъпят за него вследствие на предварителното изпълнение на заповедта като подкрепи твърденията си с доказателства.

         В конкретния случай искането за спиране на предварителното изпълнение е бланкетно без твърдения за сериозни и непоправими вреди, които ще настъпят в патримониума на жалбоподателя, вследствие на допуснатото по силата на закона предварително изпълнение като не се представят и доказателства в тази връзка. Особеното искане за спиране изпълнението на оспорената заповед е мотивирано единствено с образувано съдебно дело за разрешаване на спор за материално право относно описаните в обжалваната заповед площи, но наличието на такъв съдебен спор не обосновава наличие на предпоставките за спиране на предварителното изпълнение по смисъла на чл. 166, ал. 2 от АПК.

         Предвид допускането на предварителното изпълнение по силата на закона, върху жалбоподателя е доказателствената тежест относно настъпването на значителна или трудно поправима вреда. Непредставянето на доказателства в тази връзка от страна на жалбоподателя, прави искането му неоснователно, което  налага отхвърлянето му.

        

          

  Ето защо и на основание чл.65, ал.4 от ЗОС,  Съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

          Отхвърля  искането на Д.Д.Д.,***, за спиране на предварителното изпълнение на заповед № РД-09-995 от 27.07.2021 г. на Кмета на Община Марица.

         Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

          Преписи от определението да се изпратят на страните.                                      

 

                                                      Председател: