Решение по дело №74/2021 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260048
Дата: 20 август 2021 г. (в сила от 8 ноември 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20215340200074
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

260048

 

град Първомай, 20.08.2021 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесети май две хиляди двадесет и първа година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 74 по описа на Съда за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалван е Електронен фиш серия К № 4435005 на Областна дирекция на МВР - Пловдив, с който на А.Б.С., ЕГН **********,***, е наложена глоба в размер на 600 (шестстотин) лева на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 5 от Закона за движението по пътищата (ЗДП) за нарушение по чл. 21, ал. 1 от същия Закон.

В Жалбата си А.Б.С. излага доводи за необоснованост и незаконосъобразност на Електронния фиш; призован за съдебно заседание на посочения в Жалбата адрес, същият не се явява за лично упражняване право на защита.

Въззиваемата страна Областна дирекция на МВР - Пловдив, редовно призована, не изпраща представител; със Становище, с което са представени Жалбата и материали по административнонаказателната преписка, чрез пълномощник старши юрисконсулт Г.К.Б. се изразява отношение по същество за отхвърляне на Жалбата и потвърждаване на Електронния фиш като правилен и законосъобразен.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 189, ал. 8 от ЗДП във връзка с чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна, но не по изложените в нея съображения.

 

От фактическа страна:

 

По използвана на 23.01.2021 година по време на наряд от полицейски служител Р.К.С. мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1-M № 581 е съставен процесният срещу А.Б.С. Електронен фиш за това, че в 14:28 часа на 23.01.2021 година на 272 км и 800 м от първокласен път І-8 от Републиканската пътна мрежа в село Бяла река при разрешена скорост от 50 км/ч управлява лек автомобил „Мерцедес Ц 220 ЦДИ“ с ДК № *** с установена скорост от 95 км/ч (при отчетен толеранс от 3 км/ч в негова полза), като превишената стойност на скоростта е 45 км/ч.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от приобщените по надлежния ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

 

Разпоредбата на чл. 189, ал. 4, изречение 1. от ЗДП предвижда при установено и заснето с автоматизирано техническо средство или система нарушение, за което не се предвижда наказание лишаване от право да се управлява моторно превозно средство или не се отнемат контролни точки, да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в определен за съответното нарушение размер.

По т. 65 на § 6 от Допълнителните разпоредби на ЗДП „Автоматизирани технически средства и системи“ (АТСС) са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган (б. А); мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес (б. Б).

При анализ на посочените нормативни разпоредби се налага изводът, че нарушението на правилата за движение, извършено в 14:28 часа на 23.01.2021 година на първокласен път І-8 от Републиканската пътна мрежа с лек автомобил „Мерцедес Ц 220 ЦДИ“ с ДК № ***, може да се установи чрез използване на временно разположена на участък от пътя мобилна АТСС (в случая мобилна система за видеоконтрол TFR1-M № 581) и нарушението да се санкционира чрез издаване на електронен фиш.

Но процесният Електронен фиш серия К № 4435005 следва да се отмени като незаконосъобразен.

С Тълкувателно решение № 1 / 26.02.2014 година по т. д. № 1 / 2013 година на ВАС се потвърждава принципното положение, че поставянето на технически средства за автоматично записване на административни нарушения следва да се извършва по определена процедура и с оглед спазването на определени изисквания (аргумент от чл. 32, ал. 2 от Конституцията на Република България), като във връзка с използването на мобилни технически средства правилата трябва да бъдат достатъчно ясни и подробни, за да дават на гражданите съответно указание за условията и обстоятелствата, при които контролните органи имат право да ги използват.

Правилата са законодателно уредени с приемането на Наредба № 8121з-532 / 12.05.2015 година за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (обн., ДВ, бр. 36 от 19.05.2015 година, изм. и доп., бр. 6 от 16.01.2018 година, в сила от 16.01.2018 година) и съгласно чиито разпоредби, за законосъобразното използване на мобилно устройство за видеоконтрол следва да са налице следните условия: 1) техническо средство да е от одобрен тип; 2) да е преминало през последваща метрологична проверка; 3) да е разположено и използвано съгласно изискванията на производителя и нормативните предписания на чл. 6 от Наредбата; 4) при използването на АТСС надлежно да е попълнен протокол съгласно приложението към чл. 10, ал. 1 от Наредбата.

С оглед духа на визираното Тълкувателно решение на ВАС в съдебната практика трайно е прието, че всяко от гореизброените изисквания е императивно и само при кумулативната им наличност е законосъобразно използването на автоматизирано техническо средство, а липсата на което и да е от тези условия опорочава процедурата и предпоставя отмяна на електронния фиш, респективно на наказателното постановление.

В случая за установяване на нарушението е използвано техническо средство в съответствие с изискванията на Глава четвърта, Раздел ІІ от Закона за измерванията – за мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение TFR1-M е издадено Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 / 24.02.2010 (№ 4835 в Регистър на одобрените средства за измерване на Българския институт по метрология); по императивните норми на Глава четвърта, Раздел ІІІ от Закона за измерванията мобилната система TFR1-M № 581 е преминала последваща проверка за съответствие – извършена е от оторизиран проверител – Лаборатория за проверка на средствата за измерване в сектор „Полицейска техника“ към Главна дирекция „Национална полиция“ на МВР, на 07.02.2020 година и на 28.09.2020 година, като съгласно т. 31 от Заповед № А-616 / 11.09.2018 година на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор по чл. 43, ал. 4 във връзка с чл. 10в, ал. 2, т. 1 от Закона за измерванията (обн., ДВ, бр. 82 от 05.10.2018 година) периодичността на последващите проверки на скоростомерите е една година.

Само че, при служебно изискване от Съда от административнонаказващия орган на материали по преписката с оглед разпоредбата на чл. 189, ал. 8 от ЗДП протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 / 12.05.2015 година на министъра на вътрешните работи не е изпратен, тъй като не е наличен.

Липсата на протокол за използване на АТСС представлява особено съществено нарушение на процесуалните правила, доколкото съгласно трайната съдебна практика протоколът по чл. 10, ал. 1 от Наредбата представлява официален свидетелстващ документ, удостоверяващ използването на АТСС съобразно нормативните и техническите изисквания, а липсата на такова удостоверяване, от своя страна, компрометира законността на вмешателството в личната сфера на заснетото лице и обуславя отмяната на санкционен акт, базиран на това заснемане.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Електронен фиш серия К № 4435005 на Областна дирекция на МВР - Пловдив, с който на А.Б.С., ЕГН **********,***, е наложена глоба в размер на 600 (шестстотин) лева на основание чл. 189, ал. 4 във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 5 от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 21, ал. 1 от Закона за движението по пътищата.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                     (п)               

СЗ