Решение по дело №261/2022 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 114
Дата: 18 май 2022 г. (в сила от 2 юни 2022 г.)
Съдия: Вергиния Еланчева
Дело: 20225140200261
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 март 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 114
гр. Кърджали, 18.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – КЪРДЖАЛИ, ІІІ СЪСТАВ, в публично заседание на
деветнадесети април през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Вергиния Еланчева
при участието на секретаря Евгения Пинева
като разгледа докладваното от Вергиния Еланчева Административно
наказателно дело № 20225140200261 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 21-1300-002185 от 01.02.2022 г.,
издадено от ВПД Началник сектор ПП-Кърджали към ОД МВР-Кърджали, с което на
основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания „глоба” в
размер на 200 лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, както и
отнемане на 10 контролни точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР, на Е.Т.Б. от ****,
с ЕГН **********, за извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
Жалбоподателят Е.Т.Б. намира издаденото наказателно постановление за неправилно
и незаконосъобразно. Твърди, че не е извършил посоченото в акта нарушение, при
описаната фактическа обстановка. При съставянето на АУАН и наказателното
постановление било допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и
материалния закон. Моли съдът да постанови решение, с което да отмени атакуваното
постановление.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява, представлява се от упълномощен
защитник, който поддържа жалбата. Твърди, че жалбоподателят не бил уведомен за
прекратяването на регистрацията на автомобила. Регистрационните табели се намирали на
обозначените места, талонът на автомобила бил наличен и той по никакъв начин не е могъл
да узнае, че регистрацията на автомобила е прекратена. Законодателят изрично предвиждал
уведомяване с оглед последващото ангажиране на административнонаказателната
отговорност на лицата, чиято регистрация на автомобила е служебно прекратена заради
неплащане на задължителна застраховка „Гражданска отговорност”. Затова атакуваното
1
постановление се явявало издадено в нарушение на материалния закон и необосновано. От
субективна страна не бил осъществен състава на административното нарушение, вменено на
жалбоподателя. Моли за отмяна на наказателното постановление и за присъждане на
направените разноски.
Административнонаказващият орган, редовно призован за съдебно заседание, не се
представлява. Депозирал е чрез юрисконсулт писмена молба, в която оспорва жалбата като
неоснователна и моли съдът да потвърди наказателното постановление. Излага подробни
съображения за неговата законосъобразност. Претендира и за присъждане на
юрисконсултско възнаграждение в полза на Областна дирекция на МВР-Кърджали. При
условията на евентуалност, прави възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение като завишено с оглед фактическата и правна сложност на делото.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното заседание на
основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства, приема за установено от
фактическа страна следното:
На 20.12.2021 г., около 23.10 часа, жалбоподателят Е.Т.Б. управлявал лек автомобил
„****“ с рег.№ *** в гр.Кърджали, по ул.„Отец Паисий“. По същото време и на същото
място, той бил спрян за проверка от свидетелите А.А. и В.Т. – мл. автоконтрольори в сектор
ПП към ОД МВР-Кърджали. Те констатирали, че посоченото МПС имало поставени
регистрационни табели, но от 15.12.2021 г. било със служебно прекратена регистрация на
основание чл.143, ал.10 от ЗДвП - след получено уведомление от ГФ за липса на сключена
задължителна застраховка „Гражданска отговорност”. По време на проверката водачът
обяснил на полицейските служители, че не знаел за дерегистрацията на автомобила. По
повод установеното нарушение на жалбоподателя бил съставен и връчен акт за установяване
на административно нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП, който той подписал без
възражение. Съставения АУАН бил изпратен на РП-Кърджали, поради това, че
установеното деяние разкривало данни за извършено престъпление по чл.345, ал.2 вр. ал.1
от НК. По случая била образувана прокурорска преписка вх.№ 164/2022 г. по описа на РП-
Кърджали. След извършена проверка, с Постановление на РП-Кърджали от 19.01.2022 г.
било отказано образуване на досъдебно производство, поради липса на достатъчно данни за
престъпление по чл.345, ал.2 вр. ал.1 от НК. Материалите били върнати на
административнонаказващия орган и на 01.02.2022 г. същият издал атакуваното
постановление, с което на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП наложил на жалбоподателя
административни наказания „глоба” в размер на 200 лв. и „лишаване от право да управлява
МПС” за срок от 6 месеца за извършено нарушение по 140, ал.1 от ЗДвП. Постановено било
и отнемане на 10 контролни точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР.
От приетата по делото справка по история за ПС марка „****“ с рег.№ *** се
установява, че на датата 15.12.2021 г. е отбелязано служебно прекратяване на регистрацията
на автомобила по реда на чл.143, ал.10 от ЗДвП, при уведомление от ГФ за липса на
2
застраховка „Гражданска отговорност”.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена след анализ на показанията
на свидетелите А.А. и В.Т.; Акт за установяване на административно нарушение от
20.12.2021 г.; Справка по история за ПС марка „****“ с рег.№ ***; Заповед № 8121з-1632 от
02.12.2021 г. на МВР; преписка вх.№ 164/2022 г. по описа на РП-Кърджали, както и другите
приети по делото писмени доказателства.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи следните правни изводи:
Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е подадена от надлежна страна
и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН. Затова следва да бъде разгледана по
същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за извършено нарушение
по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Посочената разпоредба предвижда, че по пътищата, отворени за
обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това
места. За нарушение на този текст административнонаказателната отговорност на Е.Т.Б. е
ангажирана на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП. Разпоредбата на чл.175, ал.3 от ЗДвП
гласи, че се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от
6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно
средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер. По делото безспорно се установи, че на 20.12.2021 г. в гр.Кърджали
жалбоподателят е управлявал лек автомобил „****“ с рег.№ ***, след като регистрацията на
това МПС е била прекратена по служебен път. Това означава, че към момента на
управлението и проверката превозното средство не е било регистрирано по съответния ред,
макар да е имало поставени регистрационни табели. Регистрацията на автомобила е била
прекратена по реда на чл.143, ал.10 от ЗДвП, регламентиращ служебно да се прекратява
регистрацията на пътни превозни средства, за които е получено уведомление от
Гаранционния фонд по чл.574, ал.11 от КЗ (за липса на сключена задължителна
застраховка). Изложеното сочи, че в случая са налице елементите от обективната страна на
нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП. За да се приеме обаче за осъществено и от субективна
страна процесното деяние, то трябва да са налице доказателства, от които може да се
направи несъмнен извод, че нарушителят е бил наясно, че е знаел или поне предполагал за
обстоятелството, че управлявания от него автомобил е с прекратена регистрация. Такива
доказателства в настоящото производство не бяха представени. Напротив, установи се, че
жалбоподателят е управлявал горепосоченото МПС, но не се ангажираха доказателства
лицето да е било уведомено, че автомобилът е със служебно прекратена регистрация от
датата 15.12.2021 г. С оглед наличието на поставени на определените места регистрационни
табели, Е.Т.Б. не е осъзнавал общественоопасния характер на извършеното действие по
управление на автомобила, не е предвиждал или допускал настъпването на
общественоопасните последици, нито пък е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. Липсата
на субективната страна от състава на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП прави деянието
3
несъставомерно. Ето защо, макар да са налице обективните признаци на нарушението, то
липсват каквито и да било доказателства жалбоподателят да е осъществил деянието
виновно, да е знаел или предполагал, че автомобилът е с прекратена регистрация. С оглед на
така изяснената фактическа обстановка и при изложените правни изводи, съдът намира, че
атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно издадено и следва да бъде
отменено.
От защитника на жалбоподателя са поискани и направените разноски по делото, а
съгласно разпоредбата на чл.63д, ал.1 от ЗАНН, в производствата пред районния и
административния съд, както и в касационното производство страните имат право на
присъждане на разноски по реда на АПК. Съгласно чл.143, ал.1 от АПК, когато съдът
отмени обжалвания административен акт или отказа да бъде издаден административен акт,
държавните такси, разноските по производството и възнаграждението за един адвокат, ако
подателят на жалбата е имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения
акт или отказ. Ето защо и предвид отмяната на наказателното постановление, в полза на
жалбоподателя следва да бъдат присъдени разноски за адвокатско възнаграждение. Текстът
на чл.63д, ал.2 от ЗАНН предвижда, че ако заплатеното от страната възнаграждение за
адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото,
съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в
тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл.36 от ЗА. В
случая е представен договор за правна защита и съдействие, в който е отразено, че е
заплатено в брой договорено възнаграждение в размер на 700 лв., но от представителя на
ответната страна е направено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение.
Съдът намира това възражение за основателно, тъй като възнаграждението действително е
прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото. Съгласно
чл.18, ал.2 от Наредба № 1 от 09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения, ако административното наказание е под формата на глоба, имуществена
санкция и/или е наложено имуществено обезщетение, възнаграждението се определя по
правилата на чл.7, ал.2 върху стойността на санкцията, съответно обезщетението. Според
чл.7, ал.2, т.1 от Наредбата, за процесуално представителство, защита и съдействие по дела с
интерес до 1 000 лв., възнаграждението е 300 лв. В конкретния случай уговореното и
платено възнаграждение е в размер на 700 лв., като предмет на обжалване е наказателно
постановление, с което са наложени административни наказания „глоба” в размер на 200 лв.
и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца. Делото не представлява
фактическа и правна сложност, а реално оказаната от защитника правна помощ се изразява в
участие и процесуално представителство в едно съдебно заседание. Заплатеният от
жалбоподателя размер на адвокатското възнаграждение надвишава минимално предвидения
по Наредбата, като с оглед на оказаната правна помощ, същият се явява несъразмерен и
несъответстващ на критериите по чл.36, ал.2 от ЗА (да е справедлив и обоснован). Затова
следва да бъде намален до предвидения в чл.18, ал.2 вр. чл.7, ал.2, т.1 от Наредбата, а
именно до размера от 300 лв. Доколкото издателят на наказателното постановление се
намира в структурата на Областна дирекция на МВР-Кърджали, именно същата в
4
качеството й на юридическо лице следва да понесе разноските по делото.
При този изход на делото на административнонаказващия орган не се дължат и не
следва да се присъждат поисканите разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Така мотивиран, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 21-1300-002185 от 01.02.2022 г., издадено
от ВПД Началник сектор ПП-Кърджали към ОД МВР-Кърджали, с което на основание
чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП са наложени административни наказания „глоба” в размер на 200
лв. и „лишаване от право да управлява МПС” за срок от 6 месеца, както и отнемане на 10
контролни точки на основание Наредба № Із-2539 на МВР, на Е.Т.Б. от ****, с ЕГН
**********, за извършено нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП.
ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР-Кърджали да заплати на Е.Т.Б. от ****, с
ЕГН **********, сумата от 300 лв., представляваща направени разноски по делото за
адвокатско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд-Кърджали
по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от съобщаването на страните, че е
изготвено.
Съдия при Районен съд – Кърджали: _______________________
5